Jag har en gammal Audio pro ace-bass B2-50 från 3D gruppen som står och skräpar i källaren.
Jag har aldrig kommit överens med lådan eftersom den oftast stod och brummar som en lastbil istället för att återge bastoner.
Jag har försökt använda förstärkaren till andra basbyggen vilket resulterat i knappt hörbart ljud. Troligtvis beror det på att förstärkaren har negativ impendans som innebär att den måste justeras för att passa elementen och att det troligtvis måste vara 4 ohms belastning för att den skall ge någon uteffekt.
Någon som vet något om denna inbyggda förstärkare och om det är möjligt att använda den i ett subbas byggen med 2 st 10 tums element.
Lådan är relativt stor och stabil varför den också borde gå att använda till ett kommande projekt,
Har också två tomma transmission line lådor ståend dessa har jag byggt enligt ritningar jag hittat i gamla Radio och television för ca 30 år sedan har för mig att den var en Tylander i Göteborg som tog fram dessa som ett examens arbete. Har för mig att originalet hette IMF och att den andra kopian tillverkades i Uppsala. Några förslag till element från Hifi.kitt som kan passa.
Orsaken till att jag har kvar lådorna var att den gav en häftig bas med 4 Philips 6,5 tumare. Problemet var att talspolarna hade en förmåga att hamna utanför magnet fältet när jag körde med vinylskivor vilket resulterade att textilskivan lossade vid talspolen. Har också testat med två Perless 8 tum med qts på 0,37. Även där hade jag problem med att talspolar och membran var på rymmen vid låga frekvense. Jag har för mig att måtten på ritningen inte stämde om man la ihop alla måtten och jämförde detta mått med djupet på lådan! Kan de vara orsaken till att elementen bottnade?