Reparera filter i ej rumsrena högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FredrikO

Reparera filter i ej rumsrena högtalare

Inläggav FredrikO » 2009-03-01 20:05

Hej,
Har följt faktiskt.se i smyg under en tid och har nu tagit mod till mig och registrerat mig som användare samt postar här mitt första inlägg.

Jag råkade för några år sedan köpa ett par högtalare, fabrikat Cerwin Vega, modell 1215MkII. En relativt ovanlig modell som lär ha tillverkats av Dali-fabriken i Danmark för den europeiska marknaden. En lite märklig konstruktion med en 12"bas överst på framsidan och därunder en diskant från CV och underst ett 6,5" mellanregister från Peerless. Det finns även en liten diskant på lådans baksida (typ >12000hz) som ska spela mot väggen bakom. I botten på lådan sitter en 15" bas som spelar neråt mot golvet.

Usch Cerwin Vega! Jo, ja det är väl inte en högtalarmodell man hittar på hifimässor precis men är faktiskt välbyggda och spelar väl bra för att vara just Cerwin Vega högtalare.
De fyller dessutom upp bra i vardagsrummet med sina 135cm i mankhöjd.

Till problemet:
Redan någon dag efter att jag släpat hem dem anade jag att det inte stod rätt till då det nedre mellanregistret var väldigt dominerande. Då högtalarna har anslutningar för bi wiring så kopplade jag bort diskant/mellanregistret och körde en testskiva med frekvenser. Ljudet från 12" basen på framsidan började först att avta vid ca 3000Hz och gick att höra upp till ca 5000Hz.

Jag öppnade lådan tittade på delningsfiltret och kunde konstatera att en drossel varit så varm att den lossnat från smältlimmet och hängde lös inuti lådan (gäller båda högtalarna). Efter införskaffande av en multimeter som klarar mäta induktans kunde jag konstatera att denna drossel är defekt i båda högtalarna. Dess uppgift bör väl i första hand vara att dela vid ca 600Hz till 12"basen enl. gammalt datablad med info om denna högtalarmodell.
Har tillfälligt löst detta problem med att koppla in en drossel på 1,5mH till var och en av 12"elementen men det hade varit trevligare om man kunde gjort en mer seriös lösning på det hela.

Jag har skissat upp hur delningsfiltret för basarna är konstruerat:
Bild

Dels är det märkligt att drossel L1 dels matar 12" elementet men även 15" elementet (jo det är rätt ritat). Sen kan man undra vad kondensator C1 samt motstånd R1 och R2 har för funktion.

Så här ser den havererade drosseln ut:
Bild
Verkar vara väldigt liten samt med ferritkärna som de andra drosslarna i filtret.

En bild på hela filtret
Bild

Finns det någon vänlig själ som har nått tips på en bra lösning?
Kanske man kan överträffa det som Dalis konstruktörer under hård budget skapade en gång på 90-talet med lite "reverse engeneering"?

Köpte för nått år sedan hem en låda "fina=dyra" filterkomponenter från Hifi-kit att ersätta orginalkomponenterna i filterna med men då jag saknar uppgift om denna trasiga drosseln samt inte är nån hejare på filtermatematik så har det inte blivit mer.

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-01 20:26

Det ser ju ut som en drossel med järnkärna, den borde ju ha ett mycket högre värde än 0.022 mH? Är det ett värde du mätt upp på den defekta?
Välkommen förresten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-03-01 20:53

Det enklaste sättet är väl att linda av tråden och sedan linda en ny likadan på originalkärnan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-01 22:26

det borde finnas online-kalkylatorer som kan räkna ut spolvärdet baserat på spolens fysiska mått, om det blir superrätt tror jag väl inte, men det är ju iallafall något :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-03-01 23:42

Maila CV och fråga.

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2009-03-02 08:27

Tack för svaren så här långt!

paa skrev:Det ser ju ut som en drossel med järnkärna, den borde ju ha ett mycket högre värde än 0.022 mH? Är det ett värde du mätt upp på den defekta?
Välkommen förresten.

Drosseln är trasig/bränd/homogen klump, antagligen p.g.a. flitigt användande av tidigare ägare ihop med ett par Dennon POA 6600 monoblock, samt att drosseln troligen är för klent dimensionerad då den blivit så varm att lacken smält. 0,022mH är alltså värdet efter härdsmälta 8O
Tack!

rolfzetterberg skrev:Det enklaste sättet är väl att linda av tråden och sedan linda en ny likadan på originalkärnan.

Kan kanske vara möjligt. Har provat lite men det känns omöjligt att hålla reda på hur många varv man lindar av vilket bör vara viktigt att veta om man ska kunna göra en ny drossel.

celef skrev:det borde finnas online-kalkylatorer som kan räkna ut spolvärdet baserat på spolens fysiska mått, om det blir superrätt tror jag väl inte, men det är ju iallafall något :)

Borde ge utrymme för väldigt stora feltolkningar.

platon1980 skrev:Maila CV och fråga.

Detta borde jag ha prövat. Har dock hört om andra som frågat CV om info utan att få vettiga svar. Dessutom så tror jag det måste gå via HiFi-klubben då amerikanska CV troligen inte varit inblandade i konstruktionen av dessa högtalarna.
Ska pröva att ringa HiFi-klubben.

Att ersätta de brända drosslarna mot lika dana nya lär dock inte vara den ultimata lösningen då även dessa lär bli lika varma som orginalen och därmed smälta.

Min förhoppning var att (med hjälp härifrån forumet) räkna fram nya filter med bättre komponenter och en separat delning var vart och ett av elementen. Orginallösningen verkar lite märkligt med den defekta drosseln matande både 12" elementet och 15" elementet. Likaså kan man undra vad kondingen och motstånden parallelt med drosseln till 15" elementet ska vara bra för.

Mvh
Fredrik

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-02 10:03

rolfzetterberg skrev:Det enklaste sättet är väl att linda av tråden och sedan linda en ny likadan på originalkärnan.

Precis. Håll bara längden samma (och diametern) så ska det bli "rätt" induktans.

Vad gäller själva filtret kan du ju alltid köpa en licens till Svantes Basta och stoppa in komponenterna i "Advanced network" och göra en simulering. Jag antar att du får "höfta" till parametrarna på elementen, men det borde komma ganska nära sanningen i slutändan.
/M

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-03-02 10:28

Ja för sjutton, köp Basta och räkna fram ett helt nytt filter, alternativt lyssna fram ett nytt med de komponenter du redan köpt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-02 10:40

FredrikO skrev: Likaså kan man undra vad kondingen och motstånden parallelt med drosseln till 15" elementet ska vara bra för.
Mvh
Fredrik
Dom tillsammans ger en dämpning som är störst vid en viss frekvens, och ger mindre dämpning vid högre och lägre frekvenser. Det ska säkert dämpa ut en resonanstopp i 15" elementet.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-03-02 11:44

Just precis.En enkel svängningskrets som vid en viss frekvens "breddas" av motstånden.Det svarade jag tidigare i ett inlägg när samma filterfråga var uppe i ett annat forum:

http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2781

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2009-03-02 13:26

rolfzetterberg skrev:Just precis.En enkel svängningskrets som vid en viss frekvens "breddas" av motstånden.Det svarade jag tidigare i ett inlägg när samma filterfråga var uppe i ett annat forum:

http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2781

Ja just det!

De var där jag läst begreppet "Honk"-bas! :)
Detta var ju för två år sedan strax efter jag köpt högtalarna. Jag skaffade hem Audyn kondingar och luftlindade spolar från HiFi-kit att ersätta orginalkomponenterna med (utom den havererade drosseln som istället skulle ersättas med ett 12dB filter vid 600hz). Jag gjorde t.o.m två skivor med fästen att montera bak på högtalarna för att flytta ut filterna på för att kunna testa. Tyvärr så föll det i träda då, p.g.a att jag inte kunde övertyga mig att resultatet skulle bli bra (fegis!).

Fick nytändning nu i samband med att jag fick 12tummarna omkantade hos Technovox.

Kondingen och motstånden är alltså till för att dämpa en resonanstopp i 15tummaren.
Ska få tummarna loss och flytta ut filterna på baksidan för enklare åtkomst. Orginalplaceringen av filtret gör att man måste lägga högtalaren på rygg och demontera 15"elementet i botten för att komma åt. Inget för armsvaga då lådan väger kring 75kg.

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-02 14:01

FredrikO skrev:Kondingen och motstånden är alltså till för att dämpa en resonanstopp i 15tummaren.
Nej, ett notchfilter består inte av enbart konding och motstånd, utan av spole, konding och motstånd tillsammans.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2009-03-02 15:47

paa skrev:
FredrikO skrev:Kondingen och motstånden är alltså till för att dämpa en resonanstopp i 15tummaren.
Nej, ett notchfilter består inte av enbart konding och motstånd, utan av spole, konding och motstånd tillsammans.

OK, vågar man då påstå att spolen L2 dels fungerar som ett 6db filter till 15"elementet och samtidigt som en del i notchfiltret?
Annars är där ju ingen filtrering till 15tummaren i heller?

Då spolen L1 är defekt är där ingen filtrering av signalen till 12" elementet (bortser från den tillfälligt monterade spolen uppe i lådan till 12") men samtidigt är filtret till 15"elementet felaktig då detta också får sin signal via den nu trasiga spolen.

Hoppas att jag inte ställer för dumma frågor. :oops:

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-02 16:31

FredrikO skrev:
paa skrev:

OK, vågar man då påstå att spolen L2 dels fungerar som ett 6db filter till 15"elementet och samtidigt som en del i notchfiltret?
Annars är där ju ingen filtrering till 15tummaren i heller?

Då spolen L1 är defekt är där ingen filtrering av signalen till 12" elementet (bortser från den tillfälligt monterade spolen uppe i lådan till 12") men samtidigt är filtret till 15"elementet felaktig då detta också får sin signal via den nu trasiga spolen.

Hoppas att jag inte ställer för dumma frågor. :oops:

Mvh
Fredrik

Nej det är inte för dumma frågor, men jag är lite förvånad att inte någon av alla elingenjörerna svarar!
I vilket fall så är spolen till 15" elementet inte något 6 dB-filter utan enbart en del av notchfiltret. Den första, trasiga spolen, är huvudfiltreringen för båda baselementen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2009-03-02 17:56

paa skrev:Nej det är inte för dumma frågor, men jag är lite förvånad att inte någon av alla elingenjörerna svarar!
I vilket fall så är spolen till 15" elementet inte något 6 dB-filter utan enbart en del av notchfiltret. Den första, trasiga spolen, är huvudfiltreringen för båda baselementen.

8O 8O m m men n n med L1 bränd är där ju i så fall ingen filtrering till någon av basarna (än en gång bortsett från mina tillfälligt monterade 1,5mH spolar till 12orna.
Hur vanligt är det att man gör ett lågpassfilter som ska betjäna 2 olika stora element i olika stora lådor avstämda till olika frekvensområden med ... en enda spole? :( Är det frågan om avancerad ingenjörskonst eller hårt pressad budget från företagsledningen hos högtalartillverkaren? :wink:

Detta borde gå att göra bättre!
Ett separat filter till varje element och notchfilter till 15"tummaren.
Hur räknar man på detta när man saknar parametrar till elementen?

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-03 00:28

Jag tycker ändå du ska försöka efterhärma iaf induktansvärdet på den trasiga spolen (som när den var hel). Den är ju inte bara framräknad utan även utprovad av konstruktörerna till högtalaren.

Det är en väldigt konstig högtalarkonstruktion, men inte omöjlig. :) Spolen filtrerar båda högtalarna, även resonanskretsen fast den funkar på olika sätt för de båda högtalarna. 15":aren har den i serie efter en parallellkopplad 12":are. 12":aren har den parallellt fast i serie med en 15"-bas också. Den resonans som blir av resonanskretsen och 15"-basens impedans kommer motverka L1:s dämpning av 12":aren i ett visst område och den kommer alltså spela högre upp i frekvens varefter den delas av lite brantare precis innan mellanregistret tar över. 15":aren dämpas hårdare initialt.

Rätt smart lösning ändå.

Fast L1 kan du ju kanske byta till en luftlindad om du är orolig för att de ska brännas igen av strömmen som rusar genom de båda basarna.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2009-03-03 08:14

Martin skrev:Jag tycker ändå du ska försöka efterhärma iaf induktansvärdet på den trasiga spolen (som när den var hel). Den är ju inte bara framräknad utan även utprovad av konstruktörerna till högtalaren.

Det är en väldigt konstig högtalarkonstruktion, men inte omöjlig. :) Spolen filtrerar båda högtalarna, även resonanskretsen fast den funkar på olika sätt för de båda högtalarna. 15":aren har den i serie efter en parallellkopplad 12":are. 12":aren har den parallellt fast i serie med en 15"-bas också. Den resonans som blir av resonanskretsen och 15"-basens impedans kommer motverka L1:s dämpning av 12":aren i ett visst område och den kommer alltså spela högre upp i frekvens varefter den delas av lite brantare precis innan mellanregistret tar över. 15":aren dämpas hårdare initialt.

Rätt smart lösning ändå.

Fast L1 kan du ju kanske byta till en luftlindad om du är orolig för att de ska brännas igen av strömmen som rusar genom de båda basarna.

