Induktans - hur mäta ???

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Induktans - hur mäta ???

Inläggav Bamsefar » 2004-07-10 12:10

Mors,

Jag sitter ju bevislign på en konding och då ett motstånd från en viss kabeltillverkare 8) och tänkte mäta induktansen på motståndet. Dessvärre har jag noll koll på hur man mäter det - någon som har några vettiga tips i ämnet ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-07-10 13:17

Finns mätinstrument som klarar induktans, fast kanske lite onödigt dyrt om du bara ska mäta en sak :?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1359
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-10 13:39

Det är nog knepigt eftersom den förmodligen är rätt liten (om det nu inte är trådlindat (men det kanske var det du ville kolla?)).

En klassiker är väl att ordna resonans med en kondensator, men med tanke på att det per automagik sitter ett motstånd i kretsen blir det väl lite knepigt. Du måste på nåt sätt mäta med så hög frekvens att induktansens impedans dominerar över resistansen. Vidare måste du se till så att inte kablarnas induktans kommer med. En vanlig multimeter tror jag mao inte på.

Kanske ett oscilloskop med känd ingångs- och kabelkapacitans, ett seriemotstånd och en tongenerator kapabel till megahertz? Leta efter en topp i spänningen och räkna ut induktansen via frekvens och kapacitans?

Finns det ingen radionisse här som vet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-11 10:55

Jag tror bestämt att jag plockar isär och demolerar motståndet istället för att se om det är ett trådlindat eller inte.... Låter både billigare och lättare...
Best Regards
Bamsefar

matson

Inläggav matson » 2004-07-11 11:36

Hej!
Det behöver du inte göra..... RN60 är metallfilm och tillverkas av Vishay/Dale. Schyssta motstånd för övrigt som används av bl.a Nelson Pass och finns att köpa hos Welborne.
http://www.welbornelabs.com/vdale.htm

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-11 12:54

Det låter ju bra - bara ett problem kvar då: Det värde som detta motstånd har finns inte ???!
Best Regards
Bamsefar

Återgå till DIY-forum