http://user.faktiskt.io/naqref/system/PC130112.jpg
-Tanken är en liknande låda (placerad mot vägg) med en höjd anpassad för att placera på ca 700mm högt arbetsbord.
-Avstånd mellan lådorna lika stort som TFT skärmens bredd om 600mm där skärmen ska fungera som baffelförlängning.
-Totala bredden på arbetsbordet får maximalt vara 1200mm, vilket medför max 300mm breda högtalarlådor/bafflar.
-TFT skärmen är ca 100mm djup (skärm direkt mot vägg).
-Lådans höjd maximalt ca 700mm
-Öronen ca 1200mm över golvet
(1)Går det överhuvudtaget att få till något vettigt med dessa begränsningar?
(2)Om övergången mellan högtalaren och skärmen inte kan göras tillräckligt bra, skulle det fungera att sätta en glasskiva framför TFT skärmen? I så kanske jag väljer ett större djup än 100mm för skärmen så att den också ska kunna vinklas lite upp/ned.
(3)Hur skall lådan utformas med tanke på nedstående citat från Svante?
Svante skrev:Mja, det här är nära besläktat med det respons en högtalare ger monterad on-wall. Efter att ha simulerat en massa i Basta! med vanliga fyrkantiga lådor on-wall, har jag kommit fram till följande tumregler:
Montering på vägg ger en bred dipp i frekvensgången, typiskt någonstans mellan 100 och 1000 Hz, och kanske 5-10 dB djup.
Djupet och bredden kan påverkas av lådans djup och baffelns form och storlek.
Om man ska påverka dippens djup så ska förhållandet mellan två avstånd maximeras. Låt oss kalla dem L1 och L2.
L1 ges av avståndet mellan element och baffelkant. Där finns det korta och långa avstånd (närmsta kant och kanten längst bort från elementet) och L1 blir då skillnaden mellan dessa avstånd. En cirkulär baffel med elementet i mitten ger alltså L1=0.
Andra avståndet, L2, är lådans djup.
Kvoten L1/L2 bör göras så stor som möjligt.
Vidare är det bra att snedställa baffeln så att L2 varierar.
Hursomhelst är det jättesvårt att bli av med den där dippen. Mjuka kanter kan vara ett sätt att minska den, tom ett bra sätt, men helt kommer den inte att försvinna.
Med tanke på lyssningsavstånd vill jag ha elementen så nära skärmen som möjligt. (4)För att få så stort L1 som möjligt bör väl elementen i detta fall placeras så nära lådans ytterkant (dvs på vänster högtalare så långt åt vänster som möjligt) samt så nära lådans överkant som möjligt?
Allrahelst skulle jag vilja använda element från ett par piP som jag redan har men jag saknar helt kunskap/kompetens för att modifiera filtret om så behövs.
(5)Skulle element och filter till LTS-2v-v1 eller annan vägghängd som skule kunna fungera?
(6)Skulle ett bredbandselement, tex Obi-F87, Ino-F38amb, fungera? Andra förslag?