Dags att uppgradera - steg 5 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 5 - moddning klar!

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-16 00:51

Den här tråden ingår som steg 5 i en uppgradering av mitt högtalarsystem. Alla steg omfattar följande trådar:

Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister

Nu kör vi så fliserna ryker! Jag fick en stund över i eftermiddags så jag passade på att tjuvstarta det sista steget i min uppgradering av högtalare (pågående steg 6, centerhögtalaren, är ju i princip klar).

Detta sista moment som jag alltså döpt till steg 5 är egentligen den viktigaste delen i hemmabion - fronthögtalarna.

Den här gången kommer jag nog inte att blogga lika detaljerat om varje byggmoment. Den som är intresserad av min byggteknik kan följa tidigare steg enligt länkarna ovan. Även detta bygge kommer att ske med 19mm MDF som stomme och stagning och med 18mm stavlimmad furu som ytskikt, infrästa magneter i frontbaffel för fastsättning av tygfronter, försänkta SD-fötter under sockeln o.s.v.

Så här såg det emellertid ut när första frontstycket formades med fräsen tidigare i dag:

Bild

Färdiga front- och gavelstycken, 80cm höga, 30x30cm i botten, 20x10cm i toppen:

Bild

Ja, det är väl lika bra att låta förlåten rämna direkt; så här ser ritningen ut:

Bild

Polskruvar för respektive element monteras direkt i sockeln på baksidan. All kabel kommer att fräsas ner i baffeln för helt dold förläggning.

Kortfakta:
Peerless SLS10 i sluten låda på drygt 20 liter (LT trycker ner responsen till ca 30Hz).
Scanspeak 21W-8554 (legendarisk bas) i öppen baffel.
Två st Vifa XT25TG30 (en framåt och en bakåt) för dipoldiskant.
Behringer DEQ2496 som EQ.
Behringer CX3400 - 3-vägs aktivt delningsfilter.
Denon AVR1707 som 6-kanals slutsteg för separat drivning av respektive element.

Inspirationskällor:
Från början tänkte jag klona Siegfried Linkwitz Orion men eftersom detta projekt lyder under samma stränga förhållning som tidigare, om att endast befintliga element får användas - inga nya får köpas - så fick det bli en kompromiss. Den som vill kan läsa mer om Phoenix dipol och Pluto SLS-bas på Linkwitz Lab hemsida som tillsammans med Orion inspirerat mig till den slutliga utformningen av detta frontsystem.

Mina 2,5-vägare som jag påbörjade för exakt ett år sedan tog ett halvår att färdigställa. Jag hoppas att det ska gå lite fortare nu, men jag kompromissar inte med resultatet - det får ta den tid som krävs - jag tänker nämligen inte bygga några fler högtalare när det här blir klart*.

*) Med reservation för renovering av ett par OA50 med omkantade SC165v3, nya datormonitorer med Scanspeak Revelator 18W/D2905, ett par studiomonitorer med Dynaudio 17W75/Morel MDT29 samt ett par PA-skvaller med 12" Celestion/P.audio. Det var nog allt... och då lär det tyvärr ändå finnas en del element och annat DIY-materiel kvar i garaget. Då blir det garage-loppis med happy-hour-priser! Välkomna.

Edit: Lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-09-08 23:00, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Snygg start!

Inläggav LeifB » 2009-07-16 08:30

Fina ritningar och ett härligt bygghumör som vanligt.

Härligt med vinklade sidor åt alla håll. Håller stående vågor borta.
Ska bli kul att höra hur du upplever dipol konceptet.
Följer dig med intresse.

mvh

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 21:39

Dags för en uppgradering. Augusti har ägnats åt att färdigställa alla träskivor till bygget - jag tänkte att det här projektet skulle bli lite enklare än tidigare byggen, men icke... fullt av ojämna vinklar att såga och fräsa. Men nu är det klart!

Traditionell premiärvisning av ingående element. Först ut diskanten; en Vifa XT, känd för sitt låga fs och linjära återgivning långt över örats gränsfrekvens:

Bild

Näste man till rakning är 8-tummaren från Scan-Speak, som fått tillbringa flera år i sitt originalemballage i väntan på den här dagen:

Bild

SS8554 har kevlar-kon och coatad skumsurround, en gång utnämnd till världens mest lågdistorderande midbas (av Siegfried Linkwitz):

Bild

Här poserar de på plats i baffeln, tillsammans utgör de toppsystemet som ska agera öppen baffel:

Bild

Basen behöver sannerligen ingen djupare presentation här på Faktiskt. Påpekar bara att detta är originalet, Peerless 830668 (hur många trådar finns det inte om SLS-basar?):

Bild

Försänkningar och håltagning stämmer väl mot elementens montering, även om baffelns bredd är utformad med minsta möjliga marginal (typ 4mm till ytterkant):

Bild

Nästa moment blir att montera ihop skelettet i MDF som ska bära upp baffel och sidor i furu.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-09-13 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-07 21:51

Redan snyggt :wink: !

Skulle inte dina 2,5 vägare dubbla som hemmabiofrontar?
Eller skulle de agera bak som hemmabio, samt som huvudhögtalare för tvåkanals!? :?

Skitsamma, Ska bli kul att se ännu ett par perfekt byggda högtalare växa fram! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 22:29

nadifierad skrev:Eller skulle de agera bak som hemmabio, samt som huvudhögtalare för tvåkanals!? :?

Du har koll på läget - exakt så blir det! De här blir biofrontar men kommer förstås oxo att användas för huvud-hifi-2kanals-lyssning när så önskas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 22:47

För att piska på färdigställandet av högtalarna har jag börjat samla på mig lite testmusik och -filmer som inte får spelas förrän hela uppgraderingen är klar! The Rock på BluRay i True HD t.ex, och så dagens kuvert från Naxos: Telarcs beryktade inspelning av Tchaikovsky's 1812 Overture, med äkta bronskanoner, kyrkklockor, stor kör och symfoniorkester i DVD-Audio, multichannel discrete surround at 96kHz/24bit. På konvolutet kan man läsa:

"Please don't break anything or hurt yourself, playing the 1812. Use caution and good sense in setting the playback volume." :mrgreen:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-07 22:56

Den inspelningen vill jag köpa. Behöver spela in basmodulerna sedan... har du länk?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 23:02

Finns på Naxos, 249 kr plus brevporto á 25 kr. Passa på och köp lite annat för samma porto - dom har hysteriskt mycket bra orkestermusik!

Länk:

http://www.naxosdirect.se/1812----Tchai ... A%2070541/

Annars finns det ju 100 versioner typ, på Spotify...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-08 06:41

Spotify duger inte här. Tack :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-08 11:57

Mer om 1812... Plus för mycket utförlig info om hur skivan spelats in, mixats och mastrats. Det står dessutom på konvolutet att man slopat LFE-kanalen (och hänvisar till Bass Management så att man plockar subbasen från frontkanalerna) till förmån för en s.k. Height-channel som skall återges med högt placerade sidohögtalare. Man får alltså ansluta DVD:ns LFE-utgång till ett par aktiva högtalare eller lediga kanaler på receivern för att driva dessa extra högtalare. Intressant.

Någon som har hört någon sådan inspelning tidigare? Jag har som sagt inte lyssnat än, men här används de väl för att ge kanonsalvorna lite extra höjd över slagfältet. Det står i konvolutet att man inte bör stå upp under avlyssning då man riskerar att träffas av kanonskotten... 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-08 16:25

Den borde ju vara intressant att köra i 2 kanal oxå!? 8O :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-08 18:01

Helt säkert. DVD:n är dessutom 2-sidig, så att man kan lägga in den med båda sidor upp - på ena sidan ligger DVD-Audio med både 2- och 6-kanals HD-ljud. På andra sidan ligger ett 6-kanals dts-spår och stereo i PCM. Så det är bara att välja och vraka allt efter utrustning och setup!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-08 22:59

älskar kevlarkoner, alla borde ha burkar med kevlar.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-12 20:19

Sakta men säkert framskrider byggprojektet. Idag har vi fogat samman "skelettet" som ska bära upp konstruktionen:

Bild

Front och bakstycke dubblas med 19mm MDF plus 18mm stavlimmad furu. Som att limma 18mm fanér, typ :):

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-14 20:26

Frontstycken limmade och skruvade från insidan:

Bild

Gavlar beslagna med Bitumenplattor (gavlarna har ingen MDF under som stadgar upp sidorna):

Bild

Gavlarna limmas på. Bra med många limknektar:

Bild

Tre timmar senare:

Bild

Från baksidan kan man börja ana hur konceptet hänger ihop:

Bild

Flyter det på i samma tempo under resten av veckan så kanske dom kan spela redan till helgen... Fast nu börjar finliret; lister, slipning, ytbehandling, sockel, terminaler och själva installationen/montaget av elementen. En fördel är det ju förstås att det blir aktiv drivning hela vägen; inga passiva filter behöver beräknas och lödas :).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 20:34

Tjusigt! :)

Ska dipolbasen jobba utan HP ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-14 21:48

nadifierad skrev:Ska dipolbasen jobba utan HP ?

Nix, det blir en ren 3-vägare. SLS-10:an får ta hand om all lågbas. Dipolbasens nedre gränsfrekvens är väl beroende på avståndet runt baffeln, från elementets baksida till dess framsida. Jag har inte räknat på det, men troligen kommer den att rulla av runt 200Hz.

Delningsfrekvenserna har jag inte bestämt ännu, så det blir till att mäta upp varje register för sig och välja lämplig delning därefter. Jag har valt en diskant som bör gå ett dela rätt så lågt och det är med hänsyn till att Scan-Speak-basen enligt tonkurvan på pappret har en ganska markant uppbrytning över 1kHz. Linkwitz använder denna basen i sin Phoenix och den delar han på 1,4kHz.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 22:55

Ska bli kul att höra dina lyssnings intryck så småningom....... :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-14 23:07

...jag tycker det ska bli kul att höra mina högtalare :D. Jag lovar att återge mina intryck!

Det skulle vara fräckt om det fanns något sätt att köra typ videokonferens där åhörarna kunde se och höra EXAKT hur det låter hos den som demar; alltså någon form av teleportering av ljud och bild med absolut överföring. Vilket liv det skulle bli i stugorna!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 23:19

Kalejdokom skrev:...jag tycker det ska bli kul att höra mina högtalare :D. Jag lovar att återge mina intryck!

Det skulle vara fräckt om det fanns något sätt att köra typ videokonferens där åhörarna kunde se och höra EXAKT hur det låter hos den som demar; alltså någon form av teleportering av ljud och bild med absolut överföring. Vilket liv det skulle bli i stugorna!

Ja eller telepatiskt överförande av lyssningsintryck :) ,

Om någon verkligen trivs med sitt ljud, och telepaterar den positiva känslan och själva lyssningen till tex IÖ, så skulle han inte kunna bli annat än imponerad, oavsett de verkliga förutsättningarna. :D

Då hade placebon verkligen blivit realitet!
Nu vill man ju helst inte erkänna den............ 8) :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-19 14:51

Att kapa alla kantlister (16 st) i rätt längd och vinkel börjar tära på tålamodet. Dessutom tar det tid eftersom varje list behöver sitta i kläm 10 minuter för att limmet inte ska släppa.

Inte jättestor skillnad, men nu börjar det likna färdiga lådor:

Bild

Bild

Bild

Fast när man tittar lite närmre ser det mer ut som något man gjort i slöjden på mellanstadiet... not so impressing!

Bild

Nåväl, med lite putsning och omsorg så brukar det fixa sig - vi får väl se 8).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-09-19 14:53

Hade baffeln lutat lite bakåt också, så hade det varit Vijk-varning med det där kevlar-elementet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-19 14:54

Nattlorden skrev:...Vijk-varning...

:?:
Edit: googlade lite och hittade Wijk acoustic v5, som jag antar att du syftar på. Jag har aldrig sett den, men inser likheten... Vad är det för element i dom där?

Edit: Wijk-varianten har Scanspeak diskant, SEAS-kevlar-mid och Peerless bas (kanske SLS-12) och är väl en mer "konventionell" skapelse, dessutom bra mycket större än mina lådor - med en gigantisk baslåda!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-20 22:11

Bump!

Det löste sig rätt bra med alla kantiga/ojämna vinklar.:

Bild

Efter två lager lack är det snart dags för en första slipning med Trollull. Tyvärr ger inte lysrören i garaget tillsammans med kamerablixten någon särskilt rättvisande bild av färgnyans och ytfinish:

Bild

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-20 22:26

Hm som vanligt grymt bra jobbat.
en fråga har du gått ifrån ursprungsritningen
och täcka hela baksidan med tyg?
är det inte tyg fronter som är gråade i första inlägget?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 22:45

Kalejdokom skrev:Två st Vifa XT25TG30 (en framåt och en bakåt) för dipoldiskant.

Hej kalejdokom

Jag har observerat att du skriver dipol om diskanten. Vad jag förstår så kommer du i så fall att vända polariteten på diskanten bakåt i jämförelse med diskanten framåt. Är det korrekt uppfattat?

Jag kan dock se att mellanregisterkonen skall ge dipolverkan. Mellanregisterkonen är bara en enda och således med en bestämd position. Däremot är diskanterna 2 st med väsentligen skild position i förhållande till mellanregisterkonen. Det kan betyda att frekvensgången bakåt inte blir lika som framåt runt delningsfrekvensen mellan mellanregister och diskant. Därför föreslår jag att du även mäter och lyssnar med den bakre diskanten kopplad med samma polaritet som den främre. Jag kan inte säga om det blir bättre eller sämre, men det kan du göra om du provar.

För övrigt tycker jag att ditt bygge ser mycket fint ut.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-20 22:49

Egerwood skrev:...en fråga har du gått ifrån ursprungsritningen
och täcka hela baksidan med tyg?

Jo, lite ändringar har det blivit. Jag tänkte först att bak-diskanten skulle vara synlig och att tygramen endast skulle dölja basen, men det blev lite "overkill". Vem sitter och tittar in bakifrån?

Så det blir en heltäckande, rektangulär ram infälld i den övre öppna delen av bakstycket.

Sen är jag inte riktigt nöjd med fronterna på framsidan. Helst vill jag inte ha något alls, men något skydd bör det väl finnas, åtminstone för den nedre basen.

Blev lite inspirerad av bilden på Wijk acoustic v5 - kanske kan det bli en heltäckande front som rundar av under basen nedtill...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-20 23:28

petersteindl skrev:Vad jag förstår så kommer du i så fall att vända polariteten på diskanten bakåt i jämförelse med diskanten framåt. Är det korrekt uppfattat?

Tack Peter för uppskattande ord...

Inspirationen kommer som jag nämnt från Linkwitz Orion, fast han använder SEAS Millennium-element i mellan- och diskantregistren. Innan jag påbörjade detta bygge gjorde jag lite tester i en enkel testlåda för att vara säker på att det skulle komma att låta bra. Jag blev tillräckligt övertygad för att gå igång med projektet.

Enligt skolboken ska förstås baksidan i en dipol spela i motfas och så har jag tänkt att köra till en början. Frågan är bara hur man ska mäta för att avgöra vad som blir bäst? Jag inbillar mig att det bakriktade ljudet kommer att reflekteras av väggar, bokhyllor, piano, filmduk mm innan det når örat, ca fyra meter framför högtalarna - hur mycket fas/motfas finns då kvar att mäta?!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 23:54

Kalejdokom skrev:
petersteindl skrev:Vad jag förstår så kommer du i så fall att vända polariteten på diskanten bakåt i jämförelse med diskanten framåt. Är det korrekt uppfattat?

Tack Peter för uppskattande ord...

Inspirationen kommer som jag nämnt från Linkwitz Orion, fast han använder SEAS Millennium-element i mellan- och diskantregistren. Innan jag påbörjade detta bygge gjorde jag lite tester i en enkel testlåda för att vara säker på att det skulle komma att låta bra. Jag blev tillräckligt övertygad för att gå igång med projektet.

Enligt skolboken ska förstås baksidan i en dipol spela i motfas och så har jag tänkt att köra till en början. Frågan är bara hur man ska mäta för att avgöra vad som blir bäst? Jag inbillar mig att det bakriktade ljudet kommer att reflekteras av väggar, bokhyllor, piano, filmduk mm innan det når örat, ca fyra meter framför högtalarna - hur mycket fas/motfas finns då kvar att mäta?!

Mät frekvensgången på baksidan. Mät dels med diskanten polaritetsvänd och därefter icke polaritetsvänd. Då har du två kurvor som du kan jämföra. Om den ena har en utpräglad dipp vid delningen och den andra inte så finns det en diskrepans. (Jag förutsätter att frekvenskurvan framför högtalaren är rak) Jag skulle troligtvis välja den polaritet på den bakre diskanten som ger rakast frekvensgång, men jag skulle definitivt lyssningsjämföra. Är skillnaden minimal eller omöjlig att säga vad som låter bäst så kanske man kan låta slumpen avgöra, eller köra "dipol". Grejen är ju hur mycket dipol det egentligen blir vid delningen mellan mellanregistret och diskanten om diskant och mellanregister adderar i fas framåt men inte i fas bakåt?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-21 09:12

Ja, ja... den läxan lärde jag mig i somras, när jag byggde studio/musik-/TV-rum. Ett par gamla byggen fick nytt liv genom att vända diskanten :oops::

http://www.faktiskt.se./modules.php?nam ... c&start=66

Nästa

Återgå till DIY-forum