Hur fort kan en elektrolyt-konding bli dålig?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Hur fort kan en elektrolyt-konding bli dålig?

Inläggav m_persson79 » 2009-02-13 12:19

Hej :)

En polares högtalare började låta konstigt. Jag har varit där och mätt på elementen, inspekterat dem allmänt men kan inte hitta något fel.
Det är ett par enklare högtalare (Audio Pro Image 50) med c:a 13 år på nacken.

Frågan är, kan det bero på en lyt-konding?

Han fick ett par andra Audio Pro (2.42) av mig så det är inget direkt problem längre men så slog tanken mig precis, att det kanske kan bero på någon konding? Eller tar det typ 20-30 år innan dom kan bråka?

EDIT
Filtret har 2 st kondingar, en till diskanten och en till basen (2:a ordningen). Har dock inte tittat på filtret.
Senast redigerad av m_persson79 2009-02-13 12:22, redigerad totalt 1 gång.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-13 12:22

Hur låter det konstigt? Är dom slöjjade och avrundade?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-13 12:23

peetwa skrev:Hur låter det konstigt? Är dom slöjjade och avrundade?

Skulle precis lägga till det i en 2:a edit :)

Det skorrar lite, från och till. Kan vara grov dist.

Men vid vissa volymer låter det konstigt nog ok, men inte bra.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-13 12:28

m_persson79 skrev:
peetwa skrev:Hur låter det konstigt? Är dom slöjjade och avrundade?

Skulle precis lägga till det i en 2:a edit :)

Det skorrar lite, från och till. Kan vara grov dist.

Men vid vissa volymer låter det konstigt nog ok, men inte bra.

Jag är som bekant ingen expert men jag har bytt ut gamla kondensatorer på ett par ls35a högtalare. Då upplevde jag att ljudet öppnade sig och blev mindre slöjat och avrundat. Subjektivt dock. Något skorrande fanns där inte och då var dom nog nästan 30 år gamla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-13 12:57

korrande kan vara så att det har blivit lite oxider på polstycked, dessa kan vis viss konrörelser krapa emot spolen och resultera i dessa ljud.
Har varit med om detta många gånger på högtalare som e lite äldre, men famförallt sådanna som stått i kanske en fuktik bod eller liknande, men detta är en möjlighet i alla fall...

Är högt i frekvens detta "skorrande" eller i undre mellanregister / basområdet ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-13 13:39

Om högtalarupphängningen häng ner sig så talspolen skrapar i så kan man prova att vända elementen ett halvt varv. Ett snabbt test är att vända lådan upp och ner och se om skrapet och skorret upphör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-13 13:39

Har ni kollat att det inte är förstärkaren som är orsaken, det sitter lytar där också.
Beroende lite på hur den användts och var de sitter, får man nog anse att lytar i en förstärkare, har tappat sina ursprungliga prestanda påtagligt efter ca 15 år. Under gynnsamma förhållanden, kan de i alla fall fungera utan att man märker så mycket av försämringen, säkert 30 - 40 år.
Står förstärkaren på för jämnan och är varm och dåligt ventilerad, kan det gå åt fanders på en handfull år.

Har inte en susning hur varm en elektrolytkonding i en högtalare kan bli.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-13 14:00

Tack för alla tips!

DVD-ai:
Mellan/basområdet.

Paa:
Klockrent, han kommer och hämtar mig efter jobbet (moi = ledig :)) - ska kolla det då.

Ragnwald:
Tror inte det är förstärkaren. Högtalarna han fick av mig låter hur bra som helst (nåja, så gott dom kan ;))

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-13 14:43

m_persson79 skrev:Tack för alla tips!

DVD-ai:
Mellan/basområdet.

Paa:
Klockrent, han kommer och hämtar mig efter jobbet (moi = ledig :)) - ska kolla det då.

Ragnwald:
Tror inte det är förstärkaren. Högtalarna han fick av mig låter hur bra som helst (nåja, så gott dom kan ;))

ok, men det kan vara så, men vet alldrig, jag utgår bara från vad jag själv varit med om i detta fallet :)

sedan så är det också som redan nämts, möjligt att basen "satt sig" och att detta kan "lösas" tillvälligt genom att vända basen upp och ner.. :lol:

stärkaren, hmmm, det har jag faktiskt också varit med om, dock så va det så att stärkarens ena kanal hadde en "nästan" bränd säkring som typ glappade elelr något så ena kanalen fick väldigt ogynsamma förhållanden.
Denna och övriga säkringar byttes och sedan va problemet borta, ljduet som blev av detta va dock skrapande.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-14 11:32

Det var dessvärre baselementet som var kasst. Vad exakt vet jag inte men det var enkelt att byta för att bekräfta.

Anbefaler att han gör om den högtalaren som funkar till en center. :)

Är det några konstigheter att göra om ~25L basreflex till typ 10 liter slutet förutom att basen såklart försvinner under kanske 60Hz?

Återgå till DIY-forum