Har följt faktiskt.se i smyg under en tid och har nu tagit mod till mig och registrerat mig som användare samt postar här mitt första inlägg.
Jag råkade för några år sedan köpa ett par högtalare, fabrikat Cerwin Vega, modell 1215MkII. En relativt ovanlig modell som lär ha tillverkats av Dali-fabriken i Danmark för den europeiska marknaden. En lite märklig konstruktion med en 12"bas överst på framsidan och därunder en diskant från CV och underst ett 6,5" mellanregister från Peerless. Det finns även en liten diskant på lådans baksida (typ >12000hz) som ska spela mot väggen bakom. I botten på lådan sitter en 15" bas som spelar neråt mot golvet.
Usch Cerwin Vega! Jo, ja det är väl inte en högtalarmodell man hittar på hifimässor precis men är faktiskt välbyggda och spelar väl bra för att vara just Cerwin Vega högtalare.
De fyller dessutom upp bra i vardagsrummet med sina 135cm i mankhöjd.
Till problemet:
Redan någon dag efter att jag släpat hem dem anade jag att det inte stod rätt till då det nedre mellanregistret var väldigt dominerande. Då högtalarna har anslutningar för bi wiring så kopplade jag bort diskant/mellanregistret och körde en testskiva med frekvenser. Ljudet från 12" basen på framsidan började först att avta vid ca 3000Hz och gick att höra upp till ca 5000Hz.
Jag öppnade lådan tittade på delningsfiltret och kunde konstatera att en drossel varit så varm att den lossnat från smältlimmet och hängde lös inuti lådan (gäller båda högtalarna). Efter införskaffande av en multimeter som klarar mäta induktans kunde jag konstatera att denna drossel är defekt i båda högtalarna. Dess uppgift bör väl i första hand vara att dela vid ca 600Hz till 12"basen enl. gammalt datablad med info om denna högtalarmodell.
Har tillfälligt löst detta problem med att koppla in en drossel på 1,5mH till var och en av 12"elementen men det hade varit trevligare om man kunde gjort en mer seriös lösning på det hela.
Jag har skissat upp hur delningsfiltret för basarna är konstruerat:
Dels är det märkligt att drossel L1 dels matar 12" elementet men även 15" elementet (jo det är rätt ritat). Sen kan man undra vad kondensator C1 samt motstånd R1 och R2 har för funktion.
Så här ser den havererade drosseln ut:
Verkar vara väldigt liten samt med ferritkärna som de andra drosslarna i filtret.
En bild på hela filtret
Finns det någon vänlig själ som har nått tips på en bra lösning?
Kanske man kan överträffa det som Dalis konstruktörer under hård budget skapade en gång på 90-talet med lite "reverse engeneering"?
Köpte för nått år sedan hem en låda "fina=dyra" filterkomponenter från Hifi-kit att ersätta orginalkomponenterna i filterna med men då jag saknar uppgift om denna trasiga drosseln samt inte är nån hejare på filtermatematik så har det inte blivit mer.
Mvh
Fredrik