Trolla bort baffelsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-05-08 22:25

Jag tittade lite på basta, tror jag det var :?

När det gäller datorprogram, så känner jag mig som en neanderthal människa! :oops: Tycker det verkar lite svårt att överskåda.... :cry:

Skulle behövt stå och titta över någons axel ett tag, tror jag, för att fatta....... :?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-05-08 23:17

Svante skrev:Apropå alla debatterna om diffraktion som verkar poppa upp nu ska jag kanske tipsa om mitt lilla hack "The Edge" som kan simulera baffelsteget från en plan baffel. Med den kan man experimentera med olika baffelformer, och kan man förstå hur simuleringen funkar så har man nog förstått ungefär hur diffraktionen ger baffelsteget.

http://user.faktiskt.io/svante/edge


kan man simulera energiresponsen på något vis?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-05-08 23:44

celef skrev:
Svante skrev:Apropå alla debatterna om diffraktion som verkar poppa upp nu ska jag kanske tipsa om mitt lilla hack "The Edge" som kan simulera baffelsteget från en plan baffel. Med den kan man experimentera med olika baffelformer, och kan man förstå hur simuleringen funkar så har man nog förstått ungefär hur diffraktionen ger baffelsteget.

http://user.faktiskt.io/svante/edge


kan man simulera energiresponsen på något vis?


I Edge, nej.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-09 10:57

DrBoar skrev:Ett försök till repost till Herr Österbergs klargörande inlägg:


Det gjorde du med den allra största förtjänsten :)

<snip>


DrBoar skrev:Då element går från att vara rundstrålande till att ha mer och mer riktningsverkan vid högre frekvens avtar dessutom baffel och diffraktionseffekterna, men jag låter bli att peta i det ormboet i detta inlägg :?
Det går alldeles utmärkt att utveckla detta också. Det gör du så fint :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-05-09 12:48

Svante skrev:
celef skrev:
Svante skrev:Apropå alla debatterna om diffraktion som verkar poppa upp nu ska jag kanske tipsa om mitt lilla hack "The Edge" som kan simulera baffelsteget från en plan baffel. Med den kan man experimentera med olika baffelformer, och kan man förstå hur simuleringen funkar så har man nog förstått ungefär hur diffraktionen ger baffelsteget.

http://user.faktiskt.io/svante/edge


kan man simulera energiresponsen på något vis?


I Edge, nej.


inte i edge men i ...?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2018-09-21 00:10

DrBoar skrev:Ett försök till repost till Herr Österbergs klargörande inlägg:

Om man har ett rundstrålande element strålar det sfärsiskt.
Sätter man det i en (oändlig) baffel halveras strålningsvinkeln och ljudtycket ökar i ljudfältet.

Är baffleln ändlig och dess mått större än ljudens våglängd är det forfarnade 1/2 sfär fast man får diffraktion på kanten.

Är bafflen mycket mindre än våglängden så är det sfärisk strålning.

Den värsta formen på en baffel är en rund baffel med elementet i mitten, som en vanlig diskant dome! Med en diameter på 10cm kommarer baffelsteget strax över 1000 Hz.

En plan rektangel är ett gräslig baffel. Genom att ha olika mått från elementet till kanterna upp ner och höger vänster så sprids ojämnheterna ut. Kolla Accoustic Engineering av Harry Olsen (senaste revisonen från 1957 eller tidigare kvittar)
...

Siegfried Linkwitz har uptäckt att Olsen kopierat arbetet om diffraktion runt olika högtalarlådor i sin bok, från arbeten av G. G. Muller, R. Black, T. E. Davis (all from Bell Labs), The Diffraction Produced by Cylindrical and Cubical Obstacles and by Circular and Square Plates, JASA, Vol.10, 1938, utan att ange källan, och sedan dess har detta allmänt ansetts härstamma från Olsen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Trolla bort baffelsteg

Inläggav NADifierad » 2018-09-21 06:28

:oops: .
9 år går fort :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Re:

Inläggav Tarzan » 2018-09-21 06:53

paa skrev:
DrBoar skrev:Ett försök till repost till Herr Österbergs klargörande inlägg:

Om man har ett rundstrålande element strålar det sfärsiskt.
Sätter man det i en (oändlig) baffel halveras strålningsvinkeln och ljudtycket ökar i ljudfältet.

Är baffleln ändlig och dess mått större än ljudens våglängd är det forfarnade 1/2 sfär fast man får diffraktion på kanten.

Är bafflen mycket mindre än våglängden så är det sfärisk strålning.

Den värsta formen på en baffel är en rund baffel med elementet i mitten, som en vanlig diskant dome! Med en diameter på 10cm kommarer baffelsteget strax över 1000 Hz.

En plan rektangel är ett gräslig baffel. Genom att ha olika mått från elementet till kanterna upp ner och höger vänster så sprids ojämnheterna ut. Kolla Accoustic Engineering av Harry Olsen (senaste revisonen från 1957 eller tidigare kvittar)
...

Siegfried Linkwitz har uptäckt att Olsen kopierat arbetet om diffraktion runt olika högtalarlådor i sin bok, från arbeten av G. G. Muller, R. Black, T. E. Davis (all from Bell Labs), The Diffraction Produced by Cylindrical and Cubical Obstacles and by Circular and Square Plates, JASA, Vol.10, 1938, utan att ange källan, och sedan dess har detta allmänt ansetts härstamma från Olsen!

Rätt ska vara rätt!

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Trolla bort baffelsteg

Inläggav NADifierad » 2018-09-21 09:15

Håller med. Äras den som äras bör.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Trolla bort baffelsteg

Inläggav paa » 2018-09-21 09:21

Linkwitz påpekar också vilket hästarbete det måste varit att räkna fram dessa frekvensgångskurvor från alla samverkande interferenser bara med papper och penna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster