Hur ändrar man filtret till Mupps- andra brytfrekvenser

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Hur ändrar man filtret till Mupps- andra brytfrekvenser

Inläggav Richard » 2009-04-04 17:15

Ja- hur gör man med ett seriefilter? Efter ett otal tester har jag kommit fram till att 2,7 ohm i filtret låter bäst i mupps, i mitt rum. Dock skulle jag vilja att området kring 7-9 khz skulle dämpas något. Vad ändrar jag, så att dippen i mellanregistret sträcker sig litet högre upp i frekvens ?

Tacksam för svar på detta.
Senast redigerad av Richard 2009-04-22 19:58, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-04-05 12:14

Hej!

Enkelt sagt; resistorn blir densamma, men C bör minskas.
Sökte på nätet för en enkel online kalkylator, men fann inget och just nu sätter jag mig inte och räknar ut det manuellt. Men det finns kanske någon annan vänlig själ som kan göra detta, speciellt eftersom det möjligen skulle kunna vara en väl så bra filter variant.
Antingen då flytta centerfrekvensen högre upp till 4-5 KHz kanske, eller lägga till ett enkelt notchfilter vid 8 KHz. Svårt att säga vad som blir bäst, tror dock lite mer på det senare, fast det ger fler komponenter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-04-19 12:08

Ja, nu har jag provat. Det blev ganska lyckat.
Ljudet låter ev. bättre med kondensatorn utbytt till en med 3,3 uf värde. Högtalaren behöver inte stöd från vägg längre.

Är det någon som kan räkna ut hur resultatet ser ut med något simuleringsprogram ? Jag tror det finns många intresserade.

Konding. 3,3 uf
Motstånd. 2.7 ohm
Spole. 0,25 mh.
Senast redigerad av Richard 2009-06-01 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-04-20 07:56

Intressant Richard!

Centerfrekvensen flyttas från 2,4KHz till 5,5KHz.
Filtret blir också billigare, - det är ju kondingen som är dyr. Sänker priset från ca 125:- filter, till kanske 80-90:-.

Hittade faktiskt en LCR online-kalkylator: http://www.lautsprechershop.de/tools/in ... eis_en.htm

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-20 13:37

Richard skrev:Ja, nu har jag provat. Det blev mycket lyckat.
Ljudet låter mycket bättre med kondensatorn utbytt till en med 3,3 uf värde. Högtalaren behöver inte stöd från vägg längre.

Är det någon som kan räkna ut hur resultatet ser ut med något simuleringsprogram ? Jag tror det finns många intresserade.

Konding. 3,3 uf
Motstånd. 2.7 ohm
Spole. 0,25 mh.
Det där ser intressant ut Richard!

Men jag är lite fundersam på vad du menar med att filtret gör att högtalaren inte behöver stöd från väggen. Filtret påverkar inte de frekvenser där väggstödet spelar någon roll...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-04-22 19:37

Rundberg skrev:
Richard skrev:Ja, nu har jag provat. Det blev mycket lyckat.
Ljudet låter mycket bättre med kondensatorn utbytt till en med 3,3 uf värde. Högtalaren behöver inte stöd från vägg längre.

Konding. 3,3 uf
Motstånd. 2.7 ohm
Spole. 0,25 mh.
Det där ser intressant ut Richard!

Men jag är lite fundersam på vad du menar med att filtret gör att högtalaren inte behöver stöd från väggen. Filtret påverkar inte de frekvenser där väggstödet spelar någon roll...

Jo- enligt min uppfattning påverkar återgivningen av de högre (eller lägre) frekvenserna hela högtalarens återgivning. Balansen mellan övertoner och grundtoner blir mera rättklingande om nivån är rätt. En dämpning av tex. högfrekvensen med någon db påverkar hela högtalarens återgivning. Likaså händer samma sak om du ändrar basregistret- då påverkas diskantens område också. Det påverkar klangen och instrumentens autentiska karaktärer. Högtalarnas placering kan ändra denna balans mycket hörbart- också. Bara några cm ändring av placeringen påverkar instrumentens autencitet. Detta är ett arv från min linn-era, och den enda dogm som jag funnit sann från den sfären. :)

Jag är helt säker på att tex. IÖ och Peter Stendl mfl. håller med mig här.

Du får självfallet tro som du vill.

( Jag vill tillägga att mitt rum fullkomligen äter bas. Ett mindre rum med betongväggar kanske behöver ett helt annat filter samt placering av högtalarna.)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-04-22 19:55

Maarten skrev:Intressant Richard!

Centerfrekvensen flyttas från 2,4KHz till 5,5KHz.
Filtret blir också billigare, - det är ju kondingen som är dyr. Sänker priset från ca 125:- filter, till kanske 80-90:-.

Hittade faktiskt en LCR online-kalkylator: http://www.lautsprechershop.de/tools/in ... eis_en.htm

Tack för denna kalkylator !

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-23 09:37

Richard skrev:Jo- enligt min uppfattning påverkar återgivningen av de högre (eller lägre) frekvenserna hela högtalarens återgivning. Balansen mellan övertoner och grundtoner blir mera rättklingande om nivån är rätt. En dämpning av tex. högfrekvensen med någon db påverkar hela högtalarens återgivning. Likaså händer samma sak om du ändrar basregistret- då påverkas diskantens område också. Det påverkar klangen och instrumentens autentiska karaktärer. Högtalarnas placering kan ändra denna balans mycket hörbart- också. Bara några cm ändring av placeringen påverkar instrumentens autencitet. Detta är ett arv från min linn-era, och den enda dogm som jag funnit sann från den sfären. :)

Jag är helt säker på att tex. IÖ och Peter Stendl mfl. håller med mig här.

Du får självfallet tro som du vill.
Jag undviker att tro saker som man kan vet något om.

Din förklaring går alltså ut på att tonkurvan blir mer rak om man dämpar högre upp och flyttar ut högtalaren från väggen? Det du kallar balans har väl att göra med att de olika registren spelar på samma nivå? Högtalaren kan ju inte veta vad som är grundtoner och övertoner, eller tror du att de är musikaliska kanske? ;)

Huruvida Ingvar eller Peter skulle hålla med dig ser jag som ytterst ointressant i sammanhanget. Dessutom tycker jag att det är ett ganska fult retoriskt knep att åberopa vad man tror auktoriteter skulle anse. Ful name-dropping helt enkelt. :?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-23 10:54

Det skulle vara kul att se en bild på Richards design.

Jag tror mig minnas att han inte bygger efter konceptet, vilket gör att han faktiskt bygger en helt annan högtalare. Det borde nämnas.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-04-23 20:55

Rundberg skrev:Högtalaren kan ju inte veta vad som är grundtoner och övertoner, eller tror du att de är musikaliska kanske? ;

/Mattias

8O 8O 8) :D

Ja, h***jävl***, där fick du till det. :wink:

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-23 23:07

Efter lite räknande så ser jag att dämpningen i det alternativa filtret ju är enormt mycket mer bredbandig än originalfiltret. Ända uppe vid 20kHz så är det en hel del dämpning.

Inte konstigt att du tycker att högtalaren mot vägg blir basbetonad. Det beror ju på att diskanten är så mycket dämpad! Jag tror att så stor dämpning i diskanten knappast är det mest neutrala på en högtalare som naturligt faller en del uppåt.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-04-24 11:36

Vilket filter man föredrar, beror säkert på akustisk närmiljö mm (som ni har varit inne på). Naqrefs mätningar (vilka visar ett fantastisk jämnhet) är gjorda med stöd och faktiskt även interferenser (!) från odämpad bakvägg. Dessutom är de en aning off-xis.
Har man dämpad vägg eller ingen vägg alls blir ju tonkurvan annorlunda och ett filter kan behövas. Speciellt som att elementet i sig ger en viss svårighet att få till optimal respons och spridning (energimässig peak kring 1-2KHz har jag för mig).

Bra med valmöjligheter. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-01 10:27

Rundberg skrev:Efter lite räknande så ser jag att dämpningen i det alternativa filtret ju är enormt mycket mer bredbandig än originalfiltret. Ända uppe vid 20kHz så är det en hel del dämpning.

Inte konstigt att du tycker att högtalaren mot vägg blir basbetonad. Det beror ju på att diskanten är så mycket dämpad! Jag tror att så stor dämpning i diskanten knappast är det mest neutrala på en högtalare som naturligt faller en del uppåt.

MVH

/Mattias

Du kan ha rätt i detta.
Kanske var min upplevelse av det modifierade filtret något överdriven. Detta kan jag konstatera efter en längre tids lyssnande. Med högtalaren tätt mot bakvägg- helt utan filter låter det ganska bra. Men dåliga inspelningar låter inte bra.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-01 10:29

Maarten skrev:Vilket filter man föredrar, beror säkert på akustisk närmiljö mm (som ni har varit inne på). Naqrefs mätningar (vilka visar ett fantastisk jämnhet) är gjorda med stöd och faktiskt även interferenser (!) från odämpad bakvägg. Dessutom är de en aning off-xis.

Ja- det låter ganska bra utan filtret- men högtalaren behöver stödet från bakväggen.

Har man dämpad vägg eller ingen vägg alls blir ju tonkurvan annorlunda och ett filter kan behövas. Speciellt som att elementet i sig ger en viss svårighet att få till optimal respons och spridning (energimässig peak kring 1-2KHz har jag för mig).

Bra med valmöjligheter. :)

Helt rätt.

Mitt lyssningsrum käkar bas till frukost. 8)

Återgå till DIY-forum