Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister
Nu kör vi så fliserna ryker! Jag fick en stund över i eftermiddags så jag passade på att tjuvstarta det sista steget i min uppgradering av högtalare (pågående steg 6, centerhögtalaren, är ju i princip klar).
Detta sista moment som jag alltså döpt till steg 5 är egentligen den viktigaste delen i hemmabion - fronthögtalarna.
Den här gången kommer jag nog inte att blogga lika detaljerat om varje byggmoment. Den som är intresserad av min byggteknik kan följa tidigare steg enligt länkarna ovan. Även detta bygge kommer att ske med 19mm MDF som stomme och stagning och med 18mm stavlimmad furu som ytskikt, infrästa magneter i frontbaffel för fastsättning av tygfronter, försänkta SD-fötter under sockeln o.s.v.
Så här såg det emellertid ut när första frontstycket formades med fräsen tidigare i dag:

Färdiga front- och gavelstycken, 80cm höga, 30x30cm i botten, 20x10cm i toppen:

Ja, det är väl lika bra att låta förlåten rämna direkt; så här ser ritningen ut:

Polskruvar för respektive element monteras direkt i sockeln på baksidan. All kabel kommer att fräsas ner i baffeln för helt dold förläggning.
Kortfakta:
Peerless SLS10 i sluten låda på drygt 20 liter (LT trycker ner responsen till ca 30Hz).
Scanspeak 21W-8554 (legendarisk bas) i öppen baffel.
Två st Vifa XT25TG30 (en framåt och en bakåt) för dipoldiskant.
Behringer DEQ2496 som EQ.
Behringer CX3400 - 3-vägs aktivt delningsfilter.
Denon AVR1707 som 6-kanals slutsteg för separat drivning av respektive element.
Inspirationskällor:
Från början tänkte jag klona Siegfried Linkwitz Orion men eftersom detta projekt lyder under samma stränga förhållning som tidigare, om att endast befintliga element får användas - inga nya får köpas - så fick det bli en kompromiss. Den som vill kan läsa mer om Phoenix dipol och Pluto SLS-bas på Linkwitz Lab hemsida som tillsammans med Orion inspirerat mig till den slutliga utformningen av detta frontsystem.
Mina 2,5-vägare som jag påbörjade för exakt ett år sedan tog ett halvår att färdigställa. Jag hoppas att det ska gå lite fortare nu, men jag kompromissar inte med resultatet - det får ta den tid som krävs - jag tänker nämligen inte bygga några fler högtalare när det här blir klart*.
*) Med reservation för renovering av ett par OA50 med omkantade SC165v3, nya datormonitorer med Scanspeak Revelator 18W/D2905, ett par studiomonitorer med Dynaudio 17W75/Morel MDT29 samt ett par PA-skvaller med 12" Celestion/P.audio. Det var nog allt... och då lär det tyvärr ändå finnas en del element och annat DIY-materiel kvar i garaget. Då blir det garage-loppis med happy-hour-priser! Välkomna.
Edit: Lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.