Databas över T/S-parametrar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Databas över T/S-parametrar?

Inläggav Svante » 2009-03-09 18:03

Jag har ett litet udda intresse. Jag skulle vilja göra en lådda som genererar så högt ljudtryck inuti en liten låda som möjligt.

I det arbetet ingår att hitta ett element som har en hög kvot mellan maxeffekt, Bl/sqrt(Re) och Sd. Jag behöver alltså tillgång till T/S-data för många element tex som en excefil, så att jag kan räkna ut kvoten automatiskt och välja den högsta.

Vet någon var jag kan hitta T/S-data på en sån form (alltså i ett excelark)?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-09 18:20

http://thiele-small.com

Där finns jättemånga, sidan drivs visst av en svensk, fråga honom om du kan få ut det på flatfil!

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Databas över T/S-parametrar?

Inläggav steveo1234 » 2009-03-09 18:28

Svante skrev:Jag har ett litet udda intresse. Jag skulle vilja göra en lådda som genererar så högt ljudtryck inuti en liten låda som möjligt.

I det arbetet ingår att hitta ett element som har en hög kvot mellan maxeffekt, Bl/sqrt(Re) och Sd. Jag behöver alltså tillgång till T/S-data för många element tex som en excefil, så att jag kan räkna ut kvoten automatiskt och välja den högsta.

Vet någon var jag kan hitta T/S-data på en sån form (alltså i ett excelark)?

WinISD har MASSOR av element i sitt bibliotek. Dock i WDR-format och en fil per element. Jag har 1350 sådana filer...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-09 19:35

Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2009-03-11 19:13

Du kan alltid ladda ner unibox (gratis excelark för högtalarsimulering) och de datafiler för element som finns gjorda för det. Om du sedan startar unibox, importerar filerna och sparar så har du alla elementdata i tabellform i ett av arken. Jag tror att du kan hitta gott om datafiler till unibox på nätet. Jag har bara ett par som lättast hittas via nedladdningssidan och de har drygt 1100 element.

Edit: Oops, Alexi hade ju länkat till precis de filerna. Tipset om unibox kvarstår då det då blir lättare att se i vilken ordning data kommer för att sedan fixa parsningen.

Återgå till DIY-forum