Satt och lödade min första ytmonterade krets igår. Det var/är ett adapterkort som ska anpassa så att man kan använda en soic8-krets i en dil8 sockel. Det blev väl inte hundraprocentigt fint men fungerar som det ska.
'Smutsen' som ligger till höger är en dubbeltransistor i en SOT363-6 kapsel... Undrar om jag ens kan se vilket håll den ska monteras... Jag får nog bli lite flinkare med ytmontering innan jag ger mig på den!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Pluttiga ytmonterade komponenter är min specialité, säg till om du vill bli avlastad med lödningen. Btw, imorgon hämtar jag ut min fina lödstation om allt går väl
Du kanske kan ha en liten lödskola, både generellt och för ytmonterade komponenter? Inget jättestort bara lite grunder och kanske några bilder och vad som kan vara lämpliga verktyg?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Lödskola, jo det skulle nog kunna vara lärorikt för många.
Jag har jobbat med lödning i 2år ungefär, men samtidigt så har jag ingen formell utbildning på det (som mycket annat jag pysslar med) Vi kanske kan lägga upp en tråd där vi (alla på faktiskt.se) kan komplettera varandras kunskaper för att sedan "kompilera" ihop en FAQ/guide för lödning.
Många drar sig nog för att bygga med "fine pitch"-kretsar (delning mindre än på vanliga SO8) men det är faktiskt inte så farligt.
Har man väl fått kretsen på plats och fästat den med ett par lödloppor så är halva jobbet gjort. Knixet sedan är ju att inte få kortslutningar mellan benen, samtidigt som man vill ha korrekta lödanslutningar.
Då kan man göra så att man öser på med tenn och kortsluter alla ben istället. Sedan tar man lödflätan och suger upp det överflödiga. Det tenn som stannar kvar mellan ben och pad är precis lagom för att ge bra kontakt utan risk för loppor och kortslutningar.
Eftersom det har varit strömavbrott här i 4 timmar så har jag gjort vad jag har kunnat utan datorn och då passade jag på att löda lite till!
Kräver dock att man har en icke nätansluten lödkolv och det tycker jag nog man bör ha! En gasol/butandriven exempelvis!
Nämen titta, jag har en precis likadan butangaslödare Väldigt smidigt sak, fast den blir lite väl varm om man har den på lite längre stunder. Nästan så man blir orolig att gastanken ska smälla
Den är rätt behändig som du säger men livslängden på spetsen är inte den bästa... den har krympt märkbart bara idag...
Ingen aning! Kanske jag köpte kittet hos Clas i sjön men jag vet inte...