Dubbla diskanter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980

Dubbla diskanter

Inläggav platon1980 » 2009-01-15 14:14

Jag ska ha dubbla diskanter i mitt bygge, är det bäst att ha två identiska eller att ha två olika som kompletterar varandra, t.ex. en "vanlig" och en bandvariant?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-15 14:20

Vad vill du uppnå med dubbla diskanter, som inte enkla kan göra bättre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-15 14:25

Om du skall ha två olika och basen som nämns i en annan tråd så blir högtalaren en fyrvägare. Tänk på att ett sådant delningsfilter inte är något man snyter ur näsan.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-15 15:13

paa skrev:Vad vill du uppnå med dubbla diskanter, som inte enkla kan göra bättre?

Precis det svar jag förväntade mig, observera att frågan gällde huruvida elementen bör vara identiska, eller olika.
Men jag kan avslöja att jag tänker mig ett alternativ till en ljudkälla, alltså stor skillnad i monteringshöjd och bredd.

En annan tanke är att komma åt fördelarna med en dome och dito med ett band.

"Måste" jag dela 4-vägs, funkar det inte att koppla dem i serie eller parallellt från samma filter?

Vad är det som gör ett 4-vägsfilter så speciellt?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-15 15:41

platon1980 skrev:"Måste" jag dela 4-vägs, funkar det inte att koppla dem i serie eller parallellt från samma filter?

Vad är det som gör ett 4-vägsfilter så speciellt?

Om du vill att de skall kompletera varandra så att en tar hand om tex 15kHz och uppåt och en spelar 4 kHz till 15kHz. Så får du en fyrvägare.

Det är väll inget som gör det speciellt med jag upplever att det är kanska svårt och tidskrävande att fixa även mycket enkla filter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-15 15:48

platon1980 skrev:
Precis det svar jag förväntade mig, observera att frågan gällde huruvida elementen bör vara identiska, eller olika.

Ibland använder man banddiskanten som superdiskant och de får då olika frekvensområden, och delas med filter som mellan vilka element som helst. Ibland väljer man att spela i samma område med flera diskanter och skapar då problem med kamfiltereffekter och sådant, som blir värre ju högre frekvens som dom spelar tillsammans, och värst vid just två element, flera element jämnar ut kamfiltereffekten.
M&K har högtalare med tre diskanter i, men dom är delade så att bara den mittre spelar hela diskantregistret och dom två yttre tar vid lite lägre och går gemensamt ner till delningen till mellanregistret.
Jag tror även att en del högtalare med två diskanter delar av den ena så den inte går ända upp.
Om man låter olika diskatelement spela tillsammans i samma frekvensområde så kommer deras olikheter i frekvens och fasgång att förstoras så att frekvensgången blir sämre och strålningmönstret också.
F.ö . så är jag inte övertygad om banddiskanters överlägsenhet överhuvudtaget, så det är nog bättre om någon annan berättar varför man ska ha en eller flera sådana.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-15 15:59

Ok, tack för ett bra svar!

Då är jag kanske inte helt ute och cyklar om jag kör en band- och en domediskant och låter bandet ta hand om det absolut översta.

Vad kan vara en vettig delning där? 10k?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-01-16 14:32

Gissar på att det är ungefär så här du har tänkt:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2433

Står dock inte vilken delningsfrekvens dom har använt =/

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-16 19:22

JB skrev:Gissar på att det är ungefär så här du har tänkt:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2433

Står dock inte vilken delningsfrekvens dom har använt =/

Ja där har vi ett par Dali wannabee, eller lookalike! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till DIY-forum