Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BOSSO/MuPPS låter bäst med:

Omröstningen slutade 2009-04-25 17:36

1. Inget filter
5
50%
2. Filter med svag mellanregisterdämpning ( 1,2 ohm )
1
10%
3. Filter med större mellanregisterdämpning ( 3,3 ohm )
4
40%
 
Antal röster : 10

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Richard » 2009-03-16 17:36

Eftersom jag själv bygger en sådan högtalare för tillfället,och konstruktionen verkar vara en succe på forumet, så välkomnas byggbilder, samt inte minst lyssningsintryck med de olika versionerna av denna DIY högtalare.

Det vore mycket trevligt med mycket input i denna tråd- eftersom väldigt många har byggt, eller tänker bygga.

Naqref har konstruerat den.
Konstruktionen finns här:

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Mupps.pdf



och här:

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Molt2008_2_Mupps[1].pdf




Vad tycker ni om konstruktionen ?
Vilken version, med olika filter låter bäst, tycker ni ?
Senast redigerad av Richard 2009-03-23 23:38, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
ondisc
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-02-23

Inläggav ondisc » 2009-03-16 19:11

Med tanke på att det är väldigt få, om någon, som lyssnat på högtalarna
med de slutgiltiga och modifierade Vifa-elementen blir det inte väldigt svårt
att avgöra om de ska vara filter eller ej? :wink:

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-16 21:30

ondisc skrev:Med tanke på att det är väldigt få, om någon, som lyssnat på högtalarna
med de slutgiltiga och modifierade Vifa-elementen blir det inte väldigt svårt
att avgöra om de ska vara filter eller ej? :wink:


Sant.

Men man kan ju skriva om man har de nya, eller gamla elementen.
Jag är väldigt intresserad av generella lyssningsintryck, och har en önskan om att samla dessa i denna tråd. Bilder på bygget också, naturligtvis.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-03-17 00:19

De nya elementen är ju lite ändrade. Inte så stor ändring har jag förstått, men jag har för mig att det var något med motorn, samt att nya färgen är svart...

Jag tänker att det skulle kunna ge en lite annorlunda tonkurva och att man får ta fram ett nytt filter, eller ännu bättre: man slipper filter :)

Vi får se hur det går. Det är ett kul projekt det här :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2009-03-17 10:39

Hej Richard,

Jag har byggt Muppsen med gamla elementet. Jag tror jag gjorde en tråd där jag beskrev mina lyssningsintryck.

Sammanfattat så tycker jag att BOSSO är en fantastiskt fin liten högtalare som imponerar starkt, givet storlek och kostnad.

I närfält så är den lite påträngande, så om du ska ha den som datorhögtalare, så rekommenderar jag att du bygger dig ett filter. Vid "indirekt" lyssning så stör inte den lilla höjningen alls, så om det är en kökshögtalare eller liknande du tänkte bygga, så anser jag inte att filtret är alls lika viktigt. Jag ska själv bygga ett filter till mina som jag byggt (de svarta) eftersom jag ska ha dem på arbetsbordet i min källare. De som jag ska ha i köket kommer jag nog inte att ha något filter till.

Det är i alla fall mina 0,02$.

Ja just det, glöm inte lägga upp bilder på bygget!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Karl_Banan
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Västerlanda

Inläggav Karl_Banan » 2009-03-17 11:20

Jag håller på att bygga ett par mupps med de gamla elementen. Tyvärr är lådorna snart färdiga och inga bilder tagna. :oops: Har givetvis inte hört mina än och ej heller några andra så lyssningsintryck kommer.

De är byggda i sluten låda på ca 2.5l och skall användas delade vid lämplig frekvens mot ett par basmoduler som inte är framtänkta än. Jag kommer implementera filtret med lite mer mellanregisterdämpning. Jag hr inte byggt enligt den "sneda" formen utan som en standard rektangulär låda.

Det ska minst sagt bli spännande att se hur det kommer att låta... :)
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2009-03-17 11:44

Jag har uppfattat det som att den lutande baffeln skulle kompensera för påträngandeheten i det övre mellanregistret genom att off-axis-tonkurvan var lite rakare.

Det gäller då en äkta bosso med 25gradig baffellutning

* * * * * * * * * *

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-18 07:49

Rundberg skrev:Hej Richard,

Jag har byggt Muppsen med gamla elementet. Jag tror jag gjorde en tråd där jag beskrev mina lyssningsintryck.

