Små aktiva DIY högtalare, förslag?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Somnabula

Små aktiva DIY högtalare, förslag?

Inläggav Somnabula » 2009-03-19 00:26

Jag är extremt sugen på att bygga ett par små, eller iaf skapligt portabla högtalare som jag tänkte använda som datorhögtalare, helst lättdrivna så att man tex kan driva dom från firewireporten på laptopen, vad jag förstår så kan man plocka ut 10 W där. Var inne på att bygga ett par aktiva bosso men nu när hifikit höjde priset så får jag nog lugna mig tills gruppbeställningen anländer. Så, vad skulle man kunna tänka sig för någe annat i storleken 2-5 liter, nån som har några tips på konstruktioner eller element? Helst så billigt som möjligt men kan tänka mig lägga runt 1500 på bygget exklusive slutsteget.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-19 00:28

Det fanns två element kvar igår ;)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-19 10:10

Nyfiken, hur kan man få ut 10W från Firewire att driva ett par högtalare? Menar du att du tänker använda FW-utgången för att spänningsmata ett litet externt slutsteg och att sedan ansluta slutsteget till datorns "vanliga" ljudutgång?

Eller förklara lite mer hur du tänkt dig...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-19 12:52

Det är inte så att det är ett missförstånd, jag kom osökt att tänka på dessa 10W USB-högtalare. Om man läser produktbeskrivningen på dessa så låter det som att det bara är att ansluta en usb-kabel och köra. Men tittar man på baksidan så finns det ett uttag för en strömsladd.

http://www.alesis.com/m1active320usb

Jag vet inte det kanske är så att strömsladden är till för om man vill köra dom anslutna via RCA, i demo videon så säger dom utryckligen just plug in the USB-cable ang go.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-19 14:29

Det där är nog "bara" en aktiv monitor med inbyggt ljudinterface för dubbelriktad kommunikation med en PC. Det står ju att anslutna enheter (instrument mm) kan spelas in på PC direkt via USB.

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-19 18:05

Jo det som jag tänker göra är att mata slutsteget med ström från firewirebussen på datorn och skicka ljudet till slutsteget från den vanliga ljudutgången. Man får eventuellt stoppa in en spänningsregulator emellan som håller spänningen vid ca 12 volt (slutsteget vill ha det). Det som är fiffigt med firewire är att det går att plocka mer effekt än från usb, usb är ju specat för 5 V och 500 mA max, medan firewire kan lämna 1.25A i 12V http://ixbtlabs.com/articles/usb20vsfirewire/

Detta varierar såklart beroende på moderkort mm. men tror att effekten ändå räcker för att driva ett par små lättdrivna monitorer.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-20 20:41

Tänk på att det är maxströmmen som du enligt spec får dra från firewire. När det tex gäller laptops så kan de inte leverera ens i närheten av den strömmen. Det är inte ens säkert att stationära datorer kan leverera den strömmen på firwwire, så vad noga med att kolla specen på ditt moderkort.
Denna begränsning gör att alla firewire-devices som drar relativt mycket ström alltid inkluderar möjligheten att koppla in extern ström. Den externa strömmen är oftst mycket renare än den hårt switchade strömmen som levereras från datorn.

Om du vill använda strömmen från datorn rekommenderas starkt att du renar den själv med tex en spänningsregulator. En vanlig linjär spänningsregulator tappar dock en hel del, minst 2V, så du kanske vill ha en uppswitchning av spänningen och samtidigt även passa på att generera motsvarande negativ spänning.

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-27 12:14

Nu har jag testat en del i basta med ett Visaton W 100 S 8 OHM. Eftersom Qts ligger på 0.63 (fs=64 Hz) så tänkte jag att det kan vara idé med en underavstämning, så här blir resultatet i 20 liters låda vid 43 Hz avstämning (demoversionen, så inget room gain eller baffelsteg).

Bild

Min fråga är, kan man lita på basta här, funkar det att gå så långt som 20 Hz under elementets resonansfrekvens?

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-27 17:42

silvervarg skrev:Tänk på att det är maxströmmen som du enligt spec får dra från firewire. När det tex gäller laptops så kan de inte leverera ens i närheten av den strömmen. Det är inte ens säkert att stationära datorer kan leverera den strömmen på firwwire, så vad noga med att kolla specen på ditt moderkort.
Denna begränsning gör att alla firewire-devices som drar relativt mycket ström alltid inkluderar möjligheten att koppla in extern ström. Den externa strömmen är oftst mycket renare än den hårt switchade strömmen som levereras från datorn.

Om du vill använda strömmen från datorn rekommenderas starkt att du renar den själv med tex en spänningsregulator. En vanlig linjär spänningsregulator tappar dock en hel del, minst 2V, så du kanske vill ha en uppswitchning av spänningen och samtidigt även passa på att generera motsvarande negativ spänning.

Jo jag hade tänkt att använda en spänningsregulator, frågan är vad datorn säger om man överbelastar firewireutgången (det borde väl sitta överbelastningsskydd)? Det är mest en kul idé det här, ett laptop batteri har ju ganska bra kräm, och om högtalarna drar lite så skulle man nog kunna sitta och mixa utomhus ett bra tag en fin sommardag ;)

Men angånde avstämningen så är jag lite villrådig, om jag använder ett element med Qts på 0.63, måste jag då köra linkwitz transform för att kunna få ner basreflexlådan till en liten lådvolym (lådan är inte tänkt att vara 20 liter som i simuleringen) eller kan det funka att göra en underavstämd mindre låda och dämpa inuti lådan så gott det går? Det enklaste är såklart att göra en sluten låda men jag vill helst utöka responsen neråt i registret så långt det går.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-04-04 18:59

Eftersom du pratar om en relativt stor låda (även om den blir en bit under 20 liter) så skulle jag faktiskt rekommendera att du bygger in ett blybatteri samt en enklare förstärkare baserat på ett chip tänkt för drift i bilar.
Då kan du även använda förstärkaren driven av en mp3/mobiltelefon/CD/dator/eller annat kul. Dvs mycket mer mångsidigt än att driva från firewire.
Som batteri rekommenderas någon form av slutet batteri, av typen som sitter i motorcykel eller mindre. Vi parar alltså om storleksordningen 1 liters volym.
Jag har byggt en liknande sak, baserat på ett bredbandselement och en träblomkruka från IKEA som utgjorde större delen av lådan. Då är det högtalarelementet som bränsar ljudnivån och inte förstärkardelen.

När du pratar om att ta ut dator och driva från firewire så antar jag att du pratar om laptop, och den lösningen kommer nästan säkert inte fungera. Externa ljudkort på firewire går normalt inte att driva från laptop-utgången eftersom den inte klarar av att leverera tillräckligt med ström. Då kommer den definitivt inte klara av att levera ström till ett slutsteg (även om det är relativt litet slutsteg).

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-04-04 19:58

Det ljudkort (phase x24, 2 micpreamps, 4 in, 6 ut) som jag använder just nu fungerar utmärkt att driva via firewire från macbooken, men vad gäller bärbara pc datorer så har jag inte sett några med 6 pinnars firewire port. Men hur pass mycket ström porten kan leverera till ett slutsteg återstår att se, tyvärr lär det nog ge mindre än vad specen säger som sagt. Om man är ute efter så energisnåla högtalare som möjligt kanske man ska funta lite på att använda vågledare också, men dessa har jag inte så bra koll på (mer än att ha läst en del trådar på diyaudio med Earl Geddes om simuleringar/fasplottar).

Jag har lagt själva strömförsörjningen på is just nu, mest fokus är det på att bygga en vettigt låtande och billig 2-vägare (eps 2 verkar ju ganska intressant nu också när jag upptäckte att det är samma diskanter som används i den). Det tänkta baselementet är w 100 s 8 ohm, problemet eller snarare så att en del bryderier har uppstått då jag såg att det är specat med Qts 0.63, medans 4 ohmarn är specad som 0.49. Enligt visaton stämmer detta, men i tex. winisd såg jag ett lägre värde. Nåväl, får väl bygga en testlåda och se hur det blir.

Återgå till DIY-forum