Orthogastronomiska högtalare - en tänkartråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Orthogastronomiska högtalare - en tänkartråd

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-24 21:02

Kära örebroare....

Jag har nu funderat ett slag. En av gubben Carlssons högtalares framstående finesser är att de är synnerligen bra att kunna förgylla en måltid med en behaglig musikupplevelse. Jag skulle inte vilja kalla det för bakgrundsskval, för det antyder att det är ett brus istället för enerverande tystnad. Nej, det handlar om atmosfärsspridande finess! Signum för en carlsson-högtalare är alltsomoftast stort ljud, liten högtalare; litet möbleringsmått; bra ljud i stort sett hela rummet etc. Ett kök/matplats är i de flesta fall ännu snålare när det gäller plats att placera högtalare.

Min uppgift för följande diskussion är; hur skulle en othogastronomisk högtalare se ut och fungera?

Krav:
- god återgivning i hela rummet, inget krav på kompromisslös exakthet i stereoperspektiv
- får inte spela "i örat" på ngn av gästerna
- smidig placering
- diskret form

O ni mästare på stereosystemfel, grupplöptider och annat hokuspokus; ruska fram lösningar!

:)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-25 01:17

Ett gäng surrounder högt placerade samt nån sub nånstans?

När jag stänger av frontarna här hemma så spelar det lite lagom diskret med mina fyra surrounder och två subar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-25 01:32

Bild

Lite franskt kanske?.... med Lallerstedt, Reverchon, paa design

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-01-25 01:46

kanske någon slags montering av ett x antal diskanter i taklampan riktade åt lite olika håll, så ljudet kan studsa runt, o på så vis generera en ljud-överallt-upplevelse.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-25 01:49

teosig skrev:kanske någon slags montering av ett x antal diskanter i taklampan riktade åt lite olika håll, så ljudet kan studsa runt, o på så vis generera en ljud-överallt-upplevelse.

haha, så tänkte jag med men skrev det aldrig. Kanske någon open baffle sak med integrerade lampor i ?

Eller göra ett matbord med integrerade högtalare, det vore något!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till DIY-forum