pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-14 01:16

Ragnwald skrev:Det handlade om en batch element, som nu är slut.
Men kolla annonser och annonsera själv, troligtvis finns det folk som avstannat i sitt byggande eller säljer sina färdigbyggda.


Äggen är väl på G så vi får väl försöka köpa loss en ny batch av Peter :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Inläggav FamiljenMeister » 2012-03-14 09:49

Någon som vet vad elementen hamnar på för pris, mellan tummen och pekfingret, eller om någon har pris på vad hela bygget kostade? Viktigt för mig att det inte drar iväg för mycket då min budget är något begränsad för tillfället.

MVH
Tobias
Lite till åren men ändå hifi-nybörjare...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-14 09:58

FamiljenMeister skrev:Någon som vet vad elementen hamnar på för pris, mellan tummen och pekfingret, eller om någon har pris på vad hela bygget kostade? Viktigt för mig att det inte drar iväg för mycket då min budget är något begränsad för tillfället.

MVH
Tobias


Lite längre upp i tråden sägs att det fanns 10 stycken basar kvar. Det pris jag fick av Peter var långt över det som gällde vid det ursprungliga gruppköpet. Hela bygget gick ursprungligen på ungefär 5000 kr/par med färdiglackade lådor. Elementsatsen kostade då ca 2500 kr/par. Nu kostar bara basarna mera än så...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-14 11:31

RogerGustavsson skrev:
FamiljenMeister skrev:Någon som vet vad elementen hamnar på för pris, mellan tummen och pekfingret, eller om någon har pris på vad hela bygget kostade? Viktigt för mig att det inte drar iväg för mycket då min budget är något begränsad för tillfället.

MVH
Tobias


Lite längre upp i tråden sägs att det fanns 10 stycken basar kvar. Det pris jag fick av Peter var långt över det som gällde vid det ursprungliga gruppköpet. Hela bygget gick ursprungligen på ungefär 5000 kr/par med färdiglackade lådor. Elementsatsen kostade då ca 2500 kr/par. Nu kostar bara basarna mera än så...


De basar jag har med talspolebobin i titan kostar 1500 kr/st.

@FamiljenMeister: Längst ner i mina inlägg finns en knapp där det står e-mail. Du kan maila mig så svarar jag via mail.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-14 11:44

avr7000 skrev:
Ragnwald skrev:Det handlade om en batch element, som nu är slut.
Men kolla annonser och annonsera själv, troligtvis finns det folk som avstannat i sitt byggande eller säljer sina färdigbyggda.


Äggen är väl på G så vi får väl försöka köpa loss en ny batch av Peter :D


Finns det intresse så skall jag fundera på saken. Ingenting är omöjligt som Gunde sa. Jag vet att pK har "nästlat" sig in i studiovärlden och används som monitorer istället för de Genelec som står bredvid. Det tycker jag var kul :) Jag har dessutom fått förfrågan från andra studiomusiker och inspelningstekniker som lyssnat på dessa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-03-14 13:30

Du har inte funderat på att ta fram ett par monitorer i egen regi?
Förslagsvis i samarbete med John.
Blir förståss en helt annan prisbild än ett DIY-projekt, men med det elementet finns säkerligen en marknad. Tror inte de skulle konkurrera med de udda äggen heller.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-14 14:55

StefanH skrev:Du har inte funderat på att ta fram ett par monitorer i egen regi?
Förslagsvis i samarbete med John.
Blir förståss en helt annan prisbild än ett DIY-projekt, men med det elementet finns säkerligen en marknad. Tror inte de skulle konkurrera med de udda äggen heller.


Jo, det har jag länge funderat på. Vi får se.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-12-23 16:56

Ville bara flika in en sak här en snabbis.
Jag köpte ju Kalle dussins tre slutna PK.

Dom låter SÅ IN I HELVETE BRA !!

Vill passa på att tacka Naq för en inihelvete bra konstruktion och en otroligt välljudande liten burk ! :)

Användarvisningsbild
Lars_vegas
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2011-04-03

Byta basar på pk högtalare...

Inläggav Lars_vegas » 2013-04-23 18:25

Hallå livet!

Jag skulle behöva göra ett snabbt byte av basar mellan två par pk för att testa en filterlösning... Har egentligen ingen erfarenhet av att öppna dessa... Om jag vill ställa en basal fråga - kan Jag helt enkelt skruva av elementet på framsidan och byta dessa eller kommer hela inkråmet att falla ut?

De är byggda enligt ritningen men inte av mig (vilket kanske framgår :-))

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-23 18:49

De går att lossa elementen "som vanligt", inget ramlar ut.

Användarvisningsbild
Lars_vegas
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2011-04-03

Inläggav Lars_vegas » 2013-04-23 19:12

RogerGustavsson skrev:De går att lossa elementen "som vanligt", inget ramlar ut.


Tack!

Skruvade av de fyra muttrarna kring basen men det sitter som berget. Skall jag också ta de fyra kring diskanten?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-04-23 19:30

Lars_vegas skrev:
RogerGustavsson skrev:De går att lossa elementen "som vanligt", inget ramlar ut.


Tack!

Skruvade av de fyra muttrarna kring basen men det sitter som berget. Skall jag också ta de fyra kring diskanten?

nix diskanten ligger under bas elementet och att den sitter beror på att dom har använd tätmatrial i från hifikit och det brukar bli segt att få loss elementet.

Användarvisningsbild
Lars_vegas
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2011-04-03

Inläggav Lars_vegas » 2013-04-23 19:34

boom skrev:
Lars_vegas skrev:
RogerGustavsson skrev:De går att lossa elementen "som vanligt", inget ramlar ut.


Tack!

Skruvade av de fyra muttrarna kring basen men det sitter som berget. Skall jag också ta de fyra kring diskanten?

nix diskanten ligger under bas elementet och att den sitter beror på att dom har använd tätmatrial i från hifikit och det brukar bli segt att få loss elementet.


Aha okej - så jag har skruvat loss de fyra skruvarna så drar jag bara rakt ut? Finns det någon risk att man sliter sönder tätmaterialet eller något annat? Sitter som berget!

Thx för hjälpen förresten...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-23 20:06

Ny tätningslist kan kanske behövas. Den där som HiFiKit för är lämplig.

Användarvisningsbild
Lars_vegas
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2011-04-03

Inläggav Lars_vegas » 2013-04-23 20:09

RogerGustavsson skrev:Ny tätningslist kan kanske behövas. Den där som HiFiKit för är lämplig.


Å fan! Hmm tänkte mest kolla hur den ser ut innuti och eventuellt byta element med en polare. Men om kanske att man ger sig själv en jävla huvudvärk i onödan om man tappar en tätningslist på kuppen.

Blir att vila på hanen istället ;-)

Tack för hjälpen iaf!

Lars

Användarvisningsbild
Lars_vegas
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2011-04-03

Reservdelselement till pK?

Inläggav Lars_vegas » 2013-05-07 20:09

Hallå tråden och "fooorat"...

Som sagt - någon som är intresserad av att kränga ett baselement (inspelat eller nytt är inte särskilt viktigt) till pK högtalare? Jag sitter med tre stycken intakta och fyra lådor så att säga! Kanske någon som sitter på reservelement eller liknande? Leta i byrålådor och under sängen och passa på att bli av med ett "utifall-att" element och tjäna en slant!

Lars

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-11-23 13:39

Bump!

Jag vill bumpa denna tråd. Det finns lite mätningar här och var som kanske kan vara intressanta.

Jag tänkte gå igenom tråden och skriva på vilka sidor som det finns mätningar på. Tråden är ju lite lång och kan kanske vara svår att hitta i.

sida 1 i trådens första inlägg finns modifieringsanvisningar av Naqref samt mätningar.

sid 36 finns mätning på porten där applicering av dämpmaterialet varieras.

sidan 39 finns bilder vid montering.

sidan 44 är det mätningar på pK samt på piP tidiga exemplar.

sida 50 finns mätningar på vertikal spridning på pK och på piP.

sidan 51 finns mätningar på spridning i horisontalled på pK och på piP.

sida 73 finns fler mätningar på spridningen hos pK och på piP som kanske kan vara intressanta.

sida 120 finns mätning av K12 på pK sluten låda.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2014-02-16 11:57

--
Senast redigerad av Maccis 2014-03-04 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ahlander
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2013-04-15
Ort: Linköping

Inläggav ahlander » 2014-03-04 19:30

XXXXXXXXx

Inlägg ändrat.
Köpesannonser hör helt hemma på Hifimagasinet, eller till nöds i medlemstråden.


/K12

Användarvisningsbild
Jonkan
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-07-26

Inläggav Jonkan » 2014-03-24 00:07

Jag tycker om mina basreflex PK med orginalfiltret utan modifikationer, är det konstigt? Jag är ljudtekniker och gillar att det låter ruskigt ärligt... Hur ska man annars veta att en skiva har dåligt ljud men bra låtar?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2014-03-24 07:10

petersteindl skrev:Bump!

Jag vill bumpa denna tråd. Det finns lite mätningar här och var som kanske kan vara intressanta.

Jag tänkte gå igenom tråden och skriva på vilka sidor som det finns mätningar på. Tråden är ju lite lång och kan kanske vara svår att hitta i.

sida 1 i trådens första inlägg finns modifieringsanvisningar av Naqref samt mätningar.

sid 36 finns mätning på porten där applicering av dämpmaterialet varieras.

sidan 39 finns bilder vid montering.

sidan 44 är det mätningar på pK samt på piP tidiga exemplar.

sida 50 finns mätningar på vertikal spridning på pK och på piP.

sidan 51 finns mätningar på spridning i horisontalled på pK och på piP.

sida 73 finns fler mätningar på spridningen hos pK och på piP som kanske kan vara intressanta.

sida 120 finns mätning av K12 på pK sluten låda.

Mvh
Peter

Har för mig att det finns en tråd till om PK där det finns filter lösningen till scanspeak diskanten den här tråden tar bara upp vifa dx diskantens filter lösning.

Användarvisningsbild
Tomas
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2003-10-20
Ort: Göteborg

pK som vägghögtalare

Inläggav Tomas » 2016-07-12 21:48

Jag väcker den här gamla tråden ...

Funderar på att bygga om mina slutna pK till vägghögtalare, kilformade, som EPS-W.

Måste jag ändra på filtret i och med att baffeln ändras, volymen kan förbli den samma?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2016-07-12 21:51

Vad är EPS-W?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: pK som vägghögtalare

Inläggav Kraniet » 2016-07-12 22:01

Tomas skrev:Jag väcker den här gamla tråden ...

Funderar på att bygga om mina slutna pK till vägghögtalare, kilformade, som EPS-W.

Måste jag ändra på filtret i och med att baffeln ändras, volymen kan förbli den samma?


ja det blir annat filter. Baffelsteget försvinner i princip vilket bla gör att känsligheten i mellanregistret går upp. Sen blir det en del frekvensändringar som bör tas hänsyn till.

eps-w är alltså en kilformad högtalare avsedd att hängas på väggen. en variant av forumhögtalaren eps (easy peasy speaker) som Nagref designade.
Ungefär som den LTS-högtalare som fanns att köpa förr.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tomas
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2003-10-20
Ort: Göteborg

Re: pK som vägghögtalare

Inläggav Tomas » 2016-07-13 00:55

Är det värt mödan? Kan det bli bra?

Jag ställde upp mina pK mot väggen bredvid TV:n tidigare idag och det lät riktigt bra. Fanns till och med lite bas :)
Men det var tyvärr 0 WAF. Såg tydligen ut som en ungkarlslya.

"Om jag bygger om dom som högtalarna vi hade i hemmabion (EPS-W) då?"
"mmnjaa ok..."

Kraniet skrev:
Tomas skrev:Jag väcker den här gamla tråden ...

Funderar på att bygga om mina slutna pK till vägghögtalare, kilformade, som EPS-W.

Måste jag ändra på filtret i och med att baffeln ändras, volymen kan förbli den samma?


ja det blir annat filter. Baffelsteget försvinner i princip vilket bla gör att känsligheten i mellanregistret går upp. Sen blir det en del frekvensändringar som bör tas hänsyn till.

eps-w är alltså en kilformad högtalare avsedd att hängas på väggen. en variant av forumhögtalaren eps (easy peasy speaker) som Nagref designade.
Ungefär som den LTS-högtalare som fanns att köpa förr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Nattlorden » 2016-07-13 10:33

Har man ett WAF-problem, så har man fel W - byt upp dig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav PerStromgren » 2016-07-13 12:36

Nattlorden skrev:Har man ett WAF-problem, så har man fel W - byt upp dig.


Jag hoppas innerligt att ingen här byter fru för att matcha sina högtalare! Då bör man inte ha någon fru alls...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav blixten_no1 » 2016-07-13 13:13

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Har man ett WAF-problem, så har man fel W - byt upp dig.


Jag hoppas innerligt att ingen här byter fru för att matcha sina högtalare! Då bör man inte ha någon fru alls...


+1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Nattlorden » 2016-07-13 13:31

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Har man ett WAF-problem, så har man fel W - byt upp dig.


Jag hoppas innerligt att ingen här byter fru för att matcha sina högtalare! Då bör man inte ha någon fru alls...


Det är ju en elegant lösning det med. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav ante_77 » 2016-07-13 20:43

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Har man ett WAF-problem, så har man fel W - byt upp dig.


Jag hoppas innerligt att ingen här byter fru för att matcha sina högtalare! Då bör man inte ha någon fru alls...


Kan inte frun låta ett par högtalare, som även har en funktion, stå i hemmet så är det fel på W.

Skulle jag neka frun att släpa in diverse fula möbler och utsmyckningar så hade det inte varit populärt hos W.

Byt ut W är mitt tips.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael och 11 gäster