Moderator: Redaktörer
platon1980 skrev:Oj, missade det. Passivt 3-vägs delningsfilter.
Svante skrev:PS Jag kan väl säga det då att mitt svar är Butterworth, men du kommer inte att få Butterworthrespons om du köper/bygger ett Butterworthfilter i en katalog/tabell.
platon1980 skrev:Jag har inte råd att prova mig fram, vilken typ rekommenderar du?
paa skrev:Svante skrev:PS Jag kan väl säga det då att mitt svar är Butterworth, men du kommer inte att få Butterworthrespons om du köper/bygger ett Butterworthfilter i en katalog/tabell.
Planerar du någon funktion i Basta, där man kan ange en filtermålkurva, och så räknar programmet fram hur filtret ska se ut för att ge detta tillsammans med elementet i lådan?
platon1980 skrev:Oj, vad avancerat det blev. Det är alltså vanligt att man blandar, t.ex. 12dB till bas och mellan och 24 till diskanten? Eller ännu "värre", 12dB till basen, 12 och 18 till mellan och 24 till diskanten, jösses.
platon1980 skrev:Jag har inte råd att prova mig fram, vilken typ rekommenderar du?
platon1980 skrev:Så det bästa för mig som ren amatör är att först simulera, sedan prova och använda öronen för att uppnå ett för mig passande resultat.
jonasp skrev:Skilj även på akustiska frekvensgång och den elektriska. Det är den akustiska filterfunktionen som avgör hur integrationen blir, inte den elektriska.
Naqref™ skrev:jonasp skrev:Skilj även på akustiska frekvensgång och den elektriska. Det är den akustiska filterfunktionen som avgör hur integrationen blir, inte den elektriska.
Mja det där var väl inte riktigt sant. Det är den akustiska plus den elektriska frekvens och fasgång som avgör hur bra integrationen blir.
/ae, leg BW
paa skrev:Men det måste väl gå att beräkna någon sorts högpassfunktion, som tillsammans med lågpassbesselfiltret ger rak frekvensgång, när dom summeras?
Morello skrev:platon1980 skrev:Jag har inte råd att prova mig fram, vilken typ rekommenderar du?
Frågan har inget enkelt svar, men jag kan förklara skillnaden mellan Bessel och Butterworth-filter och det förhåller sig såhär:
Besselfiltret är dimensionerat för att minimera fasdistortion, dvs man eftersträvar konstant grupplöptid och därmed linjär fasgång.
Detta får man genom att utgå från en tidsfördröjning (exp(-sT)), sedan taylorutveckla funktionen för att sedan trunkeras till ett polynom av lämpligt ordningstal. (Denna övning involverar mkt avancerad matematik)
Butterworthfiltret är dimensionerat för att få ett så jämnt passband som möjligt, men jämfört med Besselfiltret är inte fasgången lika linjär, dvs fasens derivata (grupplötiden) avviker mer från en konstant dito.
Vad som är lämpligt i en given högtalare kräver massor med information och framförallt vetskap om vad man vill att resultatet skall bli.
Kaffekoppen skrev:Om man har möjlighet att mäta, vilket man kan göra med Basta! så är det bra.
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Om man har möjlighet att mäta, vilket man kan göra med Basta! så är det bra.
Nej det kan man inte. Om man skaffar Sirp däremot kan man göra det och importera kurvorna till Basta!.
Morello skrev:platon1980 skrev:Jag har inte råd att prova mig fram, vilken typ rekommenderar du?
Frågan har inget enkelt svar, men jag kan förklara skillnaden mellan Bessel och Butterworth-filter och det förhåller sig såhär:
Besselfiltret är dimensionerat för att minimera fasdistortion, dvs man eftersträvar konstant grupplöptid och därmed linjär fasgång.
Detta får man genom att utgå från en tidsfördröjning (exp(-sT)), sedan taylorutveckla funktionen för att sedan trunkeras till ett polynom av lämpligt ordningstal. (Denna övning involverar mkt avancerad matematik)
Butterworthfiltret är dimensionerat för att få ett så jämnt passband som möjligt, men jämfört med Besselfiltret är inte fasgången lika linjär, dvs fasens derivata (grupplötiden) avviker mer från en konstant dito.
Vad som är lämpligt i en given högtalare kräver massor med information och framförallt vetskap om vad man vill att resultatet skall bli.
platon1980 skrev:Jag börjar nu bli övertygad om att jag har alldeles för bristfälliga kunskaper samt krav vad det gäller högtalare. Jag har alltid levt i tron att jag kan avgöra om en högtalare låter bra eller inte, men jag undrar hur jag/ni jämför. Om den perfekta högtalaren låter 100% bra är jag nöjd om mina egna låter 90%. När är ni nöjda? Tror ni att jag kan konstruera en högtalare som når upp till 90%, eller hamnar alla normala hemmabyggen med filter från tabeller och "ok" lådstorlek och element endast på 40%?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster