pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav jonasp » 2020-11-21 00:36

Har du/ni gjort 11 generationer på bas/mellanregisterelementet? 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav m_persson79 » 2020-11-21 15:01

jonasp skrev:Har du/ni gjort 11 generationer på bas/mellanregisterelementet? 8O


What?

Vad är då skillnaden mellan gen1 (som jag har i den ena) och gen11 (som jag har i den andra)? Vifa/SS vet jag, det berättade Peter om sist vi talade med varandra.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-21 15:45

jonasp skrev:Har du/ni gjort 11 generationer på bas/mellanregisterelementet? 8O


Står det inte 16? Alltså 11 efter pK-basen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav jonasp » 2020-11-21 17:10

Ja tusan det har du rätt i, jag läser uppenbarligen som en kratta.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-21 18:04

Även det är fel. Jag skall försöka förklara tydligare. Bremenbasen som tillverkades av Scan Speak har aldrig varit bas för pK. Därför kan man se Bremen/Scan Speaks Midwoofer i version X16 som 16 generationer efter Bremen/Vifa Midwoofern som satt i pK. Varje ny generation är en liten förändring eller snarast en och endast en förändring. Det är mitt sätt att arbeta. På så sätt har jag kontroll över varje enskild förändring.

Jag återkommer med en kronologisk historiebeskrivning över Vifa, Scan Speak och Tymphany så att samband lättare kan förstås.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-21 19:23

RogerGustavsson skrev:
jonasp skrev:Har du/ni gjort 11 generationer på bas/mellanregisterelementet? 8O


Står det inte 16? Alltså 11 efter pK-basen.


Jag gör detta inlägg i form av en kronologisk historieredovisning.

2000-2005 Bolagen Vifa, Peerless och Scan Speak ingår i en koncern där moderbolaget heter DST, Danish Sound Technology. Alla bolag är i Danmark.

2005 I mars eller april såldes hela koncernen med moderbolaget DST och köpare var Amerikanska bolaget Tymphany. Vifa som bolag och varumärke ägdes nu av Tymphany och Peerless och Scan Speak likaså. Alla 3 bolagens verksamheter inklusive produktion var kvar i Danmark. Vifa och Scan Speak var i Videbæk på Jylland. Peerless fabriken var i Karlslunde nära Köpenhamn.

2006 Peerless produktionslinor monteras ner för att skickas till Kina för fortsatt produktion i Kina.

2007 Resterande produktionslinor från Peerless och produktionslinor från Vifa monteras ner och skickas till Kina. Bremenbasen till Bremenäggen, som sedermera blev basen till pK, tillverkades av Vifa i Videbæk i december 2007. Det var den sista Midwoofern som Vifa producerade i Danmark och kanske till och med det sista högtalarelementet från Vifa made in Denmark. (Vifa som namn är från Videbæk Fabrik)

2008 Vifas produktionslina med tillverkning flyttades till Kina. Första proverna med tillverkning i Kina underkändes av mig/Bremen. Andra leveransen av prover godkändes av Bremen den 27 december. Detta år var börskraschernas år där total finanskris rådde.

2009 Den 2a januari upplöstes hela Tymphany koncernen med Vifa, Peerless och Scan Speak. Tymphany köptes av Kanadensiska VDn som startade bolaget Tymhany med HQ i Hongkong med varumärket Tymphany och varumärkena Vifa och Peerless men inte Scan Speak. Scan Speak köptes istället ut av den danska ekonomichefen. All tillverkning av Scan Speak fanns hela tiden kvar i Videbæk i Danmark.

2009 Högtalarbyggsatsen pK startades av Naqref på Forumet Faktiskt.se (Idag Faktiskt.io). Högtalarelementen i pK valdes av Naqref. Det blev Bremenbasen som var utvecklat för Bremenäggen och tillverkades av Vifa i Danmark. Diskanten var Vifa DX25 som levererades av Bremen. Samma diskantelement hade Scan Speak börjat producera under beteckningen D2604/830000 och även med beteckningen D2604/830002. Så, Vifa DX25 och Scan Speak D2604/830000 samt Scan Speak D2604/830002 är i grunden samma diskantelement.

2010 Scan Speak börjar producera de gamla klassiska Vifa och Peerless elementen under serienamnet Scan Speak Classic och under namnet Scan Speak Discovery. Produktionen sker i Videbæk i Danmark. Däremot köper Scan Speak många delar av elementen från leverantörer i Kina. Kinesiska delar monterade i Danmark.

2010 Scan Speak vill producera högtalarelementen till Bremen. Resan påbörjas mot att satisfiera de krav som Bremen satt. Bremens gamla Bremen/Vifa Midwoofer var på samtliga punkter helt överlägsen Scan Speaks Classic/Discovery. Arbetet började med att återställa de förändringar som skett under Vifa-perioden. Kopparhätta, större magnet, ny korg, ny upphängning, nytt membran, ny talspole och ny spider. Bremens Midwoofer får först en acceptans i och med version X05.

2011 Ett slutgodkännande krävde ytterligare ändringar och då var man tvungen att använda vissa delar från Europa istället för kinesiska, bl.a. upphängningen. Magnetkretsen utvecklades ytterligare och spidern byttes ut. Bremen bekostar nya verktyg för magnetsystem och för spider. Version X06 tas fram som skall motsvara Bremen/Vifa. Dock tyckte jag det var lite förmätet att inte förädla Midwoofern ytterligare efter 4-5 år. Så, X07, X08, X09, X10 och X11 utvecklades i rask takt. X11 var ett kliv framåt. Det är små stegvisa förbättringar. Sedan gjorde jag en noggrannare värdering med en hel del mätningar utförda av lilltroll. Därpå följer versioner X12, X13 och X14 där vissa saker optimeras.

2012 Nu görs Klippelmätningar med laser för att kunna optimera varje del för sig och tillsammans. X15 och X16 tas fram och X16 godkändes och beställdes. Det är X16 som är en värdig ersättare till det gamla Bremen/Vifa Midwoofer som satt i pK.

Under hela denna tidsperiod förädlades även Bremendiskanten till Bremen 3D8 som Scan Speak producerade.

Det som händer därefter är en annan historia varav en del står det om i petersteindl?-tråden.

Summa Summarum: Den Bremen/Scan Speak Midwoofer som är en ersättare till Bremen/Vifa Midwoofer är Bremen X16.

Det finns en begränsad mängd X16 som bör kunna användas i pK.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav jonasp » 2020-11-22 11:01

Tack för det mycket omfattande svaret Peter! :D Då tolkar jag det - rätta mig om du ser på det annorlunda - att det kanske inte finns 16 generationer av elementet, däremot väldigt många revisioner. Generationsskifte görs väl t ex när du byter leverantör från Scan-Speak till SB-Acoustics? Eller så hade jag sett på saken iallafall.

När vi tog fram 8"-basen till Acoustic Illusion m9 (m fl) har vi nämligen bara en generation, men det krävdes kanske 5-8 prototyper innan vi var framme. Jag hopas snart få tillfälle att presentera detta lite närmare.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2020-11-22 14:34

jonasp skrev:Tack för det mycket omfattande svaret Peter! :D Då tolkar jag det - rätta mig om du ser på det annorlunda - att det kanske inte finns 16 generationer av elementet, däremot väldigt många revisioner. Generationsskifte görs väl t ex när du byter leverantör från Scan-Speak till SB-Acoustics? Eller så hade jag sett på saken iallafall.

När vi tog fram 8"-basen till Acoustic Illusion m9 (m fl) har vi nämligen bara en generation, men det krävdes kanske 5-8 prototyper innan vi var framme. Jag hopas snart få tillfälle att presentera detta lite närmare.

Revisioner är ett bättre ord. Tack. Då uttrycker jag mig så här.
Det var 16 revisioner som ledde fram till 2 efterföljande generationer efter Bremen/Vifa Midwoofern.
Generation 1 av Bremens Midwoofer var Bremen/Vifa.
Generation 2 av Bremen Midwoofer var Bremen/Scan Speak X06. (Kan användas i pK utan att ändra delningsfilter.)
Generation 3 av Bremen Midwoofer var Bremen/Scan Speak X16. (Kan användas i pK utan att ändra delningsfilter.)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Baffel » 2020-11-22 16:39

Av ren nyfikenhet . Undras hur många av de kändare högtalartillverkarna som har en helt egen produktion av högtalarelement ? Drar till med några; Klipsch, B&W, Dynaudio (men de gör väl sina egna element?), Harbeth bara för att dra till med några exempel. Att all produktion sker i Kina utgår jag ifrån. Men det kanske inte stämmer? JBL gör väl sina egna element?

Här Peter, gissar på att du blir lite nostalgisk :

https://hifitorget.se/visa_annons.php/s ... 114229.htm

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Raukman » 2020-11-24 21:21

Ursäkta, men har inte lyckats hitta det bland de 133 sidorna...
Men basporten, ska dom kapas nåt, eller ska dom tejpas ihop i sin fulla längd?

Peder

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Raukman » 2021-01-27 22:55

10år efter alla andra... men nu har även jag fått ihop ett par PK!
Med de senare basarna som tydligen ska ha lite jämnare frekvensgång.
Fanérade med riktigt gammal ask med mycket knaggar o liv i.

Peder
Bilagor
2C4E60A6-D648-46D2-B98D-888197B1FE6F.jpeg
2C4E60A6-D648-46D2-B98D-888197B1FE6F.jpeg (290.71 KiB) Visad 4705 gånger

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav oa51 » 2021-01-27 23:07

Snygga! Jag har fortfarande slutna Pk från gruppköpet som ännu är omonterade....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Adhoc » 2021-01-27 23:23

Bland dom snyggaste hittills! Stort beröm. (Någonstans i tråden tycker jag mig ha läst att rören tejpades. Ta inte det för 100% säkert eftersom jag kört på slutna pK.)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 03:08

Ja, 2 rör tejpades ihop.

Mvh
peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Morello » 2021-01-28 09:41

Hur ser frekvensgång samt THD ut för pip-kompisen?

Mycket fint bygge på bilden ovan!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-28 11:22

Finns en del kurvor på trådens första sida, viewtopic.php?p=813064#p813064

Det har tillkommit senare versioner.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Morello » 2021-01-28 11:30

Tackar. Ganska stökiga mätningar. piP-frekvensgången är bekant ut.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-28 11:38

Jag hade pK och piP parallellt under 1½år. Behöll piP för de var mera homogena på något vis. pK hade imponerande bas för sin storlek men saknade en del i "värmeområdet". Någon trodde lådan på 12 L var för stor. Bremen har väl 8 L om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Morello » 2021-01-28 11:47

Skulle nog vilja påstå att båda har för mycket energi i värmeregistret och för lite i basregistret. pip har en svacka i det övre mellanregistret och pk ser ut att ha en överdriven diskantnivå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RSG » 2021-01-28 12:42

Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att båda har för mycket energi i värmeregistret och för lite i basregistret. pip har en svacka i det övre mellanregistret och pk ser ut att ha en överdriven diskantnivå.

Vilket område avses som värmeregistret?
Har inte läst pK tråden men piP avses ju att placeras nära dämpad vägg, som dämpar från?

/Johan

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Raukman » 2021-01-28 13:10

Tack för beröm om utseendet på bygget.
Vet egentligen inte varför jag valde just att bygga dessa.
Har begränsad kunskap/tid att konstruera vettiga själv.
Har alltid respekterat Naqrefs kunnande och tyckt att han var väldigt sympatisk.
Vet även att Peter Steindl är väldigt kompetent så att elementen i fråga inte är skräp.
Ska bli roligt o lyssna på dom se vad jag tycker, har tidigare haft piP och prof P, och har för tillfället även pi60, som är lite för stora just nu.

Roliga o bygga var dom.
En hyllning till Naqref kanske dom är!?

Peder

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RSG » 2021-01-28 13:34

Förlåt :oops:
Glömde att skriva.
Supersnyggt faner!
Och jag gillar hur ådringen följer med runt.
Bra jobbat!!!

/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-28 14:10

RSG skrev:
Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att båda har för mycket energi i värmeregistret och för lite i basregistret. pip har en svacka i det övre mellanregistret och pk ser ut att ha en överdriven diskantnivå.

Vilket område avses som värmeregistret?
Har inte läst pK tråden men piP avses ju att placeras nära dämpad vägg, som dämpar från?

/Johan



Båda har en tänkt placering framför dämpad vägg. Värmeregistret är väl ungefär 100-300 Hz. Med en mindre låda till pK och en annan avstämning hade kanske balansen mellan lågbas och värmeregistret ändrats en del?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 15:19

Jag kan berätta om speciellt 2 kunder jag känner till som valde pK som monitorhögtalare i sina studios. Den ena komponerar och spelar in musiken till filmer och TV-serier bl.a. serien Bron. Han ville ha neutrala högtalare och speciellt i mellanregistret. Där var pK bäst. Och ja han kände till piP. Han hade provat massor med olika högtalare. Han fastnade för pK. Vid något tillfälle hade han kört sönder basarna som jag bytte ut och i samband med det lärde jag känna honom. Därefter ville han ha ett par till och då fick han köpa mitt par. Lilltroll gjorde mätningar och fixade iordning dessa så att alla 4 eller 5 st blev lika. Undrar om han inte hade en center också? Minns inte.

Den andra kunden är intressant på sitt sätt. Det är han som spelar synt och klaviatur på Robyns live-turnéer. I studion använde han pK direktkopplade via slutsteg till sin klaviatur. Han använde således pK som ett slags PA till sin klaviatur i sin studio. Han spelade och komponerade musik. Han demonstrerade för mig pKs förträfflighet då han spelade skalor på klaviaturen. Han ville att de olika tonerna skulle låta lika starkt i en skala då han spelade lika starkt. Några feelgood eller housekurvor eller softat mellanregister var inte aktuellt för hans del. Så piP gick bort och likaså allt annat han provat och jag fick själv höra då han spelade och spelade skalor. Det var nästan som en ny upplevelse för min del eftersom skillnaderna var så markanta där pK var det enda användbara alternativet om den musikaliska skalan skulle låta oförvanskad. Det lät helt enkelt löjligt om andra högtalare eftersom de hade sin inbyggda softkaraktär i området runtomkring 2 kHz. Det påverkade det musikaliska spelet rätt avsevärt då toner mitt i skalan fick helt annan karaktär och var försvagade och hoptryckta. Han ville ha neutrala högtalare. Det var synnerligen intressant att höra en direktkopplad synt genom olika högtalare. Där kan man snacka om okomprimerad livekänsla och renhet och klarhet och kraftfullhet på tonerna och vad en rak tonkurva innebär för musiken och för melodin. Det lät helt enkelt stympat om andra högtalare och det framgick klart då han spelade skalor och sedan spelade musik eftersom vissa toner helt enkelt lät för svaga och avhuggna. Då insåg jag direkt styrkan med att ha ett oförvanskat okomprimerat neutralt ljud i området 400 Hz till 4 kHz. Där bör direktljudet vara rakt och även den totala utstrålade energin, men även första reflexerna från respektive väggar och helst även från (golv + tak) som man kan integrera som ett ljud. THD bör ha låg nivå. Dock är det synnerligen enkelt att köra sönder basarna om han spelar för fullt. Vid live PA med publik gäller kraftiga PA-högtalare. I studion funkar pK ypperligt.

Skillnaden mot stereoåtergivning av inspelad musik kontra PA d v s direktkopplat musikinstrument på högtalare är stor och speciellt att man vid stereoåtergivning även vill återge de inspelade ljudkällornas position medelst fantomprojicering medans vid PA är högtalaren själva ljudkällan och därmed positionen för ljudkällan, högtalaren är således en del av själva musikinstrumentet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 15:29

RogerGustavsson skrev:
RSG skrev:
Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att båda har för mycket energi i värmeregistret och för lite i basregistret. pip har en svacka i det övre mellanregistret och pk ser ut att ha en överdriven diskantnivå.

Vilket område avses som värmeregistret?
Har inte läst pK tråden men piP avses ju att placeras nära dämpad vägg, som dämpar från?

/Johan



Båda har en tänkt placering framför dämpad vägg. Värmeregistret är väl ungefär 100-300 Hz. Med en mindre låda till pK och en annan avstämning hade kanske balansen mellan lågbas och värmeregistret ändrats en del?


Nej, det påverkar inte 100-300 Hz. Däremot området 40-100 Hz. Det är Q-värdet och resonansfrekvensen i den slutna kaviteten i basreflexlådan som ändras med volymen.

Det som många upplever som varmare ljud är en dip i mellanregistret kring 2-4 kHz.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Raukman » 2021-01-28 15:40

Hade jag nu bara haft 2st bremen 10” basar vid sidan om de nya skapelserna så hade lyckan varit fulländad!...


//Peder

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav schmutziger » 2021-01-28 15:42

petersteindl skrev:Jag kan berätta om speciellt 2 kunder jag känner till som valde pK som monitorhögtalare i sina studios. Den ena komponerar och spelar in musiken till filmer och TV-serier bl.a. serien Bron. Han ville ha neutrala högtalare och speciellt i mellanregistret. Där var pK bäst. Och ja han kände till piP. Han hade provat massor med olika högtalare. Han fastnade för pK. Vid något tillfälle hade han kört sönder basarna som jag bytte ut och i samband med det lärde jag känna honom. Därefter ville han ha ett par till och då fick han köpa mitt par. Lilltroll gjorde mätningar och fixade iordning dessa så att alla 4 eller 5 st blev lika. Undrar om han inte hade en center också? Minns inte.

Den andra kunden är intressant på sitt sätt. Det är han som spelar synt och klaviatur på Robyns live-turnéer. I studion använde han pK direktkopplade via slutsteg till sin klaviatur. Han använde således pK som ett slags PA till sin klaviatur i sin studio. Han spelade och komponerade musik. Han demonstrerade för mig pKs förträfflighet då han spelade skalor på klaviaturen. Han ville att de olika tonerna skulle låta lika starkt i en skala då han spelade lika starkt. Några feelgood eller housekurvor eller softat mellanregister var inte aktuellt för hans del. Så piP gick bort och likaså allt annat han provat och jag fick själv höra då han spelade och spelade skalor. Det var nästan som en ny upplevelse för min del eftersom skillnaderna var så markanta där pK var det enda användbara alternativet om den musikaliska skalan skulle låta oförvanskad. Det lät helt enkelt löjligt om andra högtalare eftersom de hade sin inbyggda softkaraktär i området runtomkring 2 kHz. Det påverkade det musikaliska spelet rätt avsevärt då toner mitt i skalan fick helt annan karaktär och var försvagade och hoptryckta. Han ville ha neutrala högtalare. Det var synnerligen intressant att höra en direktkopplad synt genom olika högtalare. Där kan man snacka om okomprimerad livekänsla och renhet och klarhet och kraftfullhet på tonerna och vad en rak tonkurva innebär för musiken och för melodin. Det lät helt enkelt stympat om andra högtalare och det framgick klart då han spelade skalor och sedan spelade musik eftersom vissa toner helt enkelt lät för svaga och avhuggna. Då insåg jag direkt styrkan med att ha ett oförvanskat okomprimerat neutralt ljud i området 400 Hz till 4 kHz. Där bör direktljudet vara rakt och även den totala utstrålade energin, men även första reflexerna från respektive väggar och helst även från (golv + tak) som man kan integrera som ett ljud. THD bör ha låg nivå. Dock är det synnerligen enkelt att köra sönder basarna om han spelar för fullt. Vid live PA med publik gäller kraftiga PA-högtalare. I studion funkar pK ypperligt.

Skillnaden mot stereoåtergivning av inspelad musik kontra PA d v s direktkopplat musikinstrument på högtalare är stor och speciellt att man vid stereoåtergivning även vill återge de inspelade ljudkällornas position medelst fantomprojicering medans vid PA är högtalaren själva ljudkällan och därmed positionen för ljudkällan, högtalaren är således en del av själva musikinstrumentet.

Mvh
Peter

Vilken filterrevision är det vi pratar om här?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 16:20

Jag minns inte riktigt men jag har för mig att vi var tvungna att anpassa delningsfiltret till diskanterna som Scan Speak levererade. Det första filtret var utvecklat med Vifadiskanterna. Men Vifa blev Tymphany och upphörde med tillverkningen av denna diskant.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-28 16:27

petersteindl skrev:Det som många upplever som varmare ljud är en dip i mellanregistret kring 2-4 kHz.


Där var i mitt tycke piP bättre än pK. Kanske ändrades det med senare versioner av boomern?


petersteindl skrev:Ja, 2 rör tejpades ihop.



Jag limmade mina och satte en manschett runt:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... xr%f6r.jpg


schmutziger skrev:Vilken filterrevision är det vi pratar om här?


Från början var det ett fåtal versioner, 2 per elementbestyckning. Jag valde den alternativa. De som bytt till senare versioner av boomern har kanske gjort om filtren?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 19:13

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Det som många upplever som varmare ljud är en dip i mellanregistret kring 2-4 kHz.


Där var i mitt tycke piP bättre än pK. Kanske ändrades det med senare versioner av boomern?


Japp, piP var betydligt mer färgad i mellanregistret. Jag skriver angående detta i mitt inlägg ovan. Men om de fick Scan Speak diskanter och filtret för Vifa så blir det för mycket diskant och för ljust ljud.

Det kan möjligtvis vara så att Naq gjorde ytterligare ett filter för att snälla till ljudet, men Naq själv använde inte det filtret. Han ville ha raka rör precis som de musiker jag skrivit om i inlägget.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster