EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtalaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-03-14 18:34

Här ser man mätningen på en av högtalarna. Något hög diskant även där så det kan vara aktuellt att justera filtret så som Mårten har gjort.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 09#1256009
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-03-20 08:21

Tack Anders!

Din mätning bekräftar bilden ( :) ett par db extra i diskant) och jag tror även som du att exemplaren varierar en del mellan diskanterna!

Har tänkt att simulera och mäta lite mer men tiden har inte funnits hittills :-

sejonols
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-03-26

Inläggav sejonols » 2013-03-27 15:07

Jag hade tänkt mig att bygga tre slutna variantrer av dessa i påskhelgen. Nu visade det sig att Hifikit bara har 8 Ohms varianten hemma av Wavecor elementen. Lång leveranstid på 4 Ohm.

Finns det andra inköpsställen som kan leverera på en vecka?

Jag är helt okunnig på att räkna filter, men det kanske går att anpassa för 8 Ohms variant?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-03-27 20:28

Kolla här:
http://frequence-shop.dk/

Det är de som levererar till Hifi-Kit.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-03-28 21:55

OK, boven i dramat verkar vara diskanten, mätt den i baffel, urtagen liggandes på golvet med 'fulförsänkning', olika riktningar och avstånd, - alla ger ett konstigt beteende runt 2,5 - 5KHz. Främst en dipp på ca 8dB vid 2,7KHz.

Nu skall det nämnas att uppställning och utrustning lämnar en del att önska, men jag får inte samma beteende vid mätning på andra högtalare. Där håller det sig hyfsat jämt och i linje med vad jag förväntar.

Höjningen i diskanten finns dock med även i Anders egna mätning ovan och den följer nog även diskantens normala beteende visat på Visatons mätning.

Här är två simuleringar med invers polaritet på den andra. Det ser värre ut off-axis.

Bild

Bild


Är det bara att skaffa nya eller?


Nåt jag missat?

Vill utesluta ev missar och gärna få bra förutsättningar innan jag filar vidare med diskantnivån.


computerwelt skrev:
Min fråga riktas främst till er som redan har byggt EPS-2. Hur låter de? "Bra" är ju ett svar jag tippar på. :lol: Materialkostnad för dessa verkar hamna på runt 1800:- vad jag förstått, och frågan är då hur bra dessa står sig mot köpe-diton? Mäter de sig med, exempelvis stativare i 5kkr-klassen? Bättre/sämre?

Jag har läst tråden men har säkert missat det någonstans. Hur pass långt ner i registret går de?

Edit: Simulering fanns givetvis redan i första inlägget. Bra jobbat :D Hur väl stämmer denna med verkligheten? Att det inte är någon IB förstår jag ju, men finns det någon output att tala om nere vid 30-35Hz?


Ja, de har nog en hyfsat output neråt 35Hz (Kan kolla mer vid annat tillfälle, men basen upplevs som god).

Lite svårt att säga hur pass bra de står sig mot köpediton i 5kkr-klassen (vilka förstås kan variera stort i ljudkvalitet). Mina par har lite felaktigheter i diskanten. Även med dessa fel låter de trots allt bra för sitt ringa pris. Potentialen är dock troligen högre än så. Har en förhoppning om att de skall bli riktigt vassa, men vi får se...

Magnus var ju riktigt imponerad. Med lämplig dämpning i diskant och justering av tonkurva blir det svårt att hitta mer prisvärda högtalare. Tror jag.

/M

sejonols
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-03-26

Inläggav sejonols » 2013-04-04 10:24

Har kontakt med Frequence, men det är ca 2 månaders leveranstid på 4 Ohm. Jag vet inte varför men slut på lager hos tillverkaren kanske.

Är det helt uteslutet att använda 8 Ohm?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-04-04 10:29

Båtfrakten från Kina tar ca 5-6 Veckor plus lite extra.

8-ohmaren har lite annan frekvensgång och något annorlunda T/S-parametrar så med den bör lådan göras om och defintivt filtret.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

sejonols
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-03-26

Inläggav sejonols » 2013-04-04 13:46

Då väntar jag in leverans. Får hitta lite andra projekt under tiden.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-04-11 23:03

Gick o köpte nya diskanter; de var bättre, de saknade i varje fall dippen men har lite egenheter även de. Strunt samma, det kanske man får räkna med...

Hursomhelst, efter en hel del laborerande har jag kommit fram till följande alternativa filter:

Bas: 1mH i serie (1-1.4mm tråddiameter) med bas och 10uF parallellt.
Diskant: 2.2uF och 7 ohm i serie. Seriereistansen kan ändras någon/några ohm hit eller dit om man vill justera nivån.

Jag har provat massor av olika värden, men ovanstående är det bästa jag hittills lyckats komma fram till.

Här är några jämförande mätningar ( OBS, de är 'amatörmässigt gjorda gjorda i vardagsrum med okalibrerad mic, men jag anser ändå att de har ett värde, framförallt vid relativa jämförelser ):



Mätningar på avstånd 50cm i olika vinklar (0, ca 20 och 45 grader):
Bild



Jmf EPS2 original och modifierad (mk). Mätningar på avstånd 50cm i olika vinklar, OBS 5dB mellan skalstrecken:
Som synes är det stor skillnad i tonal balans där original drar åt det ljusa hållet och modifierad lite åt det mörka (dock kanske ljus ändå, det beror lite på vad man relaterar till).

Bild



Urfasningstest
Bild



Synpunkter?
Något jag missat?
Arbete med filterdesign är nog en engångsföreteelse från min sida (en bieffekt pga att jag lagt ned tid på att bygga högtalarna och tyckte att de blev för ljusa i klangen), men om någon har invändningar eller reservationer hör jag dem gärna. :).

Det som jag funder lite över är fasningen i delningen, som kanske ej är optimal i alla avseenden, men som har varit svår att få till.

Användarvisningsbild
computerwelt
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2013-02-03
Ort: Göteborg

Inläggav computerwelt » 2013-04-22 17:40

Maarten skrev:
computerwelt skrev:Edit: Simulering fanns givetvis redan i första inlägget. Bra jobbat :D Hur väl stämmer denna med verkligheten? Att det inte är någon IB förstår jag ju, men finns det någon output att tala om nere vid 30-35Hz?


Ja, de har nog en hyfsat output neråt 35Hz (Kan kolla mer vid annat tillfälle, men basen upplevs som god).

Lite svårt att säga hur pass bra de står sig mot köpediton i 5kkr-klassen (vilka förstås kan variera stort i ljudkvalitet). Mina par har lite felaktigheter i diskanten. Även med dessa fel låter de trots allt bra för sitt ringa pris. Potentialen är dock troligen högre än så. Har en förhoppning om att de skall bli riktigt vassa, men vi får se...

Magnus var ju riktigt imponerad. Med lämplig dämpning i diskant och justering av tonkurva blir det svårt att hitta mer prisvärda högtalare. Tror jag.

/M


Tack för ditt svar! Jo, att det kan variera stort i 5kkr-området är det ju inget snack om. Min fråga gällde nog snarast i hur mycket pang för pengarna man får. Men insåg i efterhand att frågan var lite illa ställd, eftersom vi trots allt snackar om relativt små pengar.

Det kliar oerhört i byggfingrarna, men jag vet ännu inte om jag ska bygga mig ett par EPS-2, eller om jag ska "sejfa" lite och anskaffa mig ett par nya köpe-dito istället.

Tidigare i tråden ställde någon frågan om ifall det gick bra att kapa "botten" på EPS-2-lådorna, för att få dessa slutna, att användas i hembiosammanhang. Varför vill man detta (frågat av en extrem novis på multimedialjud)? Jag har nämligen gått just i tankarna att eventuellt bygga tre stycken och köra en 3.1-uppställning.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-04-22 21:58

Bygg! Har lyssnat en del nu och ... det är safe:). Mycket prisvärt och hittar inget att klaga på. Går ev att fila ut lite till, men det är inget i ljudet som stör mig numera (och de var ju bra innan).

Jag kommer bygga ett par till.


Edit, jo man kan vilka kappa lådan för att köra slutna ihop med bas moduler och då får dem mindre.

Användarvisningsbild
computerwelt
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2013-02-03
Ort: Göteborg

Inläggav computerwelt » 2013-04-23 10:59

Maarten skrev:Bygg! Har lyssnat en del nu och ... det är safe:). Mycket prisvärt och hittar inget att klaga på. Går ev att fila ut lite till, men det är inget i ljudet som stör mig numera (och de var ju bra innan).
Jag kommer bygga ett par till.

Edit, jo man kan vilka kappa lådan för att köra slutna ihop med bas moduler och då får dem mindre.


Det kliar rejält, måste jag ju säga. Funderar i såfall på att använda det moddade filtret (enligt dina mätningar), då jag är lite småallergisk mot hissade diskanter.

Om jag tolkar din sista mening korrekt, så är det "onödigt" med basreflex på frontarna, om man har en basmodul? Eller finns det någon "rejäl fördel" med att ha slutna lådor på sina frontar? Just nu har jag ingen basmodul, och gör man EPS-2 slutna, så lär de väl falla av betydligt högre upp i registret, misstänker jag?

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-04-25 06:47

Utan sub kör du givetvis basreflex.

Gör du dem slutna faller de av nånstans mellan 100-80Hz, snabb simulering i Basta ger;
lådvolym 4 liter: f0=102Hz, Q-värde = 0,73
lådvolym 8 liter : f0=82Hz, Q-värde = 0,6

... och de lådorna passar då för högpassfiltering via t ex en surroundreceiver (där lågpassdelen går till subwoofer ; .1-utgången).
Filtret i receivers brukar väl ofta vara 2'a ordningens högpass och 4'e ordningens lågpass och tillsammans med avrullningen från de slutna lådorna blir det en 4'e ordningens avrullning, dvs samma ordning (förhoppningsvis samma filterkarakteristisk också).

6 liter kanske är en god kompromiss för slutna lådor (dvs halva lådstorleken). Om du vill ha dem riktigt små och kan dela vid 100Hz gör du dem givetvis 4 liter.
Som någon (Phon?) skrev tidigare i tråden kapar du dem i höjdled strax under baselement och sedan justerar djupet på lådan så att önskad volym uppnås.

Ev skrevs det något om detta tidigare i tråden, - sök gärna.

Not; dämpmaterialet påverkar till viss den av elementet upplevda lådvolymen, men det har jag struntat i här. Känns lite överkurs med tanke på att man (jag) ändå inte vet om receiverns filterkarakteristik.

Användarvisningsbild
OlofJ
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2011-10-18

Inläggav OlofJ » 2013-10-17 21:14

Jag tänkte bygga ett par EPS-2 men basreflexporten verkar inte längre finnas på Hifikit, tips på någon annan port/rör man kan använda istället?

Murkas
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2012-08-14
Ort: Stockholm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Murkas » 2017-01-18 10:01

Hej,

Är sugen på att försöka mig på denna till min far i 60-års-present.
Reflexröret på 48mm verkar ha utgått och jag antar att man får leta efter en 50mm-variant istället.
I beskrivningen så står det att man ska tejpa ihop 2st 48x100mm portar så att längden totalt blir 200mm. Hur mycket längre måste porten vara om jag kör 50mm-rör istället?

//M

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Fostex » 2017-01-18 14:50

I storleksordningen ~2 cm om man simulerar fram det, men det bör verifieras genom att kolla avstämningsfrekvensen.
Mycket kul - lite tid

Murkas
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2012-08-14
Ort: Stockholm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Murkas » 2017-01-19 19:53

Fostex skrev:I storleksordningen ~2 cm om man simulerar fram det, men det bör verifieras genom att kolla avstämningsfrekvensen.


Tack!

Nästa fråga - har försökt läsa mig till hur man räknar på koniska portar. Konstigt att det inte finns mer dokumenterat med tanke på utbudet på just koniska portar...

Stämmer det att man i stora drag räknar (Diameter1 + Diameter2)/2 ?

Kollar på denna som enligt mina beräkningar bör stämma rätt så bra utan att behöva såga eller fila något alls:
http://www.eluxson.se/basreflexror/1156-br-50hp.html

Edit: Ovan stämmer ju inte alls. Räknade fel. Röret behöver ju vara längre i så fall. Men frågan kvartstår för koniska rör.

//Markus

Murkas
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2012-08-14
Ort: Stockholm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Murkas » 2017-03-14 08:54

Nu är de klara!

De blev mattsvarta och inflationen har gjort att de blev lite dyrare än de kostade att göra 7 år sedan.

https://goo.gl/photos/hpLCCTNwvxwFSQTE7

Efter 30 min lyssningsintryck upplever jag att de är hissade i diskanten, vilket har diskuterats tidigare. Kan kanske mattas av efter lite inspelning. I övrigt sticker inget ut, vilket är bra!

Tror att farsan kommer bli nöjd.

All heder till Naqref!

Murkas
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2012-08-14
Ort: Stockholm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Murkas » 2017-03-15 21:53

Ändrade motståndet till diskanten till 3,3 ohm och nu föll allt på plats.
Dynamiska, öppna, och inget sticker ut nämnvärt. Påminner om mina gamla Guru Junior Plus.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav shifts » 2017-03-15 23:16

Ser bra ut! Vad gick de på nu?
2021 maj på Spotify

Murkas
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2012-08-14
Ort: Stockholm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Murkas » 2017-03-16 08:39

shifts skrev:Ser bra ut! Vad gick de på nu?


Tack! De gick på 2500 utan färg, spackel o.s.v.

Det mesta köptes från Lautsprechershop då de hade basarna i lager.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav shifts » 2017-03-16 12:14

Ah, fortfarande ett hyggligt bra pris! Hoppas ägaren blir mycket nöjd med dem. Har en arbetskamrat här i Polen som letar en bra anläggning får så små slantar som möjligt och jag kom att tänka på EPS-2 som möjlig kandidat åt honom.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Jodah » 2017-03-16 13:49

Jag är fortfarande nöjd med mina, men funderar på bygga om dom till slutna samt bygga en som center.
Surround består av 6 st mupps variant b
En riktig budgetanläggning med andra ord som ändå kan låta lite dyr kanske :wink:

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Maarten » 2017-03-23 21:14

Murkas skrev:Ändrade motståndet till diskanten till 3,3 ohm och nu föll allt på plats.
Dynamiska, öppna, och inget sticker ut nämnvärt. Påminner om mina gamla Guru Junior Plus.

Verkligen snygga!!
Tycker att de har hög potential och är mycket prisvärda! Original-filtret upplevde jag vara för ljust, - behövde sänkas med ca 2dB över ett brett spektrum i diskanten. Tyckte du att skillnaden blev tillräcklig med 1,1ohm mer i diskantfilter?

Förstår att de påminner om dina gamla Guru Junior, EPS-2 är bra grejer med avsevärt renare ljud än t ex EPS-1.
Med lite bredare baffel (ca 22cm) och rätt filter (ungefär som det jag skissat ovan) för att justera tonkurvan lite till kommer de vara oerhört prisvärda!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Jodah » 2017-03-24 07:17

Vad tillför en bredare baffel på högtalarna? :)
Om jag ändå ska bygga om mina till slutna så kan jag ju bredda baffeln.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Maarten » 2017-03-24 08:25

Jodah skrev:Vad tillför en bredare baffel på högtalarna? :)
Om jag ändå ska bygga om mina till slutna så kan jag ju bredda baffeln.

En aning mer stöd i registret ca 500-1500Hz, ca 1-2dB, vilket justerar klangbalansen ytterligare en aning. Filade ju en del när jag höll på sist men hade svårt att med enbart filter fixa tonkurvan. Simulering ger att en baffelbreddning till ca 22 cm bör ge det lilla extra stöd som jag upplever behövs och som jag tycker är svårt att uppnå enkom med filter. Har dock ej testat med verklig låda, - det har legat på "att göra-listan" i 4 år. Hursomhelst är det bara småfix vi pratar om här men en så pass bra och prisvärd grundkonstruktion som detta är bör optimeras så långt det går (med bibehållen kostnadseffektivitet).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav paa » 2017-03-24 10:20

Murkas skrev:Nästa fråga - har försökt läsa mig till hur man räknar på koniska portar. Konstigt att det inte finns mer dokumenterat med tanke på utbudet på just koniska portar...

Stämmer det att man i stora drag räknar (Diameter1 + Diameter2)/2 ?
...
//Markus

Jag tror att (Area1 + Area2)/2 blir bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Jodah » 2017-03-24 17:57

Maarten skrev:
Jodah skrev:Vad tillför en bredare baffel på högtalarna? :)
Om jag ändå ska bygga om mina till slutna så kan jag ju bredda baffeln.

En aning mer stöd i registret ca 500-1500Hz, ca 1-2dB, vilket justerar klangbalansen ytterligare en aning. Filade ju en del när jag höll på sist men hade svårt att med enbart filter fixa tonkurvan. Simulering ger att en baffelbreddning till ca 22 cm bör ge det lilla extra stöd som jag upplever behövs och som jag tycker är svårt att uppnå enkom med filter. Har dock ej testat med verklig låda, - det har legat på "att göra-listan" i 4 år. Hursomhelst är det bara småfix vi pratar om här men en så pass bra och prisvärd grundkonstruktion som detta är bör optimeras så långt det går (med bibehållen kostnadseffektivitet).


Tack för ett utförligt och förståeligt svar.
Du pratar med en med väldigt låga studieskulder här :wink:
Nu när jag blottat min okunskap så kan jag passa på att fråga om vad försänkning av diskanten ger på denna högtalare, och om man ska försänka baselementet också?
Det är inte träarbetet jag oroar mig över (det är ju det skojigaste) utan mer att man ska grotta med delningsfilttret isf.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Maarten » 2017-03-24 20:15

Jodah: Både bas och diskant ska vara försänkta! Om man inte gör det blir det lite mer oönskad påverkan på frekvensgången.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: EPS-2 (Easy Peasy Speaker-2) den perfekta nybörjarhögtal

Inläggav Jodah » 2017-03-25 12:28

Ok!
Ska börja skissa lite på millimeterpapret här hemma :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster