Ett stycke utgångstrafo, transistorsteg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conviction

Ett stycke utgångstrafo, transistorsteg?

Inläggav Conviction » 2009-03-29 20:13

Hej!

Lurar lite kring en mystisk utgångstransformator (eller kanske någon form av multi-purpose) jag hittade i skåpen med

Primärlindningar: 83, 41 och 21 ohm
Sekundärlindningar: 0 + 4 ohm

... samt tappar NF, C.T, 0, P1 och P2.

Ingen aning om var den kommer från! Något äldre transistorsteg? Den är märkt OT-235, s/n 2F1530.

Jag förväntar mig bottennapp, men har jag tur så... :D Annars åker den i tunnan.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-03-29 21:34

Vi kan väl börja lite bakifrån.OT-235(output transformer) tyder på en utgångstrafo.Finns tyvärr inte med i Elfas katalog från den här tiden.
CT=center tap=mittuttag
NF=negative feedback
P1,P2=primary=primärer
0=jord
Resistansvärdena är väl dina egna uppmätta?Lite höga för någon större effekt,men kan ev passa in på 2xOC72 eller liknande.Hur stor är trafon?

Användarvisningsbild
Conviction

Inläggav Conviction » 2009-03-29 21:55

rolfzetterberg skrev:Vi kan väl börja lite bakifrån.OT-235(output transformer) tyder på en utgångstrafo.Finns tyvärr inte med i Elfas katalog från den här tiden.
CT=center tap=mittuttag
NF=negative feedback
P1,P2=primary=primärer
0=jord
Resistansvärdena är väl dina egna uppmätta?Lite höga för någon större effekt,men kan ev passa in på 2xOC72 eller liknande.Hur stor är trafon?

Hej!

Värdena står faktiskt på bobbinen! Trafon är minst lika stor som t.ex. en PP/EL84-trafo... (låt säga som en Hammond 1608/1609).
Förkortningarna har jag koll på.

Eftersom jag har dålig koll på transistorsteg (härrör från rörträsket) blev jag minst sagt förvirrad när jag såg primärimpedansen. Jag undrade alltså mer om ändamål/hemvist! :)

Någon som vill ha? Kanske inte ens är värt frakten.

Återgå till DIY-forum