utrymme kring reciever, hur viktigt är det?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chori

utrymme kring reciever, hur viktigt är det?

Inläggav chori » 2009-03-05 17:37

Försöker hitta en billigt möbel för både tv och receiver utan större framgång. Det här med att en receiver behöver mycket luft över sig ställer till problem. Så hur mycket luft behöver den egentligen? Räcker 2-3 cm eller är det på tok för trångt?

Den bänk jag funderar på har följande mått

Bredd: 120 cm
Djup: 49 cm
Höjd: 26 cm
(http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10134042)

tillsammans med min denon 2308
bredd x höjd x djup i mm) 434x171x420

bänkens höjd på 26 cm borde lämna ca 20 cm åt spelaren och alltså kanske 3 cm luft ovanför den. Om man lämna bänkens baksida öppen skulle detta då vara ok? I dagsläget har den ca 6 cm luft kring sig och har aldrig märkt att den blir speciellt varmt.

Receivern står inte på dygnet runt men används väl någon timme varje dag iaf.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-05 20:09

Denon rekommenderar väl ca 10 cm fritt runt om. Jag har dock min 3803 i ett hemmabyggt rack där det endast är 2 cm luft på sidorna och 4 cm fritt ovanför. Jag har inte haft problem med detta sedan jag byggde racket för ca tre år sedan, förrän i helgen som gick då vi körde Mamma Mia på hyfsad volym. Efter en dryg timma löste överhettningsskyddet ut och vi fick ventilera några minuter innan filmen kunde köras klart.

Min slutsats blir att det nog beror på hur hårt förstärkaren får jobba kontinuerligt om den kommer att bli överhettad.

I mitt pågående ombygge i hemmabion flyttar jag alla prylar till ett intilliggande rum och där avser jag att kyla racket med 4 st varvtalsreglerade PC-fläktar (inköpta på Conrad.se).

Denon har bra överhettningsskydd så jag tror det är liten risk med att testa din placering. Funkar det så är det bra, om inte så får du väl möblera om!

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2009-03-06 02:41

Ta ett hålsåg o borra lite extra hål i bänkskivorna på några "stategiska" ställen, det gör gott för kylningen.
Det är inte bara överhettning man behöver oroa sig för. Värme tar kål på komponenter, särskild elektrolyter, så ju lägre temperatur, ju längre livslängd.

Återgå till DIY-forum