Hembesök från dr Skrutten.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Hembesök från dr Skrutten.

Inläggav Renobo » 2009-03-30 21:41

Efter djup frustration då jag saknar den kunskap som krävs för att fixa ett gott ljud till mitt hembygge har jag fått förbarmande av Skrutten här på Faktiskt. Farbror doktorn gjorde ett hembesök i Lördags och lade sina varma händer på mitt självdöende projekt.

Men först skulle det lyssnas lite. Bassman hade med sig sina piP och Skrutten ett par egna lådor i samma storlek. Detta får väl kommenteras på annan plats i forumet.

Sedan var det dags för lite mätande.( Här är det meningen att Bassman skall lägga in lite bilder.)

//Krister

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-30 22:24

Det ska bli jättespännade att höra hur det gått! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-30 22:31

BILDER! :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-03-30 23:48

Ehh, just det! Bilder var det.

Det var trevligt att få träffa skrutten, att han var från Pite-bygden kom som en trevlig överaskning. Mätningen bommade jag tyvär pga jobb, hade varit intressant att se hur det går till. Nåväl renobo får fylla på med hur det gick för hans byggproj.

Det var en fasans massa grunkor och kablar som skulle kopplas i på olika ställen!

Bild

I det här skedet hade jag åkt i väg, men spännande ser det ut. Jag tror att nåt hände strax efter att bilden togs!

Bild

Jo vi lyssnade på skruttens hembyggda och mina piP också.

Bild

Ser vi nöjda ut :)

Bild

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-31 10:39

Trevligt! :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-31 11:38

Nåväl! Vi bar ut soffan ur mitt rum för att kunna mäta fritt. Det brusade och mättes i olika vinklar. Jag fattade ingenting men det klarnade (något) efter ett tag. Vi han nätt och jämt få in alla mätvärden i Skruttens program och började skissa på filter. Här skall det erkännas att jag inte heller begrep särskillt mycket. Men tur att någon annan kan avgöra vad som är bra och dåligt - eller hur man nu skall utrycka det.
Sedan skulle Skrutten vidare.

//Krister

Spännande fortsättning följer.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-31 11:55

Hur såg ursprungskurvan ut? Jag gissar att du hade en sänkning någonstans kring 1khz (Beroende på din baffel)?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-31 17:24

Gott att se bilder, ja som sagt vi lyssnade lite först och sedan mätte vi på Renobo:s P17RCY-AD160 kombo, lådorna kom visst från nån gammal jamo modell. Impedans och frekvenskurve mätningar gjordes i Renobos hembiorum. Jag hade med min speciella mät piedestal (eller hur det nu stavas) 1 m hög samt ett manuellt vridbord. Vridbordet är bra för att enkelt kunna göra offaxis mätningar. Vi fixade lite rum för mätningen så att ingenting skulle kunna skapa en reflektion in i mätmicken före den oundvikliga golvreflexen.

Om själva mät förfarandet.
Arbetsgången i speakerworkshop blir att man skapar en driver, mäter impedans och frekvensgång. För att kunna mäta frekvens utan rummets inverkan - vilket krävs för att kunna göra delningsfilter - gör man först en pulsmätning. Med hjälp av pulsen kan man hitta den första reflexen och sätta en markör som stänger av mätningen just innan första reflexen kommer. På så sätt undkommer man rummets inverkan i mätningen.
Diskanten bör mätas först då den har högre känslighet än basen detta för att sedan kunna mäta basen utan att ställa om någon volym i någon del av mät kjedjan. Så blir det relativa förhållandet i ljudtryck mellan elementen intakt då det mäts upp.

Nä nu ska jag ta och äta lite, återkommer lite senare..
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-31 18:19

Vi kan ju ta diskantmätningen först.
Diskanten var alltså Philips AD160, en gammal klassiker med andra ord.
Renobo hade sänkt ner den helt i lådan detta innebar att en vallgrav uppstod runt diskantens mittenplatta, om man vet hur en AD160 ser ut så fattar man nog vad jag menar :? Den röda kurva (sänkt 10dB) visar vad som mättes upp innan vi tejpade över vallgraven och svart kurva uppmättes.
Bild
Bruset lät behagligare efter att vallgraven tejpades över.

