Moderator: Redaktörer
SlaitH skrev:Jag saknar lite värden som LE och sånt.
Men jag testade lite snabbt och, personligen skulle jag köra med 12" för de har lite högre känslighet och simulerar bra i en låda på både 35 och 45 liter, den enda som skiljer nämnvärt är det inre lådtrycket.
Fast å andra sidan så ska du ha upp grejerna i taket så kanske det kan vara en idé att använda 10" för den minskade volymens skull, där skulle nog kanske runt 25 liter passa.
Alla lådorna har jag räknat med ca 50% isotermisering.
Nu skulle ju du köra med EQ, men en Lt behöver förstärla ca 7dB för att hamna på 20hZ och ett Q på 0,5.
Nu är detta grova estimeringar, så ta det för vad det är.![]()
Patrik

Egerwood skrev:Jag har fått korn på sjukt billiga basar med alukon.
Tyvärr kunde inte puckona som säljer dem, inte ge mig några data på dem.
Google is king och jag hittade den kinesiska leverantören och se på faan jag fick ut lite data på dem till slut.
jag har ju inte labbat så in bomben men iden är att ladda upp kortvägen i vardagsrummet med 4-6 st 10" eller 12" basar i slutna lådor som jag skall försöka påverka med en enkel 31-bands eq som Kalejdokom fick ett så lyckat resultat med sina zachry basar.
mitt problem eller fråge ställning är när jag bonkar in datan i "winisd"
så hamnar -3dB väldigt lika på 10 och 12 strax över 50hz (för högt?)
tanken som slog mig var att jag lägger in någon parameter fel eller att datan jag fått tillsänd är fabulerad (ej stämmer).
någon som kan förbarma sig och utvärdera vilken av följande basar jag bör välja?
SlaitH skrev:
Jag fick intrycket att du ville kompensera dina lådor elektriskt, det stod nåt om EQ i första inlägget.
Därför utgick jag från detta när jag gjorde beräkningen.
Mvh
Patrik
Placerade i hörn exiterar rumsresonanser maximalt. Genom att placera ut dem 1/4 får man fina spegelbilder och jämnare utbredning av ljudvågen i rummet.SlaitH skrev:MagnusÖstberg skrev:12" tycker jag låter vettigare. Placera dem gärna 1/4 in från sidoväggarna.
1/4 av väggens bredd?
Eller våglängden?
Varför gör man det isåfall?
Egerwood skrev:avataren är bara en ploj tyckte det var en snygg bild.
Är det kvaliten man får med kines element
hur kan det skilja så mycket från fabriks upgifterna och det uppmätta värdena?
specen överst fick jag härifrån.
http://www.tekzone-audio.com/products/subwoofer.htm
Är det samma med högtalare som med mopeder och fyrhjulingar är det en kines spring!!!!![]()
SlaitH skrev:Sanningen är med största sannolikhet att dessa element är inte det bästa man kan köpa på marknaden.![]()
MEN. ....det blir faktiskt inte så dåligt i en låda på 45 liter och 50% isotermisering.
Med lite LT på kanske 9dB vid 20Hz så kommer du att få både djup och bra bas, sedan kan det vara svårt med effekttåligheten osv.
Jag kan personligen inget om elementen annat än det som man kan läsa i databladet.
Fast ifall du inte får dem jäkligt billigt så hade jag nog tagit en SLS12".
Det bli en tusenlapp extra för 4st från Europe-Audio, men jag undrar om inte kvaliteten på basen hade höjts ett snäpp till.
Återigen, får du dem till ett bra pris så kör på.
Det finns ju ingen logga på dem, så ifall du vill sälja allt som ett paket senare så kommer man iallafall inte att se att det sitter proson i.
Ifall nu någon skulle störa sig på detta menar jag.
Mvh
Patrik
MagnusÖstberg skrev:köp inte de skitelementen!
Låter det hårt? Låt mig förklara: Det finns säkert en mycket god anledning till att du inte hittar dem i massa DIY-högtalare runt om på vår planet. Du har inte adekvata uppgifter, det är ingen känd tillverkare och du riskerar att ha fått ett element som låter skit redan vid 10w ineffekt.
En tusenlapp extra för 4 beprövade element som sitter i tusentals högtalare jorden runt, är det inte värt det?
Var inte dumsnål.
SlaitH skrev:Sanningen är med största sannolikhet att dessa element är inte det bästa man kan köpa på marknaden.![]()
MEN. ....det blir faktiskt inte så dåligt i en låda på 45 liter och 50% isotermisering.
Med lite LT på kanske 9dB vid 20Hz så kommer du att få både djup och bra bas, sedan kan det vara svårt med effekttåligheten osv.
Jag kan personligen inget om elementen annat än det som man kan läsa i databladet.
Fast ifall du inte får dem jäkligt billigt så hade jag nog tagit en SLS12".
Det bli en tusenlapp extra för 4st från Europe-Audio, men jag undrar om inte kvaliteten på basen hade höjts ett snäpp till.
Återigen, får du dem till ett bra pris så kör på.
Det finns ju ingen logga på dem, så ifall du vill sälja allt som ett paket senare så kommer man iallafall inte att se att det sitter proson i.
Ifall nu någon skulle störa sig på detta menar jag.
Mvh
Patrik
MagnusÖstberg skrev:Jag kan bara prata om mig själv, och jag vet att jag nog inte skulle bygga vidare om jag blivit "klar"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster