EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtalaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-21 23:37

adzer skrev:Ok tackar. Funderar på ett par åt tjejen nämligen. Vill ha något riktigt prisvärt.


Hon blir inte besviken!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-22 01:40

Ragnwald skrev:Hon ska naturligtvis ha piP, någon måtta får det allt vara. :|


Hehe ja det vore väl det optimala, men det är lite över hennes budget. Hon gillar musik, men inte riktigt på min nivå när det gäller det ekonomiska engagemanget.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-22 01:41

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:Ok tackar. Funderar på ett par åt tjejen nämligen. Vill ha något riktigt prisvärt.


Hon blir inte besviken!


Bra då skall jag lägga fram detta förslaget till henne.

Användarvisningsbild
victornorell
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Helsingborg/Lund

Inläggav victornorell » 2012-12-27 13:44

Hej alla,

Får till en början tacka alla involverade som tagit sig tid att ta fram allt underlag till dessa högtalarna! Jag har länge funderat på att bygga ett par högtalare, men först fått tummarna loss nu. Det får helt enkelt bli ett juleprojekt...

Har inte fått några komponenter än, men börjat att håla ur och limma ihop lådan. Har än så länge fått ihop sidorna och bakstycket, limmat och silikon i för att hålla tätt. Baffeln har jag tagit ur hål enligt Naqrefs mått:

Naqref skrev:Diskanthålet ligger med avstånd 40mm från topp till centrum och är 48mm i dia.
Hålet till basen ligger 150mm från topp tll centrum och är 118mm i dia.
Hålet till porten ligger 65mm från botten till centrum och är 52mm i dia.


Försöker göra så mycket som möjligt klart innan jag får elementen, så tänkte försöka få allt fräst och målat. När jag tittar på de bilder som är upplagda på lådan, så ser det ut att vara "klackar" för diskanten. Är det någon som har ungefärliga mått på dessa?

Stort tack! :)

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Inläggav Jodah » 2012-12-28 17:09

Minns inte riktigt hur stora urtagen blev. Om det är anslutningarna för diskanterna du menar?

Vänta med dom för sitter lite vridet i förhållande till skruvhålen.
För du vill väl inte ha diskanterna sittandes på sniskan?
Dessutom så var dom olika vridna på diskanterna.

Ett snabbjobb med filen sen, kommer ju inte synas. :wink:

Användarvisningsbild
victornorell
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Helsingborg/Lund

Inläggav victornorell » 2012-12-29 02:29

Ah ok, väntar med dessa då! :)

Är ju nybörjare med högtalarbyggen, så jag passar på att fråga om dämpningen: Funkar det med både glas- eller stenull? Hittade lite överbliven isover glasull, men känns sådär att stoppa i en portad högtalare.. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-12-29 10:36

Isover funkar lika bra. Det ska var den varianten med en densitet på mellan 25 och 30 kg/kubikmeter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2013-01-05 04:04

MagnusÖstberg skrev:De är absolut grymma!

Jag köpte Naq´s egna i helgen till en kompis.

Å tusan! Jag tror han kommer att ångra sig! Du får gärna höra av dig om du inte behöver dem mer... :wink:

Användarvisningsbild
victornorell
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Helsingborg/Lund

Inläggav victornorell » 2013-01-08 09:21

Har äntligen fått alla komponenter och har fått ihop lådan och börjat slipa till den! Tänkte att jag skulle fixa filterna ikväll eller imorgon... Har bara en liten fråga angående det: Den kabel som står specad i BOMen i början av ämnet syftar till en ringklockekabel. Räcker detta eller kommer det att bli bättre ljud om jag använder mig av en tjockare (mer koppar + isolering) kabel?

Jag är som sagt nybörjare på allt vad ljud heter, men det här är riktigt kul! :D

Kommer det att bli stor skillnad om jag låter bli att fasa baksidan av baffeln för basen? Har inte riktigt verktyg då min fräs gick sönder när jag fräste hålen. Undrar om det är lönt att lägga energin på att få till fasningen utan fräs, eller pengarna på en ny fräs..

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-01-08 10:59

victornorell skrev:Har äntligen fått alla komponenter och har fått ihop lådan och börjat slipa till den! Tänkte att jag skulle fixa filterna ikväll eller imorgon... Har bara en liten fråga angående det: Den kabel som står specad i BOMen i början av ämnet syftar till en ringklockekabel. Räcker detta eller kommer det att bli bättre ljud om jag använder mig av en tjockare (mer koppar + isolering) kabel?

Jag är som sagt nybörjare på allt vad ljud heter, men det här är riktigt kul! :D

Kommer det att bli stor skillnad om jag låter bli att fasa baksidan av baffeln för basen? Har inte riktigt verktyg då min fräs gick sönder när jag fräste hålen. Undrar om det är lönt att lägga energin på att få till fasningen utan fräs, eller pengarna på en ny fräs..


Du förlorar lite prestanda på att inte fasa baksidan, men jag hade inte legat sömnlös över det. Inte värt att fila för hand inte värt 1000:- för en ny fräs heller.

Ta den kabel du har hemma, det är inte ultravktigt se till att den är i ungf samma grovlek bara.

Användarvisningsbild
victornorell
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Helsingborg/Lund

Inläggav victornorell » 2013-01-08 12:57

Ok, jag kör på och hoppas på det bästa! Tack för snabbt svar :)

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-01-20 15:30

Sådär, äntligen klar!

Bild

Gjorde även ett par EPS-1 i EPS-2 lådor, samt med något ändrat filter.
Såhär ser det ut, inte mitt bästa snickeri precis, tröttnade lite efter att ha gjort badrumsmöbler, hyllor och EPS-Uppleva.

Här är från vänster piP, EPS-2, pKK (pKv2) och EPS-1 i EPS-2 lådor.
Bild

Det är lite svårt att se perspektivet, men pK är klart djupast och har nog störst innervolym. piP är minst.

Det är inget snack om att EPS-2 är bättre än EPS-1, fast jag upplever att diskanten behöver sänkas. Nu är den för betonad och den sticker ut på ett sätt som det inte gör för de andra tre (vilka dock skiljer sig åt sinsemellan på lite olika sätt).

EPS-2 är dock inte alls inspelade, så vi får se om det bättrar sig något.

Det som också kan nämnas är att basen är betydligt mer kontrollerad och potent i EPS-2 än i EPS-1, gissningsvis pga starkare motor som orkar driva porten bättre. Även mellanregister är avsevärt renare vilket ger högre upplösning, separation och detaljrikedom.

Skall prova att sänka diskanten något (Naq, gissar att ett litet större motstånd, typ 2,7-3,3ohm inte kommer inverka i nämnvärd omfattning på delningen och dist, annat än större dämpning i diskant?)

Summering: Jag hade höga förväntningar på denna och potentialen finns!
Återkommer om ett tag när jag provat mer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2013-01-20 16:50

Potent stativarmada!

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Inläggav misanplass » 2013-01-20 17:13

Fin samling! :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-01-21 11:11

Maarten skrev:Skall prova att sänka diskanten något (Naq, gissar att ett litet större motstånd, typ 2,7-3,3ohm inte kommer inverka i nämnvärd omfattning på delningen och dist, annat än större dämpning i diskant?)


Det är bara att prova! :) Möjligen kan man behöva minska seriekondingen något när man kommer upp till 3.3 ohm. Kanske till 6.8uF.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-01-21 21:27

Tack Anders, skall prova!

Glebster: Läste först potent stativar - mada och trodde du var skåning :-.

Misanplass: Ja, det är det. EPS-1 skall till en kamrat. De andra behåller jag troligen, men vi får se om jag får användning för alla. Bra grejer är de hursomhelst, alla tre.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2013-01-21 23:18

Maarten skrev:Tack Anders, skall prova!

Glebster: Läste först potent stativar - mada och trodde du var skåning :-.

Misanplass: Ja, det är det. EPS-1 skall till en kamrat. De andra behåller jag troligen, men vi får se om jag får användning för alla. Bra grejer är de hursomhelst, alla tre.


Jag är skåning, stolt sådan. 8)

(Men jag uttryckte mig på svenska. :) )

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-21 23:41

Glebster skrev:
Maarten skrev:Tack Anders, skall prova!

