Jag håller på att knåpa lite med ett filter som ska användas till ett par trevägare som jag har hållt på med till och från under ett bra tag nu.
Lådorna byggdes ihop för flera år sen, när man var lyckligt ovetandes om Faktiskt.se, då man trodde att det var rena barnleken att löda ihop ett filter.
Nu har man fått lite mera kött på benen och insett att läget är visst ett helt annat, men man får väl helt enkelt göra det bästa av situationen.
Elementen som ska användas är en Peerless 831727 i botten: http://www.tymphany.com/831727
En Vifa P17WJ-00-08 som mellanregister: http://www.tymphany.com/p17wj-00-08
Och en Vifa D27TG-45-06 som diskant: http://www.d-s-t.com.au/data/Vifa/D27TG-45-06.pdf
Jag har använt mig av Basta för att försöka få till nån vettig simulering av filtret.
Värdena matades in från infon som finns i länkarna, och jag mixtrade lite med Le-loss på elementen tills impedanskurvan i Basta var så snarlik den i mätningarna som möjligt förutom för diskanten där värdet för Le saknades helt.
Lådorna som ska användas är lite speciella eftersom basen är sidmonterad. Tanken var att bygga en högtalare i stil med NHT 2,5. Således sitter mellanregistret överst och diskanten under. Diskanten hamnar då ca 85cm upp från golvet, vilket är nästan exakt i öronhöjd när man sitter ner i min soffa.
Basen sitter i en basreflexlåda som igentligen är aningens för liten, men när jag påbörjade bygget så hade jag bara simulerat lite i nått enkelt gratisprogram och då såg kurvorna betydligt bättre ut än vad dom gör nu. Men med lite extra dämpull så borde det inte bli så tokigt ändå.
Volymen för basen blir 55 liter netto, med en port på 69mm diam, och 270mm lång. Helst skulle porten vara lite längre, men lådans fysiska mått sätter stopp för det.
Mellanregistret sitter i en egen sluten låda om 12 liter netto, tillsammans med diskanten.
Måtten på baffeln med mellanregister och diskant är 110x25 cm, och baffeln för basen är 110x38 cm.
Porten sitter på baksidan av högtalaren, även den med måtten 110x25. Iom det så blir beräkningarna för porten inte riktigt rätt under "baffel designer", men jag vet inte riktigt hur mycket det påverkar.
Såhär i efterhand så kanske man skulle ha simulerat först, och sen byggt...
Men gjort är gjort. Lådorna är dessutom riktigt ordentligt byggda i 25mm MDF med rejäl stagning, så det känns rätt onödigt att börja om på en helt ny kula.
Men till själva filtrena då.
Jag har utgått från dom delningsfrekvenser som tillverkaren rekommenderar, angett dom i "table lookup" i Basta, och sen justerat värdena därifrån för att få en så jämn och fin kurva som möjligt.
Här är några bilder på spektaklet. Bilden till vänster visar elementen ofiltrerade, och bilden till höger med filter. Alla är monterade i lådan/på baffeln och roomgain är med i beräkningarna för basen.
D27TG-45-06
P17WJ-00-08
831727
Och såhär blir det när alla tre element är sumerade.
Lägger in en bild på hur själva filtrena ser ut också
Jag tycker inte det ser så tokigt ut ändå.
Dom håller sig mellan 87 - 88,5 dB från 50 - 20.000Hz.
Men det som jag undrar mest över är hur impedansen och fasen ska se ut igentligen. Hur man än ändrar o fibblar med filtret så ändras fasen knappt något.
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men strävar man inte efter att få samma fasväxlingar för alla element?
Om det finns intresse så kan jag lägga upp .basta filerna också så ni kan simulera lite själva.
Tanken med dom här högtalarna har hela tiden varit att skapa nånting som har mycket spelglädje.
Jag lyssnar på modern musik med allt från tung hårdrock med dubbelkaggar och ylande gitarrer, till club-dängor med svettig discobas.
Dom behöver nödvändigtvis inte spela helt iskallt och 100% korrekt som man kanske är ute efter om man lyssnar mycket på klassiskt eller akustiskt, utan aningens mera jävlar anamma passar nog mig.
Det får naturligtvis inte bli för mycket av den varan heller, men en bra kompromiss mellan de båda skulle vara trevligt.
Är jag inne på rätt spår?