Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Har du/ni gjort 11 generationer på bas/mellanregisterelementet?
jonasp skrev:Har du/ni gjort 11 generationer på bas/mellanregisterelementet?
RogerGustavsson skrev:jonasp skrev:Har du/ni gjort 11 generationer på bas/mellanregisterelementet?
Står det inte 16? Alltså 11 efter pK-basen.
jonasp skrev:Tack för det mycket omfattande svaret Peter! Då tolkar jag det - rätta mig om du ser på det annorlunda - att det kanske inte finns 16 generationer av elementet, däremot väldigt många revisioner. Generationsskifte görs väl t ex när du byter leverantör från Scan-Speak till SB-Acoustics? Eller så hade jag sett på saken iallafall.
När vi tog fram 8"-basen till Acoustic Illusion m9 (m fl) har vi nämligen bara en generation, men det krävdes kanske 5-8 prototyper innan vi var framme. Jag hopas snart få tillfälle att presentera detta lite närmare.
Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att båda har för mycket energi i värmeregistret och för lite i basregistret. pip har en svacka i det övre mellanregistret och pk ser ut att ha en överdriven diskantnivå.
RSG skrev:Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att båda har för mycket energi i värmeregistret och för lite i basregistret. pip har en svacka i det övre mellanregistret och pk ser ut att ha en överdriven diskantnivå.
Vilket område avses som värmeregistret?
Har inte läst pK tråden men piP avses ju att placeras nära dämpad vägg, som dämpar från?
/Johan
RogerGustavsson skrev:RSG skrev:Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att båda har för mycket energi i värmeregistret och för lite i basregistret. pip har en svacka i det övre mellanregistret och pk ser ut att ha en överdriven diskantnivå.
Vilket område avses som värmeregistret?
Har inte läst pK tråden men piP avses ju att placeras nära dämpad vägg, som dämpar från?
/Johan
Båda har en tänkt placering framför dämpad vägg. Värmeregistret är väl ungefär 100-300 Hz. Med en mindre låda till pK och en annan avstämning hade kanske balansen mellan lågbas och värmeregistret ändrats en del?
petersteindl skrev:Jag kan berätta om speciellt 2 kunder jag känner till som valde pK som monitorhögtalare i sina studios. Den ena komponerar och spelar in musiken till filmer och TV-serier bl.a. serien Bron. Han ville ha neutrala högtalare och speciellt i mellanregistret. Där var pK bäst. Och ja han kände till piP. Han hade provat massor med olika högtalare. Han fastnade för pK. Vid något tillfälle hade han kört sönder basarna som jag bytte ut och i samband med det lärde jag känna honom. Därefter ville han ha ett par till och då fick han köpa mitt par. Lilltroll gjorde mätningar och fixade iordning dessa så att alla 4 eller 5 st blev lika. Undrar om han inte hade en center också? Minns inte.
Den andra kunden är intressant på sitt sätt. Det är han som spelar synt och klaviatur på Robyns live-turnéer. I studion använde han pK direktkopplade via slutsteg till sin klaviatur. Han använde således pK som ett slags PA till sin klaviatur i sin studio. Han spelade och komponerade musik. Han demonstrerade för mig pKs förträfflighet då han spelade skalor på klaviaturen. Han ville att de olika tonerna skulle låta lika starkt i en skala då han spelade lika starkt. Några feelgood eller housekurvor eller softat mellanregister var inte aktuellt för hans del. Så piP gick bort och likaså allt annat han provat och jag fick själv höra då han spelade och spelade skalor. Det var nästan som en ny upplevelse för min del eftersom skillnaderna var så markanta där pK var det enda användbara alternativet om den musikaliska skalan skulle låta oförvanskad. Det lät helt enkelt löjligt om andra högtalare eftersom de hade sin inbyggda softkaraktär i området runtomkring 2 kHz. Det påverkade det musikaliska spelet rätt avsevärt då toner mitt i skalan fick helt annan karaktär och var försvagade och hoptryckta. Han ville ha neutrala högtalare. Det var synnerligen intressant att höra en direktkopplad synt genom olika högtalare. Där kan man snacka om okomprimerad livekänsla och renhet och klarhet och kraftfullhet på tonerna och vad en rak tonkurva innebär för musiken och för melodin. Det lät helt enkelt stympat om andra högtalare och det framgick klart då han spelade skalor och sedan spelade musik eftersom vissa toner helt enkelt lät för svaga och avhuggna. Då insåg jag direkt styrkan med att ha ett oförvanskat okomprimerat neutralt ljud i området 400 Hz till 4 kHz. Där bör direktljudet vara rakt och även den totala utstrålade energin, men även första reflexerna från respektive väggar och helst även från (golv + tak) som man kan integrera som ett ljud. THD bör ha låg nivå. Dock är det synnerligen enkelt att köra sönder basarna om han spelar för fullt. Vid live PA med publik gäller kraftiga PA-högtalare. I studion funkar pK ypperligt.
Skillnaden mot stereoåtergivning av inspelad musik kontra PA d v s direktkopplat musikinstrument på högtalare är stor och speciellt att man vid stereoåtergivning även vill återge de inspelade ljudkällornas position medelst fantomprojicering medans vid PA är högtalaren själva ljudkällan och därmed positionen för ljudkällan, högtalaren är således en del av själva musikinstrumentet.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Det som många upplever som varmare ljud är en dip i mellanregistret kring 2-4 kHz.
petersteindl skrev:Ja, 2 rör tejpades ihop.
schmutziger skrev:Vilken filterrevision är det vi pratar om här?
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Det som många upplever som varmare ljud är en dip i mellanregistret kring 2-4 kHz.
Där var i mitt tycke piP bättre än pK. Kanske ändrades det med senare versioner av boomern?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst