Lågfrekvent distorsion i skivspelare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Lågfrekvent distorsion i skivspelare

Inläggav Slartibartfast » 2004-05-27 21:38

Jag har lite problem med en skivspelare: SONAB 85S-II.

Det är sisom så, att på vissa skivor, på de första spåren på skivan, så har jag ett väldigt lågfrekvent (inte hörbart men synligt på basarna) problem. De studsar in och ut lite som dom själva vill i takt med att skivan snurrar på tallriken (spelas givetvis..).

Har någon stött på ett liknande problem, och isåfall har ni några lösningar på detta?

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-27 21:49

Mja, det var det som var ursäkten att sätta "subsonic-"filter på förstärkarna förr i världen. Det finns två anledningar, det ena är att skivan är "bucklig" så att pickupen åker i riktning upp-ner, det andra är att du fått tag i en ocentrerad skiva så att pickupen åker i riktning inåt-utåt. Det senare torde vara rätt ovanligt och blir dessutom förknippat med ett olidligt svaj.

Jag minns i min barndoms dagar när jag cyklade till posten för att hämta ut skivorna från skivklubben och jag spände fast dem på pakethållaren. När jag kom hem var de så krumma att pickupen höll på att hoppa ur spåret. Och, ja, högtalarkonerna höll på att hoppa ur lådan. :cry:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-05-28 21:45

Jag har samma problem, något enkelt filter man kan löda ihop och koppla in före eller efter riaa-steget?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-28 22:01

Har man ett separat RIAAsteg så är det lättare att få bukt med de stora konutslagen. De är nämligen oftast (d v s nästan alltid) ur fas så om man monokopplar vid låga frekvenser så kan man komma tillrätta med det. Det behövs bara några kondingar och ungefär lika många motstånd för det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 22:19

Naqref skrev:Har man ett separat RIAAsteg så är det lättare att få bukt med de stora konutslagen. De är nämligen oftast (d v s nästan alltid) ur fas så om man monokopplar vid låga frekvenser så kan man komma tillrätta med det. Det behövs bara några kondingar och ungefär lika många motstånd för det.

Javisst, förstås! Summasignalen ligger ju graverad i sidled och skillnadssignalen upp-ner på skivan. Så om skivan är bucklig så rör sig pickupen upp-ner och vänster och höger kanal får signal i motfas. Varför har jag inte förstått det förut? Är det så "subsonic-filter" brukar/brukade vara gjorda, eller är det en högpassning av kanalerna var för sig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-05-28 22:37

Hur pass stora problem ger det här i praktiken, blir konutslagen tillräckligt stora för att störa/belasta elementen?
Har själv aldrig uppmärksammat fenomenet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-28 22:52

Svante: Subsonic brukar vara gjorda som branta filter för varje kanal för sig. (Återigen så pratar jag som LTSare av någon anledning :) )
I LTS-RIAAt så fanns där möjligheter till tre olika funktioner för att minimera det hela.
1. Vanlig första ordningens hp-filtrering (inte så effektiv)
2. Första ordningens monokoppling (av nämnda skäl)
3. Tredje ordningen subsonicfilter.

Dessa kunde delvis kombineras fritt. Som en unik 'finess' så var LTS-RIAAt med alla funktioner urkopplade DC-kopplat! 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 22:59

d_anders skrev:Hur pass stora problem ger det här i praktiken, blir konutslagen tillräckligt stora för att störa/belasta elementen?
Har själv aldrig uppmärksammat fenomenet.

Så länge man inte ser det är det knappast ett problem. Det är först när konutslaget kommer i trakterna av xmax som det ger någon påverkan på ljudet. Det beror i alla fall på slätheten på skivorna.

På 80-talet fanns det tom skivspelare med vakuumpump som sög fast skivan mot tallriken så att den blev helt slät. Också ett sätt att lösa det... 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-28 23:37

Svante skrev:På 80-talet fanns det tom skivspelare med vakuumpump som sög fast skivan mot tallriken så att den blev helt slät. Också ett sätt att lösa det... 8O

Luxman! Dr Thomas A har ju testat något liknande och delgett oss vissa resultat här! :)

Återgå till DIY-forum