Hjälp med Dual-Mono PA slutsteg ,FLER BILDER NU!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Askolin

Hjälp med Dual-Mono PA slutsteg ,FLER BILDER NU!!!

Inläggav Askolin » 2009-09-13 02:11

ja som rubriken lyder behöver jag hjälp av er stora kunskap på detta väldigt läroroika och roliga forum :) 8)

Jag har ett PA slutsteg (Deton A-350) som strulat med att det stänger av sig, har bättrat på lödningar och det har då funkat ett tag men nu har det börjat igen :evil:

Kollade igenom det igår och hitta 4 st brända motstånd som ja hoppas på är de sista som behöver bytas men jag är osäker på värdet på dom då de är brända och endast första färg raden syns (brun) men de sitter i grupp om 2st där de är brända och de andra som sitter brevid har färgen (brun, röd, brun, guld) som jag kommit fram till att de ska va 120 Ohm med toleransen 5% men när jag mäter på det brända får jag fram 980 Ohm, är det för att den är bränd eller ska den va på 980 Ohm :roll: svår fråga att ge svar på kanske men jag tänkte testa iaf :D

Bild

TACKSAM FÖR SVAR :!: 8)
Senast redigerad av Askolin 2009-09-29 20:31, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-13 09:22

Brun/röd/brun/guld, betyder precis som du säger 120 ohm, eller R120 som det brukar anges.
Har du lossat motstånden när du mätt dem? Annars kan det bli vilket värde som helst.

Fram med kretsschema och servicemanual, så ser vi vilka motstånd det är frågan om, vad de har för uppgift och om de är av rätt värde.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-13 09:31

Min första tanke när jag ser detta är att ett motståndsbyte inte kommer att fixa förstärkaren. Jag tror att det är ett sekundärt fel, orsakat av att något annat har gått sönder.

Kolla alla transistorerna med diodtestarfunktionen i multimetern. Om du inte har ett schema brukar det gå att rita upp ett för valda delar av förstärkaren genom att titta på kretskortet.

Och 120 ohm 5% är brun-röd-svart (guld), men det är förstås svårt att se på motstånden i det skick de är i nu. 120 ohm betcknas ibland 120R i scheman, men står det R120 så är det motstånd nummer 120 eller 0,120 ohm.

Försök att få till ett schema och rita in de trasiga motstånden och posta schemat här så kan du säkert få glada tips om vad det kan vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-09-13 11:39

Tack för de snabba svaren :!: tyvärr har ja inga el scheman eller nått i den stilen och har heller inte hittat något på nätet :(

Och tipsen jag fått att göra ett eget låter lite för avancerat för mig :(

Jag har osciloskop men inte nån kunskap att använda det och min multimeter har ingen diod test funktion va jag vet iaf :?

Vilka delar isf ska jag rita upp i ett shema?!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-13 12:04

Svante skrev:120 ohm betcknas ibland 120R i scheman, men står det R120 så är det motstånd nummer 120 eller 0,120 ohm.

Mycket bra information Svante, det visste inte ens jag. :oops: Men så små värden ser man sällan i detta sammanhang och de är knepiga att kontrollmäta. Emittermotstånd iofs.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-09-13 14:25

sådär ja, jag mätte på motstånden när de va bortlödda och de visade 980 Ohm så ja lödde tillbaka nya 1000 Ohm motstånd och det starta o lät bra men så efter 5-10 min spelning dör de igen :evil:

så det är juh något annat som glappar/ slår ifrån..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-13 19:29

Svante skrev:Min första tanke när jag ser detta är att ett motståndsbyte inte kommer att fixa förstärkaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-09-13 23:20

Att motstånden bränns tyder på för hög ström. För hög ström genom ett motstånd betyder att för hög spänning har lagts över det.

Kanske förstärkarens bias driftat och hamnat utanför motståndets effekttålighet. Sitter det någon potentiometer i närheten?

Om du byter det igen och slår igång slutsteget och mäter vilken spänning du har över motståndet, antingen med oscilloskopet eller multimetern, så får du en indikation på om det är "normal" nivå på spänningen. Med oscilloskopet kan du lättare observera om spänningen stiger allteftersom steget blir varmt.

U=I*R, P=U*I, P=I^2*R, P=U^2/R.

Det sista sambandet ger att U=sqrt(P * R), dvs ett 980R motstånd på 0.6W ska helst inte utsättas för mer än ca 24 Volt.

Jag hade gjort så här:

1. Byt motstånd igen.
2. Koppla oscilloskopet till ett av dem. OBS! Mata oscilloskopet från en OJORDAD stickpropp, annars kan du få jordslinga genom elektroniken.
3. Slå på steget och håll koll på spänningen över motståndet samtidigt som du rattar på den potentiometer som justerar biasen. Om du inte vet vilken pot som är biasjustering, prova dig fram, men se till att lämna alla potar du provar där de stod.
4. När du fått ner spänningen, mata steget från tongenerator och kolla nollgenomgångarna på utgången. Om nollgenomgångarna ser konstiga ut så måste du höja biasen igen.

Och viktigast av allt: respektera 230 Volten! Om du känner att du inte behärskar det så gör det inte!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-14 00:22

Kan du ta några fler bilder i olika vinklar så kan man kanske gissa hur schemat ser ut?

De två vita klossarna är tex 0,5-ohmsmotstånd (R5) enligt tidigare diskussion. Sen verkar sluttrissan få spänningsmatning via bygeln och så sitter det en spole och i serie med utgången. Om man bara kunde se hur det brända motståndet passar in i kretsen så funnes det en chans att förstå varför det brinner.

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-09-14 21:40

tack för alla svar :D jag ska sätta mig ner nån dag och försöka ta in informationen ordentligt 8O tyvärr är det juh så att viljan är mycke större än kunskapen och jag blir ständigt imponerad av all eran kunskap :o

Jag har juh lött o mekat med el en hel del och fått mig ett par kyssar så att säga så man har lärt sig :oops: (Det finns juh som man säger inga dåliga elektriker) :?

Jag ska så fort jag kommer hem (vet inte när) lägga upp fler biler så ni kan slänga en blick på åbäket :evil:

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-09-20 18:21

Bild den röda cirkeln markerar det motstånd som är utbytt, 4st totalt och de sitter placerade likadant.

Bild samma här fast mer inzoomad, de sitter väl vid effekt transistorerna?! :roll:

Bild här har de blivit riktigt varmt och släppt i lödningarna som jag för ett tag sen lagat. Samma sak med under eltejpen, där satt de en plast kontakt/anslutning som blivit varm och bränd samt spruckit så den kastades och jag lödde istället.

så det tyder väl på att den får för mycke ström då de bränns lite här och där, men vrid pottarna är juh limmade och ska väl inte ha kunnat flyttat på sig, så är det värt att testa och skruva på dom?!

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-21 19:41

Att kortet blir lite brunt är helt normalt. Det blir det om en komponent är lite jummen. Som på understa bilden under dina två runda ringar. Det du ringat in är nog också samma fenomen, men jag ser inte riktigt hur det ser ut. Det verkar vara två moststånd som går till samma ställe.

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-09-29 19:29

Nu har jag mätt lite granna.. och nån skrev att det skulle vara ca max 24volt på motstånden, och ja mäter 83 :o 8O :evil: det kan juh inte vara bra alls!!! så jag antar att de bara är att pilla på vrid pottarna :?: :!:

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-09-29 20:28

testspelar nu :roll: o den vänstra kanalen i steget blir mycke varmare och absolut för varmt för den snälla volymen ja kör de på nu :twisted: det är ett dual mono steg om det kan hjälpa 8)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-09-29 23:20

Vad mäter motstånden på den fungerande kanalen? Du kan ju gå över alla komponenter och kolla mot "facit", dvs höger kanal.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-10-01 11:10

Jag mätte nog lite fel sist.. hitta rätt mät punkt och jag mätte upp ca 23-24volt och det är samma sak på båda sidor, så jag har inget "facit tyvärr :( men ena (vänstra) kanalen blir mycke varmare än högra och sen så dör det igen.. tror jag såg en blixt i ögonvrån sist de stängde av sig :roll: :evil:

Bild en helbild på steget. eller ska man säga brevpress :roll:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-01 12:33

Trevlig insida i alla fall... :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-10-01 17:34

jag hittade en riktigt dålig lödning som jag missat innan och steget har stått på halva dan och inte dött en enda gång, inte heller blivit varmt 8) :D så nu testkör ja det igen och NU hoppas jag verkligen att det ska funka :roll: :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-01 17:49

Det bådar ju gott iallafall. Låt oss veta hur det går!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2009-10-01 18:15

Javisst e insidan snygg :P ser rätt grymt ut och 21Kg tungt så är det juh lite ork i det också :twisted:

Bild

Bild på testkörningen just nu :roll: :oops: :lol: 8) 8O

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-01 21:05

Jo, jag gillar denna typ av välutrustade apparater... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Hjälp med Dual-Mono PA slutsteg ,FLER BILDER NU!!!

Inläggav NADifierad » 2015-03-29 19:51

Fick du ordning på slutsteget? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-03-30 18:49

Undrar då jag själv köpt ett sådant idag :D .

Bild

Bild

Mitt funkar som tur är.
Trevligt steg med fin byggkvalitèt.

Tänkte att det ska driva övre midbasar i mina aktiva toppar.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Askolin

Inläggav Askolin » 2018-01-11 17:40

Missat att skriva lösningen här, vilket jag själv hatar när folk missar.. :roll:
Men det var en lödning som var glapp mellan nätdel och förstärkardel, verkligen uppenbart när jag väl hittade felet men lite lödtenn löste problemet. :D

Återgå till DIY-forum