Försteg och integrerad i samma?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas

Försteg och integrerad i samma?

Inläggav niclas » 2004-06-24 01:39

Hej

Har en fundering så här på kvällskvisten. Har insett att jag nog skulle behöva ett försteg men pengen räcker inte till riktigt om man vill ha ett av bra kvalitet samt med fjärrkontroll. Dääääärför, undrar jag om jag kan använda min förstärkare1 med dubbla högtalarutgångar. Det vill säga att jag gör om ena paret som är högnivå till lågnivå och skickar den vidare till annan förstärkare2 tänkt att användas som sub-förstärkare. Den högnivå som är kvar på förstärkare1 går direkt till högtalarna, typ "sateliterna".

Kommer detta att kunna fungera? Det vill säga att när man vrider upp volymen på förstärkare1 så ökar förstärkare2 med lika mycket?

Hoppas det här blev någorlunda förståeligt... :roll:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-06-24 09:59

Kanske går att tappa signalen innan effektsteget i din integrerade. Vilken modell har du?

niclas

Inläggav niclas » 2004-06-24 11:48

Mjo jag har tänkt samma tanke. Modellen är Kenwood KAF 3030-R. Är dock inte så jättebra när det gäller elektronik så jag hoppas det går att lösa på ett smidigt vis.. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-25 10:55

Det överlägset enklaste är att använda en högnivå till lågnivåomvandlare som används bl a i bilstereosammanhang men det känns ju onödigt att låta signalen som ska gå till den externa förstärkaren måste först gå genom effektförstärkaren för att sedan dämpas. Men som sagt det är det enklaste och om man inte kan få tag på ett litet schema för förstärkaren så är det nog det enda jag skulle vilja rekommendera. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-06-26 13:15

Många subbasförstärkare har högnivå in kontakter, då behövs ingen hög/lågnivå omvandlare
Mycket kul - lite tid

Återgå till DIY-forum