Sänka QTS ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Sänka QTS ?

Inläggav NADifierad » 2009-02-22 15:23

Jag har sett på forumet att qts kan sänkas på element, om man limmar på en polvänd magnet, på baksidan av elementet ifråga!
Finns det några trådar som behandlar detta lite mer ingående?
Intressant att lära sig lite om detta, och vilka förändringar man kan räkna med. Påverkas andra parametrar av ett sådant förfarande? :?:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-22 16:01

Man kan öka B med max ca 10% med ett sådant förfarande. När B ökar så ökar man även känsligheten och sänker Qes och därmed Qts.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Sänka QTS ?

Inläggav Svante » 2009-02-22 16:21

nadifierad skrev:Jag har sett på forumet att qts kan sänkas på element, om man limmar på en polvänd magnet, på baksidan av elementet ifråga!
Finns det några trådar som behandlar detta lite mer ingående?
Intressant att lära sig lite om detta, och vilka förändringar man kan räkna med. Påverkas andra parametrar av ett sådant förfarande? :?:

Av de grundläggande parametrarna är det bara B och möjligen dess homogenitet i magnetgapet som påverkas. Massor, fjädringar och dämpningar (utom den elektromotoriska) påverkas inte.

Sekundärt påverkas Qes och därmed Qts eftersom de beror av B. Om man leker med udda drivningar kan även resonansfrekvensen påverkas, men sådana lekar är rätt ovanliga. Du kommer inte att råka ut för det med vanliga kopplingar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-22 17:11

måste man känna till några särskilda värden på x-ta magneten, eller är det bara att klafsa dit vad man hittar? Vad händer tex om x-tra magneten är starkare än originalet?
Och de max 10% som B kunde öka, är de oavsett x-tra magnetstyrka?
Och slutligen : vilken är den ungefärliga storleksordningen på själva qts sänkningen, som man kan förvänta sig? :?: 8O :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-22 17:17

man bör nog mäta före och efter för att se att effekten verkligen blir den man vill, känsligheten öka ju oxå, kanske

jag har provat xtramagnet men tyckte ljudet förändrades till det sämre, men det vara nog bara placebo
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-22 17:18

celef skrev:man bör nog mäta före och efter för att se att effekten verkligen blir den man vill, känsligheten öka ju oxå, kanske

jag har provat xtramagnet men tyckte ljudet förändrades till det sämre, men det vara nog bara placebo

Mätte du för och efter? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-22 17:35

nadifierad skrev:måste man känna till några särskilda värden på x-ta magneten, eller är det bara att klafsa dit vad man hittar? Vad händer tex om x-tra magneten är starkare än originalet?
Och de max 10% som B kunde öka, är de oavsett x-tra magnetstyrka?
Och slutligen : vilken är den ungefärliga storleksordningen på själva qts sänkningen, som man kan förvänta sig? :?: 8O :)

Jag har testat både simuleringsmässigt och praktiskt och tumregelmässigt så ska extramagneten vara en storleksordning mindre än huvudmagneten.

Hur mycket effekt man kan få ut av extramagneten beror på hur vettigt magnetsystemet är ordnat från början. För ett mycket bra magnetsystem som i SS 18W8545 så kan man nå max 7% om jag minns rätt. För Bremenbasen så kan man inte vinna något ö h t. Men för ett mindre optimerat magnetsystem så kan man nå 10%.

Det ger en minskning av Qes med ungefär 17% om man utgår enligt följande formel:
Bild

Finns här:
http://www.naqref.com/formler.html

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-22 17:37

tackar! :)

Var kan man se bilder,pris,parametrar för bremenbasar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-22 17:55

nadifierad skrev:tackar! :)

Var kan man se bilder,pris,parametrar för bremenbasar?

I bremenbastråden så klart! :D

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22429

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-22 22:08

Naqref™ skrev:Jag har testat både simuleringsmässigt och praktiskt och tumregelmässigt så ska extramagneten vara en storleksordning mindre än huvudmagneten.

Vad menas med en storleksordning mindre?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-22 22:17

nadifierad skrev:
celef skrev:man bör nog mäta före och efter för att se att effekten verkligen blir den man vill, känsligheten öka ju oxå, kanske

Mätte du för och efter? :)

yes sir
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-22 22:23

mätte du qts före och efter, och i så fall vad var skillnaden på qts värdet? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-23 00:55

Det behöver det inte vara.

För varje given konstruktion finns det ju ett önskat Qts-värde. En magnet ändrar Qts-värdet, men det är inte säkert att det ändrar det till något som är bättre för just den konstruktionen.

Man kan alltså inte entydigt säga att en extramagnet är "bra".

Det blit lite som att påstå att 4"-spik är bäst. Inte till att spika upp tavlor med iaf... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-23 00:58

Svante skrev:Det blit lite som att påstå att 4"-spik är bäst. Inte till att spika upp tavlor med iaf... :lol:

Har du något personligt agg till 4" spik?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-23 01:11

Kaffekoppen skrev:
Svante skrev:Det blit lite som att påstå att 4"-spik är bäst. Inte till att spika upp tavlor med iaf... :lol:

Har du något personligt agg till 4" spik?

Nej, de är utmärkta när man bygger hus. Lite jobbiga att slå i kanske, men jättebra där de behövs. Men det finns andra storlekar som passar bättre till andra saker. Precis som man kan vilja ha olika mycket magnetstyrka till olika saker. Ibland kan mer magnet bli för mycket.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-25 23:36

nadifierad skrev:Jag har sett på forumet att qts kan sänkas på element, om man limmar på en polvänd magnet, på baksidan av elementet ifråga!

För den ska väl vara polvänd, så till vida att man får tvinga dit den?? :?: 8O

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-25 23:48

nadifierad skrev:

För den ska väl vara polvänd, så till vida att man får tvinga dit den?? :?: 8O

polvänd skall den vara - och den brukar stanna kvar fast den är polvänd, limma fast den måste man ju förståss göra.

Men man kan även sänka Qts genom att införa en strömmningsresistans tätt bakom elementkorgen, för visst var det så Carlsson gjorde på en del sonab högtalare.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-25 23:50

Jo det har jag läst om för många år sedan! Man limmade dit bandage och vadd etc... :) ?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-25 23:52

Jag trodde då att det var för att basarna var så slappa i upphängningen, att detta var nödvändigt för att inte vända ut och in, på memranet vid rejält pådrag! :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-02-26 11:27

Negatv utgångsresistans är ju en möjlighet att sänka Q, fast du får modda stärkaren då!

/Jocke

Återgå till DIY-forum