Hur bra/transparent är Nelson Pass buffert-försteg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Hur bra/transparent är Nelson Pass buffert-försteg?

Inläggav ollenorell » 2009-03-08 17:00

Jo mitt pågående projekt är ett försteg med OPA2134
Det ska väl vara ganska transparent, eller i bästa fall helt transparent, undrar om någon har testat?

Jag fick iallfall tips ifrån ett annat forum att denna Nelson Pass-konstruktion är bättre!
Nelson Pass artikel: The First Watt B1 Buffer Preamp

Annan artikel med bilder

Det är inte riktigt samma sak som OPA2134, det är en buffert! Den har alltså ingen gain, men det är långt ifrån alltid man behöver.
Den aktiva komponenten är 2SK170 som är en JFET.
Jag tror att den saknar feedback, och kör i klassA för att uppnå linjäritet

Jag har ibland svårt att avgöra vad som är bäst, alltså färgar minst!

OPA2134 uppvisar mindre THD, men han förklarade för mig att bufferten ändå är bättre!
THD säger inte allt...

Vilken tror ni är bäst?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-08 17:22

Vad jag förstått är JFETen 2SK170 mest känd för sin lågbrusighet, om den är rätt implementerad och då framförallt i ingångsdelen.

Om den lämpar sig till att på utgången driva olika typer av aktiva delningsfilter och slutsteg, är väl mer tveksamt. Men det kanske tex. Roger Joensson kan svara på?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-08 18:25

Roger Joensson, är du där? :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-08 18:31

Imponerande prestanda oavsett och i synnerhet för en enkel koppling utan återkoppling.

Hmm.. rycker lite i den numer nästan helt avsomnade dogmatiska nerven! :D

Vore kull att bygga en och köra test mot en SOTA opamp som LM4562. Den finns i variant som går i klass A.

Kan tänka mig att båda lösningarna kan upplevas transparenta.

Kör man en bryggad sån där Nelson-tjossan så kan man förmodligen dessutom slopa utgångskondingen/arna.. (kanske).

/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-08 19:48

Den verkar vara ganska bra :)
Men frågan är om inte en modern op-amp är snäppet bättre...

Alltså utifrån min bedömning. Jag är ju ingen expert.
Jag brukar titta på THD-grafer, men jag vet att det inte är allt!
Två förstärkare med samma THD kan ju låta olika...

Jag tror jag bygger klart mitt OPA2134-försteg, men sen kanske man skulle kolla lite på detta projekt! Det är ju inte så farligt komplicerat :)
Och det verkar ju lite kul!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-08 22:25

Ja det finns nån tjusning i den enkelhet som kännetecknar de konstruktioner som kommer från mr Pass.

Den där B1 skulle man köra till en enkel power FET i en liknande "följar-koppling".

/Peter

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-03-26 14:07

Förmodligen stiger disten om man belastar fet-kretsen. Mätningarna är väl gjorda utan belastning. Men troligen är disten mycket låg även med en rimligt hård belastning. Drivförmågan kommer att skilja beroende på vilken 2SK170 som används, eftersom de helt enkelt skiljer från exemplar till exemplar och typ. Förstärkningen är sannolikt något lite lägre än 1.

Nu är jag av åsikten att vettigt utfört så är de hörbara skillnaderna ohyggligt små mellan olika O/P-ampar i buffer konfig (förstärkning 1) förutsatt att o/p-förstärkaren är avsedd att köras i förstärkning 1 (och att den har tillräckligt hög inimpedans för att inte påverka en känslig/klen apparat som ansluts). Så små att det inte finns mycket att förbättra genom att krångla med olika extremkretsar.
Hör man stora skillnader ska man nog inte i första hand söka "felet" i själva IC-kretsen, utan titta på resten av konstruktionen (layout, komponentval, avkoppling etc).
Det är ju främst när man börjar pressa förstärkning ur kretsarna eller arbetar med mycket svaga insignaler, som de hörbara problemen kommer. Förutsatt att IC:n är rimligt väl presterande i de frekvensområden den ska användas. Det finns ju trots allt IC:s som presterar uselt, men dom behöver man ju inte välja.

Att titta på utsignalen i ett osilloskop är nästan ett måste om man får hörbara färgningar. Inte sällan beror hörbara färgningar på självsvängning eller något annat som också syns på oscilloskopet,men det kan också vara så små att man behöver andra mätinstrument eller lyssningsmetoder att ta till när man funderar och labbar med konstruktionen (inte sällan layoten...).

NE5532 dubbel o/p amp som funnits sedan tidigt åttiotal, presterar fortfarande hörbart mycket bra i linjenivåsammanhang, har tillräckligt god drivförmåga och lågt brus och dist, är stabil i förstärkning 1 och kostar mycket lite. Ett bra val i linjenivåsammanhang.
Varför krångla till det?

Vad ska du ha konstruktionen till, vad är behovet?
Tror du att du hör dist som ligger 0,00008% ner i ljudet eller ens hundra gånger mer?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-26 14:52

NE5532 har jag goda erfarenhet av, driver alla mina slutsteg med den äran.
Men nu har vi ett överskott billiga OPA627 här på forumet, så då får jag passa på att fråga dig Roger vad du anser om de passar lika bra under samma betingelser?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-03-26 15:17

Jag håller inte på och testar IC-kretsar särskilt mycket, annat än när jag letar efter någon speciell egenskap. Då är det testa själv som gäller, efter att ha sökt info och letat i databladen.
Jag har inte testat den aktuella IC:n, så jag vet faktiskt inte.

NE5532 kostar väl runt en femma per styck i helrör och det dubbla i enstaka...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-28 17:19

Sorry för sent svar! :o

Intressant läsning Roger!
RogerJoensson skrev:Vad ska du ha konstruktionen till, vad är behovet?
Tror du att du hör dist som ligger 0,00008% ner i ljudet eller ens hundra gånger mer?

Applikationen är väl ett försteg. Alltså jag funderar iallfall på vad som skulle bli bra, och vad som kanske skulle blir ännu bättre än bra :)

OPA2134 uppvisar 0,00008% thd enligt datablad. Det gäller vid en bra frekvens och bra omständigheter...
Det tror jag är ohörbart! :P Ganska långt ifrån hörbart! :P Det gillar jag!
Disten sticker iväg lite i högre frekvenser, men den håller sig ganska låg inom audiobandet tycker jag.
0,1% thd går nog att höra utan större problem. Särskilt om disten ligger i ett område där örat är känsligt för dist. Har för mig att vi hör dist tydligare i mellanregistret...
0,01% eller mindre är nog svårt/omöjligt att höra lite beroende på hur disten är fördelad.

Tror jag iallfall. Det är baserat på mina högst amatörmässiga gissnigar och förhastade slutsatser :)

Varför är jag så rädd för distortion och färgning då? Jo för jag tänker att signalen går igenom många steg, och vid varje steg adderas det fel/distortion!

Säg att man har ett OPamp baserat försteg. Efter det ett aktivt filter där signalen får passera några OP till. Kanske 2-4 st.
Sen till förstärkaren som har en OP-amp som buffert.

Det är många OP det. Men om de färgar tillräckligt lite så är det ju säkert inget problem :P

RogerJoensson skrev:NE5532 dubbel o/p amp som funnits sedan tidigt åttiotal, presterar fortfarande hörbart mycket bra i linjenivåsammanhang, har tillräckligt god drivförmåga och lågt brus och dist, är stabil i förstärkning 1 och kostar mycket lite. Ett bra val i linjenivåsammanhang.
Varför krångla till det?

Menar du såhär? -Varför krångla till det och bygga Nelson Pass buffert-steg när den där OP-förstärkaren i en förstegskrets säkert presterar lika bra eller bättre och dessutom är enklare?

Ifall det är så finns det ingen anledning att krångla till det! :)
Då ska jag sitta nöjd med mina OPamp-baserade projekt! :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-29 15:53

För att uppnå linjäritet i en förstärkare finns det iallfall två metoder jag känner till!
Man kan köra en ganska enkel koppling i klass A.
Man kan köra en lite mer komplicerad koppling i klass (A)B med någon sorts återkoppling för att bekämpa olinjäriteterna.

Undrar hur bra Pass-kretsen skulle bli om man införde lite återkoppling?

Man borde ju kunna köra både klass A och återkoppling tänker jag :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-29 16:02

ollebolle skrev:
Man borde ju kunna köra både klass A och återkoppling tänker jag :)

Ja och utav det jag sett så leder det till lägsta möjliga distortion.

/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-29 18:18

Aha! :)

Undrar om man tjänar något i prestanda på att bygga en sådan, jämfört med att köra en vettig OPamp i en liten förstegskrets?

Om OP-ampen skulle visa sig vara lika bra så har man ju jobbat i onödan :o

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-29 19:01

Finns ju opampar som jobbar i klass A om man dimensionerar lasten rätt..

Dvs. man kan vara sansad och rationell men ändå tillåta en gnutta dogm! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-30 09:35

Nämn en OP-amp som är konstruerad och tänkt att drivas i klass A.

En annan intressant aspekt med att inte använda OP-ampar, är ju att antalet enskilda transistorer kan hållas på ett minimum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-30 14:03

Har du sett Haj Fidelittys Superbuffer. Tror det satt 6 trissor helkomplementärt (klassA?) per halva, inga komponenter i signalvägen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-30 16:30

Ragnwald skrev:Nämn en OP-amp som är konstruerad och tänkt att drivas i klass A.

Kommer inte på någon på rak arm. Rätta mig om jag har fel men brukar inte alla steg utom utgången gå i klass A i en OPA? Detta betyder isf. att en opamp med hög tomgångsström i utgångssteget går i klass A så länge som lasten inte slukar ström som övergår bias för utgångssteget.

/Peter

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-03-30 18:38

soundbrigade skrev:Har du sett Haj Fidelittys Superbuffer.

:)
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-30 18:47

Mich, var det du som övertog (mot en pekuniär ersättning) mitt kort?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-30 19:21

Kolla vad som fanns på bäverns serverutrymme:
Bild

Buffern från High Fidelity :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-30 22:32

Hacker!!!

Vetdu att folk i Linköping är intresserade av att komma till Göteborgs DIY-träff.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-31 07:16

Jag köpte två High Fidelity Buffrar från bävern.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-03-31 11:21

soundbrigade skrev:Mich, var det du som övertog (mot en pekuniär ersättning) mitt kort?
Nej. Det där kortet har gjort själv. På den gamla goda tiden (1989) när jag ritade endel kort i autocad. Fiffigt med donut (tror jag det heter) som ger ett hål i padden, bra när man borrar. Vissa dyra pcb cad program kan inte skriva ut med hål i padden, men de har andra fördelar :) å andra sidan har jag nu sänkt mig till den nivån att jag köper riktiga mönsterkort, istället för att etsa och borra själv. Blir lite bättre så, främst med tanke på de små mönstren som man måste ha till ytmonterade kort.

PS. För att bli lite on-topic. Pass bufferten har ett utgångsmotstånd på 1kohm, lite ovanligt. Den kanske har begränsning i drivförmåga, låg impedans och/eller kapacitiv last.

//Michael

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-31 12:27

RogerGustavsson skrev:Jag köpte två High Fidelity Buffrar från bävern.

Aha ...!

Återgå till DIY-forum