Here we go again - hemmastudio - reborn!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Here we go again - hemmastudio - reborn!

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-26 00:46

Fortsatt uppgradering av bioljud och hifi får anstå ett tag eftersom vi plötsligt beslutat att röja upp och fixa till i det s.k. allrummet där digitala trummor, keyboard och diverse andra instrument samsas med TV-tittande, motionscykel, diverse sällskapsspel och gamla leksaker (ungarna är nu i tonåren...)

Alltså rev vi ut allting - bonade golvet, målade taket, klär om sofforna, kastade ut tjock-TV:n, gamla spegeln och soffbordet.

Så var det det här med "studion" - här behövs förstås till att börja med ett par riktiga monitorer:

Bild

En snabb inventering i garaget, några blyertsskisser, en skiva MDF och därefter lite sågande och fräsande "under altanen". Det får bli ett par slutna, kompakta lådor. 200x338x238 mm:

Bild

Basen är en Dynaudio 17W75 och till den en Morel MDT29 i diskanten. De har legat oanvända länge, men nu är vilan slut:

Bild

Basen har en stålkorg som överlappar håltagningen rejält så det blir riktigt bra att låta diskanten glida ner under basen med 20 mm överlappning. Med fräsen är det dessutom en fröjd att få till precisionen med millimeterpassning:

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2014-05-06 10:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-26 00:51

Det är inte normalt att ha Dynaudio element skräpandes! :? 8O :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-27 12:05

nadifierad skrev:Det är inte normalt att ha Dynaudio element skräpandes! :? 8O :D

Men visst vore det nice om det råkade hända? :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-27 12:13

nadifierad skrev:Det är inte normalt att ha Dynaudio element skräpandes! :? 8O :D

Jag har 9 stycken :oops:

Skall bli kul att följa, har baselementen och MDT30 liggandes.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-27 13:19

skön elementmontering, sonus faber hade nån modell med sådan överlapp

lådan ser liten ut, vad ska du ha för dämpmaterial?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-27 14:31

Dynaudio använder det på flera modeller.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-27 14:36

pinoccio skrev:

Men visst vore det nice om det råkade hända? :lol:

Haha, jo drömma kan man ju alltid... :roll:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Here we go again - hemmastudio

Inläggav DVD-ai » 2009-07-27 14:37

[quote="Kalejdokom"]Fortsatt uppgradering av bioljud och hifi får anstå ett tag eftersom vi plötsligt beslutat att röja upp och fixa till i det s.k. allrummet där digitala trummor, keyboard och diverse andra instrument samsas med TV-tittande, motionscykel, diverse sällskapsspel och gamla leksaker (ungarna är nu i tonåren...)

Alltså rev vi ut allting - bonade golvet, målade taket, klär om sofforna, kastade ut tjock-TV:n, gamla spegeln och soffbordet.

Så var det det här med "studion" - här behövs förstås till att börja med ett par riktiga monitorer:

En snabb inventering i garaget, några blyertsskisser, en skiva MDF och därefter lite sågande och fräsande "under altanen". Det får bli ett par slutna, kompakta lådor. 200x338x238 mm:

Basen är en Dynaudio 17W75 och till den en Morel MDT29 i diskanten. De har legat oanvända länge, men nu är vilan slut:

Basen har en stålkorg som överlappar håltagningen rejält så det blir riktigt bra att låta diskanten glida ner under basen med 20 mm överlappning. Med fräsen är det dessutom en fröjd att få till precisionen med millimeterpassning:
quote]

Sjukt snyggt, blir nog prima detta du ! :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-27 14:51

Det blir väl en f3 runt 60hz och rätt högt q på det lådvalet..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-27 16:08

MagnusÖstberg skrev:Dynaudio använder det på flera modeller.

jag har för mig ha sett fjösiga överlapp på dynaudio enbart, inte alls så kaxiga som på sonus faber, man jag kan ju ha fel
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 18:52

MagnusÖstberg skrev:Det blir väl en f3 runt 60hz och rätt högt q på det lådvalet..

Rätt och fel... snarare 50Hz men ja, med en rejäl q-puckel :wink: .

Så här ser det ut i WinISD med en sluten låda på 10L:

Bild

Men kurvan bekymrar mig inte nämnvärt eftersom jag delar aktivt i botten mot en sub och dessutom använder EQ för att jämna till kurvan.

Jag vet hur dessa element låter och är ganska säker på att få till ett bra resultat i sluten låda. Dynaudio är dessutom kända för att funka bra med 6dB filter så jag testar med ett enkelt 6/18dB filter vid 3500Hz utan krusiduller och så får EQ:n fixa biffen!

Idag har jag skruvat ihop lådorna - återkommer med bilder när jag tömt kameran...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 19:47

Nu handlar ju den här tråden egentligen om ett par nya studiomonitorer, men det blev liksom ett helt DIY-projekt av hela rummet. Så här ser det ut mitt under pågående DIY-ande:

Bild

Nya hyllor (25% rabatt på ELFA hos K-Rauta!) som jag byggt i samma 18mm furu som jag använt i mina tidigare högtalarbyggen. Sofforna har hängt med i elva år så dom måste kläs om (pågår just nu av min DIY:ande hustru).

Mycket sladdar blir det...

Bild

Jag upptäckte även att det fanns ett tomrum innanför en vägg, där det skulle passa med en infälld hylla, med lite effektljus. Sagt och gjort - en hylla i väggen:

Bild

...och hoppsan - här kom det visst en sån här oxo:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 20:01

Ja, ha - då blev jag just av med den gamla AV-receivern som jag lagt ut på Blocket men egentligen tänkt behålla till den här "lilla" biosalong som det nu blir i den kombinerade studion/allrum/TV-rum...

Det var en SONY STR-DE475 som dock inte hade tillräckligt med SPDIF in och definitivt ingen HDMI. Men nu blir det alltså att jaga rätt på en ny.

Fråga: någon som vet om någon AVR som är så pass slimmad att den kan stå på en hylla som bara är 300mm djup?? Med minst 2xSPDIF och helst med HDMI. 5.1 är ok.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 21:32

Nu börjar det likna något; sofforna har fått ny klädsel och nya kuddar. TV:n och BD-spelaren är på plats, mina gamla surrounder har fått nytt liv som fronter bredvid TV:n (ja, dom ska förstås få nya fötter och nya tygfronter) och "studion" är ihopkopplad, dock utan några högtalare ännu :( .

Bild

Ja, studion förresten. För den som är intresserad så är det följande pryttlar som visas på bilden nedan:

Yamaha NP-30 keyboard/piano
Yamaha DTXpress III med div tweak och extensions (trummor)
Epiphone LP Goldtop elgura
Yamaha RBX-374 elbas
MAC mini (med Garageband som studioprogramvara inkl div gigpacks för t.ex. symfoniorkester med riktiga samplade instrument)
Tascam US-122 midiinterface
Behringer Xenyx 1222 mixer
Behringer FBQ1502 EQ
Behringer CX2310 aktivt delningsfilter
2 x NAD3020 slutsteg till monitorer resp subbas (som skall byggas!)

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-07-28 00:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-27 23:04

hur är slagkänslan på yamahapadsen, har virveln bättre känsla än pukorna? vad är det för kagge?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-28 01:05

Nu ska det erkännas att det främst är min son som trakterar trumstockarna, men jag har väl medverkat i all teknisk assistans och inköp. Virveln är en stereo gummipad från DTXtreme (TP-100) som ger en väldigt naturtrogen slagkänsla, med programmerbara rims för olika kantslagseffekter. Övriga är standard gummipads (TP-65) som är helt ok. Sonen säger dock att Rolands meshpads är snäppet bättre, om det säger något.

Kaggen är en kombination av "riktig" dubbelpedal och en pad från Thomanns Milleniumset, som blev över när vi slaktade grabbens nybörjarset - vi har alltså flera sådana pads att slita ut som kagge.

Man må ha fördomar om digitala trummor, men de här funkar fantastiskt bra och möjligheten att öva med hörlurar är räddningen för övriga familjen...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-28 01:16

Sista finishen gällande rumstweak fick bli ett par Bose Acustimass-kuber som bak-/surroundhögtalare. Att placera dem så här högt upp i taket ger ett väldigt spejsigt surroundljud:

Bild

Och så var det monitorerna, ja. Dom har kommit så här långt idag:

Bild

De här lådona har jag gjort med helt räta vinklar och utan några avfasade kanter - med tanke på ytbehandlingen. Jag har en del björkfanér som blev över efter vinterns 2,5-vägs Scanspeakbygge. Vet bara inte när jag får tid att göra klart underarbetet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-28 10:09

Kalejdokom skrev:Virveln är en stereo gummipad från DTXtreme (TP-100) som ger en väldigt naturtrogen slagkänsla, med programmerbara rims för olika kantslagseffekter. Övriga är standard gummipads (TP-65) som är helt ok. Sonen säger dock att Rolands meshpads är snäppet bättre, om det säger något.

jag har varit sugen ett tag att prova den där yamaha-virveln, det finns även en trezoners, om den är mjukare i slagkänslan än dom vanliga pukpadsen så finns det hopp. jag har ett roland-set själv, blandat nätskin och gummipads. nätskinn är inte felfria, onaturlig studs och problem med hotspot, känsligheten är dock tipptopp och till viss del positioneringen

Kaggen är en kombination av "riktig" dubbelpedal och en pad från Thomanns Milleniumset, som blev över när vi slaktade grabbens nybörjarset - vi har alltså flera sådana pads att slita ut som kagge.

ok

Man må ha fördomar om digitala trummor, men de här funkar fantastiskt bra och möjligheten att öva med hörlurar är räddningen för övriga familjen...

jag håller med. många gånger är det inte ens möjligt att lira akustiskt hemma, då är ju digitalt en dröm. men helt ljudlösa är dom långt ifrån, jag var tvungen att bygga isolatorer till kaggen och hihat, annars lät det som om huset skulle rasa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-28 11:13

celef skrev:...annars lät det som om huset skulle rasa

Hm... när man läser en hel del andra trådar här på Faktiskt så verkar det ju tvärtom som att det är just det man vill åstadkomma - få huset att rasa alltså, genom att alstra så mycket lågfrekvent (o-)ljud som möjligt :twisted:. Fast då kallas det visst "musik" :wink:.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-28 20:29

Kalejdokom skrev:
celef skrev:...annars lät det som om huset skulle rasa

Hm... när man läser en hel del andra trådar här på Faktiskt så verkar det ju tvärtom som att det är just det man vill åstadkomma - få huset att rasa alltså, genom att alstra så mycket lågfrekvent (o-)ljud som möjligt :twisted:. Fast då kallas det visst "musik" :wink:.

jepp, dom växer nog upp och får vett dom med ska du se :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-29 09:11

Appropå bas ja, det behövs ju en sub till monitorerna (som även kommer att funka som LFE-kanal vid filmtittande). Jag grävde lite djupare i garagets gömmor och titta vad jag hittade:

Bild

Två mumsiga bilbasar; 8" Zachry BX-808. Jag har ju lyckats få välljud ur bilbasar hemma tidigare så det lär väl gå med de här också. Jag tror att det kan funka med isobarik (pull-push) i en sluten låda på 20L plus lite LT-hjälp. Med ett f-3 på 25Hz räcker det med ett DC-gain på 12dB för att få till det så här:

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-29 22:21

Delar du garage med Ljudia eller? :D

Du flyttar dubbelt så mycket luft, om du struntar i isobariken, och kör på var sin låda till åttorna! :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-29 22:36

nadifierad skrev:Delar du garage med Ljudia eller? :D

Du flyttar dubbelt så mycket luft, om du struntar i isobariken, och kör på var sin låda till åttorna! :twisted: :wink:

På fråga A svarar vi nej och på B kan vi inte... kan vi inte tänka oss att ta mer golvyta i anspråk. För att få samma tonkurva som med isobarik krävs dessutom dubbelt så stor låda. Jag vill försöka med en låda och den kommer att stå i ett hörn och få bra rumsstöd. Den här basen är inte heller till för att skapa jordbävning i Kina så det blir nog ok så här.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-29 22:41

Kalejdokom skrev:
nadifierad skrev:Delar du garage med Ljudia eller? :D

På fråga A svarar vi nej och på B kan vi inte... kan vi inte tänka oss att ta mer golvyta i anspråk. För att få samma tonkurva som med isobarik krävs dessutom dubbelt så stor låda. Jag vill försöka med en låda och den kommer att stå i ett hörn och få bra rumsstöd. Den här basen är inte heller till för att skapa jordbävning i Kina så det blir nog ok så här.

Blir nog bra, som vanligt! :)

Nu måste väl ändå garaget vara länsat på coola element? 8O :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-29 22:46

Dags att rulla vidare bygget av monitorerna. Efter lite putsning av lådorna är det nu dags för fanéret. Jag måste erkänna att jag är lite orolig för detta moment. Jag har tidigare bara fanérat baksidan på mina 2,5-vägare. Nu ska jag lyckas med 12 sidor på två lådor. Vi får väl se hur det går. I kväll började jag med att klippa till alla bitarna från björkfanéret:

Bild

Två motstående sidor i taget tänkte jag få i press mellan två MDF-skivor och ett antal tvingar:

Bild

Vi får se i morgon bitti hur resultatet blir. Det jag funderar på är hur det blir att fanéra nästa sidor då limmet kommer att rinna ut på de redan fanérade sidorna. Det gäller väl att stå redo och snabbt torka bort allt överflödigt spill. Någon som har några idéer eller förslag till hjälp?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-29 22:54

nadifierad skrev:Nu måste väl ändå garaget vara länsat på coola element? 8O :wink:

Ja, det närmar sig onekligen slutet. Förutom de planerade projekten som ingår i min uppgradering plus lite annat så lär det väl bli några udda element kvar - men sen är det tomt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-30 16:42

Dagen börjar bra. De två första sidorna med fanér har satt sig ordentligt utan att glipa i någon kant eller hörn. Det frestar dock på krafterna och tålamodet att få till ett riktigt bra resultat. Att skära och slipa ner kanterna är ett precisionsjobb som tar tid! Och att limma nya sidor med faner tar ju några timmar i press. Nu har jag dock gjort klart totalt fyra (av 12) sidor och skurit upp hålen för element och terminaler:

Bild

Bild

Jag har klurat lite kring hur följande sidor skall fås till utan att det rinner lim på de färdiga sidorna och att kunna slipa kanterna utan att slipa på de färdiga sidorna. Jag provar med att tejpa över de färdiga sidorna med smörgåspapper och maskeringstejp så får vi se hur det blir:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-30 21:58

Försöket med smörgåspapper pch tejp funkade utmärkt. Efter att tejpen avlägsnats tog jag ett superfint slippapper och jämnade till hörnen och tog bort de små limrester som fanns kvar. Resultatet blev absolut 100%:

Bild

Nu sitter de sista sidorna i press så om ett par timmar kan jag ta paus för idag och förhoppningsvis få ljud i lådorna i morgon - spännande!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-30 22:21

En låda väl värdig de fina elementen :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-31 10:47

Yes, och nu är båda lådorna helt klara! Jag är mycket nöjd med resultatet, men det tog nästan två dygn att få till det och efter allt slipande för hand så är armar och händer i behov av lite semester...

Bild

Nu återstår att behandla med olja innan montering av elementen kan ske.

Nästa

Återgå till DIY-forum