Fotpall/absorbent under hela soffbordet.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stone

Fotpall/absorbent under hela soffbordet.

Inläggav Stone » 2009-03-01 21:51

Har äntligen fått tag på ett snyggt soffbord, blev i Jakaranda som jag skall olja med mörkt färgad olja.

Dock så har rummet rejäla problem med klappeko som jag vill bli av med.

Då jag ändå behöver en rejäl pall tänkte jag fylla denna med isolering och hoppas att det hjälper en del.

Pallens mått är 1400*630*200 och den skall vara klädd i fuskskinn.

Från golv blir uppbyggnaden så här:
Luftspalt
Ram i furu med tygspänt under, ev myggnät också
isolering 45*3
skummadrass 50
Fuskskinn

Totalt blir det alltså 18,5 cm med absorbent, dock antar jag att skumadrassen inte är lika effektiv.

Min undran är nu hur mycket luftspalt bör det var under för att få ok funktion?

Storlek på rum:
2,9 m x 3,9 m takhöjd 2,7 meter

Vore tacksam för rätt snabba svar då frugan är borta och jag kan fixa och dona som jag vill närmsta dagarna.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-03-04 00:18

Klär du pallen med fuskskinn och har en plan ovansida parallell mot taket tror jag inte den gör så mycket skillnad vad gäller klappekot. Om sidstyckena på den är hela i tex MDF funkar den dåligt som absorbent. Med en vinkling av ovansidan mot taket samt om sidstyckena är öppna / har öppningar utan tätt utanpåliggande fuskskinn borde det ge skillnad.

En variant på ditt bygge såg jag på Jysk häromdagen. En pall ca 1 m lång x B ca 40 x H ca 40-45 cm, i gedigen valnöt (?) kan funka bra färgmässigt mot jakaranda, sidostyckena som ”schackbräden” med ca 2,5x2,5 cm öppna rutor / ca 2,5 cm breda träribbor, avtagbar topp av plywood med stoppad sittdyna ca 5 cm tjock. Knökar du ”lådan” full med isolering eller deras snikfiltar får du en absorbent som ser ut som en möbel och borde funka riktigt bra. Priset låg kring en 600:- och byggkvalitén bedömde jag som fullt godkänd.

Edit: läste rubriken igen, pall under soffbordet ... öh..., då föll förslaget. Dock, en pall under soffbordet åtgärdar inget klappeko, det uppstår mellan plana och hårda parallella ytor.

Återgå till DIY-forum