Falska OP-ampar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Falska OP-ampar?

Inläggav bomellberg » 2009-03-31 08:07

Jag köpte tio stycken OPA627 på ebay för att använda i mitt LYNX-bygge. Jag hade problem med oscillation och tryckte i dessa och tadaaa, allting fungerade fint.

Men...

Jag fick följande på mailen häromdan:

yasuhirofuruta skrev:Dear bomellberg,

Hello,

My name is Yasuhiro Furuta.
I live in Japan.

OPA627 that you bought from goodbuy711 are counterfeit.
You would ask "When were items shipped from manufacture.".
He will give a strange answer.

But DON'T send back items following his instruction.
You should use paypal resolution center to get refund.

Regards,

- yasuhirofuruta

Som ni förstår blir man ju lite illa till mods. Varför skulle någon bemöda sig med att meddela mig detta om det inte var sant? Är han månne en säljare av OPA627 själv.

Jag vet att det varit lite snack om just denna OP på diyAudio, men hela den diskussionen mynnade ut i ett stort "vi vet inte".

Alla mina tio exemplar ser mycket autentiska ut samt har inte samma serienummer allihop. Dessutom låter ju förstärkaren bra med dessa + att de överhuvudtaget fungerar.

Vad tror ni?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-31 08:20

Komponentingejören inom mej vaknar till liv - kretsar är som regel märkta med batchnummer typ tillverkningsvecka inte serienummer.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-31 08:28

skrutten skrev:Komponentingejören inom mej vaknar till liv - kretsar är som regel märkta med batchnummer typ tillverkningsvecka inte serienummer.

OK, batchnummer då...

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-03-31 08:35

OPA627 har tämligen låg offset som går att mäta ganska lätt.

Kolla i dataladet för siffror men har du offset över 0,3-0,4 mV så lär det inte vara någon OPA627. Värt att notera så är det inga dramatiska skillnader mellan opampar om de sitter i ikritiska kopplingar samt har anständiga data när det gäller bandbredd. Om man sedan plussar på placeboeffektenså blir det ännu mindre. Ledsen...
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-31 08:46

bomellberg skrev:
skrutten skrev:Komponentingejören inom mej vaknar till liv - kretsar är som regel märkta med batchnummer typ tillverkningsvecka inte serienummer.

OK, batchnummer då...

Mvh,

/Bosse

Men om de är tillverkade ungefär samtidigt borde batchnummret vara samma.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-31 09:01

Jag har läst på lite mer. Tydligen är just min säljare en notorisk piratförsäljare. Jag ska försöka lösa det genom PayPal resolution center, men jag har inga större förhoppningar.

Enligt folket på head-fi.org ska man kunna skilja en falsk från en äkta genom att mäta resistansen mellan pinne 1 och 5. Den ska vara ~52k på båda håll.

PA, ska jag mäta upp offsetten på något annat sätt?

Återkommer i ärendet!

Mvh,

/Bosse

PS. Om någon har två OPA627:or att sälja så PM:a gärna. DS.

EDIT: Glömde ju. Jag har ju lagt ut de resterande till salu på hifimagasinet. Får ta bort den annonsen genast.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-31 09:15

Teknikfråga, eller övrig HiFi eller ÖvrigDiskussion. :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-31 09:17

soundbrigade skrev:Teknikfråga, eller övrig HiFi eller ÖvrigDiskussion. :roll:

Nej, en fråga som handlar om DIY.

Mvh,

/Bosse

braljud

opamp

Inläggav braljud » 2009-03-31 09:19

Hej vad hette firman som du köpte från så jag inte köper samma crap,eftersom jag letar
efter billiga opa 627 själv.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-31 09:36

Säljaren heter Goodbuy711 och har enligt en person på head-fi.org flera tusen piratartiklar till försäljning.

Mitt råd är att undersöka mycket noga, genom att leta efter omdömen på adnra ställen än ebay, om säljaren är renhårig eller ej. För att vara på säkraste sidan bör du köpa från en pålitlig elektronikleverantör, såsom Mouser, RS, Elfa eller direkt från TI om det går.

Det finns en möjlighet att mina 627:or egentligen är 602:or, som väl egentligen inte är en pissig OP, men inte i samma liga som 627.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-31 12:01

bomellberg skrev:PA, ska jag mäta upp offsetten på något annat sätt?

Offsetspänningen mäter man enklast genom att förbinda utgång med minusingång och jorda plusingången. Mät sedan spänningen på utgången. Den är offsetspänningen. (OPn ska vara driftsatt med matningsspänning på vanligt vis, förstås).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-31 13:33

Tack Bosse och Svante, för viktig information som naturligtvis ska synas där den hör hemma.

Nu blev jag lite nervös, köpte ju mina 627:or på Hifimagasinet för ett tag sedan. :?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-31 13:44

Jag mätte precis upp mina. 5.8K mellan 1 och 5, dvs falska. :x

Det blir att lägga detta till erfarenhetskontot. Jag gjorde ändå en sökning på säljaren på Google innan jag beställde, men hittade inte fram till sidan på head-fi.org.

Satan!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-31 16:38

Tråkigt!

Nu blev jag lite orolig... Jag köpte mina lm3886:or på ebay av säljaren sureelectronics. De verkar ha gott rykte, men nu känns det ju lite svårt att lita på ebaysäljarna :o

Aja, de låter bra iallafall...

Om man vill vara säker på att inte råka ut för kopior, är det ELFA, Farnell, och respekterade firmor som gäller då?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-03-31 17:25

Man kan knappast bli miljonär på att kursa falska komponenter till Diy:are.
Finns det någon som tar sig tid att dissekera high-end produkter i jakten på pirat komponenter.
Tycker själv att ljudet i Pa förstärkare kan variera till den grad att jag börjat misstänka att det inte är konstruktionen det är fel på. Har själv bytt trissor och kondensatorer i pa steg och fått betydligt bättre ljud i förstärkarna.
För en inköpare borde det finnas en hel del svarta pengar att tjäna om man tycker att det är ok att leverantören prånglar ut pirater. Jag tror knappast att ledningen på Sony skulle upptäcka bluffen? Eller kan jag som kund utgå från att tillverkaren gör stickkontroller för att avslöja pirat komponenter.
Eller har jag fel om jag misstänker att de flesta pirater finns i serieprodukter och inte i Diy byggen

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-03-31 18:22

De stora tillverkarna köper direkt från komponent tillverkaren eller via en distributör, som i sin tur köper av tillverkaren (alltså endast ett led extra). Detta medför risken för pirat komponenter minskar dramatiskt. Eventuellt kanske dom i panik går och köper någon annanstans, men det är nog inte ofta.

//Michael

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-31 18:32

När man köper kompnenter till väldigt gamla produkter på "spotten" såna komponenter som upphört att tillverkas men som ändå handlas med fortfarande så förkommer det att skrot kommer in ibland även i tillverkarleden. Oftast är det rätt krets men sånt industriöverskott som borde gått till sophantering istället för att säljas vidare.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-03-31 18:37

ollebolle skrev:Tråkigt!

Nu blev jag lite orolig... Jag köpte mina lm3886:or på ebay av säljaren sureelectronics. De verkar ha gott rykte, men nu känns det ju lite svårt att lita på ebaysäljarna :o

Om man vill vara säker på att inte råka ut för kopior, är det ELFA, Farnell, och respekterade firmor som gäller då?
Man får ha lite magkänsla när det gäller ebaysäljare med få referenser. Värt att notera är att OPA627 är kraftigt överprissatt. Hifi/krona-faktorn är ganska låg.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-31 22:50

Ebaysäljaren jag handlade av var en "power seller". Man verkar få sån titel om man säljer väldigt mycket...
Kunderna är väldigt nöjda ser jag. Men det skulle ju kunna vara så att kunderna inte alltid märker att det är pirat och så får säljaren bra omdömen iallfall :o

Bosse skulle kanske inte märkt något om inte Japanen hade mailat honom...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-31 23:22

Nej, jag hade troligen inte märkt något om jag inte fick veta.

Jag har mailat PayPal också, men eftersom det är mer än 45 dagar sedan köpet så gör de ingenting, mer än noterar att säljaren verkar fuffens.

Jag har två OPA829:or (ytmonterade) som jag har monterat på P-A's fina adaptrar (Svalander). Jag får väl prova att dra i dem igen. Förra gången gick det inte så bra tyvärr (oscillation).

P-A, ser du någon anledning till att dessa inte skulle funka?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-04-01 08:02

Kolla för säkerhets skull offsetspänningen. Antingen kopplar du opampen som spänningsföljare eller så petar du in 10-100 ggr förstärkning och sen mäter du vad du får på utgången. Då ska du få ingångsoffseten gånger förstärkningen. Att mäta direkt på pinnarna verkar osäkert även om det schematiskt ska ligga motstånd där.

OPA829 finns inte. Vad tänkte du på?
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-01 08:08

peranders skrev:Kolla för säkerhets skull offsetspänningen. Antingen kopplar du opampen som spänningsföljare eller så petar du in 10-100 ggr förstärkning och sen mäter du vad du får på utgången. Då ska du få ingångsoffseten gånger förstärkningen.

Mja, fast då får väl även offsetströmmen inverkan?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-01 08:24

peranders skrev:OPA829 finns inte. Vad tänkte du på?

Hoppsan, OPA827 menade jag.

Mvh,

/Bosse

swirve

Inläggav swirve » 2009-04-01 15:13

ollebolle skrev:Tråkigt!

Sure tror jag man kan lite på. De är såpass stora och det är inga problem att reklamera om varan skulle visa sig defekt. Ofta bryr de sig inte heller om att ta tillbaka en defekt vara. Vet exempel på detta med lysdioder och nån LCD-skärm.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-01 16:14

Jo de verkar schyssta! Men det finns ju alltid en risk att de har blivit lurade :o
Men jag känner mig rätt lugn iallfall.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-04-01 18:37

Svante skrev:
peranders skrev:Kolla för säkerhets skull offsetspänningen. Antingen kopplar du opampen som spänningsföljare eller så petar du in 10-100 ggr förstärkning och sen mäter du vad du får på utgången. Då ska du få ingångsoffseten gånger förstärkningen.

... inte rikigt, ...obetydligt om man inte har för extrema motståndsvärden, ety att vi pratar om pA. OPA827 och OPA211 verkar vara nog så bra i sammanhanget.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-01 22:23

peranders skrev:
Svante skrev:

... inte rikigt, ...obetydligt om man inte har för extrema motståndsvärden, ety att vi pratar om pA. OPA827 och OPA211 verkar vara nog så bra i sammanhanget.

Ok, OPA827 har biasström på +/- 50 pA. Med 10 kohm matningsresistans blir det 0.5 µV. Det är förstås inte så mycket. Men sådär generellt så ska man nog inte glömma offset- och biasströmmarna.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-04-06 16:14

Om det är audio och man har normala motståndsvärden OCH en opamp med JFET ingångar, då kan man glömma offset som uppkommer av ingångströmmarna men har men en opamp med bipolära transistorer där vi pratar om uA eller del därav, då är man i ett annat läge. Jämför TPA6120 som har 12 uA in ingångsström!
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-06 20:17

peranders skrev:Om det är audio och man har normala motståndsvärden OCH en opamp med JFET ingångar, då kan man glömma offset som uppkommer av ingångströmmarna men har men en opamp med bipolära transistorer där vi pratar om uA eller del därav, då är man i ett annat läge. Jämför TPA6120 som har 12 uA in ingångsström!

Mm, det måstre ha varit något annat jag byggde, men jag hade definitivt för mig att jag behövde räkna med offsetströmmen. Det kanske var nån mätpryl med 10 Mohm i loopen.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-04-06 20:44

Jobbar man med 10 MOhm eller så får man tänka till lite men 10 MOhm hör inte hemma i audio om man vill ha lågt brus och hög bandbredd.
/Per-Anders

Återgå till DIY-forum