Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BOSSO/MuPPS låter bäst med:

Omröstningen slutade 2009-04-25 17:36

1. Inget filter
5
50%
2. Filter med svag mellanregisterdämpning ( 1,2 ohm )
1
10%
3. Filter med större mellanregisterdämpning ( 3,3 ohm )
4
40%
 
Antal röster : 10

Användarvisningsbild
asslicker
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 2012-04-22

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav asslicker » 2015-11-30 21:48

Har kört mina mupps med en liten skitförstärkare från ebay för 90kr, och blivit förvånad över både elementen och förstärkaren att de kan leverera så pass högt ljud. Idag provade jag för första gången att koppla dem till min riktiga förstärkare (en H/K AVR 7500 som ska leverera 5x100w, jämfört med den från ebay som ska ge 20w) och WOW vilken skillnad!! Basen blev otroligt mycket bättre.

Så nu undrar jag, hur mycket effekt behöver dessa element för att prestera optimalt.

Har föresten ingen baskontroll på den lilla förstärkaren, kan det vara så att effekten är nog, men behöver höjas lite i basen?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Fjonkalicious » 2015-12-01 09:53

Din HK avr har vad som behövs för att fungera optimalt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav DQ-20 » 2015-12-01 11:24

asslicker skrev:Har föresten ingen baskontroll på den lilla förstärkaren, kan det vara så att effekten är nog, men behöver höjas lite i basen?


Var försiktig med eventuella boost i basen. Högtalaren har för så liten högtalare bra bandbredd, men element ÄR litet och har begränsad slaglängd. Man får vara försiktigt så att man inte spelar sönder det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
asslicker
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 2012-04-22

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav asslicker » 2015-12-01 17:07

Fjonkalicious skrev:Din HK avr har vad som behövs för att fungera optimalt.


Det förstår jag, men att spela från den är inget alternativ.

Behöver veta vad som krävs för att veta vad för drivning jag söker.

Användarvisningsbild
asslicker
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 2012-04-22

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav asslicker » 2015-12-01 17:08

DQ-20 skrev:
asslicker skrev:Har föresten ingen baskontroll på den lilla förstärkaren, kan det vara så att effekten är nog, men behöver höjas lite i basen?


Var försiktig med eventuella boost i basen. Högtalaren har för så liten högtalare bra bandbredd, men element ÄR litet och har begränsad slaglängd. Man får vara försiktigt så att man inte spelar sönder det.

/DQ-20


Är alltid försiktig :lol:

Men antar att det hörs när det börjar bli ansträngt, precis som vanligt.

Användarvisningsbild
Kobbe
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-09-07
Ort: Stockholm

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Kobbe » 2015-12-01 23:05

Min version av BOSSO-MuPPS
Efter Anders presentation för längesedan i Molt av BOSSO-MuPPS projektet så väcktes intresset att bygga då det verkade som om Anders var en duktig konstruktör. Jag valde en lite annorlunda utseende men höll mig ganska gott till ursprunglig konstruktion i form av baffel mått och volym på sluten version. Att jag valde sluten var för att inte pressa ett så litet element att flytta "mer" luft är den klarar. Dock verkar många nöjde med basreflex varianten så den ska kanske prövas i nästa projekt.
Målen med projektet är nöje, lärdom och att bygga en ljudanläggning till min dotter på 3 år (nu 4) som vill lyssna på filmmusiken till Frost/Frozen filmen. Just nu är "Grieg: Bergakungens sal" en favorit till pappas glädje. Sedan var jag lite nyfiken på vad man kan få till med en liten billig 2.1 förstärkare som jag tyckte att i teorin borde kunna vara en bra lösning.
Ritning printades i skala 1:1 och användes som mall för sågning av de parabolformade top och botten-platta.
Bild

Jag valde olyckligtvis (dumt nog) att försöka försänka elementet vilket skapade mer problem än glädje men man lär sig. Försänkningen gjordes manuellt med skalpell och mejsel vilket gav rätt tveksamt resultat.
Bild

Den välvda ytan gjordes av en 6mm tjock, slitsad MDF. Den sprack lite under montering men då den ändå skulle täckas över så slipades det bara bort och limmades på insidan.
Bild

2 mm kork limmades utanpå den välvda delen för att fylla funktion som en snik faner men även att öka godstjockleken och minska ljud utstålningen från den allt för tunna slitsade MDF skivan. Slitsarna fylldes med lim och en del förstärkningsmaterial limmades på insidan men fortfarande allt för tunt.
Bild

En sk bucking magnet limmades på utan tillräckligt vetenskapligt underlag. Jag tyckte känsligheten såg allt för låg ut på pappret och såg även att Anders mätt upp den till lite lägre än anget i databladet och gjorde då några enkla mätningar med en magnet placera i retardation. Tyckte mig se ca 1,5dB ökning i känslighet! Beslutet togs som skrivet på allt för lite mätningsunderlag men ska se om jag kan få till lite tester för att bekräfta/dementera att det var en bra ide med bucking magnet. Magneten köptes på hifikit för den intresserade.
Bild

En kondensator på 680uF (lite för stort värde men det jag fick tag i)användes för att öka utsträckningen nedåt i frekvens men denna mod hade jag nog skippat vid ett nytt bygge då jag tror vinsten är minimal.

Bild

Drivning av dessa och baslåda är ett 2.1 klass-d slutsteg köpt från Kina via Aliexpress. TPA3116D2 från Breeze Audio för den intresserade.

Används för tillfället tillsammans med en 40l baslåda med en LTS 8" = Ino W87 elementet i som i sig presterar väldigt bra.

Lessons learned: Kul projekt men inte helt nöjd med ljudet. Måste nog lägga till ett delnings /eq filter kanske. 2.1 förstärkare fungerar över förväntan. Jag hade dock ganska låg förhoppningar men den är användbart om kraven är begränsade. Det som .1 utgången ger i form av frekvensområde är jag inte helt säker på. Gjorde både mätning i frekvens-dB och frekvens-Volt. Ingen av mätningarna blev super bra men jag kan leta fram dem om intresse finns. Har för mig att .1 utgången faller vid ca 90Hz sakta....
Front kanalerna har jag inte mätt mer än kollat att de inte hade något väldigt underligt för sig genom att mäta med mic då de drev en pi60s..
Texten är skriven nu men projektet genomfördes i mars 2015.

Användarvisningsbild
Kobbe
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-09-07
Ort: Stockholm

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Kobbe » 2015-12-05 22:36

Slutresultat:
Bild

Nu väldigt nöjd! Sluten låda rullar med en 680uF kondning av och ger en ca -6dB vid 90Hz enligt Anders LTS artikel, och .1 utgången på förstärkaren jag använt verkar ha -3dB punkt runt 90Hz. Baslådan har väldigt mycket mer kapacitet men det är ju inte fel. Funkar väldigt bra och min dotter lyssnar nu mycket på musik och dansar gärna. Baslådan står gömd under en rosa filt och syns inte och jag tror att bastillskottet upplevs so väldigt positivt även till barn.
Bild

Förstärkaren från Aliexpress.
http://www.aliexpress.com/item/The-newe ... eb201560_2

3 rattar:
1) Volym 2.0 kanal
2) Volym: .1 kanal
3) Total volym. De två första låste jag efter att funnit en ok inställning så mitt barn bara har en ratt att gå loss på. Delning ca 90Hz på .1 utgången.
Bild

Rekommenderas! Liten, enkel, smidig lösning med valfri baslåda så klart. Pris för ett 2.1 system med BOSSO MuPPS och en billig bra baslåda blir fantastiskt lågt och presterar för priset makalöst bra.

Mvh
Kobbe

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Cinder » 2016-01-05 13:55

Jag hittar inte ritning/mått för den slutna originalmuppsen ("surroundmuppsen"). Någon som vet hur mycket grundare den är än basreflexversionen, antar att övriga mått är samma?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav paa » 2016-01-05 14:10

Dom slutna lådorna ska vara ungefär hälften så djupa, och på ca 2 liter.
Länkarna i förstainlägget i tråden funkar inte längre, men här ligger originalartiklarna nuförtiden:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Cinder » 2016-01-05 16:56

paa skrev:Dom slutna lådorna ska vara ungefär hälften så djupa, och på ca 2 liter.
Länkarna i förstainlägget i tråden funkar inte längre, men här ligger originalartiklarna nuförtiden:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf


Finns det inget exakt värde som blivit framräknat som optimalt?
Det är väl rätt många som byggt surroundvarianten, är det bara höftat med djupet då?

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Aerob » 2016-01-05 19:32

Cinder skrev:
paa skrev:Dom slutna lådorna ska vara ungefär hälften så djupa, och på ca 2 liter.
Länkarna i förstainlägget i tråden funkar inte längre, men här ligger originalartiklarna nuförtiden:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf


Finns det inget exakt värde som blivit framräknat som optimalt?
Det är väl rätt många som byggt surroundvarianten, är det bara höftat med djupet då?

Det finns ju dels en sluten mupps, sedan en "Variant B" från detta gruppköp: viewtopic.php?f=3&t=48643 som är en a1-klon med TG9. Finns även en del bra info runt filter mm i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=51318


Summer Passing


Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Cinder » 2016-01-05 19:39

Aerob skrev:Det finns ju dels en sluten mupps, sedan en "Variant B" från detta gruppköp: viewtopic.php?f=3&t=48643 som är en a1-klon med TG9. Finns även en del bra info runt filter mm i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=51318


Ja jag har sett varianterna, och i gruppbeställningstråden verkar det ju vara en minskning med 8,5cm på djupet som utgör storleksskillnaden för den slutna muppsen.
Dock är variant B ("a1-klonen") ännu lite mindre i djupled, 10cm jämfört med slutna originalmuppsen som bör bli ca 12,5cm djup.

Finns det någon som kan uttala sig om huruvida variant B är likvärdig med sluten mupps? Hade ju varit fantastiskt trevligt att kunna använda sig av den mindre om det är ungefär samma prestanda.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Aerob » 2016-01-05 20:37

Cinder skrev:
Aerob skrev:Det finns ju dels en sluten mupps, sedan en "Variant B" från detta gruppköp: viewtopic.php?f=3&t=48643 som är en a1-klon med TG9. Finns även en del bra info runt filter mm i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=51318


Ja jag har sett varianterna, och i gruppbeställningstråden verkar det ju vara en minskning med 8,5cm på djupet som utgör storleksskillnaden för den slutna muppsen.
Dock är variant B ("a1-klonen") ännu lite mindre i djupled, 10cm jämfört med slutna originalmuppsen som bör bli ca 12,5cm djup.

Finns det någon som kan uttala sig om huruvida variant B är likvärdig med sluten mupps? Hade ju varit fantastiskt trevligt att kunna använda sig av den mindre om det är ungefär samma prestanda.

Man får ju räkna fram volym för respektive låda för att kunna göra en hyfsad jämförelse, variant B är i 8mm MDF medan slutna mupps i 12mm om jag förstått det rätt så yttermåtten talar inte hela sanningen. 1,5 liter brukar nämnas som en bra volym för TG9, se; viewtopic.php?p=301865#p301865


Summer Passing


N0rth3rnlight
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-01-09

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav N0rth3rnlight » 2016-01-09 23:34

Började på egna Bosso lådor. 150x150x150mm ytterdimensioner med falsk slits port. 1.5 liter 12mm mdf som jag fick gratis av lokala bygghandlarn. Caddade i fusion 360. Är tänkta att likna (inte en klon direkt) guru mq10.

Bild

Bild

Bild

N0rth3rnlight
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-01-09

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav N0rth3rnlight » 2016-01-10 19:00

Idag så byggde jag en cirkeljig som klarar av riktigt små radier. Sedan fräste jag hålen för terminal och högtalare. Försänkte ner högtalarterminalerna så att den kan ligga dikt mot väggen när jag fräst en kanal i högtalaren.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

N0rth3rnlight
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-01-09

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav N0rth3rnlight » 2016-01-14 13:53

Bild

En av två högtalare ihoplimmade. Är det spackel som gäller mot ändträet?

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Cinder » 2016-01-14 14:01

N0rth3rnlight skrev:[ Bild ]

En av två högtalare ihoplimmade. Är det spackel som gäller mot ändträet?


Ja körde med trälim utspätt med vatten eftersom det suger in en hel del, och sen spackel på det.
Andra har säker gjort på annat sätt som vanligt :D

N0rth3rnlight
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-01-09

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav N0rth3rnlight » 2016-02-10 11:18

Efter att ha kört lådorna i rå mdf några veckor så känner man verkligen wow. Jäkligt bra ljud i dessa småttingar.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav 2-ch » 2016-02-10 16:59

N0rth3rnlight skrev:Efter att ha kört lådorna i rå mdf några veckor så känner man verkligen wow. Jäkligt bra ljud i dessa småttingar.

Ja dom är mycket trevliga.
Använder 2 par som datorhögtalare. både hemma och på jobbet.
Jag tycker dom gör sig allra bäst i närfältslyssning.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Maarten » 2016-02-18 20:37

Skulle inte använda för liten låda. 1,5 liter är i minsta laget. Förlagan till MUPPS var drygt en liter, inte bra. Simuleringar gav heller inget bra resultat med liten låda.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-18 21:52

Maarten skrev:Skulle inte använda för liten låda. 1,5 liter är i minsta laget. Förlagan till MUPPS var drygt en liter, inte bra. Simuleringar gav heller inget bra resultat med liten låda.
Du noterade att det var en sluten låda? Sen är det ju knappast MUIPPS eller med den lådutformningen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Maarten » 2016-03-20 22:59

MagnusÖstberg skrev:
Maarten skrev:Skulle inte använda för liten låda. 1,5 liter är i minsta laget. Förlagan till MUPPS var drygt en liter, inte bra. Simuleringar gav heller inget bra resultat med liten låda.
Du noterade att det var en sluten låda? Sen är det ju knappast MUIPPS eller med den lådutformningen.

Nä, precis, inte Mupps då. Skillnader som påverkar är baffel och lådvolym (som båda påverkar tonkurva).
Sluten låda på 1-1,5 liter är enligt min mening för litet för dessa element. Som jag skrev så var förlagan till Mupps på drygt en liter med mindre baffel och det varken lät eller simulerade bra. Mupps i sluten låda är ca 2 liter och 3,7 liter i basreflex.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Cinder » 2016-05-12 11:39

Har suttit och letat seriekonding till "MuPPS" variant B, ska ju ha 660uF till den, så kör med 2st 330uF parallellkopplat om jag förstått rätt.
Det jag däremot skulle behöva ett svar på är hur stor nominell spänning kondensatorn behöver klara av?
Räcker det med 16VDC som för denna: https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-330-uf-16-vdc-jamicon-nkr331m1cj21vu/p/16711881?q=kondensator+bipol%C3%A4r+330uF&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=86.35

Har jag missat något annat viktigt? Går det att koppla seriekondingen före/efter LCR-filtret också, eller blir det galet?
Vet inte om jag ska köra med MuPPS-filtret till variant B, men hade ju kunnat prova bara för skojs skull om det är någorlunda nära "rätt", annars har jag andra riktiga MuPPS som kan få LCR-filtret och kör endast seriekonding på variant B.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav jonasby » 2016-05-12 14:18

Cinder skrev:Har suttit och letat seriekonding till "MuPPS" variant B, ska ju ha 660uF till den, så kör med 2st 330uF parallellkopplat om jag förstått rätt.
Det jag däremot skulle behöva ett svar på är hur stor nominell spänning kondensatorn behöver klara av?
Räcker det med 16VDC som för denna: https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-330-uf-16-vdc-jamicon-nkr331m1cj21vu/p/16711881?q=kondensator+bipol%C3%A4r+330uF&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=86.35

Har jag missat något annat viktigt? Går det att koppla seriekondingen före/efter LCR-filtret också, eller blir det galet?
Vet inte om jag ska köra med MuPPS-filtret till variant B, men hade ju kunnat prova bara för skojs skull om det är någorlunda nära "rätt", annars har jag andra riktiga MuPPS som kan få LCR-filtret och kör endast seriekonding på variant B.


Delvis svar.
Om jag förstår rätt så är seriekondingen på 660uF (eller 2st 330uF parallellkopplade) till för att dämpa "ful" puckel vid låga frekvenser som *kan* finnas för basreflexvarianter. (Beror på lådans volym och avstämning. Tyvärr har jag inga beräkningar/simuleringar på "rättrogna" muppar, bara mina egna med mått som skiljer.)
LCR-filtret (även kallat EQ-filtret) är till för att dämpa en puckel i mellanregistret inom ca 1-4kHz. Den kan användas för både basreflex- och sluten låda.

Dvs, för basreflex; Kan du använda båda filtren som då kopplas in i serie med varandra. För sluten låda; enbart LCR-filtret (eftersom du inte vill filtrera bort den lilla bas som finns i den lådan).

Friskrivning: jag kan ha missuppfattat den seriekondingens funktion, men i min teori borde den filtrera bort låga frekvenser.

Lämplig konding avseende kvalitet och spänning kan jag inte mycket om. 16V skulle jag spontant *GISSA* är för lågt. Men låt någon annan svara.

Jag kör själv slutna lådor med LCR-filter (dock lite andra värden eftersom mina mått är annorlunda). Har ännu inte byggt basreflexvariant, men simulerat en del då jag inom kort kommer att bygga sådana ... jag siktar då på att köra *utan* seriekonding. Men, jag har alltså inte mätt eller lyssnat på dessa än.

/Edit: stavfel/
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-05-12 19:50

Den är till för att hantera effekter av nära-vägg-placering för slutna lådor som sätts upp på vägg.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Cinder » 2016-05-12 19:54

jonasby skrev:
Cinder skrev:Har suttit och letat seriekonding till "MuPPS" variant B, ska ju ha 660uF till den, så kör med 2st 330uF parallellkopplat om jag förstått rätt.
Det jag däremot skulle behöva ett svar på är hur stor nominell spänning kondensatorn behöver klara av?
Räcker det med 16VDC som för denna: https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-330-uf-16-vdc-jamicon-nkr331m1cj21vu/p/16711881?q=kondensator+bipol%C3%A4r+330uF&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=86.35

Har jag missat något annat viktigt? Går det att koppla seriekondingen före/efter LCR-filtret också, eller blir det galet?
Vet inte om jag ska köra med MuPPS-filtret till variant B, men hade ju kunnat prova bara för skojs skull om det är någorlunda nära "rätt", annars har jag andra riktiga MuPPS som kan få LCR-filtret och kör endast seriekonding på variant B.


Delvis svar.
Om jag förstår rätt så är seriekondingen på 660uF (eller 2st 330uF parallellkopplade) till för att dämpa "ful" puckel vid låga frekvenser som *kan* finnas för basreflexvarianter. (Beror på lådans volym och avstämning. Tyvärr har jag inga beräkningar/simuleringar på "rättrogna" muppar, bara mina egna med mått som skiljer.)
LCR-filtret (även kallat EQ-filtret) är till för att dämpa en puckel i mellanregistret inom ca 1-4kHz. Den kan användas för både basreflex- och sluten låda.

Dvs, för basreflex; Kan du använda båda filtren som då kopplas in i serie med varandra. För sluten låda; enbart LCR-filtret (eftersom du inte vill filtrera bort den lilla bas som finns i den lådan).

Friskrivning: jag kan ha missuppfattat den seriekondingens funktion, men i min teori borde den filtrera bort låga frekvenser.

Lämplig konding avseende kvalitet och spänning kan jag inte mycket om. 16V skulle jag spontant *GISSA* är för lågt. Men låt någon annan svara.

Jag kör själv slutna lådor med LCR-filter (dock lite andra värden eftersom mina mått är annorlunda). Har ännu inte byggt basreflexvariant, men simulerat en del då jag inom kort kommer att bygga sådana ... jag siktar då på att köra *utan* seriekonding. Men, jag har alltså inte mätt eller lyssnat på dessa än.

/Edit: stavfel/


Naqref gjorde simuleringar på mindre lådor i tråden här, som jag använder som referens eftersom jag inte kan det här: viewtopic.php?p=301865#p301865

Där verkar 660uF vara ett rekommenderat val för en 1.5l låda. Jag har hittat både 330uF- och 680uF-kondensatorer, men blir det ett stort hopp från 660uF att ta 680uF, eller märks det inte något särskilt?
Dock fortfarande endast från ÅF med hutlösa fraktavgifter, men i alla fall med 63V nominell spänning: http://www.supersonic.se/product.html/m ... ory_id=252

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav darkg » 2016-05-12 22:18

3% avvikelse, det är inte så mycket :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Cinder » 2016-05-12 22:30

darkg skrev:3% avvikelse, det är inte så mycket :-)


Jag har ingen aning om 3% är mycket i sammanhanget, därav frågan :roll:
Men då tar jag det som att det inte borde vara några problem att köra med 680uF?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav darkg » 2016-05-12 22:37

Jamen det var ju därför jag berättade att det inte är mycket. :D

Jag har absolut noll koll på detta enskilda fall, men jag har snappat upp att typ 4,7 uF oftast anses vara nära nog 5 uF i högtalarfilter. Kondingarna du länkade hade väl en tolerans på 10%.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav jonasby » 2016-05-12 23:45

MagnusÖstberg skrev:Den är till för att hantera effekter av nära-vägg-placering för slutna lådor som sätts upp på vägg.


Aha (?) Hade jag ingen aning om. (Seriekondingens funktion alltså.)

Men, hur funkar det? Nån som vet? Seriekondingen trodde jag dämpade i lägre frekvenser typ upp till 100-200 Hz.
Och vägg bakom påverkar väl med reflektioner som förstärker och försvagar signal i olika frekvenser i högre band än så?

- Lär mig, nån som vet!
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kurben och 10 gäster