Band-dikant.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Band-dikant.

Inläggav Hum » 2009-02-20 16:04

Nu blev jag jättepigg på att bygga banddiskant, det mekaniska klarar jag men lite hjälp med spänning osv kan nog inte skada.
Ja själva bandet kan nog också ställa till problem så där emottages också erfarenheter med tacksamhet.
Frågan är vad man skall foliera al-bandet med för att uppnå den bästa elastisiteten.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-20 16:08

Om man veckar ett al-folie och på topparna av vågorna limmar gummiband så borde hälften vara löst.
Jag älskar att lösa problem!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-02-20 16:11

Passar nog bättre i denna avdelningen :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-20 18:16

Hum skrev:Om man veckar ett al-folie och på topparna av vågorna limmar gummiband så borde hälften vara löst.
Jag älskar att lösa problem!!!!!!!!

Vet inte riktigt hur du tänker med gummibanden, men vanligtvis har man bara veckad alufolie som man spänner lite lätt och sätter fast i ändarna. Har man ren alufolie så kan man få resonanser i bandet som inte är så trevliga (skapar en massa ickeharmonisk dist), det kan man mildra genom att spruta färg på bandet (då dämpas resonanserna en del). man kan också laminera aluminium med plast.

Jag borde ha kvar lite trådar om mina diskantbyggen någonstans, dock finns det säkert felaktigheter i resonemangen.... man lär sig med tiden :)

Vecka banden gör man lättast genom att köra en remsa genom två kugghjul (som man troligen måste specialbeställa)

Säg till om du vill ha bilder eller liknande.

edit: hur långa och breda band har du tänkt dig?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-02-20 18:37

/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-20 19:03

Norman bilder från dig skulle vara toppen, trafon hur "stor" skall den vara? Begränsning i spänning, är det så att bandet skall ha "större" spänning eller tvärt emot.
Den andra konstruktionen skall jag också studera får se hur det avlöper.
Kol är ju ledande så man kanske hade kunnat göra ett membran av kolfibrer men det blir nog överkurs.
Ju lättare och med spänst är målet, här gäller det att gnugga geniknölarna.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-20 19:54

Fixar bilder ikväll.

Trafon behöver inte vara särskilt stor då det är rätt hög frekvens. Man behöver heller inte linda på särskilt många varv (går bra att linda för hand).

I en "normal" banddiskant (som jag byggt, ca 9mm brett band och 70mm långt) behöver bandet vara lågohmigt för att kunna köra tillräcklig ström genom det. Stor ström behövs eftersom BL är lågt (rätt lågt magnetfält och liten längd "talspole" om man jämför med ett vanligt dynamiskt element). Detta ger att aluminium är lämpligt p.g.a. vikten och att det leder bra, sen behövs en trafo för att transformera ner spänningen och öka strömkapaciteten från förstärkaren.

(kolfiber leder alltså alldeles för dåligt)

Aluminiumbanden jag använt har haft mellan 6 mikrometer till 12 mikrometer tjocklek. (hushållsfolie är runt 12 mikrometer)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-20 20:20

Fixade ett par bilder på en av banddiskanterna jag byggt, tyvärr lite skamfilad...

Det är pålindat några extravarv i efterhand för att minska spänningskänsligheten, ser inte så snyggt ut men fungerar... :) Notera att sekundären lindats med flera parallella trådar för att minska resistansen.
Bild

Här är bild på frontplattan och bandet.
Bild

Dahlbergs långa banddiskanter är intressanta tycker jag, de behöver ingen trafo då det blir långa band med seriekopplade remsor. De är ju långa raka linjekällor och dipoler vilket har sina fördelar och nackdelar. Gissar på att de har väldigt låg distorsion. Svåraste momentet är nog att göra banden.

(Köpte mina magneter av dahlberg när han beställde alla som gick åt till sitt projekt).

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-20 21:10

På den tiden jag hade gammahorn så framställde jag ett pressverktyg om gjorde vågorna men hitta det.
Är det inte så att ju starkare magnet fält ju tjockare folie till samma effekt ljudmässigt.
Ett titan band hade varit mumma kanske.

Ja man vill ju ha rent ljud.
Nu går elektostatiska lurar med en Onkyo på 80w för 600:-, man tror det är något fel när prylarna är så billig.

Jag ersatte mina gamma med en kopia av Lansing dom.... var bra.
Har så mycket skit i det rummet så för tillfället kan jag inte prova mitt lilla horn där, är ett 260l som sedan tar hjälp en vägg och hörn.

Sitter har och ryster till tangomusik, trombon och elektroniskt ljud.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-20 21:19

Titta på resistiviteten för titan, den är nästan 16ggr högre än aluminium => det är inget bra att göra band av.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-20 22:55

Då kommer man genast till att tänka på försilvrat titan. Det hade nog varit grejor som hållt, problemet för mig var att bandet blåste åt fanders.
Ok jag hade kanske inte så bra filter.

Undrar hur spänstigt man kan så silver.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-20 23:25

Hum skrev:Då kommer man genast till att tänka på försilvrat titan. Det hade nog varit grejor som hållt, problemet för mig var att bandet blåste åt fanders.
Ok jag hade kanske inte så bra filter.

Undrar hur spänstigt man kan så silver.

Om du har försilvrat titan kommer största arean ändå vara av den riktigt dåliga ledaren titan, och hållbarheten blir inte heller optimal då den starka metallen är i mitten. Det hade isåfall varit bättre att ha titan utanpå silvret.

Problemet med band som sprack längs med på mitten försvann helt efter att jag byggde egna diskanter, det är det ojämna magnetfältet i gammadiskanterna som gör att kanterna på bandet påverkas mest av kraften och då spricker banden.

Om du vill kika på nya material är det bra att ha t.ex. physics handbook att titta i, där står resistivitet och vikt m.m. (finns säkert tabeller på nätet också)

edit: Hoppas jag inte låter för negativ, det är inte meningen... :)

Återgå till DIY-forum