pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav MattiasBGD » 2016-07-13 21:14

Real doll är grejen man kan byta delar och uppgradera precis som med ljudanläggningen :lol:
Driver: V&L Audio Handelsbolaget
www.volaudio.se

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-07-14 08:06

Att byta W brukar bli dyrare än att bygga till ett lyssningsrum. Just saying. Dubbel bostad, delad vårdnad, fara än hit o dit m barna, boring ...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Flint » 2016-07-14 10:53

rikkitikkitavi skrev:Att byta W brukar bli dyrare än att bygga till ett lyssningsrum. Just saying. Dubbel bostad, delad vårdnad, fara än hit o dit m barna, boring ...

Absolut, bygg ett lyssningsrum och hoppas att det räcker för att slippa en separation!!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-14 10:57

Kostnaden för byggandet kan också påverka relationen till det sämre...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Flint » 2016-07-14 11:14

RogerGustavsson skrev:Kostnaden för byggandet kan också påverka relationen till det sämre...

Läge för kompromiss. Tanten vill säkert ha ny möbler i vardagsrummet, eller nå't.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav boom » 2016-07-14 11:27

stackars karlar som sitter och pissar och följer kärringens makt .

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Morello » 2016-07-14 12:18

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Har man ett WAF-problem, så har man fel W - byt upp dig.


Jag hoppas innerligt att ingen här byter fru för att matcha sina högtalare! Då bör man inte ha någon fru alls...


Beros ju på - livet handlar om att ge och ta. Om den ena parten i en relation alltid har veto är det knasigt menar jag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Nattlorden » 2016-07-14 12:41

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Har man ett WAF-problem, så har man fel W - byt upp dig.


Jag hoppas innerligt att ingen här byter fru för att matcha sina högtalare! Då bör man inte ha någon fru alls...


Beros ju på - livet handlar om att ge och ta. Om den ena parten i en relation alltid har veto är det knasigt menar jag.


Precis det jag menar också. Och att sätta veto över någons stora hobby/intresse är rätt magstarkt i min bok. Och jag tror inte alla kvinnor i landet verkligen har heminredning som sin stora hobby...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Martin » 2016-07-14 12:57

Det finns olika förhållningssätt. Man kommer väldigt långt med lite förståelse och uppmuntran för varandras intressen och unna varandra det positiva det bidrar med snarare än att ta strid mot många småsaker. Varje liten sak man ska bråka om kostar 10ggr mer än det smakar. Varje sak som ges uppmuntran för ger 10ggr mer tillbaks i förståelse när det verkligen gäller.

Om det övervägande ska kosta mer för båda parters intressen att uppfyllas kanske det är det problemet i sig man behöver jobba mer på och inte själva förhandlingsmedlen (får du detta så ska jag ha det). Om inte målet är att fylla hemmet med en massa principsaker som ingen egentligen blir glad av att ha där och sedan dela upp allt förstås.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2016-07-14 14:06

Varför inte diskutera WAF i annan ny tråd?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Flint » 2016-07-14 15:21

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Har man ett WAF-problem, så har man fel W - byt upp dig.


Jag hoppas innerligt att ingen här byter fru för att matcha sina högtalare! Då bör man inte ha någon fru alls...


Beros ju på - livet handlar om att ge och ta. Om den ena parten i en relation alltid har veto är det knasigt menar jag.

Instämmer. Då är det knappast jämlikt, oavsett åt vilket håll det haltar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re:

Inläggav petersteindl » 2016-07-14 15:42

boom skrev:
petersteindl skrev:Bump!

Jag vill bumpa denna tråd. Det finns lite mätningar här och var som kanske kan vara intressanta.

Jag tänkte gå igenom tråden och skriva på vilka sidor som det finns mätningar på. Tråden är ju lite lång och kan kanske vara svår att hitta i.

sida 1 i trådens första inlägg finns modifieringsanvisningar av Naqref samt mätningar.

sid 36 finns mätning på porten där applicering av dämpmaterialet varieras.

sidan 39 finns bilder vid montering.

sidan 44 är det mätningar på pK samt på piP tidiga exemplar.

sida 50 finns mätningar på vertikal spridning på pK och på piP.

sidan 51 finns mätningar på spridning i horisontalled på pK och på piP.

sida 73 finns fler mätningar på spridningen hos pK och på piP som kanske kan vara intressanta.

sida 120 finns mätning av K12 på pK sluten låda.

Mvh
Peter

Har för mig att det finns en tråd till om PK där det finns filter lösningen till scanspeak diskanten den här tråden tar bara upp vifa dx diskantens filter lösning.


Kan det vara någon av dessa trådar?

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=872264#872264

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=34398&start=90&hilit=%2ApK%2A

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Re:

Inläggav Flint » 2016-07-14 16:09

petersteindl skrev:
boom skrev:
petersteindl skrev:Bump!

Jag vill bumpa denna tråd. Det finns lite mätningar här och var som kanske kan vara intressanta.

Jag tänkte gå igenom tråden och skriva på vilka sidor som det finns mätningar på. Tråden är ju lite lång och kan kanske vara svår att hitta i.

sida 1 i trådens första inlägg finns modifieringsanvisningar av Naqref samt mätningar.

sid 36 finns mätning på porten där applicering av dämpmaterialet varieras.

sidan 39 finns bilder vid montering.

sidan 44 är det mätningar på pK samt på piP tidiga exemplar.

sida 50 finns mätningar på vertikal spridning på pK och på piP.

sidan 51 finns mätningar på spridning i horisontalled på pK och på piP.

sida 73 finns fler mätningar på spridningen hos pK och på piP som kanske kan vara intressanta.

sida 120 finns mätning av K12 på pK sluten låda.

Mvh
Peter

Har för mig att det finns en tråd till om PK där det finns filter lösningen till scanspeak diskanten den här tråden tar bara upp vifa dx diskantens filter lösning.


Kan det vara någon av dessa trådar?

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=872264#872264

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=34398&start=90&hilit=%2ApK%2A

Med vänlig hälsning
Peter


Konstigt inlägg. Vad menar du?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Re:

Inläggav boom » 2016-07-14 16:37

Flint skrev:
petersteindl skrev:
boom skrev:Har för mig att det finns en tråd till om PK där det finns filter lösningen till scanspeak diskanten den här tråden tar bara upp vifa dx diskantens filter lösning.


Kan det vara någon av dessa trådar?

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=872264#872264

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=34398&start=90&hilit=%2ApK%2A

Med vänlig hälsning
Peter


Konstigt inlägg. Vad menar du?

Det är inget konstigt inlägg utan bara ett svar på min fråga då det användes 2 olika tillverkare .
Då filtren är framtaget till vifa dx25 diskanten men dom tog slut vid Peter så han fixade med scanspeak att ta fram diskantanter men en batch var felaktig och om jag inte har fel så tog den gode Nagref fram ett diskant filter till scanspeak diskanten men Flint du var inte ens med i gruppköpet varför sådant intresse för.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Re:

Inläggav Flint » 2016-07-14 16:45

boom skrev:
Flint skrev:


Konstigt inlägg. Vad menar du?

Det är inget konstigt inlägg utan bara ett svar på min fråga då det användes 2 olika tillverkare .
Då filtren är framtaget till vifa dx25 diskanten men dom tog slut vid Peter så han fixade med scanspeak att ta fram diskantanter men en batch var felaktig och om jag inte har fel så tog den gode Nagref fram ett diskant filter till scanspeak diskanten men Flint du var inte ens med i gruppköpet varför sådant intresse för.

Men att inlägget kommer just nu? Tråden är ju avverkad sedan några år och överskottslagret för länge sedan sålt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Re:

Inläggav petersteindl » 2016-07-14 18:56

Flint skrev:
boom skrev:
Flint skrev:
Konstigt inlägg. Vad menar du?

Det är inget konstigt inlägg utan bara ett svar på min fråga då det användes 2 olika tillverkare .
Då filtren är framtaget till vifa dx25 diskanten men dom tog slut vid Peter så han fixade med scanspeak att ta fram diskantanter men en batch var felaktig och om jag inte har fel så tog den gode Nagref fram ett diskant filter till scanspeak diskanten men Flint du var inte ens med i gruppköpet varför sådant intresse för.

Men att inlägget kommer just nu? Tråden är ju avverkad sedan några år och överskottslagret för länge sedan sålt.


Flint, du undrar vad jag menar? Egentligen förstår jag inte vad du menar :?: Jag försökte svara Boom på hans fråga. Tråden aktualiserades nyss eftersom Tomas ville hustruifiera sina pK :) och bygga om dom genom viss Carlssonifiering :)

Tomas skrev:Jag väcker den här gamla tråden ...

Funderar på att bygga om mina slutna pK till vägghögtalare, kilformade, som EPS-W.

Måste jag ändra på filtret i och med att baffeln ändras, volymen kan förbli den samma?


Då jag därefter gick in i tråden såg jag att jag glömt svara Boom. Så jag svarade nu. Vållar det problem? Jag kan be admin och moderatorerna ta bort mitt inlägg så att det inte ställer till problem för forumets medlemmar. Sorry för mitt inlägg. Skall inte upprepas.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav ante_77 » 2016-07-14 19:31

petersteindl skrev:
Flint skrev:
boom skrev:Det är inget konstigt inlägg utan bara ett svar på min fråga då det användes 2 olika tillverkare .
Då filtren är framtaget till vifa dx25 diskanten men dom tog slut vid Peter så han fixade med scanspeak att ta fram diskantanter men en batch var felaktig och om jag inte har fel så tog den gode Nagref fram ett diskant filter till scanspeak diskanten men Flint du var inte ens med i gruppköpet varför sådant intresse för.

Men att inlägget kommer just nu? Tråden är ju avverkad sedan några år och överskottslagret för länge sedan sålt.


Flint, du undrar vad jag menar? Egentligen förstår jag inte vad du menar :?: Jag försökte svara Boom på hans fråga. Tråden aktualiserades nyss eftersom Tomas ville hustruifiera sina pK :) och bygga om dom genom viss Carlssonifiering :)

Tomas skrev:Jag väcker den här gamla tråden ...

Funderar på att bygga om mina slutna pK till vägghögtalare, kilformade, som EPS-W.

Måste jag ändra på filtret i och med att baffeln ändras, volymen kan förbli den samma?


Då jag därefter gick in i tråden såg jag att jag glömt svara Boom. Så jag svarade nu. Vållar det problem? Jag kan be admin och moderatorerna ta bort mitt inlägg så att det inte ställer till problem för forumets medlemmar. Sorry för mitt inlägg. Skall inte upprepas.

Med vänlig hälsning
Peter


Du är en ond människa som gör på detta sätt.
Jag tycker att inlägget bör stå kvar, så att omvärlden ska kunna iakttaga dig och dina inlägg, som den ondskefulla person du är.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2016-07-14 19:49

Hur menar du? Uppriktigt sagt, jag förstår inte problematiken. Du introducerar ordet ondska och sätter det i samband med mitt inlägg. Var menar du att det onda skulle bestå i?

Det här forumet verkar, minst sagt, vara problemfyllt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav ante_77 » 2016-07-14 20:16

petersteindl skrev:Hur menar du? Uppriktigt sagt, jag förstår inte problematiken. Du introducerar ondska. Var menar du att det onda skulle vara? Det här forumet verkar, minst sagt, vara problemfyllt.


Jag menade absolut inte vad jag skrev, snarare tvärt om.
Jag såg snarare inga problem med ditt inlägg, samtidigt som någon annan verkade ha oerhört stora vanskligheter med ditt inlägg.

Så ren sarkasm, och inget annat, bestod mitt inlägg av.
Trodde det var uppenbart, då det dessutom gick till rätt stora överdrifter.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2016-07-14 20:37

ante_77 skrev:
petersteindl skrev:Hur menar du? Uppriktigt sagt, jag förstår inte problematiken. Du introducerar ondska. Var menar du att det onda skulle vara? Det här forumet verkar, minst sagt, vara problemfyllt.


Jag menade absolut inte vad jag skrev, snarare tvärt om.
Jag såg snarare inga problem med ditt inlägg, samtidigt som någon annan verkade ha oerhört stora vanskligheter med ditt inlägg.

Så ren sarkasm, och inget annat, bestod mitt inlägg av.
Trodde det var uppenbart, då det dessutom gick till rätt stora överdrifter.


:D Då förstår jag. Man vet aldrig så noga på det här forumet om det är ironi eller inte.

Jag vill också säga att jag tittar på intressanta ersättningselement. Det behövs dock en del mätningar som kan tänkas göras i höst i mån av tid.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav landa » 2016-07-15 16:08

Gäller det både bas och diskantelement?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2016-07-15 20:07

landa skrev:Gäller det både bas och diskantelement?


Det gäller både bas och diskant.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav ante_77 » 2016-07-15 20:29

Kan det bli em pK MKII?

Då får jag fanimej sätta igång att inhandla verktyg, för nu är jag sugen på att bygga något.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav darkg » 2016-07-15 21:39

petersteindl skrev:
landa skrev:Gäller det både bas och diskantelement?


Det gäller både bas och diskant.


En glidning i svaret detekterad. Bredband?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 01:03

darkg skrev:
petersteindl skrev:
landa skrev:Gäller det både bas och diskantelement?


Det gäller både bas och diskant.


En glidning i svaret detekterad. Bredband?


Nej, både bas och diskant.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Jodah » 2016-07-16 10:27

petersteindl skrev:
ante_77 skrev:
petersteindl skrev:Hur menar du? Uppriktigt sagt, jag förstår inte problematiken. Du introducerar ondska. Var menar du att det onda skulle vara? Det här forumet verkar, minst sagt, vara problemfyllt.


Jag menade absolut inte vad jag skrev, snarare tvärt om.
Jag såg snarare inga problem med ditt inlägg, samtidigt som någon annan verkade ha oerhört stora vanskligheter med ditt inlägg.

Så ren sarkasm, och inget annat, bestod mitt inlägg av.
Trodde det var uppenbart, då det dessutom gick till rätt stora överdrifter.


:D Då förstår jag. Man vet aldrig så noga på det här forumet om det är ironi eller inte.

Jag vill också säga att jag tittar på intressanta ersättningselement. Det behövs dock en del mätningar som kan tänkas göras i höst i mån av tid.

Med vänlig hälsning
Peter


Då hoppas i alla fall jag att tiden infinner sig för dig och att vi får en trevlig projekthögtalare att se fram emot i höst :)

Användarvisningsbild
Kilkenny
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2008-12-15
Ort: Lysekil

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Kilkenny » 2016-07-16 15:53

Vad är marknadsvärdet på ett par pk i basreflexutförande nu några år senare?
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav PerStromgren » 2016-07-16 16:46

Kilkenny skrev:Vad är marknadsvärdet på ett par pk i basreflexutförande nu några år senare?


500:- Skicka dom till undertecknad så blir du av med dem! :)
... tycker jag!

Per

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav boom » 2016-07-16 17:44

PerStromgren skrev:
Kilkenny skrev:Vad är marknadsvärdet på ett par pk i basreflexutförande nu några år senare?


500:- Skicka dom till undertecknad så blir du av med dem! :)

Runt 5500 om dom är i bra skick .
Vill du köpa ett par som låter bättre än Pk .

Användarvisningsbild
Kilkenny
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2008-12-15
Ort: Lysekil

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Kilkenny » 2016-07-16 20:09

Oj, är det så mycket?
För det va väl vad dom kostade som nya? Typer...
Det blåser upp till snus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster