Bosse pallar trycket. Nu sålda!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Bosse pallar trycket. Nu sålda!

Inläggav bomellberg » 2009-10-24 20:25

Ja, som några av er vet tänker jag bygga två basmoduler av två stycken Klippan fotpallar. Jag drog med mig hela familjen till Bauhaus idag och köpte mig en skiva 19mm MDF.

Elementet blir SLS10 och ett digitalt filter kommer att byggas för att kunna köra LT.

Här har ni objektet i fråga:
Bild

Pallens utseende inuti:
Bild

Ramen, tillverkad av 15mm spånskiva. Träklossarna ska väck:
Bild

Jag ställs omedelbart inför ett beslut att fatta. Antingen bygger jag en ny låda inuti den befintliga. Den kommer då att få yttermåtten 49 x 49 x 19.5, vilket gör att volymen blir ca 32 liter minus element och stag.

Eller så bygger jag en helt ny låda som ersätter den befintliga. Den får då yttermåtten 52 x 52 x 21, vilket ger den jämförbara volymen 40 liter.

Det jag vinner på att bygga inuti den befintliga ramen är ju att jag får en sandwich-konstruktion med spånskiva och MDF på alla sidor utom baffeln. Limmar jag med PL400 (också inköpt) så får jag en väldigt hållfast låda.

Jag har aldrig byggt med MDF tidigare. Hur paranoid med lådväggarna måste man vara? Funkar den stora lådan i 19 mm eller kommer den spricka av trycket? Behöver jag förstärka baffeln? Ska man limma och skruva eller bara limma (PL400)?

Många frågor blir det. Jag är tacksam för alla svar!

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2013-03-28 09:40, redigerad totalt 3 gånger.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-24 20:38

:D Det där ser ju roligt ut. Lycka till :)

kanske nåt tvärgående stag som förbinder sidor samt ovansida och undersida. Du får i så fall borra några hål i stagets vägg :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-24 21:00

Jag hade byggt ny från scratch för att få volymen, volym är bra tror jag(du kanske har beräknat för annat?). Sedan stagar du de stora ytorna.

Om du inte har hela källaren full med tvingar så säger jag skruv+vitlim, dvs helt vanligt trälim. Flödigt med lim för att få täta skarvar, sedan silikon eller liknande på insidan för att få det tätt.

Finns speciell skruv som är lämplig att använda med mdf(så slipper man försänka). Jag har testat lite med en variant från Essve som heter Cutters, den var helt ok.

Skall frugan sitta på pallen? 8) :roll: :P :mrgreen: :yoparty:

Edit: Har ni sett filmen om Howard Stern, Private parts? Där är ett klipp som är riktigt kul, hittar inte det på nätet dock. :mrgreen:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-24 21:30

Coolt! :D

Hur ska du lösa kabelproblematiken? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-24 23:04

Jag skulle lagt på botten och sidoväggar som går upp till kanten - 20mm så du får ett anhåll att skruva/limma baffeln i. Täta med silicone i skarvarna och kör ett stag som Peter nämde.

Nya ben kan tex ikea Capita bli..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-24 23:28

Vilket roligt projekt!
Jag gillar högtalare som inte syns!

En sak till - måla den på insidan så den blir tät och fin. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-24 23:41

Är det något egentligt fel på spånskivekonstruktionen som den är, mer än att den är otät?
Jag skulle tagit två bitar MDF med samma mått som lådans längd och djup, skurit ut två valv med samma höjd som elementet, gjort en sån där snygg urfasning ovanför valvet så att man kan sätta ihop dem till ett kors och på så vis stagat både sidor, ovandel och baffel samtidigt. Eller monterat elementet med magnetsystemet stickandes ut neråt och på så vis tjänat lite volym och sluppit göra valvet. 8O Jag är lat...
Man kan ju alltid kladda en massa båtfernissa inuti pallen så spånskivan blir tät.

Man kanske till och med kan vila baffeln mot de där klotsarna som nu håller benen om man gör det där korset lagom högt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-24 23:50

OK, jag gör som du säger, Fjonken, och bygger ny låda. Stag har ju ju tänkt mig, men det räcker kanske inte med ett kors? Tack för tipset med skruvarna, ska kika på dem. Jag tror iofs att jag förborrar och försänker ändå; vill gärna vara på säkra sidan.

Peter: så här nånting (håltagning och vinklar blir vad det blir helt enkelt):
Bild

Nad: Pallarna står mot väggen redan idag, så jag sätter en lämplig kontakt på undersidan någonstans. Min enda oro är att någon får för sig att dra ut pallen på golvet, då måste kontakten lossna. Alternativt får jag sätta en skarv på sladden som lossnar.

Vad tror ni om dubbla bafflar? Onödigt eller?

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-05 12:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-24 23:56

bomellberg skrev:OK, jag gör som du säger, Fjonken, och bygger ny låda. Stag har ju ju tänkt mig, men det räcker kanske inte med ett kors? Tack för tipset med skruvarna, ska kika på dem. Jag tror iofs att jag förborrar och försänker ändå; vill gärna vara på säkra sidan.

Vilket förtroende 8O

Ang. skruvarna så gjorde vi det också, men då matade bara skruven sig ännu längre ner. Ta några bitar och prova på lite spillbitar så ser du hur dom funkar. Jag är nästan säker på att det var cutters, man köper så mkt skruv så man blir ju snurrig.

Största fördelen med ditt bygge är avsaknaden av noggrannhet som behövs.

Säkerligen inte medvetet :roll:

Lycka till! :)

Edit: Cutter reklamfilm: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... skruv-1833
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-10-25 00:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-24 23:59

bomellberg skrev:Peter: så här nånting...

Ah, först nu fattade jag vad Peter menade... :oops:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-24 23:59

Ser att jag ligger lite efter i svarsrate.

Magnus: Precis så var min första tanke, men då tappar jag 7 liter.

nolimit: Något i stil med bilden jag sketchupade, va?

KarlXII: Är det viktigt att den är tät? Ska inte alla slutna lådor ändå ha en "needle pin" storlek andningshål, så att det inte bildas ett offset under/övertryck i lådan?

Jag tilltalas lite av tanken att behålla den gamla och bygga inuti, men om jag får betydligt bättre bas med 40 liter mot 33 så gör jag en ny enligt ovan. Eller förresten, enligt ovan blir det i vilket fall som helst, bara 520 x 520 eller 490 x 490.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 00:00

Den är nog lite vek, kanske 12mm på sidorna. Bra grund att bygga på bara däremot. Jag är lika lat som du :)

nolimitsoya skrev:Är det något egentligt fel på spånskivekonstruktionen som den är, mer än att den är otät?
Jag skulle tagit två bitar MDF med samma mått som lådans längd och djup, skurit ut två valv med samma höjd som elementet, gjort en sån där snygg urfasning ovanför valvet så att man kan sätta ihop dem till ett kors och på så vis stagat både sidor, ovandel och baffel samtidigt. Eller monterat elementet med magnetsystemet stickandes ut neråt och på så vis tjänat lite volym och sluppit göra valvet. 8O Jag är lat...
Man kan ju alltid kladda en massa båtfernissa inuti pallen så spånskivan blir tät.

Man kanske till och med kan vila baffeln mot de där klotsarna som nu håller benen om man gör det där korset lagom högt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-25 00:02

bomellberg skrev:nolimit: Något i stil med bilden jag sketchupade, va?

Jo, precis så, fast utan att bygga någon ny låda. :P
Och så skulle jag som sagt kunna tänka mig att ha hela motorsystemet hängandes undertill istället. Gratis volym, och staget blir mycket lättare att bygga. :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-25 00:03

MagnusÖstberg skrev:Den är nog lite vek, kanske 12mm på sidorna. Bra grund att bygga på bara däremot. Jag är lika lat som du :)

Man kan ju göra dubbla stagkors om man vill! :idea:
edit: Det skulle ju innebära 160x210mm stora ostagade ytor. Det borde väl inte vara någon fara med 12mm spånskiva? Hur mycket kan det bågna lixom... Speciellt inte om den är dränkt i en massa hård lack. :)
Senast redigerad av nolimitsoya 2009-10-25 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-25 00:04

Fjonkalicious skrev:Största fördelen med ditt bygge är avsaknaden av noggrannhet som behövs.

Säkerligen inte medvetet :roll:

Lycka till! :)

Visst är det orättvist!? Andra får kämpa för sin fina finish, medan jag kan kladda PU400 i hela min och skita i skarva etc, allting kommer ändå döljas av tyg.

Magnus: Jag planerar att behålla benen. De sitter med gänga och blir visserligen för långa, men man kan plocka av plastfoten, skära ner dem och sätta dit plasten igen. Då syns det ingen skillnad. Å andra sidan har jag förstått det som att ju större avstånd till golvet, desto bättre.

Eftersom klockan bara är 23.03 (!) går jag ner och sågar lite. Fogsvans blir nog bra för mitt projekt.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-25 00:06

Det ser jättefint ut. Eftersom stagen inte delar lådan i flera små lådor så behöver du inte ha med alla sidohål i stagen. Då det ser ut så där skulle jag inte ta hål i stagen alls.

Du kan även göra stagen pyttelite :) större än innermåtten på lådan. På så sätt får lådan en liten spänning i ytterhöljet. Jag skulle tro att det räcker med 0,2 mm. Jag har dock inte provat själv på mdf. Men om du gör det så kan du skära bort en liten triangel längs ner på stagen där stagen bildar hörn mot ytterlådan så att limfogarna inte spänningssätts för mycket.

En sak till. Det kan vara praktiskt svårt att applicera stag i kryss i praktiken. Jag vet de som provat i praktiken och svurit ve & förbannelse.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-25 00:07

nolimitsoya skrev:
MagnusÖstberg skrev:Den är nog lite vek, kanske 12mm på sidorna. Bra grund att bygga på bara däremot. Jag är lika lat som du :)

Man kan ju göra dubbla stagkors om man vill! :idea:
edit: Det skulle ju innebära 160x210mm stora ostagade ytor. Det borde väl inte vara någon fara med 12mm spånskiva? Hur mycket kan det bågna lixom... Speciellt inte om den är dränkt i en massa hård lack. :)

Dubbla kors fungerar bra. Besselpunkterna kanske är bra?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-25 00:09

Om man lägger stagdelarna på varandra, mäter ut mitten i stycket i valvets topp, borrar ett hål genom alla skivor med en större diameter än skivornas tjocklek, då kan man ta sin lövsåg och såga ut klotsar. Utifrån på ena biten, och inifrån på andra. :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-25 00:09

petersteindl skrev:Besselpunkterna kanske är bra?

Vadåfö'nå? 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 00:13

Absolut funkar det med lite extra stagning. Jag hade dock varit lat och sågat till botten, topp och sidoväggar och limmat dit.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-25 00:18

nolimitsoya skrev:
petersteindl skrev:Besselpunkterna kanske är bra?

Vadåfö'nå? 8O

Jag har för mig att det fanns nånting inom hållfen som hette besselpunkter :lol: Det var balkar å sånt. Det var så länge sedan jag tragglade på KTH.

http://de.wikipedia.org/wiki/Bessel-Punkt

Lite Tyska kan aldrig skada 8) :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-25 00:30

Undrar hur det känns att sitta på den där sen...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-25 00:32

bomellberg skrev: Fogsvans blir nog bra för mitt projekt.

Mvh,

/Bosse

:? Helst inte. Beroende på fogsvanssågningsskills så kan det vara knökigt att hörnen limtäta. Jaha, men då tänker och menar du säkert genast att du kör med pl-400 och kladdar på. Men jag är rädd att man tappar en del i styrka om man har ojämna ytor och tjockare limfog. Tänker både för dragstyrka trycktålighet?

Jag spånar fritt som ni märker. Jag gillar att göra exakta grejor :-)

Vad säger proffsen med för stor limfog, låt säga riktigt förstorat - finns det inte risk för distorsion då?

Mvh

F

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-25 00:32

Svante skrev:Undrar hur det känns att sitta på den där sen...

Kittlar dödsskönt i kistan... :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-25 01:56

Tillbaka från källaren.

Fogsvans gick fint, det blev alldeles lagom rakt! :-)

Sorry Fjonken, jag ändrade mig och bygger vidare på den ursprungliga lådan (som iofs fick monteras isär helt och hållet).

Det första jag fick göra var att plocka bort kardborrebanden, de sätter jag sedan på kanterna på baffeln, så att tyget kan spännas in under högtalaren. Jag bankade bort klossarna också, de var bara ivägen och upptog volym.

Nu har jag precis limmat ihop lådan med MDF-bakstycket, som ligger infällt i gamla ramen och alltså blir det som man sitter på. Jag har limmat med PL400, men jag kommer limma alla plana ytor med vitlim som jag stryker ut så att det blir heltäckande.

Istället för att göra som du föreslog, Magnus, så låter jag MDF-ramen gå hela vägen ner till kanten på den gamla, sen smackar jag dit baffeln icke infälld utan utanpåliggande. På så sätt får jag lite mer volym och lagom (hoppas jag) sträck i tyget.

Peter: Vad bra, då slipper jag borra/fräsa en massa hål! Jag tänker nog inte försöka laska stagen utan gör ett av dem helt och sedan två mindre bitar på var sin sida.

Kan nog bli fräckt det här!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-25 10:55

Fjonkalicious skrev:
bomellberg skrev: Fogsvans blir nog bra för mitt projekt.

Mvh,

/Bosse

:? Helst inte. Beroende på fogsvanssågningsskills så kan det vara knökigt att hörnen limtäta. Jaha, men då tänker och menar du säkert genast att du kör med pl-400 och kladdar på. Men jag är rädd att man tappar en del i styrka om man har ojämna ytor och tjockare limfog. Tänker både för dragstyrka trycktålighet?

Jag spånar fritt som ni märker. Jag gillar att göra exakta grejor :-)

Vad säger proffsen med för stor limfog, låt säga riktigt förstorat - finns det inte risk för distorsion då?

Mvh

F

Jag blev ju nyligen uppläxad av Naqref i pK-tråden om de gerade lådorna. Man gör tydligen vinkeln lite större än 45 grader just för att fogen ska limfyllas ordentligt. Gjort på rätt sätt blir detta förband starkare än lådan i övrigt.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-25 10:57

bomellberg skrev:Jag blev ju nyligen uppläxad av Naqref i pK-tråden om de gerade lådorna. Man gör tydligen vinkeln lite större än 45 grader just för att fogen ska limfyllas ordentligt. Gjort på rätt sätt blir detta förband starkare än lådan i övrigt.

Mvh,

/Bosse

Afan, my bad. :-(

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 11:16

Dessutom så pressas limmfogen in i lådan och det blir rent och fint på utsidan :)

Smutt!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-10-25 11:54

Hur mycket är lite större än 45?
snackar vi 1 grad eller upp till 5?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-25 12:20

SlaitH skrev:Hur mycket är lite större än 45?
snackar vi 1 grad eller upp till 5?

1-2 grader tyckte jag Naq säga.

Nästa

Återgå till DIY-forum