Orthoakustisk acoustic excellent

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Orthoakustisk acoustic excellent

Inläggav kodapa » 2009-02-12 22:55

Hej!

Jag har ett par gamla acoustic excellent i förrådet som jag funderar på att bygga om. Iden är att behålla lådvolymen 12 liter men att vinka elementen snett uppåt innåt. Samt dämpa vid väggen bakom.
Vad tror ni bra eller anus?
Filtermodifieringar? Basen lär ju öka en del när högtalaren är nära väggen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-12 23:05

Hej!

Välkommen!

Ulricehamn... Det hette väl Bogesund en gång i tiden? Vad det nu har med saken att göra...

Jag gillar att testa idéers rimlighet, utan att göra det så krångligt på en gång.

I ditt fall, skulle jag nog försöka att helt enkelt rigga upp högtalarlådan så att baffeln får ungefär den lutning relativt väggen, som du tänker dej.

Lägga lite dämpmaterial mot väggen och lyssna.

Då får du i alla fall direkt ett liiitet hum om hur det kan bli när hela lådan är ombyggd.

Bör väl tillägga att du bör testa att proppa röret åxå om det är en "rörhögtalare". 8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-02-13 00:17

Tack för välkomnandet och tipsen.
visst har Ulricehamn hetat Bogesund en gång i tiden. Det var dock innan jag flyttade hit... :wink:
Tanke att göra så har slagit mig. Tyvärr är inte lådorna i användbart skick för tillfället. De är välspacklade efter ett avstannat "uppfräschningsförsök" :oops: . Det är lika bra att bygga nya lådor helt enkelt...
Varför plugga basreflexröret?
Tänkte låta de nya lådorna vara basreflex med röret pekandes neråt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-13 01:04

kodapa skrev:Tack för välkomnandet och tipsen.
visst har Ulricehamn hetat Bogesund en gång i tiden. Det var dock innan jag flyttade hit... :wink:
Tanke att göra så har slagit mig. Tyvärr är inte lådorna i användbart skick för tillfället. De är välspacklade efter ett avstannat "uppfräschningsförsök" :oops: . Det är lika bra att bygga nya lådor helt enkelt...
Varför plugga basreflexröret?
Tänkte låta de nya lådorna vara basreflex med röret pekandes neråt.

Nä, det var bara en tanke om att lådorna sannolikt är avstämda för placering en bit från vägg.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-02-13 10:34

Testade ett par andra lådor med samma diskanter. Det lät inte bra.... Blir nog att investera i ett par riktiga Carlsson...

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-13 20:17

kodapa skrev:Testade ett par andra lådor med samma diskanter. Det lät inte bra.... Blir nog att investera i ett par riktiga Carlsson...

Neeeeej! Ge inte upp. Exprimentera mera. Små 70talshögtalare med överdrivet mellanregister brukar låta trevligt om man Carlssonplacerar dem. Sedan drar man upp diskanten tills det låter bra i lyssninspossition. Ingen stereobild direkt men det har inte OA5or heller. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-02-13 23:52

hmm, jag kanske ska ge dom en liten chans till. De var nog för högt och för tätt ihop placerade. Att kalla dom 70-tals högtalare med överdrivet mellanregister var dock lite hårt... :wink:

Edit:
Lägger ned denna ide och kör på
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 291#682291

Återgå till DIY-forum