pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2018-08-17 13:10

Har haft funderingar på att köpa nya slutsteg. Någon som direkt vet eller kommer ihåg hur effektstarkt slutsteg som kan vara lämpligt / olämpligt för pK-sluten? pK-tråden är inte kort men lång :D och det nämns inget på dom första sidorna i alla fall. (Jag har f.n. 4 st / surroundkanal som serie- / parallellkopplats till 4 ohm. Senare kan det bli att varje låda används separat för Atmos-kanaler.)

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Kralle » 2018-08-17 13:18

IngOehman skrev:Så... Eftersom du sett att det finns en instruktion som säger att det skall vara så, så frågar du om det skall vara så?
Hänger inte riktigt med på den logiken. :?
Vh, iö


Visst tolkningsutrymme i ritningsunderlaget.
Filtren ligger på olika ritningar.
Underförstått så är förmodligen de båda signalkällorna i fas.
Jag funderade väl ett varv för mycket.
Har en förmåga att göra det ibland.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-17 15:20

Adhoc skrev:Har haft funderingar på att köpa nya slutsteg. Någon som direkt vet eller kommer ihåg hur effektstarkt slutsteg som kan vara lämpligt / olämpligt för pK-sluten? pK-tråden är inte kort men lång :D och det nämns inget på dom första sidorna i alla fall. (Jag har f.n. 4 st / surroundkanal som serie- / parallellkopplats till 4 ohm. Senare kan det bli att varje låda används separat för Atmos-kanaler.)


Har ju haft pK och Ino piP samtidigt, det är inga stora slutsteg som behövs för någon av dem. 40-50 W i 8 Ohm kan väl vara lagom? Jag hade en Denon minireceiver till mina och de ska enligt IÖ lämna 2x45 W i 4 Ohm, räckte långt. piP klarar väl 15 W i basen innan kompression?

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav bakerman22 » 2018-08-20 18:38

Mina åkte upp i attefallaren. Tyckte dom passade bra där. :)
Inte världens roligaste placering, men till musik funkar det hyfsat och med en center hoppas jag kunna flytta ner ljudet hjälpligt till teven. :)


Bild

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2018-08-20 22:13

RogerGustavsson skrev:
Adhoc skrev:Har haft funderingar på att köpa nya slutsteg. Någon som direkt vet eller kommer ihåg hur effektstarkt slutsteg som kan vara lämpligt / olämpligt för pK-sluten? pK-tråden är inte kort men lång :D och det nämns inget på dom första sidorna i alla fall. (Jag har f.n. 4 st / surroundkanal som serie- / parallellkopplats till 4 ohm. Senare kan det bli att varje låda används separat för Atmos-kanaler.)


Har ju haft pK och Ino piP samtidigt, det är inga stora slutsteg som behövs för någon av dem. 40-50 W i 8 Ohm kan väl vara lagom? Jag hade en Denon minireceiver till mina och de ska enligt IÖ lämna 2x45 W i 4 Ohm, räckte långt. piP klarar väl 15 W i basen innan kompression?


Då lär 120 W / 4 ihopkopplade slutna pK duga väl.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Kralle » 2018-08-25 21:43

Har nu spelat på pK BR en vecka och får konstatera att de är ett ordentligt lyft jämfört med mina ALR Jordan golvare.
Så, lyfter på hatten åt de inblandade.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Beakungen » 2019-07-01 21:10

Har läst lite i tråden men inte riktigt hittat vad jag söker.


Om jag inte minns fel så fanns där två versioner på filtret till pk basreflex?

Har ett par pk och de är ju trevliga som tusan men något mörka i klangen.

Fanns där en version som gjorde högtalaren något ljusare eller är jag ute och cyklar? :oops:

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Maccis » 2019-07-01 22:00

bakerman22 skrev:Mina åkte upp i attefallaren. Tyckte dom passade bra där. :)
Inte världens roligaste placering, men till musik funkar det hyfsat och med en center hoppas jag kunna flytta ner ljudet hjälpligt till teven. :)


[ Bild ]


Har du testat dem "uppochner" vid den placeringen?

Har för mig att Ingvar rekomenderar att vända Pip uppochner vid hög placering.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2019-07-01 23:24

@Beakungen: Filteralternativen står i 1:a posten, där mycket sammanställts om vad som kommit fram vartefter av önskemål. Filteralternativ 1 hade en ljusare klang och alternativ 2 togs fram för att sänka högre frekvenser en del.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-02 18:17

Det finns Jag hade det ursprungliga filtret och bytte till det med lägre diskant (eller vad det nu var). Sålde mina pK vidare efter 18 månader i drift. Hade då tagit fram mina Ino piP igen och det enda jag tyckte pK var bättre på var lågbasen. Helheten hos piP var utslagsgivande.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Beakungen » 2019-07-02 20:05

Läste lite nu och ser detta! Får ta och öppna mina för att se hur det ser ut :P

Låter väldigt trevligt men en gnutta mörkt kan jag tycka. Står typ 15cm ut från dämpad bakvägg. Lite invinklade så man ser precis utsidan av lådan.

Hur brett isär i förhållande till lyssningsavstånd bör de stå?


Tänker att jag kanske lägger upp en bytes om jag inte får dem att låta som önskat :D

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2019-07-02 21:04

Jag har slutna varianten som surroundburkar, inte som frontar, så här får andra svara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Nattlorden » 2019-07-03 09:57

Beakungen skrev:Hur brett isär i förhållande till lyssningsavstånd bör de stå?


De gör sig nog bra på Ino:s T-kvot
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re:Filterfråga pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2020-11-14 16:37

Är det någon som har minne av om det blev någon ändring utav värdena för motstånden till filtret för sluten pK-högtalare?

I en BOM (Bill of Material) och även i Naqrefs 1:a post där han vartefter gjorde uppdateringar i den jäääättelånga tråden anges det för filterkomponenter / motstånden per 2 högtalare (sats):
2st Motstånd 1 ohm/10w Hifikit: 6020 12kr
2st motstånd 2.7 ohm/10w Hifikit: 6025 12kr med bilder enligt nedan för filtret där både 1 och 2,7 ohms-motstånden visas.

Jag har en del nya satser element på gång från Peter Steindl och det är dags att köpa in filterkomponenter. Jag öppnade en befintlig pk-låda idag, mest för att konstatera att filtret är enligt Naqrefs senare modifikation där diskanten "tas ned" en smula med en parallellkopplad kondensator på 5,6 mikrofarad. Den köptes in med färdiglött filter på kretskort vid träffen i Skillingaryd hos John Larsen. I det filtret är båda motstånden märkta 5 W 1R5J (Bennic) som jag då tolkar som 1 ohms-motstånd.

Kan det vara ett felmonterat motstånd i det färdiglödda filtret? Eller är det så att efter modifikationen med kondingen även var läge att byta värde på ena motståndet? Vad har det för betydelse i så fall? (Jepps, jag är inte någon filterkonstruktör men ska jag bygga ytterligare burkar vill jag ju få det rätt.)

pK-filter motstånd.JPG
pK-filter motstånd.JPG (62.47 KiB) Visad 4288 gånger
pK-högtalare bas.JPG
pK-högtalare bas.JPG (56.45 KiB) Visad 4288 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-14 17:07

Mina pK såg ut så här, kanske framgår vilka diskanter det är:
pK.jpg
pK.jpg (801.21 KiB) Visad 4281 gånger


Deras delningsfilter monterade jag ihop:
pK filter.jpg
pK filter.jpg (1.01 MiB) Visad 4281 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-14 17:27

Vifa diskanterna är med Naqs 1a delningsfilter. Scan-Speaks diskanter är med senare filter. Det är svårt att se på bilder vilka diskanter det är.

Står det 1R5 på motståndet är det normalt sett 1,5 ohm. Så det är lite lurigt om det står 1R5J.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-14 17:50

Mina hade nog Vifa-diskanter och det stämmer med nedanstående förtydligande från Naqref när det begav sig:


"Har man Vifa-diskanten så ska C1 vara 4.3uF (3.3//1.0) och R2 2.7 ohm.

Har man Scan-Speak så ska C1 vara 5.5uF (2.2//3.3) och R2 1.5 ohm."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-14 19:45

Bra där Roger. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2020-11-14 21:25

Stort tack! :) Särskilt till Roger som nosat upp Naqrefs förtydligande om filtervärden för Vifa- respektive Scan Speak- diskant. Någon timme efter jag skrev inlägget rann all kraft ur en, känns som en dunderförkylning är på gång. Elementen är inte lossade och med bara bakstycket avtaget går det inte att se någon märkning på diskanten. Ett stort ”A” är ditskrivet med tuschpenna.

I.o.m att Roger tycks ha Vifa-diskanten och kondensatorkombinationen för C1 = 4.3uF (3.3//1.0) och R2 2.7 ohm enligt fotot, så tycks jag ha Scan-Speak elementet med C1 = 5.5uF (2.2//3.3) och R2 1.5 ohm. Så ser värdena ut på mitt befintliga färdiglödda filter i alla fall i ”gamla lådan”. (Plus där kondingen som ska ligga parallellt med den största på 12 uF för att dämpa diskanten en smula.)

Elementsatserna som är på G från Peter Steindl är med Vifa DX25. -Tur att jag inte bara skrev av värdena från filtret i befintliga lådan alltså och beställde delar. Stort tack igen.

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Raukman » 2020-11-18 20:23

Trodde alla element var slut! Men det går att få tag i fler alltså?

Peder

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-18 22:32

Raukman skrev:Trodde alla element var slut! Men det går att få tag i fler alltså?

Peder


De gamla Bremenbasarna som Vifa tillverkade är slut för länge sedan. Jag har dock nyare 5" Bremenbasar som är tillverkade av Scan Speak som kan monteras i pK utan att behöva ändra delningsfiltret. Dessa basar har betydligt rakare frekvensgång i området 1 kHz till 2 kHz.

Jag har några diskanter kvar från tiden då pK-byggsatserna såldes.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Kraniet » 2020-11-19 09:49

petersteindl skrev:
Raukman skrev:Trodde alla element var slut! Men det går att få tag i fler alltså?

Peder


De gamla Bremenbasarna som Vifa tillverkade är slut för länge sedan. Jag har dock nyare 5" Bremenbasar som är tillverkade av Scan Speak som kan monteras i pK utan att behöva ändra delningsfiltret. Dessa basar har betydligt rakare frekvensgång i området 1 kHz till 2 kHz.

Jag har några diskanter kvar från tiden då pK-byggsatserna såldes.

Mvh
Peter


Vilka element bygger de på och vilka mods har du gjort på dom?
Mvh
Magnus

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Raukman » 2020-11-19 19:14

Peter, finns det fortfarande möjlighet att få köpa en sån sats då?

Peder

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-19 19:52

Kraniet skrev:
petersteindl skrev:
Raukman skrev:Trodde alla element var slut! Men det går att få tag i fler alltså?

Peder


De gamla Bremenbasarna som Vifa tillverkade är slut för länge sedan. Jag har dock nyare 5" Bremenbasar som är tillverkade av Scan Speak som kan monteras i pK utan att behöva ändra delningsfiltret. Dessa basar har betydligt rakare frekvensgång i området 1 kHz till 2 kHz.

Jag har några diskanter kvar från tiden då pK-byggsatserna såldes.

Mvh
Peter


Vilka element bygger de på och vilka mods har du gjort på dom?


Utgångspunkten är ett Scan Speak element som bygger på den gamla Vifa som år 2008 var framtaget av Bremen som Bremenelement. Då Vifa-Scan Speak-Peerless köptes av Tymphany så skulle Bremenbasen tillverkas i Kina. Den Bremenbas som pK bygger på tillverkades i Danmark. Det var den sista tillverkningen av midwoofers som Vifa gjorde i Danmark innan de monterade ner tillverkningslinan och skickade hela tillverkningsprocessen till Kina.

Den 27 december år 2008 godkände jag de prover som Tymphany levererade från Kina. Den 2 januari 2009 fick jag följande News Letter.

Tymphany skrev:NEWS RELEASE
January 2, 2009
Tymphany Corporation Premium Audio Video Division acquired by management.
The Tymphany Corporation today announced that it has formally separated its two operating divisions.

The Premium Audio Video Group, headed by Hong Kong‐based Edward Boyd, has been acquired in a management‐led buy out.

The Danish Scan Speak division will remain with its operations in Videbaek, Denmark under the continuing leadership of Managing Director Jan Nielsen.

The new Hong Kong‐based company will keep the Tymphany name as well as the Vifa and Peerless brands.

The remaining business in Denmark will continue to produce and market the Scan Speak brand.

The two companies will serve the premium loudspeaker industry and will cooperate in procurement, marketing and customer service.

The new, Hong Kong‐headquartered, Tymphany will consolidate its operations in its state‐of‐the‐art XinXu, China facility.
The efficiencies generated by this change will allow Tymphany to improve day to day global operations focusing on increasing customer satisfaction while continuing its highly regarded loudspeaker systems, transducer, and amplifier development.


Då blev det problem med alla Custom OEM som var specialutvecklade i Danmark men som skulle produceras i Kina. Nu var de helt plötsligt 2 helt separata bolag utan kontakt med varandra inom R&D och produktion.

Så, jag åkte till Tymphany i Kina i juli år 2009 för att återetablera kontakt. Det gick i och för sig bra, men bara några månader senare hade Tymphany gjort om sitt högtalarelementsortiment och då insåg jag att det vållar problem för små beställare. Under hösten tog jag kontakt med Scan Speak i Danmark och de var pigga på att ta över Vifa-projektet som Bremen och Vifa haft.

Scan Speak hade då en liknande originalvariant som Vifas original. Då implementerade jag Bremenmodifikationer samt ytterligare modifikationer.
Skillnaden är att Vifas ursprungliga konen i glasfiber är utbytt mot ett ny kon i glasfiber som har ett finmaskigare nät. Den har en del fördelar och speciellt rakare frekvensgång i mellanregistret. Upphängningen är utbytt. Tillsammans gav det betydligt rakare tonkurva i området 1 -2 kHz. Det är ett problemområde för alla högtalarelement i storleken 3-8 tum.

För Bremen byttes talspolen ut mot ventilerad talspole i titan samt något mer tråd. Spidern byttes ut och magnetsystemet gjordes om samt extra magnet infördes för att få den känslighet och det Q-värde jag ville ha.
Det är således Nytt magnetsystem, ny spider, ny upphängning och ny kon och ny korg med bättre ventilation. Jag tror anslutningstrådarna är nästan samma som Vifaelementet samt hålens läge för att skruva fast elementet i låda.

Jag har ett smärre antal Sådana Bremenbasar på lager som Scan Speak tillverkat.

Sedan såldes hela bolaget Scan Speak år 2014. En slags Déjà Vu.

Scan Speak skrev:Press Release of Scan-Speak A/S
April 1, 2014

Scan-Speak announces its acquisition by Eastern Asia Technology (HK) Limited

Scan-Speak A/S is pleased to announce that it has been acquired by Eastern Asia Technology (HK) Limited which is a fully owned subsidiary of Eastern Technologies Holding Limited ("KYET"). KYET was established in 2011 as a group of companies listed on the Taiwan Stock Exchange (TSE stock code: 5225) and is an offshoot of an original group of companies that were formed in 1971.


Då var det bara att börja om från början.

Idag har jag helt bytt leverantör till SB-acoustics med deras bättre högtalarelement som i och för sig är dyrare men med bättre kvalitet.

Därför finns det för tillfället en viss mängd special Bremenbasar tillverkade av Scan Speak som passar pK utan att ändra filterkomponentvärden. Dessa har jag på lager. Jag har även en del diskanter från Scan Speak som var för pK.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-19 19:53

Raukman skrev:Peter, finns det fortfarande möjlighet att få köpa en sån sats då?

Peder


Just nu finns det satser med högtalarelement.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2020-11-19 21:14

Har just öppnat en synnerligen välpacketerad kartong med 8 Vifa-diskanter + 8 Scan Speakbasar-Bremen Design. Tunga små krabater för den storleksklassen. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Nattlorden » 2020-11-19 21:21

Adhoc skrev:Har just öppnat en synnerligen välpacketerad kartong med 8 Vifa-diskanter + 8 Scan Speakbasar-Bremen Design. Tunga små krabater för den storleksklassen. :D


Kräver att du kan bygga lådor som är större på insidan. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2020-11-19 21:55

Aha! :D Du menar att jag ska behålla det nätta yttermåttet på lådorna men gå ned i tjocklek på MDF:en från 16 mm antar jag (?). Men, till vad? Är 8 mm bättre än 12 mm? Om jag lyckas få till det med 6 mm lådväggar, kan det ge större output i midbasen / lägre mellanregistret när kabinettet "andas" tillsammans med konrörelsen fram och tillbaks? Jag kanske ska avvakta med å såga till lådor tills du återkommit. Fiffiga tips ska man inte förbise utan ta till sig. :wink:

(ironi ... om någon trodde annat)
Senast redigerad av Adhoc 2020-11-19 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-19 22:39

Nja, pK i basreflexversion borde kanske haft en lite mindre låda för att få lite mera nivå i värmeregistret. Det var en av skillnaderna mot Ino piP som jag också tyckte hade ett bättre mellanregister. pK i basreflexversion hade en potentare bas. Hur pK i sluten version var som toppsystem hann jag inte prova, trots att jag hade båda lådorna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-20 23:42

Detta inlägg skrev jag 2012-01-03 i en annan tråd. Snart 9 år sedan.

petersteindl skrev:
avr7000 skrev:
RogerGustavsson skrev:
Du menar om du ska koppla dem till 4 Ohms-uttaget? Ja, det tycker jag du ska.

Det bör nog tilläggas att det finns lite olika versioner av pK. Från början fanns två olika diskanter och de hade olika filter. Sedan kom alternativa filter. När baselementen var slutsålda gick det dessutom att skaffa en senare utgåva av dem med lite bättre frekvensgång i dess övre område, vid delningen till diskanten.


Det fanns i projektet Pk två varianter på diskant (Vifa och Scanspeak) och två varianter på filtret för att hantera ev. olikheter dessa element emellan. När alla hade byggt kom det dessutom en filter mod för diskanten för att justera nivån lite för de som inte kunde ha den väggdämpning etc. som högtalarna var konstruerade med. Allt detta finns beskrivet i tråden för Pk.

Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.

Mvh
Stefan


Tack Stefan för ditt klargörande.

Jag vill bara helt kortfattat tillägga att dessa "olika" diskanter snarast var samma diskantelement d v s DX25 där den första DX25 var tillverkad av Vifa i Danmark medans den andra batchen DX25 var tillverkad av Scan-Speak i Danmark och eftersom Vifa och Scan-Speak hade samma ägare och låg i samma lokaler i Videbaek så var det en stor del samma personal på företagen som tillverkade elementen. Däremot fick Vifas DX25TG05-04 en ny benämning i Scan-Speaks sortiment, nämligen D2604/830002 04Ω. Denna finns inte i Scan-Speaks ordinarie sortiment, utan, då heter den D2604/830000. Vad skillnaden på dessa är idag vet jag inte.

Den stora skillnaden mellan första serien DX25 från Vifa och andra serien DX25 från Scan-Speak var att membranen uppvisade skillnader på vissa egenskaper mellan dessa olika batcher och denna toleransskillnad var för stor där batchen i dec 2009 från SS behövde en annan coating och lägre induktans för att få ungefär samma frekvensgång upp till 15 kHz som tidigare vilket åstadkomms med kortslutningshätta runt polstycket. Då blev frekvensgången hyfsat lika.

Men detta innebar att Naq fick ändra delningsfiltret till Scan-Speaks DX25 diskant lite grann. Jag kallar dessa varianter på delningsfilter för 1v och 1ss.

Därefter gjorde Naq en "konsumentanpassad" version 2 av delningsfiltret. Jag tror dock att Naq själv använder version 1 om jag inte tar miste.

Vad gäller basen så har de ursprungliga basarna tagit slut. Jag har dock en ny version d v s ungefär 10-16 st som reservdel som har rakare frekvensgång i området 1-2 kHz. I övrigt är T/S-parametrarna lika som tidigare vilket innebär att delningsfiltret i pK inte behöver ändras.

Denna version av Bremenbas kallar jag X5 och är samma version som satt i äggen då de demades på High End Mässan 2011 på Sheraton.

Bremendiskanten har ett helt annat magnetsystem med större kavitet och bättre dämpning samt ny talspole i titan och Bremendiskanten skiljer sig väsentligen från någon av DX25 versionerna.

Så småningom sätter jag kanske ihop en ny sats av högtalarelement med nya Bremenbasar och med Bremendiskanten och i så fall blir det ett nytt delningsfilter.

MvH
Peter


Scan Speak D2604/830002 och D2604/830000 är samma element men med lite olika beteckning.

Bremenbasen från Scan Speak som det nu är tal om är generation X16. Det är 11 generationer senare och det är många förändringar och speciellt magnetsystem, men även spider, kon och upphängning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster