Elementskydd till Bremenbasar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Elementskydd till Bremenbasar

Inläggav mikgr2 » 2009-06-16 11:35

Hej!

Har nu äntligen fått färdigt mina lådor till Bremenbasarna, blev 4 st på vardera 24 liter, lackade i vitt.
Ska nu montera ihop hela härligheten och funderar på det här med elementskydd. Har ni något bra tips till lämpliga skydd till detta element?

MVH
Mikael G.

Användarvisningsbild
lennartj

Biltemas galler

Inläggav lennartj » 2009-06-16 23:47

Biltemas galler är både billiga och snygga. men kräver lite pyssel vid monteringen.
Tyvärr är ringarna lite för korta, så om man spelar tokhögt med max konutslag slår den i gallret.

Jag har vänt monteringsringarna ut och in, vridit 1/16 varv och borrat nya hål med rätt cirkel.
Därefter HiFiKits tätningslist på ringen mot lådan, tätningslist även på elementet mot ringen och skruvat fast med HifiKits skruvar med liten insexskalle i förborrade hål som jag preparerat enligt Erik Johanssons utmärkta idé: skruva i och ur skruven en gång försiktigt för att gänga upp hålet, droppa i superlim. Låt torka 15 min. Skruva skruven försiktigt bakåt för hand tills du hör och känner att den hoppar på plats i gängan och skruva i och ur en gång till. dra inte i botten idiothårt. Nu har du väl så bra skruvhål som med islagsmuttrar och sannolikt placerade med bättre precision, tänk bara på att alltid känna efter att skruven hoppar ner i befintlig gänga.
Lite bilder http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=681804#681804

Användarvisningsbild
mikgr2

Re: Biltemas galler

Inläggav mikgr2 » 2009-06-17 10:53

lennartj skrev:Biltemas galler är både billiga och snygga. men kräver lite pyssel vid monteringen.
Tyvärr är ringarna lite för korta, så om man spelar tokhögt med max konutslag slår den i gallret.

Jag har vänt monteringsringarna ut och in, vridit 1/16 varv och borrat nya hål med rätt cirkel.
Därefter HiFiKits tätningslist på ringen mot lådan, tätningslist även på elementet mot ringen och skruvat fast med HifiKits skruvar med liten insexskalle i förborrade hål som jag preparerat enligt Erik Johanssons utmärkta idé: skruva i och ur skruven en gång försiktigt för att gänga upp hålet, droppa i superlim. Låt torka 15 min. Skruva skruven försiktigt bakåt för hand tills du hör och känner att den hoppar på plats i gängan och skruva i och ur en gång till. dra inte i botten idiothårt. Nu har du väl så bra skruvhål som med islagsmuttrar och sannolikt placerade med bättre precision, tänk bara på att alltid känna efter att skruven hoppar ner i befintlig gänga.
Lite bilder http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=681804#681804

Tackar för svar, Biltemas skydd ser ju fina ut. Får ta och testa det.
Första gågnen jag monterar ihop en baslåda så det blir ju ännu mer spännade med lite mer grejor att hålla reda på, får se hur det går.
:?

Återgå till DIY-forum