Tack för svaret
Då finns det en tanke bakom denna konstruktion ändå.

Jag kontaktade danska HiFi klubben i går med en vädjan om schema på filterna. Får se om de återkommer (blir inte helt förvånad om de inte gör det).
Alternativ 2 är att följa RolfZetterbergs tipps ovan att försöka mäta längd/räkna varv koppartråd och linda en ny spole med likvärdig tråd på orginalkärnan för att kunna få fram ett referensvärde.

Fredrik

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2009-03-07 16:34

Jag ringde utan någon större förhoppning till Hifi-klubben i måndags och fick tipset att maila till deras serviceavdelning i Danmark och fråga om uppgifter på delningsfilterna till mina högtalare.

Skrev ihop ett mail och skickade tisdags eftermiddag.
Fick svar på onsdagen att de hade schema över filterna men det kostade 60kr + en frakt/hanteringsavgift på 224kr. Det lät lite dyrt men å andra sidan "So what". Jag beställde detta och redan i torsdags kunde jag lösa ut papperna på pisseposten i Trelleborg. Blev av någon anledning "bara" 260kr.

Detta blev ju lite fräckt!
Fick dels en "dataritad" layout över komponetplaceringen på filtret med kortfattade uppgifter om komponenternas värden men ÄVEN tre handritade schema varav det senaste från 1990-10-29. På dessa skiljer sig komponentvärdena något på de olika schemorna för delning av mellan och diskant som om man haft olika bestyckningar.

Enl. Schema ska den defekta spolen ha följande värden:
2,15mH
0,5ohm
Tråddiameter 0,71
Sen finns det ett värde som på något schema är 0,5FE och på något annat 0,5mH.

Vad kan det bli för delningsfrekvenser av dessa värden ihop med notch-filtret?

Hur fel blir det med en ny luftlindad spole (orginalet hade ju järnkärna) som har grövre tråd (och därmed lägre motstånd) givetvis med en induktans kring de specificerade 2,15mH.

Här kommer en uppskissning av filtret enl. CV:
Bild

Mvh
Fredrik
Senast redigerad av FredrikO 2009-03-08 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-07 17:27

FredrikO skrev:Hur fel blir det med en ny luftlindad spole (orginalet hade ju järnkärna) som har grövre tråd (och därmed lägre motstånd) givetvis med en induktans kring de specificerade 2,15mH.

Det blir förmodligen en aning bättre med en luflindad spole. Resistansen blir densamma ungefär (vid 1,4mm) då järnkärnespolar normalt har lägre resistans.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-07 22:13

Jag har ett par luftlindade spolar (från hifikit) på 2,2mH 1,4mm tråd liggandes här hemma. Rcd borde ligga på runt 0,46ohm. Vill du ha dem?

Jag har tidigare lindat av dem själv från 2,4mH som nu kostar 200kr/st. Kommer förmodligen aldrig komma till användning här.

Du får dem för frakten eller vad du vill betala för dem. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-07 23:00

FredrikO skrev:Hur fel blir det med en ny luftlindad spole (orginalet hade ju järnkärna) som har grövre tråd (och därmed lägre motstånd) givetvis med en induktans kring de specificerade 2,15mH.

En luftlindad spole måste ha fler varv för att uppnå samma induktans, så det är inte säkert att det blir lägre motstånd trots grövre tråd.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2009-03-08 17:10

Martin skrev:Jag har ett par luftlindade spolar (från hifikit) på 2,2mH 1,4mm tråd liggandes här hemma. Rcd borde ligga på runt 0,46ohm. Vill du ha dem?

Jag har tidigare lindat av dem själv från 2,4mH som nu kostar 200kr/st. Kommer förmodligen aldrig komma till användning här.

Du får dem för frakten eller vad du vill betala för dem. :)

Verkar intressant!
Jag kontaktar dig.

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2009-03-08 18:18

Då bör man kunna påstå att 12" och 15" är parallellkopplade.

Har alltid haft för mig att dessa båda element (från CV's AT-serie) är på 4 ohm.
Men då blir det ju lite tokigt:
1/R=1/R12" + 1/R15"=2ohm ?!

Antar man i stället att elementen är på 8ohm så blir resistansen 4ohm totalt. Är det så här man räknar?

Om man tittar i en filtertabell (för att få en grov uppfattning) så blir då delningen med en 2,2mH spole ca 600Hz vilket stämmer för 12an enl. tillverkarspecifikationen.
15tummaren ska delas vid 100Hz, är det här notchfiltret kommer in i bilden?

Mäter man med en multimeter över spolarna på de båda elementen så får man fram Rdc12=3,1ohm samt Rdc15=2,9ohm. Detta har ytterligare övertygat mig om att det är 4ohms element.

Skulle elementen ändå är 4ohm och i parallellkopplat skick då blir 2ohm så ger (enl. samma tabell) 2,2mH spolen en delning på ca 150Hz vilket nästan stämmer med delningsspecen för 15tummaren.

Varför lyssnade man inte mer på läraren under el-lektionerna? :(

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
quadclassic

Re: Reparera filter i ej rumsrena högtalare

Inläggav quadclassic » 2025-04-23 08:36

Fredrik,

Hur blev det tillslut?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-23 08:41

quadclassic skrev:Fredrik,

Hur blev det tillslut?

Det var rejält önsketänkande! Det verkar inte som han gjort fler poster på forumet på 16 år.... Men varför inte? :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
FredrikO

Inläggav FredrikO » 2025-04-23 11:20

Nattlorden skrev:
quadclassic skrev:Fredrik,

Hur blev det tillslut?

Det var rejält önsketänkande! Det verkar inte som han gjort fler poster på forumet på 16 år.... Men varför inte? :D

Jo ibland hjälper önsketänkade! :D

Jag har kvar mina CV 1215 MKII och spelar med dem ibland och blir fortfarande glad av ljudebilden från dem.
Säker en mardröm för den renrasiga audiofilen men de spelar piggt och glatt med en behaglig ljud.
De klarar både att spela lågt i bakgrunden och att lyfta taket med och med imponerande klart obesvärat och rent ljud trotts ohälsosamt höga ljudnivåer.
I dagens samhälle med Sonos och annat modernt digitalt kan det ibland vara skoj att imponera på ungdomarna hur det kan låta! :D

Jag fick till slut byggt ihop nya delningsfilter med nya "finare" komponenter än de budget komponenterna som satt limmade på en bit masonit i original delningsfiltren.
För att kunna testa, modifiera och byta komponenter flyttade jag ut delning filtren på högtalarnas baksida. Först på enkel emballage plywood sedan lite seriösare på genomfärgad svart MDF.
Åren har gått och delning filtren sitter fortfarande på högtalarnas baksida då intresse och fritid lagts på annat.

Det som hänt sedan jag köpte högtalarna 2007 bortsett från delningfiltren är att 12tummarna blev professionellt omkantade hos firma 2009 då foamkanten på elementen spruckit.
Sen var det tid igen 2019 då både 12 och 15tummarna behövde kantas om. Samma firma fick uppdraget och de påstod att 12tummarna inte hållit så länge som de skulle då limmet de använt hade skadat foamen.

Jag har också under resan skaffat ett lite kraftigare slutsteg i form av ett Rotel RB1090 vilket lyfte 1215MKII'orna ett snäpp till. :D

DSCN9724.JPG
DSCN9724.JPG (1.21 MiB) Visad 1752 gånger

DSCN9729.JPG
DSCN9729.JPG (1.07 MiB) Visad 1752 gånger

DSCN9747.JPG
DSCN9747.JPG (1.14 MiB) Visad 1752 gånger

DSCN9753.JPG
DSCN9753.JPG (1.21 MiB) Visad 1752 gånger

DSCN9755.JPG
DSCN9755.JPG (1.24 MiB) Visad 1752 gånger

20191119_185121test.jpg
20191119_185121test.jpg (1.66 MiB) Visad 1752 gånger

20191119_191640 test.jpg
20191119_191640 test.jpg (1.66 MiB) Visad 1752 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2025-04-23 12:15

Härliga högtalare :).
Hade gärna haft ett par.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-04-23 13:16

Grym bump, och underbart med svar! :)

Skön anläggning, tror säkert man blir glad av att lyssna på musik på den.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-23 13:45

Almen skrev:Grym bump, och underbart med svar! :)

Skön anläggning, tror säkert man blir glad av att lyssna på musik på den.

+1 på det!

Absolut mina favorit-CV-högtalare, roligt att de spelas på! 1090 gör definitivt ett lyft. Kommer ihåg spelade på sådana CV med bryggade NAD 208.... det nedpendlade taket på hifiklubben ramlade nära nog ned när vi drog på. :mrgreen: 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
quadclassic

Inläggav quadclassic » 2025-04-23 14:44

Wow!

Man tackar! kul med bilder, Du har inget schema att dela med dig av? Kolla PM

Nästa

Återgå till DIY-forum