Tips på 75 Ohms koax med mycket god flexibilitet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Tips på 75 Ohms koax med mycket god flexibilitet

Inläggav agent_cooper79 » 2009-09-05 15:43

Hej alla kunniga,

Jag håller på att bygga ett digitalt försteg, med Spdif-mottagare, dac och digital volymkontroll. Många digitala signalkablar blir det och jag skulle gärna använda koaxialkabel till dessa för att minska problem med störningar, överhörningar o.d. (jag vet att man inte helt kan skärma utsidan från det som sker inuti en skärmad kabel, men man borde kunna isolera i viss mån).

Så nu undrar jag om ni har något tips på en flexibel 75-Ohmskabel som jag kan använda som internkablage utan att det blir för mycket mekanisk last vid lödpunkterna i ett kompakt bygge (självklart gärna också med låg kapacitans men med korta dragningar tror jag inte det bör vara ett jätteproblem). Mycket tacksam för alla tips!

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Ok, ok....

Inläggav agent_cooper79 » 2009-09-07 17:08

Om man skulle nöja sig med hyfsad böjlighet då?

Eller en skärmad kabel, men varken nödvändigtvis koax eller 75 Ohms karakteristisk impedans. Tänker främst på digitala volymen som kommer dras förhållandevis långt, tvärs genom lådan.

Mycket tacksam för tips!

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-07 20:03

Nu blev jag lite osäker på vilken typ av signaler det rör sig om. För S/PDIF signal så bör 75 ohms koax användas. Jag skulle rekommendera teflon isolerad, för då smälter den inte vid lödning. Tyvärr är dessa lite styva. Kolla hos elfa efter en smal en. Det vore bra om mönsterkort är utformade med lämliga paddar för lödning. Så skärmen löds direkt utan att först tvinnas till en smal tråd. ...eller kontakter

Om det rör sig om vanliga på kortet digitala signaler (typ 3 eller 5 volt). Så kan vanlig bandkabel användas, där varannan ledare kopplas till jord. Sedan så måste naturligtvis känsliga (snabba, klockor, synk mm) termineras på lämpligt sett.

//Michael

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-09-07 21:42

Mich skrev:Nu blev jag lite osäker på vilken typ av signaler det rör sig om. För S/PDIF signal så bör 75 ohms koax användas. Jag skulle rekommendera teflon isolerad, för då smälter den inte vid lödning. Tyvärr är dessa lite styva. Kolla hos elfa efter en smal en. Det vore bra om mönsterkort är utformade med lämliga paddar för lödning. Så skärmen löds direkt utan att först tvinnas till en smal tråd. ...eller kontakter

Om det rör sig om vanliga på kortet digitala signaler (typ 3 eller 5 volt). Så kan vanlig bandkabel användas, där varannan ledare kopplas till jord. Sedan så måste naturligtvis känsliga (snabba, klockor, synk mm) termineras på lämpligt sett.

//Michael

Rekommenderar de smalare av kabelTV-koaxarna som Elfa säljer.

Finns ner till ca 2 mm ytterdiameter, vilket funkar bra.

Dubbelskärmad, yttre strumpa och inre folie.

Problemet är färger: maqn får sätta på egna märkningar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Tackar så mycket!

Inläggav agent_cooper79 » 2009-09-08 11:31

Tack så mycket för bra tips Mich och n3mmr!

Jag förstår förvirringen om signaltyperna, det är både S/PDIF signaler och andra 3 V digitala signaler (från en digital volymkontroll) det handlar om.

Tunn kabletv-koax blir nog utmärkt till signalöverföringen, även om det saknas lämpliga paddar vid termineringarna vilket väl gör att man får lite impedansskiftningar där, men det skall nog gå ändå.

Bandkabel till volymkontorllen blir nog utmärkt också, att jorda varannan ledare borde också räcka där.

Så, nu skalll jag nog våga gå vidare och borra kontakthål i lådan så att det blir något av allt det här...

Mvh Magnus

P.s. för den nyfikne är det ett kit från Twisted Pear Audio jag bygger med MUX (S/PDIF receiver), Volumite (digital volymkontroll) och en Buffalo32s (32-bit dac). Ett kul projekt med sanslösa uppmätta siffror på dist. och dnr

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Tackar så mycket!

Inläggav n3mmr » 2009-09-08 11:43

agent_cooper79 skrev:Tack så mycket för bra tips Mich och n3mmr!

Jag förstår förvirringen om signaltyperna, det är både S/PDIF signaler och andra 3 V digitala signaler (från en digital volymkontroll) det handlar om.

Tunn kabletv-koax blir nog utmärkt till signalöverföringen, även om det saknas lämpliga paddar vid termineringarna vilket väl gör att man får lite impedansskiftningar där, men det skall nog gå ändå.

Bandkabel till volymkontorllen blir nog utmärkt också, att jorda varannan ledare borde också räcka där.

Så, nu skalll jag nog våga gå vidare och borra kontakthål i lådan så att det blir något av allt det här...

Mvh Magnus

P.s. för den nyfikne är det ett kit från Twisted Pear Audio jag bygger med MUX (S/PDIF receiver), Volumite (digital volymkontroll) och en Buffalo32s (32-bit dac). Ett kul projekt med sanslösa uppmätta siffror på dist. och dnr

S/PDIF körs kring 2-5 MHZ, sisådär, dvs 1 meter är oerhört kort i förh till inblandeade våglängder.

Alltså spelar termineringen liten, mycket liten, roll.

Löd på!
Kolla noga vad kittet ger för inimpedanser.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2009-09-10 16:12

Hej igen,

Kitet verkar seriöst konstruerat, ingångarna på s/pdif mottagaren är transformatorkopplade för galvanisk isolation och med korrekt impedansterminering. Jag tycker det verkar vettigt gjort och är väldigt spänd på resultatet! På utgången tänkte jag köra med I2s till dacen, (det finns möjlighet att köra transformatorkopplad s/pdif) kabeldragningen där blir mycket kort, storleksordningen 10 cm.

Tack igen för hjälpen!

Mvh Magnus

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-09-10 19:58

Magnus!
Kul å se att du på g med ditt försteg.
Ska bli väldigt spännande att se hur det utvecklar sig.
Du vet var jag finns om jag kan vara till ngn hjälp.

Kunde inte låta bli att skicka en hälsning OT.

Bästa hälsningar
Gunnar
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Återgå till DIY-forum