FilterFråga? (För dumskallar (i detta fall A*!))

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

FilterFråga? (För dumskallar (i detta fall A*!))

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-20 20:52

Hej!

Om man har två par(4st) högtalare med varsitt bas/mid samt diskant o deras filter är uträknade
(lite slappt) för 8 Ohm o man nu tar o paralellkopplar dessa, två par(4st) högtalare, till ett par
(dubbel)högtalare! Får h-elementen nu helt andra del-frekvenser, typ som om de var 4Ohm, elle :oops:?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-20 20:59

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-20 21:02

Om du tillåter att en annan dumskalle svarar:
på diyaudio.com ventilerades frågan, Svante har bidragit med mycket klara och teoretiskt baserade resonemang.
Nåväl: summan av kardemumman blev (tror jag, dumskalle som jag är) att det går alldeles utmärkt att parrellkoppla.
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-20 21:17

Hej!

YiippiieeEH samt... Tack :D! (håller på just nu nämligen)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-20 21:20

dimitri skrev:Om du tillåter att en annan dumskalle svarar:
på diyaudio.com ventilerades frågan, Svante har bidragit med mycket klara och teoretiskt baserade resonemang.
Nåväl: summan av kardemumman blev (tror jag, dumskalle som jag är) att det går alldeles utmärkt att parrellkoppla.
Dimitri

Det kommer jag inte ihåg. Jag tror jag har skrivit för mycket :oops: . Men om jag förstår A*'s fråga rätt, att du har två 8 ohms högtalarsystem (med filter, låda och 2+ element) per kanal? Då går det alldeles utmärkt att koppla ihop tåtarna vid förstärkaren och förstärkaren kommer att se 4 ohm. Delningsfrekvenserna påverkas inte alls, så länge du inte ger dig in i lådan och pillar.

Seriekoppling (frågade ju inte A* om, men ändå) av två likadana 4-ohmare till 8 ohm går också utmärkt, men om de är olika så är inte lika trivialt, fast det funkar det med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-20 21:38

Hej S!

Perfa samt Tack igen :D!

Mvh A*

Återgå till DIY-forum