Nu är min media vägg igång!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Egerwood

Nu är min media vägg igång!

Inläggav Egerwood » 2009-09-24 22:14

Jag kommer nu kicka igång byggtråden på mina baslådor med en lite annorlunda placering.
det kommer också bli ett litet test på hur slarvig man kan var utan att göra avkall på slutresullstat.
ja det kommer bilder på litet och stort det mesta är väl dokumenterat.
jag har alltså tjuvstartat med två provlådor och jag kommer att komplettera med två till
inte för att det behöves utan bara för jag redan köpt elementen och hålen i väggen inte ser så kul ut.
Nu ska jag tömma kameran och mobilen på bilder så ni får se hur det fortskrider.
Senast redigerad av Egerwood 2010-04-05 21:38, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-24 22:32

Jag saknar lite värden som LE och sånt.
Men jag testade lite snabbt och, personligen skulle jag köra med 12" för de har lite högre känslighet och simulerar bra i en låda på både 35 och 45 liter, den enda som skiljer nämnvärt är det inre lådtrycket.

Fast å andra sidan så ska du ha upp grejerna i taket så kanske det kan vara en idé att använda 10" för den minskade volymens skull, där skulle nog kanske runt 25 liter passa.

Alla lådorna har jag räknat med ca 50% isotermisering.

Nu skulle ju du köra med EQ, men en Lt behöver förstärla ca 7dB för att hamna på 20hZ och ett Q på 0,5.

Nu är detta grova estimeringar, så ta det för vad det är. :)

Patrik

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-24 22:37

SlaitH skrev:Jag saknar lite värden som LE och sånt.
Men jag testade lite snabbt och, personligen skulle jag köra med 12" för de har lite högre känslighet och simulerar bra i en låda på både 35 och 45 liter, den enda som skiljer nämnvärt är det inre lådtrycket.

Fast å andra sidan så ska du ha upp grejerna i taket så kanske det kan vara en idé att använda 10" för den minskade volymens skull, där skulle nog kanske runt 25 liter passa.

Alla lådorna har jag räknat med ca 50% isotermisering.

Nu skulle ju du köra med EQ, men en Lt behöver förstärla ca 7dB för att hamna på 20hZ och ett Q på 0,5.

Nu är detta grova estimeringar, så ta det för vad det är. :)

Patrik

jag tänkte så här löjlig skiss i paint
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-24 22:42

12" tycker jag låter vettigare. Placera dem gärna 1/4 in från sidoväggarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-24 23:09

när jag knackar in sluten låda 45 liter på 12:an får jag ett qtc 0,55
är det rätt? strävar man inte efter ett Q 0,707 eller har jag drömt det?
Är Q en beskrivning hur snabbt och med vilken vinkel som bas gången presenteras i diagrammet?
Q 0,707 = rakkurva utan puckel innan den planar ut till höger i diagrammet?

jag har sett att många inkl the grand chese placerar många basar längs golvet fram
finns det någon klar fördel att placera 2 högt och två lågt eller är det bara show från min sida
jag har fått för mig att det skulle vara grymt snyggt bara
skulle det vara bättre ljudmässigt att placer modulerna på rad lågt istället?
väggen skall reglas ut~300 mm och bakom skärmen (väggen)
kommer det att bli sladdgömma difus belysning runt hela skärmen vid sidor och tak genom en luft spallt på ~10 cm.

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: liten skillnad vid beräkning av låda?

Inläggav NADifierad » 2009-09-24 23:24

Egerwood skrev:Jag har fått korn på sjukt billiga basar med alukon.
Tyvärr kunde inte puckona som säljer dem, inte ge mig några data på dem.
Google is king och jag hittade den kinesiska leverantören och se på faan jag fick ut lite data på dem till slut.
jag har ju inte labbat så in bomben men iden är att ladda upp kortvägen i vardagsrummet med 4-6 st 10" eller 12" basar i slutna lådor som jag skall försöka påverka med en enkel 31-bands eq som Kalejdokom fick ett så lyckat resultat med sina zachry basar.
mitt problem eller fråge ställning är när jag bonkar in datan i "winisd"
så hamnar -3dB väldigt lika på 10 och 12 strax över 50hz (för högt?)
tanken som slog mig var att jag lägger in någon parameter fel eller att datan jag fått tillsänd är fabulerad (ej stämmer).
någon som kan förbarma sig och utvärdera vilken av följande basar jag bör välja?

Sls 10" har, om jag inte mins fel... F-3db strax över 50 hz, i lådorna jag kör med.

Jag har fått sänka frekvenser i basen för att få en rakare kurva med hänsyn tagen till vad rummet gör, med placering av modulerna som du själv är inne på....... 8) . EDIT : ( exemplet :längs golv, som "Lè Grand Fromage" :wink: )

Nu är det svårt att mäta innan du byggt :wink: , men jag tror inte du behöver vara orolig, pga det till synes höga F-3dB värdet. Om du har ett hyffsat normalt lyssningsrum :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 00:09

Man måste tänke på rumslyftet, och SlaitH tänker sig en elektrisk kompenserng.

Dessutom går q upp när talspolen värms upp under spelning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-25 10:22

4st subbor, 1st i varje främre hörn, både uppe och nere har jag för mig kan ge ritkigt bra resultat :)

Sedan så sattsa på Q 0,6 lite drygt, det blir prima för som sagt Q ökar när spolen blir varm och om du ska spela på lite så är det inte fel med 0,6-0,65 typ så att du inte går för långt över 0,7 i stället....

Q kan du ju fintrimma med dämpmaterialet i lådan så det kan du ju testa med för att få det Q som du vill ha :)
Sedan så skadar det inte att göra lådorna "så stora som möjligt" för att få till rätt q på en gång i stälelt, och så finner du mycket i att trycket i lådan blir mindre = för det emsta mindre disst och mindre jobbigt för elementet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-25 12:29

Sen kan är det kanske inte fel att göra lådorna lite större för att hålla nere det inre trycket en smula.

Tror att det landade på 153dB eller nåt sånt med en låda på 45 liter med 12"
Plus att q blev nästan exakt 0,5 har jag för mig, så vill du utgå från ett högre Q så kommer lådan att bli mindre och därmed det inre trycket lite högre.
MEN!! du kommer att köra med 4stycken så detta behöver inte bli så himla stor faktor, mest för att du inte kommer att nyttja så mycket av slaglängden vid normala lyssningsnivåer.

Jag fick intrycket att du ville kompensera dina lådor elektriskt, det stod nåt om EQ i första inlägget.
Därför utgick jag från detta när jag gjorde beräkningen.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-25 12:30

MagnusÖstberg skrev:12" tycker jag låter vettigare. Placera dem gärna 1/4 in från sidoväggarna.

1/4 av väggens bredd?
Eller våglängden?

Varför gör man det isåfall?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-25 13:20

SlaitH skrev:
Jag fick intrycket att du ville kompensera dina lådor elektriskt, det stod nåt om EQ i första inlägget.
Därför utgick jag från detta när jag gjorde beräkningen.

Mvh
Patrik

Jo tanken är att kabla in LFEkanalen i en EQ sedan till subförstärkaren kopplat 4Ohm+4=8 och halvera tilbaka till 4 Ohm.
det skall väl inte spela någon roll att det är ett mono inbyggnads-bassteg
jag har ju inte bryggat något steg? (summan blir väl 4 Ohm)

Det är väl svårare att få till 6st 4 Ohm:s element till en vettig belastning?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 14:30

SlaitH skrev:
MagnusÖstberg skrev:12" tycker jag låter vettigare. Placera dem gärna 1/4 in från sidoväggarna.

1/4 av väggens bredd?
Eller våglängden?

Varför gör man det isåfall?
Placerade i hörn exiterar rumsresonanser maximalt. Genom att placera ut dem 1/4 får man fina spegelbilder och jämnare utbredning av ljudvågen i rummet.

IÖ har förklarat det här bra... någon gång :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-25 17:33

Jaha ...då tror jag att jag förstår.

Det hade varit intressant att läsa mera om detta med placeringen av modulerna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 17:55

Men.. jag kan ha fel...minnas fel....vara trött....
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-30 21:44

Helt plötsligt fick jag svenska data som skall vara uppmätta på ett element!

och plötsligt så smet namnet ut på de idiotbilliga elementet.
hm det lär väl inte vara något super element men jag tror att 4 st lär göra ett bättre jobb än min rockford 10 som har huserat ensam i hörnet i så många år..

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3740

Manufacturer:Proson
Model:RSW-1260

FS 24.5901 Hz
VAS 134.1599 L
RE 6.2000 W
QMS 5.1700
QES 0.4400
QTS 0.4055
B×l 18.3004 T×m
dBSPL 88.5876
SD 0.0594 m2
CMS 0.2723 mm/N
MMS 153.8174 g
RMS 4.5968 WM
CAS 9.61E-7 m5/N
MAS 43.60 kg/m4
RAS 1303 WA
CMES 459.2894 mF
LCES 91.2078 H
RES 72.8559 W
RAT 16614 WA
RMT 58.6134 WM
MMD 145.6243 g
ZMIN 7.5542 W
ZMAX 79.0559 W
ZAVG 44.1399 W
h0 0.4353 %
L1kHz 4.4657 mH
L10kHz 1.7355 mH[/img]

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-30 21:52

Elementet i din avatar är oxå från fynda!?
Jag använde 4 st sådana till ett subbygge för några år sen, och de gjorde vad de skulle, trots högt Qts :wink: (Tiotummare?)

Synd att inte Fynda är lite bättre på att lämna parametrar........... :roll:

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-30 21:58

avataren är bara en ploj tyckte det var en snygg bild.

Är det kvaliten man får med kines element
hur kan det skilja så mycket från fabriks upgifterna och det uppmätta värdena?
specen överst fick jag härifrån.
http://www.tekzone-audio.com/products/subwoofer.htm

Är det samma med högtalare som med mopeder och fyrhjulingar är det en kines spring!!!! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-30 22:15

Egerwood skrev:avataren är bara en ploj tyckte det var en snygg bild.

Är det kvaliten man får med kines element
hur kan det skilja så mycket från fabriks upgifterna och det uppmätta värdena?
specen överst fick jag härifrån.
http://www.tekzone-audio.com/products/subwoofer.htm

Är det samma med högtalare som med mopeder och fyrhjulingar är det en kines spring!!!! :lol: :lol:

Jag byggde även med ett par fatboytior, som jag köpte direkt av fynda i Falkenberg.
Dessa skickade jag till Backes ljudbyggeri, på Ekerö, för uppmätning, och de hade fina parametrar, och funkade fint :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-30 22:20

Sanningen är med största sannolikhet att dessa element är inte det bästa man kan köpa på marknaden. :wink:

MEN. ....det blir faktiskt inte så dåligt i en låda på 45 liter och 50% isotermisering.
Med lite LT på kanske 9dB vid 20Hz så kommer du att få både djup och bra bas, sedan kan det vara svårt med effekttåligheten osv.

Jag kan personligen inget om elementen annat än det som man kan läsa i databladet.

Fast ifall du inte får dem jäkligt billigt så hade jag nog tagit en SLS12".
Det bli en tusenlapp extra för 4st från Europe-Audio, men jag undrar om inte kvaliteten på basen hade höjts ett snäpp till.

Återigen, får du dem till ett bra pris så kör på.
Det finns ju ingen logga på dem, så ifall du vill sälja allt som ett paket senare så kommer man iallafall inte att se att det sitter proson i.
Ifall nu någon skulle störa sig på detta menar jag.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-30 22:32

i win isd vill man ha LE-värdet i ohm hur gör man om W till ohm
ohms lag kan jag ju men vilka är värdena
R 4 ohm ?
u= ???
är det inte
P=UxI
U=RxI

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-30 22:39

SlaitH skrev:Sanningen är med största sannolikhet att dessa element är inte det bästa man kan köpa på marknaden. :wink:

MEN. ....det blir faktiskt inte så dåligt i en låda på 45 liter och 50% isotermisering.
Med lite LT på kanske 9dB vid 20Hz så kommer du att få både djup och bra bas, sedan kan det vara svårt med effekttåligheten osv.

Jag kan personligen inget om elementen annat än det som man kan läsa i databladet.

Det bli en tusenlapp extra för 4st från Europe-Audio, men jag undrar om inte kvaliteten på basen hade höjts ett snäpp till.

Det finns ju ingen logga på dem, så ifall du vill sälja allt som ett paket senare så kommer man iallafall inte att se att det sitter proson i.

Mvh
Patrik

Hm logga eller ej det blir nog svår sålt beg ialla fall eftersom lådorna inte kommer vara synliga kommer det inte läggas något krut på finishen alls tänker mig att fronten kommer att täckas av ett hängande tyg (som en garding längd med tyngder i botten).
det bästa är att huvud linjerna i projektet en utregling av väggen fyra intergrerade baslådor redan är accepterat av "jävulen jag delar post med" men nu kanske jag måste döpa om henne till min lilla gumma :roll:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 22:41

köp inte de skitelementen!

Låter det hårt? Låt mig förklara: Det finns säkert en mycket god anledning till att du inte hittar dem i massa DIY-högtalare runt om på vår planet. Du har inte adekvata uppgifter, det är ingen känd tillverkare och du riskerar att ha fått ett element som låter skit redan vid 10w ineffekt.

En tusenlapp extra för 4 beprövade element som sitter i tusentals högtalare jorden runt, är det inte värt det?

Var inte dumsnål.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-30 22:49

Ifall du ändå ska bygga in lådorna i väggen, jag förstod inte det från början :oops:
Då finns det ju andra alternativ.

Så kan jag börja om lite igen och fråga hur mycket din budget ligger på?

Är det i faggorna kring vad det skulle kosta från fynda eller kan du tänka dig att lägga på upp till kanske 5000:-
En budget att utgå ifrån kan vara bra, för någon månads sparande till så kan du få mycket bättre basar får jag nog tycka.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-30 23:29

MagnusÖstberg skrev:köp inte de skitelementen!

Låter det hårt? Låt mig förklara: Det finns säkert en mycket god anledning till att du inte hittar dem i massa DIY-högtalare runt om på vår planet. Du har inte adekvata uppgifter, det är ingen känd tillverkare och du riskerar att ha fått ett element som låter skit redan vid 10w ineffekt.

En tusenlapp extra för 4 beprövade element som sitter i tusentals högtalare jorden runt, är det inte värt det?

Var inte dumsnål.

Jag vet ingen vågar ju prova att bygga när man blir dissad
bara man nämner vissa leverantörer eller kines skit. :lol:
det är ju helt klart att man får vad man betalar för 99,9/100
men vore det inte grejt om detta var de där tio procenten.
det är sant att ingen vågar säga öppet att man snik köpt något på biltema eller fynda.se eller så
men vad faan elementen sitter ju i många subar från jws,proson,dynavocie och allt vad de vill kalla sina grejer och jag försökte då resonera logiskt.
om ett element duger till en svensson subwoofer färdig byggd förvisso
borde inte då 4 st element kunna prestera dubbelt så bra som den färdiga produkten då man inte behöver närma sig x-max för att lyssna på nomala nivåer? trots allt har ju majoriteten av alla svenskar mindre krav på bas kapacitet en många här på forumet :lol:
jag försöker inte övertyga någon att detta är välrldens bästa men det skulle kännas j-vligt bra att få till det med små medel. det jag menar om jag skulle ställa en fråga jag har en bil bas från RF-10" med parametrar si och så skulle många inlägg vara nej bygg inte med bil element det är bara skit köp bättre tänk om osv. ändå har mitt gamla bilelement tjänst gjort förtjänstfullt i många år nu. jag får väl erkänna att det inte alltid funkar kalasbra men till hembio och radio dunka dunka har den varit ypperlig.
jag skall dock ta en rejäl funderare på vilka elemnt det blir då jag inte beställt något ännu. priset på elementen är lite avhängt på om jag skall återanvända mitt no/name inbyggnadssteg från fyndbörsen (löjligt ligt rila-5000) eller om jag ska fynda ett PA steg på blocket.
det som är klart är att en eq är bärjad (blocket)
och att Kalejdokom:s uppdateringar har satt igång bygglusten rejält
det har varit väldigt tyst om att han fick ett så gottresultat med två bilbasar!

som sagt det vore ju jävligt surt att lägga ner så mycket jobb och få ett kasst resultat jag tror jag måste fundera över element situationen..

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-30 23:52

SlaitH skrev:Sanningen är med största sannolikhet att dessa element är inte det bästa man kan köpa på marknaden. :wink:

Mvh
Patrik

Jo jag kollade på BMM det skiljer bara 981:- upp till sls 12"
då konerna inte kommer att synas är det ju bättre med ett ok resultat än att konerna ska vara snygga det får ni ändå hålla med om fynda basarna är ju sjukt snygga. (det är ju för övrigt den ända parametern som inte har någon betydelse för slutresultatet)

faan jag som nästan hadde bestämt mig att chansa....
kan väl flika in att 3000 :- är väldigt nära smärtfränsen för vad konerna får kosta det är ju inget tvång med 4x12" men jag fick för mig att det vore en optimal placering....
frågan är om man skall lägga lite mer krut på två bättre element och sedan ha möjligheten att kompletera med två till om man blir missnöjd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 23:55

Jag kan bara prata om mig själv, och jag vet att jag nog inte skulle bygga vidare om jag blivit "klar" :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-30 23:59

MagnusÖstberg skrev:Jag kan bara prata om mig själv, och jag vet att jag nog inte skulle bygga vidare om jag blivit "klar" :D

Jo jag vet vad du menar men kom ihåg att målsättningen är att
utklassa en gammal 10" bilbas och hur svårt kan det vara :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 00:02

Tja, det kanske inte är så enkelt ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-10-20 21:09

Bild

Har nu fått tummen ur och provat en av bas kandidaterna i en sluten låda ~36 liter.

har gasat lite med tongeneratorn i win isd och konstaterat att det finns outpout långt ner i frekvens.
det verkar som lådan peakar runt 50 hz men den presterar ju ända ner förbi 20hz

inser nu att jag fortfarande inte vet om lådan är rätt storleks mässigt
känar jag spl på att göra den större?
går det att mäta ut Q i test lådan hur gör man enklast?

Bytte bildlänken till en utan lösenordet i :) /Jax

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-10-21 10:50

om jag gör så här

börja vid ~70 hz ton mäta Db utan a-filter
stega mig via 68.66.64 osv ner mot 15 20 Hz
om jag ritar in den Db kurvan i ett X Y diagram så borde jag kunna göra en utvärdering om lådan skall göras större eller mindre??

vad bör jag tänka på ang placering av låda och Db-mätare
det borde väl vara okej om man placerar allt i centrum av rummet nu vill man väl inte ha stöd av hörn placering mm?

input motages gärna själva mätningen måste dock ske med tomt hus så jag måste väl hitta på en ursäkt att få ut fru och barn först :lol: :lol:

Nästa

Återgå till DIY-forum