Frekvensgång onaxis samt 30, 60 grader offaxis och impedans blev så här:
Bild
Ser lovande ut, inga större problem förutom att ena diskanten nästan inte lät alls, som tur var fanns ju reserv diskanter i lager.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-31 21:31

Spännande! :P

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-31 22:00

Jag fortsätter väl vidare med basen som var lite besynnerlig.
Bild
Nalta konschtit vare - basröret avstämingsfrekvensen låg högt trots rörlängden? I övrigt såg att mycket fint ut.
Men behöver elementet spelas in igen eller har spidern möjligen gummikanten stelnat liksom?
Även denna mätning har svart 0 grader blå 30 och lila 60 grader.
Röd är impedanskurvan.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-31 22:03

Mätte ni på dina högtalare och piP också? :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-31 22:32

niklas skrev:Mätte ni på dina högtalare och piP också? :)

Vi hann inte mäta pip, men mina är ju självklart mätta redan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-01 08:33

trevligt, bilder på mätande är alltid så trevligt att titta på
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-01 09:33

skrutten skrev:Jag fortsätter väl vidare med basen som var lite besynnerlig.
Bild
Nalta konschtit vare - basröret avstämingsfrekvensen låg högt trots rörlängden? I övrigt såg att mycket fint ut.
Men behöver elementet spelas in igen eller har spidern möjligen gummikanten stelnat liksom?
Även denna mätning har svart 0 grader blå 30 och lila 60 grader.
Röd är impedanskurvan.

Jag kan nämna att Acoustic Excellent använder en spole på 1.4mH för att räta ut kurvan på basen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-01 10:28

kodapa skrev:Hur såg ursprungskurvan ut? Jag gissar att du hade en sänkning någonstans kring 1khz (Beroende på din baffel)?

Hm.. utan att ha några som helst kunskaper i högtalarmätning eller analysering, tycker jag att båda mätningarna pekar på en peak mellan 1,5 till 2KHz. Eller hur ska man tolka det hela?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-04-01 16:52

Nu finns allt utom grunddatat för att bestämma delningsfrekvensen. I detta fall eftersom lådorna redan är färdiga och elementen monterade borde man kontrollera avståndet mellan bas och diskant för att få denna information. Vill minnas att vi hade ca 15 cm på detta mått. roten ur 2 * ljudetshastighet / elementavstånd i meter = 3205 Hz Detta ger en jämn frekvensgång även i riktning mot första takreflexen. Jag resonerar som så att direktljudet är viktigast sen kommer de första reflexerna varav de allra tidigaste är viktigare. Hemma hos Renobo var jag av lite annan uppfattning om delnings frekvensen och 3 kHz tror jag att vi landade på initialt. Så här blir en simulering av ett bubbel diagram (loobning) - energifattigt totalt men rätt nivå mot taket.
Bild.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-01 17:00

den där piedestalen ger sonusfaber-vibes, jag gillar den mer och mer ju mer jag tittar på den, eller tänk ett par i finaste marmor
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-04-01 18:05

celef skrev:den där piedestalen ger sonusfaber-vibes, jag gillar den mer och mer ju mer jag tittar på den, eller tänk ett par i finaste marmor

Jag brukar ha en blomma på den där stolpen :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-01 18:16

ja till blommor kanske den funkar oxå :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-04-01 18:35

Jahopp nu börjar det komma till simuleringsdags.
Lämpligt att börja med basen och bestämma hur mycket baffelsteget skall korrigeras jag satte 3dB i detta fallet. Därefter skapade jag den svarta målkurvan som beskriver ett fjärde ordningens lågpass linkwitz-riley filter med delningsfrekvensen 3200 Hz. Svarta kurvan håller även baffelstegskorren.
Bild
Därefter sakpades rödkurva motvarande högpass filter som även inkluderar den nivå sänkning som behövs till diskanten för att kunna möta basen. Därefter låter jag programmet räkna fram förslag på komponenter till bas och diskantfilter. I detta läge kan man vara rätt så nära men även otroligt långt bort beroenede på de ingående högtalarnas akustiska centra. Idetta fallet låg de tydligen ganska nära. Med lite finjustering som innebär att diskanten faller lite brantare än basen runt -6dB punkten kommer man förhoppningsvis att ha element som spelar nogorlunda med lika fas igenom delningsfrekvensen.
Filtret ser ut så här:
Bild
Jag hoppas verkligen att jag gjorde allt rätt vid mätningen eftersom jag inte kan kontrollmäta Renobos högtalare, som man normalt sett måste göra för att checka av om fel uppstått på vägen. Sen lyssnar man ändrar lite några varv till man är nöjd, om man mäter efter detta igen kan man lära sig nya saker :).
Till sist, vi mätte inte fokalpunkt och fasskillnaden emellan elementen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-01 18:41

skrutten skrev: Till sist, vi mätte inte fokalpunkt och fasskillnaden emellan elementen.
skrutten skrev: ge mig fokalpunkten så är jag nöjd en stund.

8O 8O 8O

:lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-04-01 20:45

Nu spelar låddorna! :D

Mycket fint ljud. Jag är överraskad över hur bra det blev. Detta projekt blev ju mer och mer seriöst varefter jag fick mer hjälp och nu måste jag säga att det är en otrolig skillnad på vad jag hade som start. Mina första försök byggde på gratisprogram från hifikit och ljudia. Det blev aldrig bra, grumligt, baslöst, rena lurendrejeriet.

Det här är fantastiskt roligt helt enkelt, vilken magi att se hur man gör och hur fruktansvärt bra det blir om man gör rätt. Nu är det hög separation och fin bas som kan bli ännu bättre med en liten räkning på reflexröret.

Hajänd som vi säj i Pite.

/Krister

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-01 20:50

Renobo skrev:Nu spelar låddorna! :D

Mycket fint ljud. Jag är överraskad över hur bra det blev. Detta projekt blev ju mer och mer seriöst varefter jag fick mer hjälp och nu måste jag säga att det är en otrolig skillnad på vad jag hade som start. Mina första försök byggde på gratisprogram från hifikit och ljudia. Det blev aldrig bra, grumligt, baslöst, rena lurendrejeriet.

Det här är fantastiskt roligt helt enkelt, vilken magi att se hur man gör och hur fruktansvärt bra det blir om man gör rätt. Nu är det hög separation och fin bas som kan bli ännu bättre med en liten räkning på reflexröret.

Hajänd som vi säj i Pite.

/Krister

GRATTIS!!!!!!! :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-04-01 21:22

Va bra om, jag har kollat lite på basröret runt 20 cm kan vara lämpligt men ryms det? Fast det går ju bra att låta röret sticka ut på baksidan. En liten baffel bör då monteras längst up på röret. Även där röret mynnar på insidan är det bra med en liten baffel.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-04-01 22:14

skrutten skrev:Va bra om, jag har kollat lite på basröret runt 20 cm kan vara lämpligt men ryms det? Fast det går ju bra att låta röret sticka ut på baksidan. En liten baffel bör då monteras längst up på röret. Även där röret mynnar på insidan är det bra med en liten baffel.

Ja, chefen! Skall bli.
//K

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-04-02 10:11

Fick order att lägga in en bild på objekten, för dom har väl inget namn renobo?

Bild

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2009-04-02 11:27

Renobo skrev:Hajänd som vi säj i Pite.

/Krister

:D

Bild

Grattis!, hur många liter är lådan på?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-04-02 11:38

bupp skrev:
Renobo skrev:Hajänd som vi säj i Pite.

/Krister

:D

Bild

Grattis!, hur många liter är lådan på?

Lådan som urspungligen var en dejlig dansk (60.-) håller 10,5 l. Jag byggde en baffel som limmades på. Ett smidigt sätt att bygga på. Tanken var att detta skulle vara ett gratisprojekt. Och det blev det nästan. Betalade 90.- för delningsfilterkomponenter. Mitt nästa projekt får kanske bli lite dyrare....sätter gränsen på 250.-. Men Skruttens bidrag är förståss ovärdeligt. Han får gärna komma igen då det blir dags.
//KB

Återgå till DIY-forum