Har svårt att föreställa mig att högre frekvenser, skulle reflekteras nämnvärt, mot detta materialet!? Vidare tror jag inte att mellanhöga frekvenser skulle kunna "studsa igenom" och reflekteras!?

Finns det några erfarenheter om detta?

Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Näe det mesta reflekteras nog av detta. Annars hade du sett detta gummi på väggarna i studios och på andra ställen!
/Peter
nadifierad skrev:Studios använder absorbenter på vissa väggar!
Så åter till frågan![]()
Piotr skrev:nadifierad skrev:Studios använder absorbenter på vissa väggar!
Du kan dämpa ut hyss runt diskanten men du rår inte på området 100-1000Hz med det där materialet. Ja det är vad jag tror iaf.. för hade det varit så effektivt hade nog tex. studios använt sig utav detta på väggarna.
/Peter
nadifierad skrev:Om jag inte rår på det frekvens området, så funkar ju min teori!?![]()
Tvåvägs delat vid~2khz! Det berörda om rådet hamnar i basarnas passområde, och kompenseras med sänkning av diskantens känslighet!![]()
Nä, inget man inte kan hantera.nadifierad skrev:Så pass högt!![]()
Får man inga andra oönskade problem med en större baffel?
nadifierad skrev:Skulle man kunna slippa baffelstegspåverkan om man monterade elementen plant med 19mm armacellgummi? (typ armaflex, väldigt mjukt. Används för att isolera kärl och rör i kylanläggningar. Påminner om materialet i SD-fötter, fast mycket mjukare.)
Har svårt att föreställa mig att högre frekvenser, skulle reflekteras nämnvärt, mot detta materialet!? Vidare tror jag inte att mellanhöga frekvenser skulle kunna "studsa igenom" och reflekteras!?![]()
Finns det några erfarenheter om detta?
Svante skrev:Eftersom man måste utgå från elementet, eftersom det är en bit baffel i sig, så är enda sättet att bli av med baffelsteget akustiskt att fortsätta baffeln. Tills den blir oändligt stor.
MagnusÖstberg skrev:Nä, inget man inte kan hantera.nadifierad skrev:Så pass högt!![]()
The cabinet baffle is slimmer to aid dispersion
celef skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä, inget man inte kan hantera.nadifierad skrev:Så pass högt!![]()
hur hanterar man den sämre spridningen, så här skriver proac om nya d1:The cabinet baffle is slimmer to aid dispersion
MagnusÖstberg skrev:celef skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä, inget man inte kan hantera.nadifierad skrev:Så pass högt!![]()
hur hanterar man den sämre spridningen, så här skriver proac om nya d1:The cabinet baffle is slimmer to aid dispersion
På vilket sätt skulle spridningen bli sämre, mer än att det blir väldigt lite ljud för dem som sitter bakom högtalaren? Är det en vanlig lyssningposition?![]()
Hur roligt hade det varit med tanke på att de man samtalar med då kanske sitter på andra sidan av en "vägg"
DrBoar skrev:Celef
Spridningen påverkas inte av baffeln ( map "imaging") Vid kanterna får man diffraktion de verkar som sekundär ljudkälla sas.
En smal baffel gör ljudkällan (kant-element-kant) mer punktformig i horisontalled detta sägs leda till bättre rumsåtergivning.
Vissa tillverkare bla Boston byggde platta breda högtalare med tanken att avståndet kant-element skulle leda till sådan tidsförskjutning att diffraktionen inte skulle störa rumsåtergivningen.
Dagens smalbafflade högtalare jämfört med 1950-1980 talet har minst lika mycket med mode som med akustiska hänsyn...
DrBoar skrev:Visst går det att slippa baffelsteget. Det är bara att använda en baffel som inte fungerar som en bafflel utan släpper igenom ljudet.
Svante skrev:Hursomhelst, om man nu hade ett material som inte reflekterade alls, skulle det inte bli något baffelsteg då, kan man undra.
Jag tolkar ursprungsinlägget så, när jag har läst det en gång till.
Kurxet är att det skulle bli ett baffelsteg ändå, ett vars egenskaper kommer från elementets geometri. Alltså, elementets framsida är ju också en baffel. Man skulle ungefär få baffelsteget från en cirkulär baffel med elementets diameter.
celef skrev:DrBoar skrev:Celef
Spridningen påverkas inte av baffeln ( map "imaging") Vid kanterna får man diffraktion de verkar som sekundär ljudkälla sas.
En smal baffel gör ljudkällan (kant-element-kant) mer punktformig i horisontalled detta sägs leda till bättre rumsåtergivning.
Vissa tillverkare bla Boston byggde platta breda högtalare med tanken att avståndet kant-element skulle leda till sådan tidsförskjutning att diffraktionen inte skulle störa rumsåtergivningen.
Dagens smalbafflade högtalare jämfört med 1950-1980 talet har minst lika mycket med mode som med akustiska hänsyn...
bra skrivet tycker jag! baffelbredden bandbegränsar reflexen i väggen bakom högtalaren, den smala baffeln ger flest frekvenser i bakväggen och därmed upplevd bättre rumsåtergivning, om den är korrekt eller inte tjaffsar de lärde
MagnusÖstberg skrev:celef skrev:DrBoar skrev:Celef
bra skrivet tycker jag! baffelbredden bandbegränsar reflexen i väggen bakom högtalaren, den smala baffeln ger flest frekvenser i bakväggen och därmed upplevd bättre rumsåtergivning, om den är korrekt eller inte tjaffsar de lärde
Rappakalja!
nadifierad skrev:Tack för alla inlägg!![]()
Mina teorier grundar sig oftast på en begränsad kunskap, och då är det bra att kunna bolla tankarna med er lärde!
Frågan är då om man ska ha så liten baffel som möjligt, eller ta i så att man får ner baffelsteget mot delningen mellan bas och mellanregister?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nijo och 24 gäster