pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav boom » 2016-07-16 21:12

Kilkenny skrev:Oj, är det så mycket?
För det va väl vad dom kostade som nya? Typer...

Ungefär som att köpa byggsats av pip och tro att man kan få ut ett färdigbyggt pris.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Nattlorden » 2016-07-16 21:16

Tja, de finns ju inte att köpa nya längre... så vill säljarna ha 10.000 så är det det som är märket.... tillgång och efterfrågan..
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2016-07-17 01:45

Tveksamt om burkarna har ökat i pris sedan dom såldes nya som byggsats. Det handlar ju inte om något där åtråvärdheten ökar med stigande ålder. (Iofs har jag inget emot det då jag har 6 st pK som surroundburkar.)

Användarvisningsbild
forzell
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2011-08-27
Ort: Västerlanda

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav forzell » 2016-07-18 01:06

Vill minnas att det såldes ett par ganska långt under 5000kr på tradera för något år sedan eller två. Kanske otur?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav boom » 2016-07-18 14:14

forzell skrev:Vill minnas att det såldes ett par ganska långt under 5000kr på tradera för något år sedan eller två. Kanske otur?

Tradera det är aktioner på grejerna så det kan gå för vilket pris som helst .
Men att följa tradera som prissättande är nog ganska fel.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav avr7000 » 2016-07-22 03:18

Hur stort är intresset för en ny (ny konstruktion med andra element) PK tro?

SB Acoustics element av bättre kvalité
Låda tillverkad, monterad och lackad i Skillingaryd (rimligt enkel till bra bris)
Konstruktion av koncept och filter av t ex Peter.

Prislapp på 5-6 tusen kronor...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav PerStromgren » 2016-07-22 09:54

Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Fjonkalicious » 2016-07-22 10:02

PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!


Den finns redan. :roll:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav PerStromgren » 2016-07-22 10:39

Fjonkalicious skrev:
PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!


Den finns redan. :roll:


Jo, det vet jag. Nu tänkte jag på en byggsatshögtalare. För de (den?) du tänker på finns väl inte som byggsats?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Fjonkalicious » 2016-07-22 11:46

PerStromgren skrev:
Fjonkalicious skrev:
PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!


Den finns redan. :roll:


Jo, det vet jag. Nu tänkte jag på en byggsatshögtalare. För de (den?) du tänker på finns väl inte som byggsats?


Aha. Nä, det känner jag inte till. Den jag tänkte, dvs ovation f8 är i det komplexaste laget för att säljas som byggsats.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav KarlXII » 2016-07-22 12:11

Fjonkalicious skrev:
PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!


Den finns redan. :roll:


Finns den att köpa då?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Fjonkalicious » 2016-07-22 12:54

KarlXII skrev:
Fjonkalicious skrev:
PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!


Den finns redan. :roll:


Finns den att köpa då?


Ja, det skulle jag vilja påstå. Man får kontakta Jonas Persson i sådant fall.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-22 17:57

Fast även Ovation F8 är ju likt pK "klosssig".

Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Michael » 2016-07-22 21:06

Form för att kunna sitta bredvid plattTV på vägg.

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav niklas » 2016-07-23 00:01

boom skrev:
forzell skrev:Vill minnas att det såldes ett par ganska långt under 5000kr på tradera för något år sedan eller två. Kanske otur?

Tradera det är aktioner på grejerna så det kan gå för vilket pris som helst .

Njae, inte riktigt. Det blir så mycket någon är villig att betala, ibland mindre om det bara är en som är villig. För pK är det troligtvis flera intresserade. Saker som "endast avhämtning" kan också hålla nere antalet intresserade och därmed priset.

boom skrev:Men att följa tradera som prissättande är nog ganska fel.

Tvärtom. Mycket mer rättvisande än alla annonser med osålda prylar på t ex blocket/hifimagasinet. Vem vet om de någonsin blir sålda och i så fall vad de säljs för?

Skulle tippa på att man kan räkna med att få ca 3k för sina pK. 2,5k om man vill ha sålt dem snabbt. Förutsatt att de är i bra skick alltså. Det är liksom inte en jättebra investering att vara med i ett hifi-gruppköp på forum, tyvärr. De är värda att behålla om man har möjlighet alltså. :)

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav HK430 » 2016-07-23 01:58

avr7000 skrev:Hur stort är intresset för en ny (ny konstruktion med andra element) PK tro?

SB Acoustics element av bättre kvalité
Låda tillverkad, monterad och lackad i Skillingaryd (rimligt enkel till bra bris)
Konstruktion av koncept och filter av t ex Peter.

Prislapp på 5-6 tusen kronor...

Stefan


en sluten topp att dela vid 80hz med typ 6.5-8" mellanregister för samma pris vore gött :roll:

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav PerStromgren » 2016-07-23 08:47

RogerGustavsson skrev:Fast även Ovation F8 är ju likt pK "klosssig".

[ Bild ]


Jo, det är sant, men de tar inte alls lika mycjet projicerad golvyta med den formen. Ännu bättre vore något avrundat, ungefär som ett ... ägg! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
forzell
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2011-08-27
Ort: Västerlanda

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav forzell » 2016-08-02 19:39

avr7000 skrev:Hur stort är intresset för en ny (ny konstruktion med andra element) PK tro?

SB Acoustics element av bättre kvalité
Låda tillverkad, monterad och lackad i Skillingaryd (rimligt enkel till bra bris)
Konstruktion av koncept och filter av t ex Peter.

Prislapp på 5-6 tusen kronor...

Stefan



Jag kan ev vara intresserad.

djimp
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-01-29
Ort: Schtokkolm

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav djimp » 2016-08-16 19:57

Jag är oxå nyfiken vad dessa härliga skapelser kan vara värda idag. Jag har ett par som bara står efter en flytt. Tänker lägga in en annons på hifimagasinet men vill slänga en blänkare om ev intresse här först eftersom de är här " hör hemma". Om admin tycker att inlägget är olämpligt så ta gärna bort det.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav PerStromgren » 2016-08-16 20:02

djimp skrev:Jag är oxå nyfiken vad dessa härliga skapelser kan vara värda idag. Jag har ett par som bara står efter en flytt. Tänker lägga in en annons på hifimagasinet men vill slänga en blänkare om ev intresse här först eftersom de är här " hör hemma". Om admin tycker att inlägget är olämpligt så ta gärna bort det.


Lägg annons i din medlemstråd, där hör de hemma.
... tycker jag!

Per

Instant_exit
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-08-23

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Instant_exit » 2016-08-23 07:34

Har en fråga angående naqrefs modifierade filter: I de pk med ss diskant så sitter där ingen 1uf att knipsa bort då den i varianten med den diskanten är bytt till en 2.2uf som sitter parallellt med 3.3uf kondingen. Ska jag alltså knipsa bort denna istället om jag vill testa detta?

Citat Naqref
Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.

Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.

I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna."




Står ju tydligt att det är en mod för både vifa och ss versionerna, men blir lite otydligt eftersom det inte finns någon 1uf i mina filter.

Tack för ev hjälp!

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav boom » 2016-08-23 21:06

Instant_exit skrev:Har en fråga angående naqrefs modifierade filter: I de pk med ss diskant så sitter där ingen 1uf att knipsa bort då den i varianten med den diskanten är bytt till en 2.2uf som sitter parallellt med 3.3uf kondingen. Ska jag alltså knipsa bort denna istället om jag vill testa detta?

Citat Naqref
Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.

Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.

I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna."




Står ju tydligt att det är en mod för både vifa och ss versionerna, men blir lite otydligt eftersom det inte finns någon 1uf i mina filter.

Tack för ev hjälp!

Det beror på vilken version av filtret du har dom som var färdigbyggda som en köpte var det 1uF parrallet med 3.3uF
enligt mitt schema så är det så här på diskant delen 3.3uF R 2.20ohm 0.3 mh 12uF R 4.7 ohm
Basdelen ser ut så här 0.8Mh 12uF

Instant_exit
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-08-23

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Instant_exit » 2016-08-26 07:25

Boom, de värdena är för vifa diskanten, men sen kom korrigeringen för Scanspeak...
För den nya Scan-Speak-diskanten så får man göra en mindre korrigering av filtret. 2.7ohm byts ut mot 1.5ohm och 4.3uF byts mot 5.5uF men fortfarande gäller de förra värdena om man har Vifa-diskanten.


Frågan är fortfarande, skall man ta bort 2.2uf kondingen så att man får 3.3uf kvar, eller gäller mod:en bara det filtret som hade 2.7ohm, 3.3uf+1uf? Det är lite oklart för mig iallafall. Det är ju fullt möjligt att byta min 1.5ohms resistor också, samt knipsa bort 2.2uf kondingen så får jag samma värden som de färdiglödda filtren... Råd tas tacksamt emot!

Mina filtervärden är som sagt 5.5uf samt 1.5ohm då jag fick en Scanspeak diskant levererad.
/J

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav boom » 2016-08-26 18:55

Instant_exit skrev:Boom, de värdena är för vifa diskanten, men sen kom korrigeringen för Scanspeak...
För den nya Scan-Speak-diskanten så får man göra en mindre korrigering av filtret. 2.7ohm byts ut mot 1.5ohm och 4.3uF byts mot 5.5uF men fortfarande gäller de förra värdena om man har Vifa-diskanten.


Frågan är fortfarande, skall man ta bort 2.2uf kondingen så att man får 3.3uf kvar, eller gäller mod:en bara det filtret som hade 2.7ohm, 3.3uf+1uf? Det är lite oklart för mig iallafall. Det är ju fullt möjligt att byta min 1.5ohms resistor också, samt knipsa bort 2.2uf kondingen så får jag samma värden som de färdiglödda filtren... Råd tas tacksamt emot!

Mina filtervärden är som sagt 5.5uf samt 1.5ohm då jag fick en Scanspeak diskant levererad.
/J

Det finns en sido tråd om just problemet med filtren och diskanterna men vem som startade tråden har jag glömt men om du skickar ett pm till
memberlist.php?mode=viewprofile&u=2891 så får du svar på din fråga.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Kralle » 2018-05-08 21:34

petersteindl skrev:Jag vill också säga att jag tittar på intressanta ersättningselement. Det behövs dock en del mätningar som kan tänkas göras i höst i mån av tid.


Nästan två år gammalt inlägg men om man idag skulle vilja bygga ett par pK - vilka element att använda?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2018-05-11 09:13

Kralle skrev:
petersteindl skrev:Jag vill också säga att jag tittar på intressanta ersättningselement. Det behövs dock en del mätningar som kan tänkas göras i höst i mån av tid.


Nästan två år gammalt inlägg men om man idag skulle vilja bygga ett par pK - vilka element att använda?

Jag har senare version av Bremenbasar som kan användas parvis d v s har man spelat sönder Bremenbasen i ena högtalaren så byter man även ut basen i andra högtalaren.

Jag har även Bremendiskanter som skulle kunna användas med omkonstruktion av delningsfiltret. Jag har möjligen några SS DX 25 i gömmorna. Då kan möjligtvis originaldelningsfiltret användas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Kralle » 2018-08-15 18:03

Håller på och lägger sista handen vid ett par pK.
En fundering - jag tolkar schemat som att diskantelementet inte ska fasvändas. Stämmer det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2018-08-15 19:22

Kralle skrev:Håller på och lägger sista handen vid ett par pK.
En fundering - jag tolkar schemat som att diskantelementet inte ska fasvändas. Stämmer det?


Det ser så ut i första inlägget.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Kralle » 2018-08-15 20:13

petersteindl skrev:Det ser så ut i första inlägget

Ja. Därav min fråga.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav IngOehman » 2018-08-17 12:17

Så... Eftersom du sett att det finns en instruktion som säger att det skall vara så, så frågar du om det skall vara så?

Hänger inte riktigt med på den logiken. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster