Linkwitz transform till Bremen 10"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
partook

Linkwitz transform till Bremen 10"

Inläggav partook » 2009-02-02 17:48

Hej,
Har ett par Bremen-basar i min ägo och efter att jag velat fram och tillbaka så har jag kommit fram till att jag vill ha dessa i slutna lådor och då med kompensering i lägre frekvenser.

Är nybörjare på området så jag är tacksam om jag kan få lite hjälp på lämpliga värden för en Linkwitz transform till Bremen 10" i en låda på 27 liter.
Lådans övriga parametrar:
Fyllning (visio) = 60%
Lådans Q-värde = 0,6

Linkwitz:
Target resonance = 23 Hz
Target Q = 0,4

Så här ser det ut i Basta! med rumsstöd:
Bild

Ser det bra ut eller är det något som är helt åt skogen???

Tacksam för förslag och kommentarer!

PS Elementets parametrar finns i original-tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22429&postdays=0&postorder=asc&start=0 DS
Har tänkt att dela vid 80 Hz.

//patrik

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-02 17:50

Hur mycket effekt kommer LTn sno?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
partook

Inläggav partook » 2009-02-02 18:50

Hur mycket effekt kommer LTn sno?

Vet ej känsligheten på elementet i sluten låda på 27 liter så det blir svårt att beräkna ett noggrant värde.

DC Gain ligger iaf på 16,78dB.

Citerar Elliot på ESP (http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm):
Music Type Relative Level at less than 40Hz
Rock music - 13dB
Maria Carey Song - 15dB

Rap Music - 14dB
R&B song - 12dB
Rave track - 12dB
Second Rave Track - 21dB
Vinyl Bass Track - 11dB
Rave track with bass sweep - 9 dB
Average - 11.875 dB (12dB)

These figures would suggest that boosts of around 10-12dB are possible with the Linkwitz circuit, before any extra amplifier power is needed above that which is required for the frequencies above 40hz.

Jag hade hoppats på att en Behringer EP 2500 skulle göra jobbet...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-02 18:56

Du kanske borde ta med slutstegets frekvenskurva också, Behringer bryter väll av rätt tidigt?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
partook

Inläggav partook » 2009-02-02 21:34

Frekvensgång EP2500 enligt manual:
Kod: Markera allt
Vid 10 dB under optimal utstyrning      20Hz - 20kHz, +0/-1dB
Vid -3dB-punkten                        5Hz - 50KHz

Vet inte vad optimal utstyrning är men det lär väl duga?
För mig gör det inte så mycket om den tappar under 20 Hz. Kommer framförallt att använda basmodulerna till musik.

mvh patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-02 22:24

Jag tycker du ska köra på bara, din DC gain är ju inte så farlig. Så jag skulle tro att det kommer att gå fint.

Bara du har koll på hur känsliga dina frontar är så inte basarna bottnar eller talspolarna inte pallar mera.
Men med så bra element så kommer det nog inte att vara några problem vid normala lyssningsnivåer.

Kör hårt

Patrik

Användarvisningsbild
partook

Inläggav partook » 2009-02-02 23:53

Tack för responsen!
Jag kör med HFLS-1 som frontar och eftersom jag inte har pre-out på min förstärkare så kommer jag tillsvidare att göra en omvandlare från högnivå till lågnivå där jag kan justera utnivån.

(Förstärkaren har main-in så det borde inte vara så svårt att modifiera förstärkaren den dagen man har lust med det...)

Finns det fler ställen att köpa färdiga kretskort ifrån än ESP http://sound.westhost.com/project71.htm???

Känner till att det fanns som gruppköp i diverse omgångar på diyAudio.com med aktivt filter och det hade passat som handen i handsken för mina behov. Men som vanligt är man för sent ute :cry:

//Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-03 00:13

Jag kör också med hfls-1 som frontar, dock med ett alternativt seriefilter. Så jag vet inte om det påverkar känsligheten, tror inte det.

Jag kör ett par 8" tangband basar i 14 liters lådor och det funkar som en dröm. Det går att spela riktigt högt utan att det låter dåligt eller distar.
Det jag kom underfund med efter ett tag var att jag var tvungen att täta rören i topparna. Då fick jag ett bättre och homogenare ljud.

Det är väl lite fult att göra reklam för sig själv, men jag har egentillverkade kort att sälja ifall det skulle vara intressant.
Hoppas att inga moderatorer tar illa upp nu, annars får ni säga till. :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15293&highlight=

Jag gjorde en tråd när jag utvecklade mina filter och LT kort, du kan ju alltid läsa där och höra av dig om det är intressant.

Håller på och cadar på ett kort om har både HP och LP filter i stereo, men det tar lite tid.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
partook

Inläggav partook » 2009-02-03 11:31

SlaitH: Du har PM!

Användarvisningsbild
partook

Inläggav partook » 2009-02-10 18:10

Intressant att det är fler som kör HFLS-1 som topp.
Jag har läst på flera ställen att det ska bli bättre att man pluggar igen basporten och det verkar ju stämma bra med dina erfarenheter.

SlaitH: Delar du dina HFLS-1 aktivt? Är det i sådana fall med 24dB?

// Patrik-> Snart med LT...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-10 21:08

Ja jag har en handduk i vardera basporten så länge, upplevde som mindre "bumlig" bas.
Delningen sker med min HK förstärkare vid 80hz men i ärlighetens namn vet jag inte hur brant det är.
Och subbarna sitter på LFE utgången, men blir delningsfilterkortet som jag har etsat bra så kommer jag att köra allt på L/R utgången med aktiv 24db/oct delning.

Patrik

Användarvisningsbild
partook

Inläggav partook » 2009-02-18 00:15

Nu har jag fått PCB:erna för linkwits, nätaggregat samt lågpassfilter.
Har inte monterat dessa än, men när det är klart kommer jag att lägga upp lite bilder.
Däremot så är jag klar med min högnivå till lågnivå omvandlare. Misstänker dock att den behöver justeras när det är dags att koppla in slutsteget. Slutsteget är inte inhandlat än, men jag har i stort sett bestämt mig för en Behringer EP2500 och på den kommer det att sitta en 120mm fläkt istället för 80 som är original => tillräckligt tyst för att inte störas av fläktljudet.

//patrik

Återgå till DIY-forum