av W201 » 2009-06-27 11:25
Man kan inte använda den lådvolym som föreslås av simuleringsprogram om man vill få ut någon lågbas med detta element!
Och du skall ABSOLUT inte ha en extra serieresistans mellan förstärkare och talspole!
Strokern (och många andra kraftfulla, stora baselement) är inte designad för att sitta i en konventionellt beräknad låda. Denna typ av element har lägre Qts (framför allt för att Qes är lågt) och gör sig bäst i en sk EBS-avstämning.
Om det gäller att spela musik/film för hemmabruk tycker jag du skall satsa på en låda på 130-160 liter, avstämd lite högre än du föreslår. Sikta på 33-36 Hz och se till att ha ordentligt stora portar. Minst två stycken 6" rör eller motsvarande.
Jag har själv provat olika volymer och avstämningar till mina 18" Strokers - från 130 till 175 liter och från 28 till 36 Hz avstämning. Ljudmässigt blev 147 liter / 35Hz en mycket lyckad kompromiss.
Då tappar man i och för sig mycket nivå när man är nere under 25Hz om man inte har en separat eq eller hörnplacering.
Vid avstämningar under 32-33 Hz börjar återgivning kännas märkbart "slö" med detta element i de lådvolymer som föreslås. Kolla på "group delay" om du simulerar. Den sticker snabbt upp till höga värden när du underavstämmer för mycket.
Se till att ha ett mycket kraftfullt steg om du vill att det skall låta bra!
Jag har testa med många olika slutsteg, till exempel:
-"vanlig" hemmaförstärkare (en liten NAD). Jo visst det hörs, men helt utan ork eller känsla av "akustiskt rum" och kraft.
- NAD 2700 THX. Spelar mycket starkare, men det är fortfarande precis lika "vekt" i det lägsta registret.
- LAB 1200 / 1300. I princip som NAD 2700, fast ännu tunnare ljud. Lätt att bära, dock.
- LAB 1000. Lika starkt ljud som trion ovan, fast nu med bätrre ork och kontroll. Helt OK, om man inte har hört...
- QSC RMX 5050. Bättre på allt. Stor skillnad på vilka effekter det petar ur sig och vilken tyngd och vilka "fysiska kvaliteter" det ger musiken!
Så om du har en begränsad budget för att driva elementet med bör du satsa på ett begagnat PA-steg med konventionell transformator. (Eller ett nytt Behringer EP-steg om du inte bryr dig om företagskultur och kriminalitet!)
Har du lite mer pengar bör du absolut titta på ett QSC RMX 4050HD eller 5050. Undvik switchade LAB-steg - dålig bas om du inte betalar minst 40 000kr för ett nytt...
Förresten - verkligt X max är 9mm. Det mått du anger är X mech, maximal slagängd utan att elementet går sönder.