Första bygget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oscarii

Första bygget

Inläggav oscarii » 2009-01-14 05:59

Hej!

Jag bygger mina första högtalare, utgår dock från en färdig byggsats.
Det började med att jag skulle bygga Seas Embla, men uppgraderade till Hifikit.se´s Excellent paket, som är en stativhögtalare på 12 liter, med 1 SEAS p17RCY, och en Scanspeak D2905/9300.

Nu har jag lite frågor kring detta, hoppas att det finns någon som har lust att hjälpa mig.

Fråga 1.
Till standardpaketet för Excellent högtalaren finns ett färdigt delningsfilter, som dom tar 300kr st för, alltså 600kr färdigt för båda! Jag lägger nästan 5000kr för basar och diskanter, så det känns lite i klenaste laget. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk eller vad är det man brukar säga. Betalar hellre mer och får det bra. Vad säger ni?

Fråga 2.
Har nu läst att Scanspeak D2905/9500 är ännu bättre än D2905/9300, och det skiljer egentligen inget i pris. Frågan är då om jag likväl kan trycka i dessa? (Med det delningsfilter som nämns ovan)

Fråga 3.
Funderar på att ta mina 2 överflödiga Seas 6.5" basar och bygga 2 små subwoofers och koppla till en och samma monoslutsteg. Men är det en bra idé? Tänker på ifall dom basarna lämpar sig till det syftet.

oerhört tacksam för svar
/Oscar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-01-14 09:16

Hej!

1. Vill man bli av med pengar är det en bra idé att bara titta på priset som en prestandaparameter, annars kan man titta på vad som faktiskt spelar roll för ljudkvalitén. Ett filter behöver inte vara dyrt för att vara bra* (däremot kostar det i utveckling). Nu har jag dock ingen koll på just detta filter...

*Dock går det ju inte att göra det hur billigt som helst... Beroende på hur det är konstruerat så kan det kanske behövas stora spolar och kondensatorer som inte är helt gratis.

2. I normala fall går det inte att byta rakt av utan att ändra filtret (om det skall gå måste diskanterna ha väldigt lika impedans och tonkurva, även spridning spelar roll men det kanske bli överkurs). Har inte jämfört dessa diskanter och jag vet inte hur väl filtret är anpassat för elementen i högtalaren, så jag kan inte riktigt säga om det inte går i detta fallet.

3. Vilka seas är det? En del 6.5" element kan säkert leverera en del bas

Det blev lite luddiga svar iaf! :)

Användarvisningsbild
oscarii

Inläggav oscarii » 2009-01-14 15:50

norman skrev:Hej!

1. Vill man bli av med pengar är det en bra idé att bara titta på priset som en prestandaparameter, annars kan man titta på vad som faktiskt spelar roll för ljudkvalitén. Ett filter behöver inte vara dyrt för att vara bra* (däremot kostar det i utveckling). Nu har jag dock ingen koll på just detta filter...

*Dock går det ju inte att göra det hur billigt som helst... Beroende på hur det är konstruerat så kan det kanske behövas stora spolar och kondensatorer som inte är helt gratis.

2. I normala fall går det inte att byta rakt av utan att ändra filtret (om det skall gå måste diskanterna ha väldigt lika impedans och tonkurva, även spridning spelar roll men det kanske bli överkurs). Har inte jämfört dessa diskanter och jag vet inte hur väl filtret är anpassat för elementen i högtalaren, så jag kan inte riktigt säga om det inte går i detta fallet.

3. Vilka seas är det? En del 6.5" element kan säkert leverera
en del bas

Det blev lite luddiga svar iaf! :)

Det delningsfilter som dom säljer till detta kit använder dom till två modeller av diskanter, vilket får mig att tro att det egentligen inte är optimalt. Kan det vara optimalt för 2 diskanter?

Diskanterna man kan välja på är SEAS 27TDF, och Scan-Speak D2905/930000

Basarna är Seas P17RCY. Jag är inte ute efter ett att väcka grannarna men vill ha ett välljudande system.

Då blir det inget byte av diskant.

Tusen tack för ditt svar!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-14 16:14

Filtret från hifikit är det definitivt mycket förbättringspotential i!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-14 18:18

Det delningsfilter som dom säljer till detta kit använder dom till två modeller av diskanter, vilket får mig att tro att det egentligen inte är optimalt. Kan det vara optimalt för 2 diskanter?

om elementen presterar likartat så kan filtret fungera för fler element än ett, och många diskanter presterar ganska lika just kring delningen

med bas/mellanregister är det långt värre

tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
oscarii

Inläggav oscarii » 2009-01-14 23:18

celef skrev:

om elementen presterar likartat så kan filtret fungera för fler element än ett, och många diskanter presterar ganska lika just kring delningen

med bas/mellanregister är det långt värre

tycker jag

Okey. Men hur kan jag då ta reda på om den andra modellen diskant kan tänkas passa till detta delningsfilter?

Går som jag nämnde ovan i tankar att bygga 2 små subwoofers av min Seas P17RCY, men var kan jag läsa om dom passar till det?
kan jag köpa vilken subwooferförstärkare som helst, för det funkar väl som delningsfilter?

Och var kan jag ta reda på hur hur liten jag kan göra burken?

Tack för svaret!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 19:44

oscarii skrev:Går som jag nämnde ovan i tankar att bygga 2 små subwoofers av min Seas P17RCY, men var kan jag läsa om dom passar till det?
kan jag köpa vilken subwooferförstärkare som helst, för det funkar väl som delningsfilter?

Och var kan jag ta reda på hur hur liten jag kan göra burken?

Sub-burken blir liten och P17RCY passar inte alls som sub - men är ett utomordentligt mellanregister.

Seas 27TDC är nog en riktigt prisvärd diskant (om det är en 27TDFC utan kammare) mycket skulle förvåna om den inte kan spela i kapp med P17RCY.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-15 20:13

Okey. Men hur kan jag då ta reda på om den andra modellen diskant kan tänkas passa till detta delningsfilter?

man kan börja med att titta på om frekvens och impedanskurvor ser likartade ut för diskanterna ifråga, är det stora skillnader kommer det inte att fungera utan filtermodifierinar
Bikinitider

Användarvisningsbild
oscarii

Inläggav oscarii » 2009-01-17 00:43

celef skrev:

man kan börja med att titta på om frekvens och impedanskurvor ser likartade ut för diskanterna ifråga, är det stora skillnader kommer det inte att fungera utan filtermodifierinar

Eftersom det hela blev lite meckigt, och jag ändå har 4 basar funderar jag på att bygga en högre stativhögtalare med 2 basar istället. Problemet är att jag inte har någon ritning och tänkte börja bygga lådorna imorgon.

Kan någon tipsa mig om en färdig konstruktion?

Oerhört tacksam för ett snabbt svar.

Återgå till DIY-forum