Glebster: Läste först potent stativar - mada och trodde du var skåning :-.

Misanplass: Ja, det är det. EPS-1 skall till en kamrat. De andra behåller jag troligen, men vi får se om jag får användning för alla. Bra grejer är de hursomhelst, alla tre.


Jag är skåning, stolt sådan. 8)

(Men jag uttryckte mig på svenska. :) )


Ja, du är ju allt annat än osta-bil. 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-01-22 21:24

Nu har jag ändrat till 7,1uF i serie med 3,3ohm. Ett steg i rätt riktning. Enligt mina snabba beräkningar skall det dämpa med ca 1db i diskanten.
Men jag vill mer :) .

Snabb amatörmätning med okalibrerad mic (njure dessutom, cm3)...
ca 30 cm on axis från bas.
Mätt med Svantes trevliga Tombstone (har i sin sina begränsningar med svep i rum, skalan är lite stor etc, men what the heck, detta är för att visa några skillnader).

Ful bild dessutom, men bättre än inget, orkar inte göra det snyggare.

[img]http://user.faktiskt.io/Maarten/EPS-mät.jpg[/img]

Jag tycker/tror att EPS-1 ligger lite bättre i kurvorna. I flera avseenden är EPS-2 bättre, så det skulle sitta fint att få till även detta:-.

Nu kanske det låter som att jag är missnöjd. Det är jag verkligen inte.
Senast redigerad av Maarten 2013-01-22 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2013-01-22 21:35

Jag kan ha fel, men kan det vara så att diskanten i eps2 är mer runsstrålande och kurvan därför peakar mer än eps1 i ditt rum?

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-01-23 19:39

Kodapa: Nä, jag tror inte det faktiskt! Har även jämfört mot andra högtalare och höjningen hörs mycket tydligt (hörde den direkt utan jämförelse).
Den syns också i jämförande mätningar (som förvisso lämnar en hel del att önska, så ta kurvorna ovan med en stor nypa salt).

Som sagt, frånsett höjningen låter de förbluffande bra! Får man till diskanten / tonkurvan lite till blir de sannolikt oslagbara i prisvärdhet.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-01-23 19:56

det ser ut som att registret strax under diskanten behöver sig en rejäl omgång
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-23 20:05

Håller med Maarten fullständigt, men de låter så jävla bra som de är att jag skiter i det sista.

Min polare har aldrig haft något bättre iallafall :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-01-23 20:37

Absolut Magnus! Redan nu är det att rekommendera.

Celef: Jag tror att filtret inte blev riktigt färdigt! Anders har (tyvärr) haft annat att tänka än futtiga saker som HiFi :-.

Men det skulle sitta gott att få ut även det sista. I synnerhet när man hör att potentialen till grymma pris/prestanda redan finns där.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-23 21:13

Jag kan inte svära på att det filter som sitter i mina är exakt detsamma som redovisats här faktiskt 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
computerwelt
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2013-02-03
Ort: Göteborg

Inläggav computerwelt » 2013-02-07 01:30

victornorell skrev:Hej alla,

Får till en början tacka alla involverade som tagit sig tid att ta fram allt underlag till dessa högtalarna! Jag har länge funderat på att bygga ett par högtalare, men först fått tummarna loss nu. Det får helt enkelt bli ett juleprojekt...



Helt hämningslöst hoppar jag in här med ungefär samma tankegångar. Julen är förvisso slut, så det får bli ett senvinterprojekt istället, kanske. Dels för att det kliar i byggfingrarna, dels för att ekonomin just nu inte riktigt tillåter några gigantiska utsvävningar.

Min fråga riktas främst till er som redan har byggt EPS-2. Hur låter de? "Bra" är ju ett svar jag tippar på. :lol: Materialkostnad för dessa verkar hamna på runt 1800:- vad jag förstått, och frågan är då hur bra dessa står sig mot köpe-diton? Mäter de sig med, exempelvis stativare i 5kkr-klassen? Bättre/sämre?

Jag har läst tråden men har säkert missat det någonstans. Hur pass långt ner i registret går de?

Edit: Simulering fanns givetvis redan i första inlägget. Bra jobbat :D Hur väl stämmer denna med verkligheten? Att det inte är någon IB förstår jag ju, men finns det någon output att tala om nere vid 30-35Hz?

Användarvisningsbild
computerwelt
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2013-02-03
Ort: Göteborg

Inläggav computerwelt » 2013-02-26 13:03

Man ska nog läsa igenom hela tråden, innan man börjar ställa frågor, då det framgår att flera är väldigt nöjda med sina byggen (eller vad de hört hos någon annan). :)

Jag som är helt grön vad gäller DIY-högtalare, är dock vansinnigt nyfiken på vad "bra", "skitbra" och liknande adjektiv egentligen innebär. Hur står sig dessa mot t.ex. ett par Dynaudio Contour 1.3, eller likvärdig erkänt "riktigt bra stativare"? Eller jämfört med någonting annat? Jämförelsen mot 1.3 var kanske lite taskig, eftersom dessa kostade 10-15 gånger mer, men i alla fall, min poäng framgår förhoppningsvis.

Jag är vansinnigt sugen på att snickra lite, där jag kanske till och med bygger tre stycken, för att få en centerkanal också. pK verkar ju blivit en folkhemsfavorit, men det finns tydligen inga elementsatser kvar att köpa till dessa?

Jag skulle vilja ha ett par stativare (mitt tilltänkta rum är ungefär 3,3x2,8m) och jag vill gärna ha möjligheten att "kräma på" ibland utan att burkarna kroknar, eller att det säger "plopp" i basen. :oops:

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-03-06 12:07

Simulerade med några av de mätvärden Anders lagt upp och det ser bättre ut map nivån i diskanten, och en del annorlunda.

Faktorer kan vara mätningsfel (främst från mig), fel i utrustning (mer sannolikt min än Anders) eller förstås att diskanterna diffar. Eftersom jag 'känner igen' en del av mina mätningar ovan från andras, lutar åt det sistnämnda. Hmm, nåt är lurt i varje fall.

Här är en simu rikting 0 grader (bör det vara):
Bild

Har även noterat att 'dubbelpeakarna' vid 14 resp 18KHz från Visaton's mätning finns med i mina amatörmätningar ovan, men inte i filterdata.
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... w72_8.html
Detta skulle kunna tyda på olika exemplar mäter olika?

Användarvisningsbild
computerwelt
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2013-02-03
Ort: Göteborg

Inläggav computerwelt » 2013-03-14 12:13

Maarten skrev:Simulerade med några av de mätvärden Anders lagt upp och det ser bättre ut map nivån i diskanten, och en del annorlunda.

Har även noterat att 'dubbelpeakarna' vid 14 resp 18KHz från Visaton's mätning finns med i mina amatörmätningar ovan, men inte i filterdata.
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... w72_8.html
Detta skulle kunna tyda på olika exemplar mäter olika?


Jag får nog erkänna att jag är dålig på att avläsa dylika diagram, för jag hittar inte några peakar vid 14kHz samt 18kHz hur mycket jag än tittar på de två diagrammen. Det jag däremot hittar är två riktigt rejäla dippar vid ~2,3kHZ samt ~3,2kHz. Upplys mig gärna, tack.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-03-14 12:22

computerwelt skrev:
Maarten skrev:Simulerade med några av de mätvärden Anders lagt upp och det ser bättre ut map nivån i diskanten, och en del annorlunda.

Har även noterat att 'dubbelpeakarna' vid 14 resp 18KHz från Visaton's mätning finns med i mina amatörmätningar ovan, men inte i filterdata.
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... w72_8.html
Detta skulle kunna tyda på olika exemplar mäter olika?


Jag får nog erkänna att jag är dålig på att avläsa dylika diagram, för jag hittar inte några peakar vid 14kHz samt 18kHz hur mycket jag än tittar på de två diagrammen. Det jag däremot hittar är två riktigt rejäla dippar vid ~2,3kHZ samt ~3,2kHz. Upplys mig gärna, tack.



De dipparna är bara mätglitchar i faskurvorna. Inget som har någon bäring i verkligheten.

Jag tror du har rätt Mårten att det skiljer mellan olika exemplar. Det får man nog tåla map priset på dessa diskanter. Guru kasserade väl ca 30% av sina?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster