Moderator: Redaktörer
* THD: ~0.005% (measured) sim'd: 0.002%
* Power into 8ohm: 60 watts
* Power into 4ohm: 100 watts
* Gain: 32dB (~1:40) full output at 0.7v input (0.5v rms)
* Feedback: 57dB
* Phase margin: > 90°
* Supply voltage: +/- 36v
* Biasing: 55ma, 12.1mv across a single 0.22 ohm
* Measurings: RMAA Symasym5_2 The measurings itself are far from perfect, but give a good idea !
* Frequency response: 3.2hz to 145khz (-1db) using 4.7uf input cap
* Phaseshift at 10khz: <3°
* More will follow !
Kaffekoppen skrev:Jag köpte ett Rotel distrubutionssteg, 6x60w i 8 ohm och kom undan med mindre än 1500pix...
Så jävla DIY var jag
ollebolle skrev:Soundbrigade ska bygga en symasym-förstärkare! Jag vet, för jag etsade hans kort![]()
soundbrigade skrev:ollebolle skrev:Soundbrigade ska bygga en symasym-förstärkare! Jag vet, för jag etsade hans kort![]()
Jag har nyligen byggt en gainclone med LM3886 och den låter kanonbra!
En symassym tror jag presterar ännu bättre, men den är helt klart svårare!
Det ligger väl i samma klass som Lynx och andra besynnerliga stärkare.
Jag ville bygga SymAsymen för den var relativt enkel och gav en ansenlig effekt (60W). Jag hade trafar till den och grubblar på att bygga monoblock.
rikkitikkitavi skrev:behöver du dessutom 60 W i diskanten och basen?
är det inte rimligare med 20 W i diskanten, och 150W i basen? typ?
norman skrev:
Den lilla undersökning* jag gjort på några låtar var att det behövs ungefär lika stort spänningssving i diskantregistret som för mellan och bas om elementen har samma känslighet (är ju förståss väldigt beroende på låt). Men diskantelement har ju oftast lite högre känslighet än övriga element, så bygger man aktivt och driver elementen direkt från förstärkarna så kan jag nog hålla med dig.
*tittade bara på ett fåtal låtar så det kan hända att jag skulle ändra mig om jag kollar på fler....
Kraniet skrev:känns nog som att en gainklon på lm3886 har störst chans att lyckas för min del. Frågan då är bara hur dyrt det blir. Nån som har en aning om hur mycket det landar på (ungefär). Antar nätdelen och kylflänsar blir dyraste delen men å andra sidan bör de inte stegras så mycket i pris om man går från en till fler moduler?
Vad kan det tänkas hamna på för nätdel och slutstegsmoduler i 6-10 kanaler?
Ceder skrev:Kraniet skrev:känns nog som att en gainklon på lm3886 har störst chans att lyckas för min del. Frågan då är bara hur dyrt det blir. Nån som har en aning om hur mycket det landar på (ungefär). Antar nätdelen och kylflänsar blir dyraste delen men å andra sidan bör de inte stegras så mycket i pris om man går från en till fler moduler?
Vad kan det tänkas hamna på för nätdel och slutstegsmoduler i 6-10 kanaler?
Varför inte basera bygget på bullits kretskort här på forumet? ett kort per kanal torde smaka fågel om jag fattat dina krav rätt (vilket är långt ifrån säkert...)
rikkitikkitavi skrev:kan du inte beskriva hur du tittade på de olika låtarna? Det måste ju vara väldigt musikstilsberoende?
Kraniet skrev:Vad kan det tänkas hamna på för nätdel och slutstegsmoduler i 6-10 kanaler?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster