Projekt: trevägshögtalare & sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LzM

Projekt: trevägshögtalare & sub

Inläggav LzM » 2009-03-23 17:49

Jahopp, då är det dax att ge sig in i filter-djungeln. :)

Jag håller på att knåpa lite med ett filter som ska användas till ett par trevägare som jag har hållt på med till och från under ett bra tag nu.
Lådorna byggdes ihop för flera år sen, när man var lyckligt ovetandes om Faktiskt.se, då man trodde att det var rena barnleken att löda ihop ett filter.
Nu har man fått lite mera kött på benen och insett att läget är visst ett helt annat, men man får väl helt enkelt göra det bästa av situationen. :)

Elementen som ska användas är en Peerless 831727 i botten: http://www.tymphany.com/831727
En Vifa P17WJ-00-08 som mellanregister: http://www.tymphany.com/p17wj-00-08
Och en Vifa D27TG-45-06 som diskant: http://www.d-s-t.com.au/data/Vifa/D27TG-45-06.pdf

Jag har använt mig av Basta för att försöka få till nån vettig simulering av filtret.
Värdena matades in från infon som finns i länkarna, och jag mixtrade lite med Le-loss på elementen tills impedanskurvan i Basta var så snarlik den i mätningarna som möjligt förutom för diskanten där värdet för Le saknades helt.

Lådorna som ska användas är lite speciella eftersom basen är sidmonterad. Tanken var att bygga en högtalare i stil med NHT 2,5. Således sitter mellanregistret överst och diskanten under. Diskanten hamnar då ca 85cm upp från golvet, vilket är nästan exakt i öronhöjd när man sitter ner i min soffa.
Basen sitter i en basreflexlåda som igentligen är aningens för liten, men när jag påbörjade bygget så hade jag bara simulerat lite i nått enkelt gratisprogram och då såg kurvorna betydligt bättre ut än vad dom gör nu. Men med lite extra dämpull så borde det inte bli så tokigt ändå.
Volymen för basen blir 55 liter netto, med en port på 69mm diam, och 270mm lång. Helst skulle porten vara lite längre, men lådans fysiska mått sätter stopp för det.
Mellanregistret sitter i en egen sluten låda om 12 liter netto, tillsammans med diskanten.

Måtten på baffeln med mellanregister och diskant är 110x25 cm, och baffeln för basen är 110x38 cm.
Porten sitter på baksidan av högtalaren, även den med måtten 110x25. Iom det så blir beräkningarna för porten inte riktigt rätt under "baffel designer", men jag vet inte riktigt hur mycket det påverkar.

Såhär i efterhand så kanske man skulle ha simulerat först, och sen byggt... :)
Men gjort är gjort. Lådorna är dessutom riktigt ordentligt byggda i 25mm MDF med rejäl stagning, så det känns rätt onödigt att börja om på en helt ny kula.

Men till själva filtrena då.
Jag har utgått från dom delningsfrekvenser som tillverkaren rekommenderar, angett dom i "table lookup" i Basta, och sen justerat värdena därifrån för att få en så jämn och fin kurva som möjligt.
Här är några bilder på spektaklet. Bilden till vänster visar elementen ofiltrerade, och bilden till höger med filter. Alla är monterade i lådan/på baffeln och roomgain är med i beräkningarna för basen.

D27TG-45-06
Bild

P17WJ-00-08
Bild

831727
Bild

Och såhär blir det när alla tre element är sumerade.
Bild

Lägger in en bild på hur själva filtrena ser ut också
Bild

Jag tycker inte det ser så tokigt ut ändå. :)
Dom håller sig mellan 87 - 88,5 dB från 50 - 20.000Hz.
Men det som jag undrar mest över är hur impedansen och fasen ska se ut igentligen. Hur man än ändrar o fibblar med filtret så ändras fasen knappt något.
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men strävar man inte efter att få samma fasväxlingar för alla element?

Om det finns intresse så kan jag lägga upp .basta filerna också så ni kan simulera lite själva. :)

Tanken med dom här högtalarna har hela tiden varit att skapa nånting som har mycket spelglädje.
Jag lyssnar på modern musik med allt från tung hårdrock med dubbelkaggar och ylande gitarrer, till club-dängor med svettig discobas.
Dom behöver nödvändigtvis inte spela helt iskallt och 100% korrekt som man kanske är ute efter om man lyssnar mycket på klassiskt eller akustiskt, utan aningens mera jävlar anamma passar nog mig.
Det får naturligtvis inte bli för mycket av den varan heller, men en bra kompromiss mellan de båda skulle vara trevligt.

Är jag inne på rätt spår?
Senast redigerad av LzM 2009-04-09 12:22, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-23 17:53

Synd att det inte går att se bilderna om man inte är medlem på det där forumet!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-23 17:53

Hmm, är det bara för mig som bilderna inte funkar?

Edit: ska ordna till bilderna asap... :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-23 17:54

[img]-länkar på forumet funkar bara direkt till .jpg eller .gif, har jag för mig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-23 18:05

niklas skrev:[img]-länkar på forumet funkar bara direkt till .jpg eller .gif, har jag för mig.

Plus .png. Har man ett filnamn som slutar på något annat så syns inte bilderna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-23 18:06

Nu borde det funka bättre?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-23 18:09

Naqref™ skrev:
niklas skrev:[img]-länkar på forumet funkar bara direkt till .jpg eller .gif, har jag för mig.

Bilderna är dessutom för breda. ;) Är jag jobbig nu? :roll:

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-03-23 22:25

Ush, det kan inte låta någe vidare trevligt.

Alla tänkbara fel som man kan göra när man bygger först och studerar sen. Inte menat som kritik. Att göra fel är lärorikt.

Prova att dela bas/p17 vid 300-400Hz.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-23 22:27

Naqref™ skrev:Bilderna är dessutom för breda. ;) Är jag jobbig nu? :roll:

Ja! :wink:

Nej men jag tänkte att det var bättre med lite större bilder så man ser ordentligt.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-23 22:30

chrisss skrev:Ush, det kan inte låta någe vidare trevligt.

Alla tänkbara fel som man kan göra när man bygger först och studerar sen. Inte menat som kritik. Att göra fel är lärorikt.

Oj, så pass högt?
Även fast basen är sidmonterad?

Kan du inte förklara lite mera specifikt vad som är tokigt? :)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-03-24 08:33

LzM skrev:

Oj, så pass högt?

Det är den låga delningen av basen som är det stora problemet.
Att inte dela P17 nedåt är en kompromiss men inget jätteproblem.

Om du ska dela basen pasivt utan konjugatlänk för impedanstopparna måste du upp så högt som 300Hz.

En konjugatlänk som tar hand om impedanstopparna i basen är svår att dimensionera och den blir dyr pga stora spolar.

Med konjugatlänk kan du dela lägre, kanske 150 Hz.

Det allra bästa vore aktiv delning :!:

Då kan du justera basnivån också.

Då återstår bara en delning och baffelstegskorrigering.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-24 09:13

Naqref™ skrev:

Hur funkar det med bildnamn som innehåller frågetecken samt ochtecken?

Själv brukar mina bildlänkar ibland, av rel lättja, se ut på det här viset:

magnus.citropat.se/bilder/thumbs.php?size=300&pic=bild.jpg

Jag skalar altså om bilderna i realtid med ett php-script, fäör att slippa krångla med att göra det manuellt, och ha flera versioner av samma bild och så vidare.

Många forum brukar protestera mot dylik hantering, hur är det med faktiskt?
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-24 09:15

Naqref™ skrev:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-24 10:50

DIRAVI skrev:Hur funkar det med bildnamn som innehåller frågetecken samt ochtecken?

Tror inte det funkar men det är bara att testat på testavdelningen (det är därför den finns).

LzM jag vill inte vara dryg men det finns en anledning till varför våra regler stipulerar en maxbredd på bilder på 800 pixlar. Då slipper man sidoscrolla på skärmar med upplösning på 1280 pixlar (som är den absolut vanligaste upplösningen). Och om man blir tvungen att sidoscrolla förutom vanlig scrollning för att se bilderna kan man faktiskt tycka att större bilder inte blir tydligare utan tvärtom. ;)

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-24 15:23

Aha, jag visste inte alls att maxbredden var 800 pixlar.
Sorry, jag borde ha kollat upp det innan... :)

Ändrade till det nu, hoppas det funkar bättre.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-24 15:44

chrisss skrev:Det är den låga delningen av basen som är det stora problemet.

Om du ska dela basen pasivt utan konjugatlänk för impedanstopparna måste du upp så högt som 300Hz.

En konjugatlänk som tar hand om impedanstopparna i basen är svår att dimensionera och den blir dyr pga stora spolar.

Mjo igentligen borde väl P17 kanske delas nedåt också, men eftersom jag bara är en glad amatör så försökte jag hålla det så enkelt som möjligt. :)
Fast det kanske är nödvändigt ändå. Jag vet inte riktigt hur man ska tolka "Max cone excursion at MOL" och "Max output level at MOL" i Basta, men under 100 Hz verkar den får det ganska jobbigt iaf.
Om man ska dela den nedåt, var ska den börja rulla av ungefär?

Jag mixtrade lite med konjugatlänk för basen också, men fick inte riktigt till det. Kurvan ville hela tiden dippa runt 150Hz och peaka vid 50Hz.
Hur använder man spolar i konjugatlänken, Basta anger bara en konding och motstånd.

Jag trodde baffelsteget var med i själva simuleringen om man hade bockat i "Enable" i "Baffle designer"...?

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-24 17:38

Här är .basta filerna om nån kanske vill mixtra lite själv. :)
Jag antar att alla egenskaper sparas i dom här filerna, som måtten på baffeln, elementplacering, filter, osv?

http://corradoclubsweden.com/jr/diskant3.basta
http://corradoclubsweden.com/jr/Mellanregister3.basta
http://corradoclubsweden.com/jr/Bas3.basta

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-03-24 20:45

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jag mixtrade lite med konjugatlänk för basen också, men fick inte riktigt till det. Kurvan ville hela tiden dippa runt 150Hz och peaka vid 50Hz.
Hur använder man spolar i konjugatlänken, Basta anger bara en konding och motstånd.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Problemen du beskriver beror på kombinationen låg delning och dubbeimpedanspeak pga basreflexavstämningen.

Jag har inte BASTA så jag kan inte svara hur det funkar.

En konjugatlänk som äter upp en dubbelpeak är lite speciell.
BASTAs konjugatlänkdesign är troligen endast för att platta till den mot högre frekvenser stigande impedansen.

Kolla på LTS 3-vägare. Den är delad vid 160 Hz och har kompensering för dubbelpeak.
Det funkar men tänk på att konstruktionen är gjord av en av den bästa högtalarkonstruktören på planeten.
Han säger själv att lösningen är en kompromiss.
Kompromiss i betydelsen att det för den konstruktionen var den bästa lösningen.

När det problemet är löst återstår delningen nedåt av P17 som kommer att lida av sin impedanstopp som stör filtret.

Aktiv delning är ändå bäst!

Enklast med inbyggda filtren i en bio-receicer + slutsteg för basen.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-03-24 23:44

Aktiv delning är inte bäst om man har en förstärkare.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-24 23:51

chrisss skrev:
LzM skrev:

Oj, så pass högt?

Det är den låga delningen av basen som är det stora problemet.

Baffelstegskorrigeringen finns med i form av att basen och mellanregistret spelar tillsammans (den svarta kurvan är total respons). Problemet är väl att basen pekar åt fel håll och inte spelar i fas? Lekte lite och fick följande kurva, vet iofs inte om det är så mycket bättre? Iallafall mer i fas. Dock förutsätter det en omplacering av basen.
Bild

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-26 09:09

chrisss skrev:Problemen du beskriver beror på kombinationen låg delning och dubbeimpedanspeak pga basreflexavstämningen.

Jag har inte BASTA så jag kan inte svara hur det funkar.

En konjugatlänk som äter upp en dubbelpeak är lite speciell.
BASTAs konjugatlänkdesign är troligen endast för att platta till den mot högre frekvenser stigande impedansen.

Kolla på LTS 3-vägare. Den är delad vid 160 Hz och har kompensering för dubbelpeak.
Det funkar men tänk på att konstruktionen är gjord av en av den bästa högtalarkonstruktören på planeten.
Han säger själv att lösningen är en kompromiss.
Kompromiss i betydelsen att det för den konstruktionen var den bästa lösningen.

När det problemet är löst återstår delningen nedåt av P17 som kommer att lida av sin impedanstopp som stör filtret.

Aktiv delning är ändå bäst!

Enklast med inbyggda filtren i en bio-receicer + slutsteg för basen.

Aktiv delning är förmodligen det bästa alternativet, men dom här kommer att bli helt passivt delade. Iaf i ett första skede.

Det är inte alls omöjligt att jag nån gång i framtiden köper ett externt slutsteg och driver basarna, men nu till en början vill jag testa hur det blir med ett passivt filter.
Det kanske inte blir helt korrekt och jag kanske inte får ut 100% av elementen, men just nu vill jag lära mig lite mera om hur passiva filter ska räknas ut och konstrueras.
Sen att man tog sig lite vatten över huvet genom att börja med en trevägare av den här kalibern är väl smällar man får ta... :)

Brukar konjugatlänken för trevägshögtalare se ut som du beskrev eller är det bara i fallet med LTS?
Jag öppnade ett par Dali 8008 förut och kikade lite på filtret, men kunde inte se att det fanns någon spole i den länken iaf.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-26 09:26

kodapa skrev:Baffelstegskorrigeringen finns med i form av att basen och mellanregistret spelar tillsammans (den svarta kurvan är total respons). Problemet är väl att basen pekar åt fel håll och inte spelar i fas? Lekte lite och fick följande kurva, vet iofs inte om det är så mycket bättre? Iallafall mer i fas. Dock förutsätter det en omplacering av basen.

Kul att du vill simulera lite själv. :)

Okej, så baffelsteget är alltså med i beräkningen iom att jag har bockat i den rutan i "baffel designer"?
Jag kan inte hitta nånstanns i manualen att man skulle behöva göra nått annat för att det ska funka.

Som sagt, i efterhand så skulle jag såklart ha simulerat först och byggt sen, men tyvärr blev det inte så.
Det här projektet har pågått alldeless för länge nu. Elementen köpte jag redan 2001 och lådorna byggdes ihop nån gång mellan 2003 - 2005. Det sägs ju att man ska skynda långsamt... :)

Tanken när jag byggde lådorna var att få till nånting i stil med NHT 2.5, som både ser bra ut och låter bra enligt mig.
Basen blev alltså sidomonterad, mellanregistret hamnade högst upp på fronten och diskanten under den.
Det här var ju som sagt långt innan jag ens hade hört talas om tex baffelsteg. Hade jag vetat då vad jag vet nu så hade nog designen sett annorlunda ut.

Men elementen sitter där dom sitter, jag får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen.
Kan lägga upp några byggbilder på dom så ni får se hur dom är skapta.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-26 11:00

Om du kollar på mellanregistret mellan 400 och 600 hz ser du att kurvan sjunker lite. Det är där du du inte får baffelstöd längre. Totalkurvan hjälps upp av att basen spelar lite även i de frekvenserna. Problemet är att det inte stämmer med simuleringen eftersom basen pekar åt ett annat håll. Simuleringen antar att basen pekar åt samma håll.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-26 12:09

Avtar baffelsteget så lågt som 600Hz?
Räknar man inte att ljudet i meter per sekund delat på baffelns bredd i meter för att få fram steget?
340/0,25 = 1360 i det här fallet.

Baffelsteget för basen skulle bli 340/0,38 ~ 900 Hz, men det ligger ju långt över delningen för den så det borde väl inte medföra något större problem?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-26 12:21

LzM skrev:Avtar baffelsteget så lågt som 600Hz?
Räknar man inte att ljudet i meter per sekund delat på baffelns bredd i meter för att få fram steget?

Baffelsteget för basen skulle bli 340/0,38 ~ 900 Hz, men det ligger ju långt över delningen för den så det borde väl inte medföra något större problem?

Hela baffelytan spelar in. Inte bara bredden.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-26 12:21

LzM skrev:Avtar baffelsteget så lågt som 600Hz?

´

Du kan ju se hur baffelsteget har sin inverkan i bastas baffle designer eller vad det nu kan tänkas heta. Jag vet inte vilken punkt som är intressantast för att beskriva baffelsteget kanske -3dB?

När det gäller delningsfrekvensen till sidobasen så tror jag att en delning mellan 120-150 Hz kan vara lämplig, hur man löser det rent praktiskt är väl en annan fråga.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-26 12:49

Om du är säker på att du skall bygga högtalarna kan det vara en idé att börja bygga och mäta så tidigt som möjligt. Jag har upplevelsen av att de filter som man simulerar fram i basta stämmer bra överens med hur de verkliga filtren beter sig. Dock tar basta som bekant inte hänsyn till att tillverkarens ST-parametrar ofta är lite felaktiga och konuppbrytningen hos elementen. Det här har för mig betytt att jag fått bygga om mina filter efter jag mätt på en riktig högtalare. Det nya filtret har i sintur räknats fram i basta utifrån vad man vill åstadkomma på den verkliga högtalaren t.ex. 200 Hz lägre delning eller 3 dB lägre vid 800 Hz. Basta har varit en ovärderlig hjälp för mig, men det finns begränsningar (som man dock kan komma runt med sirp).

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-26 12:56

Snart kommer jag med en byggtråd om hur du bygger din egen linkwitzmic med linkwitz stärkare för under 300kr. Då är det bara att kopera och mäta! :)

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-26 13:12

kodapa skrev:Hela baffelytan spelar in. Inte bara bredden.

Ja jäklar, det hade jag faktiskt inte en tanke på... 8O

Skulle vara kul att kunna mäta lite själv så småningom, så din tråd om det kommer garanterat att följas. :)

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-26 13:18

peetwa skrev:Om du är säker på att du skall bygga högtalarna kan det vara en idé att börja bygga och mäta så tidigt som möjligt. Jag har upplevelsen av att de filter som man simulerar fram i basta stämmer bra överens med hur de verkliga filtren beter sig. Dock tar basta som bekant inte hänsyn till att tillverkarens ST-parametrar ofta är lite felaktiga och konuppbrytningen hos elementen. Det här har för mig betytt att jag fått bygga om mina filter efter jag mätt på en riktig högtalare. Det nya filtret har i sintur räknats fram i basta utifrån vad man vill åstadkomma på den verkliga högtalaren t.ex. 200 Hz lägre delning eller 3 dB lägre vid 800 Hz. Basta har varit en ovärderlig hjälp för mig, men det finns begränsningar (som man dock kan komma runt med sirp).

Ja eftersom lådorna är i princip helt klara så känns det dumt att kasta dom innan jag ens har provspelat dom.
Det ligger några timmar bakom dom ändå så jag vill ge dom en chans iaf. Låter det helt åt fandes hur man än gör med filtret sen så får jag väl bita i det sura äpplet och svänga ihop ett par nya.

Att det blir lite småjusteringar i efterhand är jag medveten om, det är ju omöjligt för datorn att veta precis hur jag vill att det ska låta... :)
Målet just nu är att ha en så bra startpunkt som möjligt iaf.

Nästa

Återgå till DIY-forum