Hej!
Jag bygger mina första högtalare, utgår dock från en färdig byggsats.
Det började med att jag skulle bygga Seas Embla, men uppgraderade till Hifikit.se´s Excellent paket, som är en stativhögtalare på 12 liter, med 1 SEAS p17RCY, och en Scanspeak D2905/9300.
Nu har jag lite frågor kring detta, hoppas att det finns någon som har lust att hjälpa mig.
Fråga 1.
Till standardpaketet för Excellent högtalaren finns ett färdigt delningsfilter, som dom tar 300kr st för, alltså 600kr färdigt för båda! Jag lägger nästan 5000kr för basar och diskanter, så det känns lite i klenaste laget. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk eller vad är det man brukar säga. Betalar hellre mer och får det bra. Vad säger ni?
Fråga 2.
Har nu läst att Scanspeak D2905/9500 är ännu bättre än D2905/9300, och det skiljer egentligen inget i pris. Frågan är då om jag likväl kan trycka i dessa? (Med det delningsfilter som nämns ovan)
Fråga 3.
Funderar på att ta mina 2 överflödiga Seas 6.5" basar och bygga 2 små subwoofers och koppla till en och samma monoslutsteg. Men är det en bra idé? Tänker på ifall dom basarna lämpar sig till det syftet.
oerhört tacksam för svar
/Oscar