Sammanfattat så tycker jag att BOSSO är en fantastiskt fin liten högtalare som imponerar starkt, givet storlek och kostnad.

I närfält så är den lite påträngande, så om du ska ha den som datorhögtalare, så rekommenderar jag att du bygger dig ett filter. Vid "indirekt" lyssning så stör inte den lilla höjningen alls, så om det är en kökshögtalare eller liknande du tänkte bygga, så anser jag inte att filtret är alls lika viktigt. Jag ska själv bygga ett filter till mina som jag byggt (de svarta) eftersom jag ska ha dem på arbetsbordet i min källare. De som jag ska ha i köket kommer jag nog inte att ha något filter till.

Det är i alla fall mina 0,02$.

Ja just det, glöm inte lägga upp bilder på bygget!

MVH

/Mattias


Tackar för denna info. Då kommer jag att köra först utan filter, till att börja med. Filterkomponenter har jag dock köpt in. Det blir ju busenkelt att koppla in det senare, och lyssna på skillnaden.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-18 07:50

Karl_Banan skrev:Jag håller på att bygga ett par mupps med de gamla elementen. Tyvärr är lådorna snart färdiga och inga bilder tagna. :oops: Har givetvis inte hört mina än och ej heller några andra så lyssningsintryck kommer.

De är byggda i sluten låda på ca 2.5l och skall användas delade vid lämplig frekvens mot ett par basmoduler som inte är framtänkta än. Jag kommer implementera filtret med lite mer mellanregisterdämpning. Jag hr inte byggt enligt den "sneda" formen utan som en standard rektangulär låda.

Det ska minst sagt bli spännande att se hur det kommer att låta... :)


Ja- kom gärna med lyssningsintryck då dom är färdiga.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-18 07:52

ollebolle skrev:De nya elementen är ju lite ändrade. Inte så stor ändring har jag förstått, men jag har för mig att det var något med motorn, samt att nya färgen är svart...

Jag tänker att det skulle kunna ge en lite annorlunda tonkurva och att man får ta fram ett nytt filter, eller ännu bättre: man slipper filter :)

Vi får se hur det går. Det är ett kul projekt det här :)


Mina blir- precis som Rundbergs, med gamla elementet. det blir spännande att se hur det låter. Lådan byggs på fredag.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-18 07:54

slockna skrev:Jag har uppfattat det som att den lutande baffeln skulle kompensera för påträngandeheten i det övre mellanregistret genom att off-axis-tonkurvan var lite rakare.

Det gäller då en äkta bosso med 25gradig baffellutning


Ja, och de jag bygger nu är inte med lutande baffel, dock med exakta baffelmått och internvolym på 3,7 l. Ingen helt " äkta" bosso, med andra ord.
Odogmatisk sekt- granskare

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2009-03-18 19:41

Jag har skrivit en del lyssningsintryck i tidigare trådar, likaså Amit! Men de finns ju redan nedskrivna, så förstås vore det kul att höra fler.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-21 21:34

Ja-nu kommer några av mina intryck !

Lådorna är 3,7 liters med basreflexrör. Filtret är med 2, 7 ohms motstånd. Elementet är originalmodellen. Bilder har tagits under bygget och kommer att visas senare. 18 mm stavlimmad ek användes. Polypropylenkondingar och luftlindade spolar har använts.

Spontant låter det väldigt annorlunda mot mina inwallhögtalare. För det första är stereobilden mycket bättre på mupps. Det låter som ett mindre fasfel på mina inbyggnadshögtalare ( mirage ) vilket till dels kan bero på att dessa är placerade något för långt ifrån varandra.

Det är lättare att höra vad basen spelar för toner med mupps.
Mellanbasen är också något starkare.

Delat aktivt med subbas delat vid 80 hz låter det som ett riktigt stort fullregistersystem. Det Fostex 103 sigma element jag byggde en högtalare av på 80-talet lät mycket sämre, vill jag minnas.

Jag väntar ett tag med bilder, tills elementen spelats in ordentligt. Jag tyckte nog mig höra att klangbalansen ändrades något under de två första timmarna.

Just nu spelar jag metallica, "enter sandman " med aktiv subbas, delat vid 80 hz- och det låter bra! Eva Cassidy med " what a wonderful world" låter riktigt fint, också. inget saknas i ljudet.

Slående är också att de inspelningar med kraftig kompression, tex metallicas nyaste alster, samt Ac Dc:s nyaste, låter som dom gör, nämligen sönderkomprimerade. Något som inte hördes så tydligt med inwallhögtalarna.

Inwallhögtalarna kan dock spela högre ( tror jag ) De har ju flera hundra liter volym bakom. Jag är rädd att spela sönder muppselementen såhär i början.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2009-03-21 21:42

Jag tror inte att det skulle vara någon nackdel att dela dem ännu högre, typ 120 Hz, om du har möjlighet till det. Kör du dem delat så är det inte heller lika stor risk att du spelar sönder dem. Kapaciteten i basområdet är helt klart akilleshälen för fullregistervarianten. Men du låter nöjd i alla fall, kul tycker jag! :)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-21 21:51

niklas skrev:Jag tror inte att det skulle vara någon nackdel att dela dem ännu högre, typ 120 Hz, om du har möjlighet till det. Kör du dem delat så är det inte heller lika stor risk att du spelar sönder dem. Kapaciteten i basområdet är helt klart akilleshälen för fullregistervarianten. Men du låter nöjd i alla fall, kul tycker jag! :)


Jag ska prova 120 hz delning. Frågan är också om det låter bättre helt utan mellanregisterdämpningen. Men klangbalansen känns rätt, just nu, med filter.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Karl_Banan
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Västerlanda

Inläggav Karl_Banan » 2009-03-22 03:05

Kan du spela så starkt du önskar med högtalarna delade vid 80Hz eller 120Hz?

När jag spelar för starkt så tjoffar det ganska ljudligt men det låter inte alls ansträngt den sista biten innan det slår igenom. Konen fladdrar ganska friskt dock :D
E bananerna fiiina ida?

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-22 07:11

Karl_Banan skrev:Kan du spela så starkt du önskar med högtalarna delade vid 80Hz eller 120Hz?

När jag spelar för starkt så tjoffar det ganska ljudligt men det låter inte alls ansträngt den sista biten innan det slår igenom. Konen fladdrar ganska friskt dock :D


Har inte tordas spela så högt än. Jag ska undersöka saken.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2009-03-22 10:41

Hej Richard!

Du låter nöjd med dina muppar, vad kul!

Richard skrev:Jag väntar ett tag med bilder, tills elementen spelats in ordentligt. Jag tyckte nog mig höra att klangbalansen ändrades något under de två första timmarna.
Men inte ändrades utseendet väl ;) Seså, fram med bilder :D

Jag håller med de tidigare inläggen att du skulle kunna försöka med en högre delning. Jag kommer dela mina vid 120 Hz, jag tror att det gör att systemet blir mer balanserat vad gäller effekttålighet.

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-22 17:57

Snart kommer bilderna !( med hjälp av Rundberg- tack )
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2009-03-23 22:44

Här kommer [s]lite[/s] massa bilder på Richards Muppsar. Jag låter Richard kommentera bilderna själv. :)

Bild1:
Bild

Bild 2:
Bild

Bild 3:
Bild

Bild 4:
Bild

Bild 5:
Bild

Bild 6:
Bild

Bild 7:
Bild

Bild 8:
Bild

Bild 9:
Bild

Mycket snyggt måste jag säga!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-23 23:33

Tack för hjälpen med bilderna!

Några kommentarer till bygget.

Jag använde rikligt med trälimm på insidan av lådorna, så att de skulle bli helt täta.
Ek är inte ett trevligt materal att arbeta med, på så vis att verktygen slöas ned snabbt. Om man inte förborrar riktigt så kan det spricka lätt.
Ihopsättningen gjorde med träplugg och trälimm, samt press.

Högtalarna är inte ett par äkta muppsar till lådformen, utan är byggda utan frontvinkeln- internvolym ( 3, 7 l. ) och måtten på baffeln är dock korrekta enligt beskrivningen.

Delningsfiltret består av tre parallelkopplade polypropar på 3,3, 4,7 samt 10 uF. Spolen på 0,25 mh är luftlindad. Motståndet är på 2, 7 ohm. Det sitter praktiskt direkt på bakterminalen, med hjälp av smältlimm ( Jula: 24 kr).
Eltape runt spolarna gör att du inte riskerar kortis eller att spolen "åker" upp.
Tätmassa till elementen är vanlig kontorshäftmassa som formats till en absolut tät ring, fastsatt direkt på elementets baksida. Vanlig träskruv som målats svart, förborrat.

Ett snickartipps är att använda slipdammet och trälimm om det blir glipor på utsidan någonstans i lådan. Sedan mycket sandpappring. Annars gjorde K-rauta ett bra jobb med utsågningen. Lådan- med utsågade delar kostade ungefär 620 kr för båda. Vanlig ek,limfogskiva, 18 mm. Håltagningen gjorde jag själv- vilket var ett litet helvete, ek år hårt, stenhårt. Mitt tips efter erfarenhet från bygget i ek,är att inte använda cirkelsåg, utan vanlig elsticksåg, med såg avsett för metall, fintandad.

Återstår endast oljning.
Senast redigerad av Richard 2009-03-23 23:54, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2009-03-23 23:44

Jag tror att det kommer se ännu bättre ut med olja. Oljat trä är snyggt!

En annan sak jag har tänkt på är basreflexröret. Kanske hade det vart snyggt att hitta en färg som är så lik trät som möjligt och måla insidan och ytterkanten. Den vita porten syns lite för bra just nu.

Eller är det kanske jag som är petig?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-23 23:49

Ja- basporten blev inte estetiskt helt vacker. Jag funderar på att göra som du föreslog, om tiden räcker till...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav 2-ch » 2009-03-24 10:51

Filterkostnad?

-Martin-
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: 2007-03-28
Ort: OBS! Ej söder

Inläggav -Martin- » 2009-03-24 11:05

Snyggt!
Ett tips kanske kan vara att göra en liten "markerad" avfasning av panelbitarna med en spetsig pinnfräs. Gör att man slipper lägga ner så himla mycket arbete på att få snygg sammanfogning. Naqref har gjort det på någon av sina alster. Tror det var 2,5-vägarna (som inte är klara...)

/M

Edit: Stavfel
Senast redigerad av -Martin- 2009-05-06 22:31, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-24 11:29

2-ch skrev:Filterkostnad?


Kondingarna hade jag förrut, men med spolar och kondensatorer+ motstånd nyköpt på hifikit hamnar du kring 140 kr/st.+ frakt.

Det är inte helt säkert att det låter bättre med filtret. Jag har inte provat att koppla ur det- än.
Senast redigerad av Richard 2009-03-24 11:38, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-03-24 11:32

-Martin- skrev:Snyggt!
Ett tips kanske kan vara att göra en liten "markerad" avfasning av panelbitarna med en spetsig pinfräs. Gör att man slipper lägga ner så himla mycket arbete på att få snygg sammanfogning. Naqref har gjort det på någon av sina alster. Tror det var 2,5-vägarna (som inte är klara...)

/M


Bra tips !
Det verkar som att ljudet blir något bättre under inspelningen- tror jag.

Den fasta thx-delningen i denonreceivern på 80 hz ( högpass )verkar inte göra så mycket för att kunna spela högre. Detta i läge "small". I läget "large" körs dom ju fullrange.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2009-03-24 11:48

Richard skrev:Ja- basporten blev inte estetiskt helt vacker. Jag funderar på att göra som du föreslog, om tiden räcker till...


Jag skulle runda av framkanten samt måla all synlig plast i svart.

/ B

Användarvisningsbild
DIRAVI
 
Inlägg: 1882
Blev medlem: 2009-01-27
Ort: Umeå

Inläggav DIRAVI » 2009-03-24 12:52

En liten fråga.

Att att behålla baffelns mått, samt volym och avstämning, men ändra vinklar till ett rätblock, så som det är gjort på de bilder här ovanför.

Vad kan det göra för skilnad ljudmässigt, uppför den sig annorlunda med annat avstånd från baffeln till bakkant, till vägg. Olika vinklar på väggarna "runt hörnen" med mera.

Gör det skilnad rent ljudmässigt om man fasar av kanterna på baffeln, 45 grader eller radie?

Skall man isåfall behålla den plana ytan på baffeln lika stor som orginalet, och göra kanterna utanför så att säga? eller skall man behålla yttermåpttet, och ta bort material från baffeln?


Altså, vad säger gängse teorier?
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-24 18:08

Bill50x skrev:
Richard skrev:Ja- basporten blev inte estetiskt helt vacker. Jag funderar på att göra som du föreslog, om tiden räcker till...


Jag skulle runda av framkanten samt måla all synlig plast i svart.

/ B
+1

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster