Ännu en N5mD!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
svantinio

Ännu en N5mD!

Inläggav svantinio » 2009-05-26 00:33

Eftersom jag sitter i den sista rushen innan studenten tyckte jag det vore bra att få ännu mer att göra så jag bestämde mig för att försöka fixa det första steget mot en vettig anläggning, så då tyckte jag att Nagrefs preamp verkade som ett lagom stort projekt. Kan vara värt att påpeka att detta är ett av mina första seriösa audioprojekt, men jag känner mig tillräckligt komfortabel med att löda lite ytmonterat för att ändå testa.

Eftersom jag har lite brist på pengar och kopparlaminat så försökte jag klämma in alla komponenter på en yta så att det jag har ska räcka :) (blivande student, därav mitt ekonomiska (läs snåla) tänkande)

Har lite frågor gällande layouten och komponenter:
- Klarar man sig på de 0,1W ytmonterade motstånden jag hade tänkt att använda?
- Finns det några uppenbara fel i layouten?
- Förlorar man mer på att använda jordplan och därmed kortare ledningar, mot att använda stjärnjordning?

Layouten: (observera att detta bara är en förstaversion, därav lite osymetrisk design osv :)):

Bild
Tog bort namnen då det blev väldans rörigt annars..
Bild
HAr försökat att spara in lite på etsvätskan genom att fylla ut till plan :wink:
Anledningen att den är gjord på två kort är helt enkelt att jag inte fick till det på något bra sätt på ett.

Här är Nagrefs schema:
http://www.naqref.com/pdf/N5mD_schematic.pdf
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-05-27 21:37

Jag tror att det ser bra ut, men jag är ingen expert!

-Varför två kort? Jag tycker det är smidigt med nätdel och signalförstärkare på samma kort, men man kan göra som man vill!
-Avkopplingskondensatorer! Dessa ska sitta nära förbrukaren, alltså nära IC:n. 0,1µF blir nog bra. Undrar om det finns i ytmonterat? Jag har ingen koll på smd nämligen...
-Var är likriktaren i nätdelen?

Angående jordning så är alla inte riktigt överens. Jag körde stjärnjordning så gott jag kunde på mina kort, men vissa menar att jordplan är minst lika bra... Jag vet inte vad jag ska tro :)

Det viktiga är att inte blanda signaljord och strömförsörjningsjord och att inte skapa jordloopar!

Kanske kan du köra jordplan på nätdelen och stjärna på signaldelen? Eller så låter du det va, jag tror det är rätt ok.

Ha så kul på studenten! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
svantinio

Inläggav svantinio » 2009-06-01 19:58

Tackar!

- Två kort var för att i framtiden kunna lägga till ett aktivt filter i samma låda, fast gemensam nätdel. Kändes ju ganska praktiskt att ha nätdel på separat.
- De sitter där, om du kollar nära;). De är också smd med samma storlek som motstånden, nämligen 0603. För visst ska de sitta mellan V+/- och jord
- Till likriktaren fanns ingen vettig modell i eagle till den variant jag hade hemma, så jag tog wire-pad:ar och satte på rätt avstånd (längst till höger dvs).

Hmm, skulle vara kul och göra ett test för att se vad man tjänar mest på när det gäller jordningen? I vilket fall är det väl inga problem när det är så låga frekvenser man pratar om

Hur menar du nu? Ansluter man jorden från insignalen enbart till chassie-jord? (via rf-filtret) Får inte ihop det riktigt, måste jag erkänna.

Som det är nu så är filtret på insignalen monterat på kortet, borde man sätta den direkt på kontaktdonen istället? Fick en svag aning att jag läst det någonstans.

Har kommit till en liten paus i bygget, funderar på om man ska cadda ihop ett kort med den balanserade varianten och aktivt filter i ett, en fråga är bara hur mycket varje op-amp drar. Har en 15 VA trafo, visst är det så att den borde klara 6 st op2134?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-06-01 22:32

Ja avkopplingskondensatorerna fanns visst där :) Lika små som motstånden...
Mellan jord och + samt mellan jord och - korrekt!

Om inte likriktaren passar kan man också göra egna komponenter med exakt rätt mått!
Jag fick göra en pot en gång...

Angående jordningen, det är kopplat normalt!

Det jag menade är att nätdelsjord och signaljord ska såklart sitta ihop, men man vill inte att t.ex. kondensatorernas laddströmmar går i signaljordens banor...

Det gör det inte på din layout vilket är bra!
Jordar man knasigt kan man få brumprobelm :o

Jag ser ingen fördel att ha ingångsfiltret på rca-donet, men det kanske finns någon fördel som jag inte tänkt på?
Man brukar nog sätta det på kortet.

15VA borde nog räcka. Inte sjutton drar en OPA2134 speciellt mycket...

Bra läsning på svenska om jordning:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Återgå till DIY-forum