Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Jag fortsätter väl vidare med basen som var lite besynnerlig.
Nalta konschtit vare - basröret avstämingsfrekvensen låg högt trots rörlängden? I övrigt såg att mycket fint ut.
Men behöver elementet spelas in igen eller har spidern möjligen gummikanten stelnat liksom?
Även denna mätning har svart 0 grader blå 30 och lila 60 grader.
Röd är impedanskurvan.
kodapa skrev:Hur såg ursprungskurvan ut? Jag gissar att du hade en sänkning någonstans kring 1khz (Beroende på din baffel)?
.
Renobo skrev:Nu spelar låddorna!![]()
Mycket fint ljud. Jag är överraskad över hur bra det blev. Detta projekt blev ju mer och mer seriöst varefter jag fick mer hjälp och nu måste jag säga att det är en otrolig skillnad på vad jag hade som start. Mina första försök byggde på gratisprogram från hifikit och ljudia. Det blev aldrig bra, grumligt, baslöst, rena lurendrejeriet.
Det här är fantastiskt roligt helt enkelt, vilken magi att se hur man gör och hur fruktansvärt bra det blir om man gör rätt. Nu är det hög separation och fin bas som kan bli ännu bättre med en liten räkning på reflexröret.
Hajänd som vi säj i Pite.
/Krister
skrutten skrev:Va bra om, jag har kollat lite på basröret runt 20 cm kan vara lämpligt men ryms det? Fast det går ju bra att låta röret sticka ut på baksidan. En liten baffel bör då monteras längst up på röret. Även där röret mynnar på insidan är det bra med en liten baffel.
bupp skrev:Renobo skrev:Hajänd som vi säj i Pite.
/Krister
Grattis!, hur många liter är lådan på?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster