En o-ortodox 2-vägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

En o-ortodox 2-vägare

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 10:59

Jag vet inte om denna projektredogörelse ligger rätt, eftersom alldeles för många faktister tydligen tycks tro att det här är ett teknikforum :twisted: .
DIY betyder för den som inte vet DO IT YOURSELF, eller på ren svenska GÖR DET SJÄLV.

Alltså innan jag sätter igång vill jag bara ryta till:

LÄGG BARA BYGGPROJEKT HÄRINNE! TEKNISKA FRÅGOR SKA LÄGGAS I TEKNIKFORUM!!!

AudioXpress publicerade under i sept - nov-numren 2003 ett bygge av en o-ortodox 2-vägare. Konstruktören, Jon mark Hancock, laborerade med en rad (dyrare) element innan han bestämde sig för att sätta den här 8-tummare i basen:

Bild

Och den här ringradiatorn i övre registret:

Bild

Det o-ortodoxa är filtret. För att klara situationen med två element som nätt och jämt överlappar vid delningsfrekvensen (1,2 kHz) har Hancock valt ett 4-pols elliptiskt filter.
Jag har valt att inte importera den färdiga låda som författaren valt; en Woodstyle WS123REV vilken han styvat upp med ekklotsar limmade på lådans insidor, utan snickrat ihop en egen låda på ca 36 liter i 22mm MDF.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-15 11:41

Verkar ju minst sagt orginellt. Hur blir det med spridningen och frekvensgången off axis?
Och vad är det för bas?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 11:58

Basen är en HiVi M8a, diskanten VIFA XT25.
Vad gäller mätningar, är jag ingen mätnisse. Jag tycker det är tråkigt och det medför att jag antingen skulle sitta med fler halvbyggda projekt än jag gör. Istället slänger jag upp några grafer Hancock publicerat i artikeln.

Det är lite lustigt annars, folk bygger högtalare och första frågan är - hur ser simuleringen ut? Jag bygger för att lyssna på musik och jag har vissa förhoppningar att få lite djupare bas än vad jag har idag.

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-15 12:53

soundbrigade skrev:Det är lite lustigt annars, folk bygger högtalare och första frågan är - hur ser simuleringen ut? Jag bygger för att lyssna på musik och jag har vissa förhoppningar att få lite djupare bas än vad jag har idag.

Men visst ligger det väl något tilltalande i att det är lättare att simulera 10 olika konstruktioner för att hitta den bästa, än att provbygga dem?

Men jag är varken mät- eller bygg-nisse, ursäkta inhoppet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 13:10

jag förstår inte inledningen, vill du ha fler o-ortodoxa projekt presenterade i denna tråd eller i diy-forumet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 13:28

celef skrev:jag förstår inte inledningen, vill du ha fler o-ortodoxa projekt presenterade i denna tråd eller i diy-forumet?

Jag vill att Gör-det-själv-trådar hamnar i DIY-forumet men rena tekniska frågor hamnar i teknik-forumet:
Börje Bäng bygger en skivspelare -> DIY-forumet
Stefan Särling söker konding med lågt ESR -> teknikforumet.

70% av alla DIY-trådar är ju rena teknikfrågor. Fast å andra sidan är utmärker sig inte Faktiskt av att vara hemmabyggarnas paradis precis.

Kollar man vårt grannforum, HiFi-forum.nu, har man där en klistrad tråd om hur deras DIY-forum ska behandlas:
Här kan vi göra våra egna bildreportage om DIY och teknik.

Det är tänkt att man ska posta bilder på saker man bygger eller som är tekniskt intressanta.

Skildra till exempel ditt eget eller någon annans hembygge, eller kanske innanmätet på någon intressant apparat.

Bilder bör inte vara större än 800x600 och i vanlig ordning skall du givetvis ha tillstånd av den du fotograferat hos innan du börjar lägga ut ditt reportage.

Att jag gnäller beror på att forumen blir så svåröverskådliga om man blandar lite hursomhelst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 13:36

diy-byggandet innehåller väldigt många frågor av teknisk art, så det är nog omöjligt att ha en byggtråd utan att glida in på tekniska frågor

och dom som har stenkoll på hela byggprocessen lägger nog inte upp sina byggprojekt som trådar på forum, det gör nog bara dom som inget eller litet kan

var jag taskig nu?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 13:44

Självklart kommer byggandet att vara av teknisk art, men när folk frågar rena tekniska frågor på DIY-forumet då blir jag sur.

Då vill jag limma in mig i en MDF-låda:

Bild

Så här ser det ut när jag torrsimmar ...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 14:11

Jag köpte på lokala byggvaruhuset ett gäng MDF-skivor från deras skräplåda. Dock lyckades jag, när jag sågade dem i rätt format kapa sidstyckena en gång för mycket och jag fick, hastigt men mindre lustigt, justera lådans form lite.

Bild

Samma sak hände med frontarna där jag "lyckades" kapa det fina exotiska träslaget efter lådans innermått, men genom att sätta in en björklist löstes detta problem, snyggt och elegant. Det ser ju nästan genomtänkt ut. :D

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 16:02

Kul projekt! Har du några bilder på filtet?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 16:08

Ja för fasen, här är det. Det är uppdelat på tre kraftiga masonitskivor med filter för resp bas, diskant och så ett Zobelfilter för att räta ut diskantens impedansgång.

Bild

Jag kan ju lite senare slänga upp en bild på det elektriska schemat.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-02-15 16:38

Var köper du dina stora spolar?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 17:00

Jag kollade runt ordentligt innan jag plockade hem komponenterna till delningsfiltren. Hifi-kit, Ljudia, Strassacker (Ty), PartXpress resp Madisound (USA) och kom fram till att billigaste mixen fick jag från Strassacker i Tyskland.
Notera att jag har gjort en pris/prestanda-optimering med betoning på pris. Det innebär att jag skalat bort komponenter som mäter dåligt som bandspolar för att inte tala om papperskondingar, vilka är en horrör i audiosammahang.
"Okritiska" komponenter har nästan helt valts efter pris (till zobelkretsen balnd annat) eftersom t ex en konding på 136uF blir onödigt dyr OCH stor om man väljer en plastfoliekonding.

Scheman kommer strax.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 17:18

Filter! Här varre filter! Färska nyskannade filter ..

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 17:26

Jag ubdrade just vad som var oortodoxt. Så såg jag spolen i konjgatlänken. Men det där filtet tar priset. Shit pommes.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-15 17:34

Fan vet, det kanske låter skit om hela rasket.

Jag har limmat ihop lådorna, fräst upp bafflarna (fast en dål hål måste fräsas lite större - vet hur jag ska göra).
Lådorna kläs med skinn från slaktade soffor från S:t Ericssonhjälpen medan baffeln oljas. Bakstycket får väl en släng grundfärg för att inte se rå ut.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-18 23:51

soundbrigade skrev:Dock lyckades jag, när jag sågade dem i rätt format kapa sidstyckena en gång för mycket och jag fick, hastigt men mindre lustigt, justera lådans form lite.

Samma sak hände med frontarna där jag "lyckades" kapa det fina exotiska träslaget efter lådans innermått,

haha, blev du arg då? :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-19 01:02

soundbrigade skrev:Fan vet, det kanske låter skit om hela rasket.

Jag har limmat ihop lådorna, fräst upp bafflarna (fast en dål hål måste fräsas lite större - vet hur jag ska göra).
Lådorna kläs med skinn från slaktade soffor från S:t Ericssonhjälpen medan baffeln oljas. Bakstycket får väl en släng grundfärg för att inte se rå ut.

Bilder, bilder, bilder.

Själv har jag en flyttkartong full med skin från två skinnsoffor jag slaktade i sommras.

Planen var att använda det till en bilinredning, men skinklädda högtalarlådor kanske rockar.... :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-19 10:39

Du får leta rätt på mina TangBandare som är inklädda i mörkbrunt skinn och med en trevlig väl inoljad front i exotiskt träslag. Just nu är mina skinnbitar nedpackade för de luktar så skumt.

Denna vecka blev det inget byggt eftersom tisdagskvällen avnjöts på en Tallinnfärja.

Celef: lite smått irriterad, men arg inte FAN VA TROR DU DIN DUMJÄVEL????????? :twisted:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-19 14:26

Huggis, om jag inte missminner mig så är det fritt för dig att flytta trådar mellan diy och teknik samt skapa stickys. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-19 14:59

Naqref™ skrev:Huggis, om jag inte missminner mig så är det fritt för dig att flytta trådar mellan diy och teknik samt skapa stickys. ;)

M;en jag ser inga sådan funktioner längre. Och så bad jag om att bli avskedad som Moderator, eftersom jag blir begabbad på ett grannforum.

Nu vore förresten läge att löda klart filtren.

MP

Inläggav MP » 2010-01-14 02:05

begabbad?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-14 10:19

MP skrev:begabbad?

Nu har du lärt dig ett nytt ord MP. Kul, va?! :)

MP

Inläggav MP » 2010-01-15 12:56

Om jag får reda på ordets betydelse så kan jag ta ställning till din fråga. :roll:

Kul, DIY tråd i alla fall, vad blir högtalarens känslighet i slutändan? :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-15 13:11

soundbrigade skrev:M;en jag ser inga sådan funktioner längre. Och så bad jag om att bli avskedad som Moderator, eftersom jag blir begabbad på ett grannforum.

Blir huggbävern retad av de stora pojkarna för att han moddar här, och så tar han åt sig också? Jag tror inte mina öron!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-15 14:12

Jag har slutat ta åt mig.

Det är lite förfärande att jag inte har så mycket info/data. Jag vet inte ens hur långt BR-röret ska vara ....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-22 11:22

Har förstått att många av mina påbörjade och oavslutade projekt sticker i ögat på folk och jag ska göra bättring. Detta får väl betraktas som det sista publicerade DIY-projektet från min sida på faktiskt, en eftergift för gnällpellarna. Så slipper jag ju riva igenom massa meningslösa icke-DIY-trådar på DIY-forumet efter mina egna trådar också.

Humöret är väl på halvtopp, men livsgnistan släcktes i höstas tillsammans med hjärtats elektriska impulser. Det är väl reptilhjärnan som styr vad som ska bli klart eller ej, jag har ingen lust med någonting längre.

Jag har att beräkna längd på BR-rören, fräsa hål till de samma. Montera filter i lådorna, olja bafflarna, klä låda #2 med skinn och skruva fast elementen. När detta blir vet jag inte, just nu känns det som jag ständigt simmar motströms i sirap eller majonäs rentav. Det kunde vara kul att bli klar till HiFi-forums DIY-träff men fan vet .... jag kanske dammar av min symaskin och ger mig på lite korsettsömnad istället.

Om någon vill veta hur det gick med de o-ortodoxa, titta in på DIY-träffen i Göteborg i vår. :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-22 11:33

soundbrigade skrev:Har förstått att många av mina påbörjade och oavslutade projekt sticker i ögat på folk och jag ska göra bättring. Detta får väl betraktas som det sista publicerade DIY-projektet från min sida på faktiskt, en eftergift för gnällpellarna. Så slipper jag ju riva igenom massa meningslösa icke-DIY-trådar på DIY-forumet efter mina egna trådar också.

Humöret är väl på halvtopp, men livsgnistan släcktes i höstas tillsammans med hjärtats elektriska impulser. Det är väl reptilhjärnan som styr vad som ska bli klart eller ej, jag har ingen lust med någonting längre.

Jag har att beräkna längd på BR-rören, fräsa hål till de samma. Montera filter i lådorna, olja bafflarna, klä låda #2 med skinn och skruva fast elementen. När detta blir vet jag inte, just nu känns det som jag ständigt simmar motströms i sirap eller majonäs rentav. Det kunde vara kul att bli klar till HiFi-forums DIY-träff men fan vet .... jag kanske dammar av min symaskin och ger mig på lite korsettsömnad istället.

Om någon vill veta hur det gick med de o-ortodoxa, titta in på DIY-träffen i Göteborg i vår. :wink:

Det enda som sticker i ögat är att det aldrig blir klart nångång! Bild

Sätt fart nu karldjävel!! Bild

Behövs det ett större nätaggregat eller möjligtvis en kraftigare konding på den där pejsmejkern för att du ska bli lite piggare? Typiskt DIY-projekt isåfall.. :idea:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-22 11:38

Det är ingen djävla reda på sjukhuset i alla fall. Skulle hämta ut en omgång medicin och då hade jag bara att hämta ut ersättare för ACE-hämmaren, de andra recepten var inte förnyade.
Två grupper av läkare tittar på mina hjärtproblem, det blir dyrt .... kanske blir det en ny pacemaker också med vilken man kan gå hårdare in med läkemedel.

Hursomhelst, har jag ingen lust alls med något :x

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-22 14:16

soundbrigade skrev:Det är ingen djävla reda på sjukhuset i alla fall. Skulle hämta ut en omgång medicin och då hade jag bara att hämta ut ersättare för ACE-hämmaren, de andra recepten var inte förnyade.
Två grupper av läkare tittar på mina hjärtproblem, det blir dyrt .... kanske blir det en ny pacemaker också med vilken man kan gå hårdare in med läkemedel.

Hursomhelst, har jag ingen lust alls med något :x

Äää, du borde....nää, jag ringer istället... :?
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Nästa

Återgå till DIY-forum